منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / پوست به چه دلایلی دچار خارش میشود؟

پوست به چه دلایلی دچار خارش میشود؟

پوست به عنوان مانعی برای محافظت از داخل بدن عمل می کند با سلول های ویژه سیستم ایمنی که می تواند بدن و پوست را از ویروس ها, باکتری ها و دیگر تهدیدات پنهان محافظت کند, وقتی سلول های پوست هر نوع ماده مشکوک را تشخیص می دهند, یک واکنش ایجاد می کنند که باعث التهاب ناحیه می شود.متخصصان پزشکی به این التهاب به عنوان درماتیت اشاره می کنند، که می تواند منجر به خارش شود. سلول های ایمنی می توانند به چیزی واکنش دهند که پوست را لمس کند, یک عفونت کامل بدن یا بیماری.

برخی جوش ها قرمز، دردناک و تحریک کننده هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند منجر به تاول و یا تکه شدن پوست شوند. خارش یک علامت شایع برای بسیاری از شکایات پوستی است. پوست می تواند روی بدن یا فقط در نواحی خاص خارش پیدا کند. خارش پوست که به آن پروریت (Pruritis) نیز می گویند ، یک حس آزاردهنده و ناخوشایند است که فرد را به خاراندن پوست واردار می کند. علل احتمالی خارش پوست عبارتند از بیماری های داخلی و پوستی بیمار.

در مواردی که خارش علت خاصی ندارد باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد. پزشک می تواند علت زمینه ای خارش را مشخص کرده و آن را درمان نماید. درمان های خانگی متعددی نظیر کرم ها و مرطوب کننده های بدون نسخه به خوبی خارش را برطرف می کنند.

اگر ساکن اصفهان هستید؛ برای تشخیص و درمان بیماری های پوستی خود می‌توانید به دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی با مطب با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل خارش پوست

1. پوست خشک

یکی از اصلی‌ترین دلایل خارش پوست، خشک بودن آن است که علائم خارجی هم نشان نمی‌دهد. در افرادی که سن بالاتری دارند، همچنین کسانی که سیگار می‌کشند، افرادی که ساعات زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانند و یا محصولات آرایشی بسیاری را مصرف می‌کنند، خشک شدن پوست بدن همراه همیشگی آن‌هاست. البته فصل خشک مانند پاییز و زمستان و همچنین آب و هوای خشک هم در خارش پوست تاثیرگذار است.

زمانی که پوست خشک باشد، زبر شده و پوسته‌پوسته می‌شود اما نباید علائمی از برجستگی یا تورم روی سطح پوست مشاهده شود. پس اگر برآمدگی روی سطح پوستتان ایجاد شد، باید دنبال دلیل دیگری برای خارش پوست باشید. پوست خشک موجب خارش بدن می‌شود، ولی به‌طورمعمول این اتفاق به صورت مداوم تکرار نمی‌شود. نخستین راهکاری که برای درمان خارش پوست در پوست خشک پیش می‌گیرید، این است که روزی سه تا چهار مرتبه سطح پوست بدن خود را با کرم و لوسیون‌های مرغوب آب‌رسانی و مرطوب کنید. همچنین مدت زمانی که درون حمام سپری می‌کنید را کاهش دهید.

2. حساسیت پوستی

این نوع از خارش پوست بدن در زمانی ایجاد می‌شود که فرد در تماس با چیزی قرار می‌گیرد که به آن حساسیت دارد. این ماده حساسیت‌زا می‌تواند مواد شیمیایی، رنگ، پشم، عطر و گاهی حساسیت‌های خوراکی باشد.در این حالت گاهی تاول و تورم‌هایی ایجاد می‌شود که درون خود مایع به همراه دارند. در بسیاری از مواقع، علائم خارش پوستی مشابه اگزما هستند. آلرژی پوستی در همه مواقع به راحتی تشخیص داده نمی‌شوند، چون گاهی چند روز بعد از تماس عارضه نمود پیدا می‌کند.

حتی دیده شده است که حساسیت‌های پوستی به صورت ناگهانی به ماده‌ای ایجاد می‌شود که شاید سال‌ها هیچ علائمی نشان نداده است و اینجاست که سیستم ایمنی بدن تصمیم می‌گیرد چه کاری انجام دهد.
برای درمان خانگی حساسیت پوستی، می‌توانید با مرطوب کننده‌های درمانی و پماد‌های حاوی کورتیکو استروئید موضع مشخص را تیمار کنید.

3. عفونت‌های قارچی

عفونت قارچی پوست سر، قارچ پای ورزشکاران و بسیاری دیگر از عفونت‌های قارچی از دلایل خارش سطح پوست بدن هستند. این بیماری‌ها با درمان‌های ضد قارچی مانند کرم و شامپو‌های درمانی بهبود پیدا می‌کند. در موارد حاد به پزشک مراجعه کنید.

4. بیماری پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که موجب می‌شود سلول‌های پوستی چرخه زندگی خود را سریع‌تر از حد معمول پیش بگیرند. به دنبال این بیماری، سلول‌های روی سطح پوست به شکل پوسته‌پوسته و لکه‌های قرمز انباشته می‌شوند. این علائم به غیر از خارش، در برخی موارد دردناک هم هستند. در برخی مواقع درمان‌های موضعی می‌تواند موجب بهبود پوست و علائم شود اما در بیماری‌های پیشرفته، پزشک به سراغ درمان‌های دیگر و از درون بدن یعنی دارو‌های خوراکی می‌رود. در دارو‌های بیولوژیک سلول‌های ایمنی سطح پوست متوقف می‌شوند.

5. گیاهان سمی

تماس با گیاهان سمی که در چمنزار و طبیعت به صورت خودرو رشد می‌کنند، یکی دیگر از علائم بروز خارش پوست است.در برخی مواقع این گیاهان تا حدی حساسیت‌زا هستند که یک برخورد کوچک با آن‌ها می‌تواند خارش پوست را به همراه داشته باشد. بهتر است این گیاهان را بشناسید و به‌هیچ‌وجه به آن‌ها دست نزنید. درصورتی‌که در معرض گیاهان سمی قرار گرفتید، از پماد‌های موضعی استفاده کنید، دوش آب سرد بگیرید و خمیری از جوش شیرین و آب را روی محل تماس بمالید.

6. بیماری کلیوی

بیمار‌های کلیه هم می‌توانند علائم خود را روی سطح پوست بروز دهد و در موارد شدید موجب خارش پوست شوند. کلیه‌ها مواد و عناصر خطرناک و سمی را در درون سیستم بدن تصفیه می‌کنند. اگر در اثر بیماری کلیه این عمل به درستی انجام نگیرد، متابولیت‌هایی ساخته می‌شود که در سطح پوست جمع شده و موجب خارش آن می‌شود.
در حقیقت، ۴۰% از افرادی که در مرحله نهایی بیماری کلیوی خود هستند، به خارش پوست دچار می‌شوند.
این نوع از خارش سطح وسیعی از پوست را در بر می‌گیرد و خارش بدن در شب به بالاترین حالت خود می‌رسد.

دلایل خارش پوست

7. بیماری کبد

کبد هم مانند کلیه در تصفیه سموم بدن نقش دارد. پس مشکلاتی که در کبد ایجاد شود هم می‌تواند موجب خارش پوست شود؛ این خارش می‌تواند خفیف یا شدید و محدود به یک نقطه خاص (خارش کف دست و پا) یا در سرتاسر بدن باشد. خارشی که در اثر بیماری کبد به وجود می‌آید، پیش از دوران قاعدگی و در شرایط استرس‌زا بیشتر می‌شود. خارش بدن در شب هم یکی دیگر از عوارض مشکل کبدی است. خارش‌های خفیف پوستی با مرطوب کننده‌ها و همچنین دوش آب ولرم تسکین پیدا می‌کند.

8. دیابت

بی‌حسی، مور مور و گزگز شدن از علائم بیماری دیابت است. افرادی که دیابتی هستند، اغلب پوست خشکی دارند که موجب خارش بدن آن‌ها می‌شود. استفاده از صابون و محصولات بهداشتی ملایم و البته کوتاه کردن زمان دوش گرفتن به بهبود خارش پوست این افراد کمک می‌کند. رطوبت رسانی به پوست را فراموش نکنید.

9. درماتیت آتوپیک

این بیماری نوعی بیماری پوستی و خارش‌دار است که البته رایج‌ترین نوع اگزما شناخته می‌شود.

10. اگزمای پوستی

این بیماری به صورت خشکی، قرمزی و التهاب پوست ظاهر می‌شود. اگر این بیماری به سطح عفونی خود برسد، روی سطح پوست برآمدگی و جوش‌های ریز و آبداری ظاهر می‌شود که ممکن است بترکد و یا پوسته‌پوسته شود. یکی از پایه‌های اصلی درمان اگزمای پوستی رطوبت دهی به بدن است. این نکته در افرادی که دچار اگزمای پوستی متوسط هستند به راحتی جوابگو است.محصولات مراقبتی پوست مانند صابون و شوینده‌ها را با دقت انتخاب کنید و به هیچ وجه به سراغ محصولات معطر نروید.

ورقه‌های خشک‌کن، لباس‌هایی که ایجاد خارش می‌کنند و همچنین دوش آب داغ شرایط را تشدید می‌کنند. پماد‌های دارای استروئید که به پماد درمان اگزما معروفند، به صورت موضعی تا حد زیادی علائم این بیماری را درمان می‌کند.

11. دارو

خارش پوست ممکن از عوارض مصرف دارو باشد. این علائم می‌تواند همراه با بثورات پوستی هم ایجاد شود. اگر علائم پوستی از حد طبیعی خارج شوند، نشان دهنده حساسیت دارویی هستند.
پس به‌سرعت با پزشک خود صحبت کنید تا داروی دیگری جایگزین کند یا دُز مصرفی آن را تغییر دهد.

12. گزیدگی حشرات

زمانی که یک حشره بدن شما را می‌گزد، به دلیل اینکه نیش خود را وارد پوست می‌کند، گاهی مواد آلوده‌ای وارد آن بخش از پوست می‌شود که موجب قرمزی، تورم و خارش می‌شود. از پماد‌های آنتی‌هیستامین به صورت موضعی استفاده کنید تا این التهاب کاهش یابد. اگر در محیطی قرار گرفتید که خطر گزش وجود داشت، پنجره‌ها را ببندید و لباس‌های بلند بپوشید.

13. بیماری ام اس و سرطان

خارش پوست در بیماری ام اس در نتیجه مشکلات عصبی بروز می‌دهد و در این حالت هیچ قرمزی یا تورمی روی سطح پوست دیده نمی‌شود. در موارد نادر خارش پوست یکی از علائم سرطان و به‌طورمعمول سرطان خون است.

14. بارداری

برخی خانم‌ها در طول دوره بارداری دچار خارش پوست به‌خصوص در ناحیه شکم و ران‌ها می‌شوند. در برخی افراد هم مشکلات پوستی مانند درماتیت خود را به صورت وخیم‌تر نشان می‌دهند.

15. بیماری درماتوگرافی

اگر بعد از خاراندن آرام بدن، رد باریک برجسته و قرمز رنگی روی پوست تان باقی می ماند که محو شدن آن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، ممکن است مبتلا به بیماری درماتوگرافی باشید. هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما پزشکان می گویند اضطراب، عفونت ها، مواد آلرژی زا یا داروهایی مثل پنیسیلین می تواند علت بروز این مشکل باشد. درماتوگرافی یک مشکل پوستی جدی است که بر اثر آن پوست به تماس حساس می شود و هیستامین زیادی تولید می کند.

احتمال بروز این برجستگی ها در محل تماس و نقاطی که با لباس پوشیده شده بیشتر است. تشخیص این بیماری آسان است اما در اغلب موارد تشخیص داده نمی شود چون برای شخص مبتلا آن قدر شدید و آزار دهنده نیست که به خاطر آن به یک متخصص پوست مراجعه کند.

16. بیماری نخاعی

خارش مزمن در نیمه ی بالایی پشت (بدون وجود هیچ دانه ی پوستی) می تواند نشان دهنده ی خارش نوروپاتی و از علائم نقص عصبی باشد. طبق تحقیقات، بیماری نخاعی ای که بر اثر بالا رفتن سن یا آسیب جسمی به وجود آمده، به عصب فشار وارد می کند و این مسأله باعث احساس خارش روی پوست می شود. خارش های نوروپاتی می تواند در یک طرف بدن یا هر دو طرف آن رخ دهد و اگر خاراندن پوست، خارش آن را تسکین ندهد این مسأله نشانه ی خطر است. برای مثال، افرادی که دچار اگزما هستند خاراندن پوست احساس خوبی به آن ها می دهد اما خارش نوروپاتی با خاراندن بهتر نمی شود و حتی در اغلب اوقات شدیدتر می شود.

17. بیماری سلیاک

برآمدگی ها و تاول های روی زانو، آرنج، نشیمنگاه و یا خط پیشانی که خارش شدیدی داشته باشند، از نشانه های بیماری سلیاک هستند. بیماری پوستی سلیاک باعث مصرف شدن گلوتن بدن می شود و سیستم ایمنی مخاطی روده ها با تولید نوعی آنتی بادی به این مسأله واکنش نشان می دهد. این آنتی بادی با جا به جا شدن در بدن و چسبیدن به سلول های پوستی باعث واکنش خارش دار می شود.

18. بیماری لنفوم

5 تا ۳۰ درصد از بیماری های لنفوم (نوعی از بیماری های خونی) مثل لنفوم های هاجکین و غیر هاجکین موجب خارش می شوند. خارش همراه با بروز دانه های پوستی می تواند از علائم اولیه ی بیماری هاجکین باشید که احتمالا علت آن مولکول های سیتوکین هستند. سیتوکین ها مولکول های پیام رسانی هستند که در واکنش به عفونت باعث التهاب می شوند.

19. بیماری تیروئید

کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند باعث خارش پوستی شود. هنوز علت این مسأله مشخص نیست اما ممکن است در اثر تغییرات غدد عرق باشد که باعث خشک شدن پوست می شود. خشکی و خارش پوست در افرادی که تیروئید کم کار دارند شایع تر است، چون در بافت پوست گیرنده های هورمون تیروئید وجود دارد که با فقدان هورمون تیروئید، فعالیت سلولی آن ها کاهش پیدا می کند.

20. آلرژی ها

بسیاری از آلرژی های پوستی در طبقه بندی درماتیت های تماسی قرار می گیرند. درماتیت تماسی نوعی دانه ی پوستی خارش دار است که در تماس با یک عامل آلرژی زا دچار آن می شوید، مثل عناصر محصولات بهداشتی و آرایشی.

21. یائسگی

با فرا رسیدن دوران یائسگی ممکن است دچار تغییرات ناگهانی ای در ظاهر خود مثل خشکی پوست شوید. کاهش تولید هورمون استروژن در بدن که برای تولید ماده ی کلاژن لازم است، منجر به خشک و نازک تر شدن پوست می شود چون چربی طبیعی پوست که رطوبت آن را حفظ می کند کاهش می یابد.

22. سرطان سینه

بیماری پاژه نوع نادری از سرطان سینه است که بر اثر آن سلول های سرطانی در داخل یا اطراف نوک سینه انباشته می شوند. اولین نشانه ی این بیماری ظاهر شدن تکه های فلس مانند، قرمز رنگ و خارش دار در اطراف نوک سینه و هاله ی آن است. گاهی این بیماری را به اشتباه اگزمای نوک سینه تشخیص می دهند.

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

خارش پوست چه زمانی خطرناک‌ است؟

به‌طورمعمول نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای ادامه یافتن مشکل خارش پوست تعیین کرد و این مشکل ممکن است بین ۲ روز تا ۱۰ سال ادامه داشته و باعث آزار فرد شود.
اگر مدت زمان خارش بیشتر از چهار تا شش هفته طول کشید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کند؛ حتی در بعضی از موارد نباید درباره خارش‌ها بی تفاوت باشید، چون ممکن است سلامت عمومی بدن تان را با تهدید جدی مواجه کند.

اگر خارش در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق بیفتد می‌تواند نشانگر مسائل و بیماری‌های داخلی مانند نارسایی‌های کلیه، تومور‌های داخلی، نارسایی‌های کبدی و موارد مهم دیگری باشد. اگر قبل از بروز مشکلات اصلی، متخصص خارش بدن فرد را به عنوان یک نشانه اصلی شناسایی کند، می‌تواند خیلی زود مشکلات جدی تری را تشخیص دهد و خیلی زود درمان را شروع کند. البته نباید خارش‌های مقاوم به درمان و خارش‌هایی را که بدون ضایعه پوست هستند از یاد برد.

خارشی که با ضایعه پوستی همراه نیست، می‌تواند بیانگر مشکلات داخلی احتمالی باشد؛ بنابراین این گونه خارش‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید به طور حتم جدی گرفته شوند. به طور کلی برای درمان خارش بدن در خانه می‌توان از کرم و لوسیون‌های مرطوب کننده، کمپرس آب با دستمال یا پارچه مرطوب، دوش آب ولرم، صابون‌های ملایم بدون عطر و رنگ، لباس‌های نخی سبک، نرم و گشاد استفاده کرد.استرس خود را کم کنید و بدن خود را در معرض تغییر دمای زیاد قرار ندهید.از وسایلی که ممکن است خارش ایجاد کنند مانند بدلیجات، وسایل و اکسسوری‌های دارای فلز نیکل و لباس‌های پشمی دوری کنید.

یکی از روشهای نوین درمان ضایعات پوستی، درماپن است. این روش درمانی، مشروط بر اینکه با تلفیق مواد درمان‌کننده اجرا شود، می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی در درمان انواع مشکلات پوستی و به طور خاص، ترک‌های پوستی یا استریا، داشته باشد. همشهریان گرامی برای بهره‌مندی از اثرات درمانی مطلوب بهترین درماپن در اصفهان، می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌های معتبر در سطح شهر، از این روش استفاده نموده و تاثیرات چشم‌گیر آن را روی پوست مشاهده کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد منفرد [ 1402-10-25 ]
خارش شدید دارم کل بدنم،متخصص هم رفتم امپول و دارو نوشت مصرف کردم خوب نشدم،لطفا راهنمایی م کنید،با تشکر

فقیر [ 1402-09-15 ]
سلام بدنم ازیر ناف تابه پشت زانو دانه دارد ودانه هاخارش میدهد خیلی در عذابم دکتر

فاطمه رضایی [ 1402-09-03 ]
سلام آقای دکتر مدتی سینه ام دچار خارش شدم میشه راهنمایی کنید

فاطمه حسین زاده [ 1402-08-14 ]
سلام آقای دکترخسته نباشید من در دوران بارداری دچار خارش پوست شدم رفتم دکتر گفتن بخاطر تغییر هورن های بدنت اینجوری و دارو دادن الان پسرم 3سالشه ولی دوباره دچار خارش پوست در کل بدنم شدم واین خارش بیشتر دماغم رو درگیر می‌کنه و یک نکته دیگه ای هم که هست اینه وقتی دستام رو میخارونم لای انگشتام ورم می‌کنه و بعد یک ساعت ورمش می‌خوابه واین مسئله فقط برای دستام ایجاد میشه و خارش هم همیشه نیست و گاهی اوقات اینجوری میشم یک سوال داشتم بعضیا میگن شاید غلظت خون داری و همین مسئله باعث شده خیلی استرس بگیرم

پریسا محمدی [ 1402-07-29 ]
سلام اقای دکتر من چند ماه خارش پا دارم با صورت هر دکتری رفتم خوب نمیشم خسته شدم دیگه ممنون از شما چیکار کنم

زینب حیدری [ 1402-07-17 ]
سلام سه روز هستش بدنم خارش داره هر دفعه ی قسمتی از بدن انقد میخارونم قرمز میشه شبا ها خارش بیشتر میشه امشب انقد پاهام خارش داشت نتونستم بخوابم. واینکه من ی مدت بود از قرص چاقی super fat face استفاده میکردم حدود یک ماه الان یک هفته ای هست قطع کردم ممکن هست ب اون ربط داشته باشه.؟

عفت عصار [ 1402-07-04 ]
سلام من از برج دو سال چهارصدویک ،حدود شش ماه خارش وقرمزو دلوم می زدوخیلی در شهرستان و مشهد دکتر رفتم وتمام آزمایش وسنووسیتی کردم همه میگن سالم ،ولی تو برج هفت دیگر ساکت وکلان خوب شد ولی متاسفانه امسال برج دو مجدداً شروع و خیلی خارش دارد بخصوص موقع خواب بیشتر ،،،من از شهرستان خواف ،خراسان رضوی هستم ،

کبری کاویانی [ 1402-06-31 ]
سلام حدود 6ماه هست تمام انگشتان پا و کف دستانم به خارش افتادند در بعضی مواقع قسمت های دیگر بدنم به خارش میافتد ر چه قرص و آمپول مصرف کردم فایده ای نکرد از کرم های مختلفی استفاده کردم به نتیجه نرسیم روز به روز هم شدید تر میشه اما خبری از قرمزی و کهیر نیست چه کار باید بکنم واقعا خسته شدم شب ها هم شدید تر میشه

فاطمه کردلو [ 1402-06-20 ]
سلام من سه هفته ای هست که خارش پوست تمام بدنم رودارم دکترهم رفتم میگه حساسیته داروداده ولی خوب نشده شبهاشدیدتره این روهم بگم من هرهفته پلاسما خون اهدامیکنم نمیدونم علتش چیه راهنمایی کنید لطفا.

امیرعلی شجاعی [ 1402-06-08 ]
سلام آقای دکتر چند روز پیش تولباسم مورچه قرمزی دیدم از اون روز بدنم شروع کرد به خارش بعد از اون پوستم کهیر زده ومدام میخاره ومیسوزع یه راهنمایی کنید چی کار باید انجام بدم ممنون

کیمیافلاح [ 1402-04-22 ]
سلام من خارش پوست سرم خ شدیده دونه های قرمز روی پوست سرم هس

اسم کیوان [ 1402-03-15 ]
دادم شدت خارش زیاد دارد شب روز زندگی نداره

سمین سلیمانی [ 1402-02-01 ]
سلام وقت بخیر، بنده از دی ماه دچار خارش در کل بدن بخصوص بینی که خیلی ناراحتم میکنه، شدم، سریع نزددکتر فوق تخصص داخلی رفتم، وایشون نه ازمایش و توجهی نکرد فقط از فراموشیم پرسید بهم ویتامین بی 1و یه قرص مربوط الزایمر داد چندین روز خوردم دیدم هیچ تاثیری نداره، دوباره رفتم دکتر فوق تخصص پوست ایشون گفتن چیزی نیست دوتا قرص حساسیت یکی هم آمپول داددر طی دوره مصرف خارش نداشتم اما قرص تموم شد خارش شدیدتر شد دیگه کل بدن کف دست وپا کمر شکم سر صورت مخصوصا بینی کل روز خارش داره ، تو گوگل سرچ کردم میگه

برهان رامی [ 1402-01-21 ]
سلام ممنون وسپاس ازمطالب بسیارجلب وآموزنده من شب هاپشتم خیلی می خاره تقریبابین دوتاشانه

علی رضا [ 1402-01-09 ]
واقعا واقعا

الهام [ 1401-11-01 ]
توضیحات کامل کامل خوب ممنونم

سارینا شرفی [ 1401-10-26 ]
عالی بود متشکرم

بهرام [ 1401-09-11 ]
حدود ۳ ماه خارش،تمام بدن دارم دکتر پوست وتخصصی داخلی مراجعه کردم از نظر داخلی مشکلی،نداشتم لوسیون وانواع مرطوب کننده ها استفاده کردم الان دارم کرتون مصرف میکنم وتقریبا بهترم سوال آیا کرتون رو باید دائم مصرف کنم

امالبنین حسینی [ 1400-12-22 ]
چند ساله با این بیماری هستم خیلی عذاب میکشم همه بدنم شب و روز خارش داره بدنم همش زخم شده لکه افتاده هر چی دکتر رفتم فایده نداشت

مریم معتمدی نیا [ 1400-12-09 ]
متشکرم از توضیحات واضح ودقیق شما

یاسر شعبان پور [ 1400-12-06 ]
بعد اظهر ها کل بدنم به خارش می افته حدود یک ماه میشه چکار کنم

ارزو [ 1400-12-03 ]
سلام.دختر دوساله ام دونه های ریزی رو پوست بدنش و پشت سرش دراومده و خیلی میخارشون تا زخم میشن درضمن چندنفر اینجوری شدن و دخترمم باهاشون درتماس بود و بردمش دکتر گف بیماری گال هستش داروهایی ک نوشت توشهرمون گیر نیومد لطفا راهنمایی کنید چطوربهداشتشو رعایت کنم ک بقیه بدنش نزنه. و خودمم نگیرم همش تو بغلمه

سلام منوچهرفردبهزادی [ 1400-11-24 ]
سلام من چندساله از مشکل خارش بدن رنج میبرم حتی وقتی حمام میرم طوری سرتاپای وجودمامیگیره قرمزی پوست همراه تاولهای ریزوابدارلطفا راهنمایی کنید

یونس اصغریان [ 1400-11-23 ]
ممنون عالی بود

علی محمد رضوانی [ 1400-11-20 ]
ممنون. بسیار مفید بود

اکبر صنعتی [ 1400-11-20 ]
سلام. من متادون مصرف میکنم گاهی وقتهاخارش بدن دارم ازپادست. وغیره ولی قرص سیترین میخورم خوب میشم. علتش چیست این خارش. ممنوع

میم [ 1400-11-19 ]
وقتتون بخیر ، من نمیدونم مشکلم چیه کل بدنم ، دقیقا مثل زمانی که زیاد سر پا وا میستم ساق پاهام خارش میگیره الان چند روزه اونطوری میخاره ،کف دستم کف پام ساق پام گردنم صورتم همش

حسن زرگری [ 1400-11-11 ]
خارش شدید

پری [ 1400-11-09 ]
عاالی و کامل ممنونم واقعا

مرتضی [ 1400-11-02 ]
آموزنده بود و ارزنده

مهدی [ 1400-10-30 ]
بچه ام بدنش دونه در اومده همراه با خارش و قرمزی

محمد سبحانی [ 1400-10-30 ]
سلام بنده17 سال سن دارم.و نزدیک 3 شب هستش که خارش خود به خود در سراسر بدن دچار شدم وقتی هم اون مکان خارش رو میخارونم بدتر میشه و پوف میکنه و اتفاقا از همون شب شروع خارش.مصرف قرص ویتامین رو شروع کردم.و اینکه در شب در مواقع خواب خارش بدتر میشود.لطفا کمک کنید

عشیرکچلانلو [ 1400-10-30 ]
ازمطلبت خیلی ممنونم

محمد داودی [ 1400-10-28 ]
سلام خسته نباشید پس خارش شدید پوست هنگام ورزش کردن یا گرم شدن بدن چیست

عرفان حسین پناهی [ 1400-10-19 ]
خارشت زیر پوستی دارم که در مواقع استراحت دارم موقع فعالیت هیچ خارشتی ندارم

محمد مرادیانپور [ 1400-10-11 ]
خارش لاله گوشها و روی انگشتان دست آزمایش فایبر اسکن کبد خوب کلیه ها خوب فقط مقداری کیست دارم به قرص نئوتادین و صابون مخصوص موثر واقع نشد محض رضای خدا کمکم کنید

احمدتیموری [ 1400-10-04 ]
سلام آقای دوکتور من شغلم کاشی کاری هستش الان4تا5ماهه دستام وپاهام بدجوری حساسیت کرده یه جوری میخارونم که کلا خون خون میشه 4تا5دفعه دکتوررفتم چندنوع آزمایش برام نوشتن اونهارورفتم انجام دادم نتیجه ندادهمه نسخه هاوآزمایش هارو دارم لطفاکمکم کنیدتاازاین درد رهایی یابم

لاله رخ البرزئ [ 1400-09-30 ]
بیش از۲سال است بعلت بیماری پارکینسون قرص لوودوپامصرف میکنم داروی تیروییدهم مصرف میکنم یکسال است هر۴یا۵روزبدنم خارش شدیدپیدامیکندکه بامصرف۱عددقرص سیتریزن ارام میشودتا۴روزدیگه دوباره بسراغم میادلطفاراهنماییم کنید

احمد احمدي [ 1400-09-25 ]
سلام اقا من بيماري بخار دارم خيلي ازيات کردم ۳ مه شود اين بخار بدن من است

شهزاد صفری [ 1400-09-24 ]
خارش پوست شدید دارم پای راستم دست راست وناحیه وسط بدنم

ه ، [ 1400-09-22 ]
بسیار مفید و سازنده و آگاهی دهنده است تشکر از دکتر محترم

سیامک قنبری [ 1400-09-16 ]
سلام، از اطلاع رسانی شما متشکرم

لیلا کریمی [ 1400-09-05 ]
مدت یک ماه ونیم است که خارش پوست دارم که سوزن سوزن میخوره

صادق دوستیان [ 1400-09-01 ]
خارش بدن وموی سرم زود چرب میشه

مریم عباس مشرفی [ 1400-08-29 ]
سلام متخصص پوست رفتم دارو داد باز درمان نشد پماد دست ساز با یه صابون داد فایده نداشت

پخشان قاسمی [ 1400-08-20 ]
باعرض سلام، من اهل کردستانم و دکتر خوب نداریم تو شهرمون خیلی خارش دارم دکترهم زیادرفتم تشخیص درست ندادن خیلی عذاب میکشم گاهی وقتا تا صبح خارش شدیدی تو پشت گردنم وصورتم وسرم وپشت دستام دارم خیلی سختە تحملش

زضوان یوسفی [ 1400-08-11 ]
یکسال بدنم خازش شدید وقزمزی پوست وبدنم هم داغ مین بعد از چند دقیقه خوب نیشه حالا مشکل من چیه

ایوب نصری [ 1400-08-08 ]
سلام من یک سرم برای عفونت ریه زدم بعد ازسرم پوستم شروع به خارش کرد ببینید مشکل چیست ممنون از لطف شما سپاسگزارم

جمشیدیان [ 1400-08-01 ]
مطاب مفید موثر وعالی بود

گیتا ممتاز [ 1400-07-16 ]
ایا لکه های قهو ه ای و سیاه ناشی از لیکن پلان که کل بدنم رو درگیر کرده ازبین میرود دکتر قرص لراوا و ایمینورال ۵۰ برای دوماه تجویز کرده

مهدی غلامی [ 1400-07-14 ]
با سلام چند روز هست روی دستها وپاهایم نقاطی احساس خارش می کنم که بعد از خارش قرمز شده ونقطه ای سفید در مرکز آن ایجاد می شود وبعد از یک روز خارش آن تمام می شود ولی دایره قرمز آن بیشتر سده ونقطه سفید وسط آن به همین نسبت بزرگتر می شود اول روی یکی از پاهایم بوده ولی الان به دستم سرایت کرده لطفا راهنمایی کنید سپاسگزارم

حجت امری [ 1400-07-11 ]
سلام بنده قم هستم پوست بدنم لکه لکه سرخ میشه وخارش شدید داره ازقرص دکس فناک استفاده میکنم که جدیدا اثرش کم شده لطفا راهنمایی کنید به کجا وبه دکتر چی مراجعه کنم ممنون،،

لیلا نوراله [ 1400-06-27 ]
سلام بدنم خارش داره و بعضی جاها دونه های ریز زده و بیشتر شبها خارش داره پشت کمرم وبازوهام حدش زده من چند سال پیش سابقه پستو ولیکن پلان داشتم

محمدرضابهرامی [ 1400-06-12 ]
سلام وعرض ادب،داورهای فشاروکنترل قندمیخورم دوروزپیش که آمپول برکت برای پشگیری کوید۱۹ زدم خارش گرفته ام البته دکترنفریرژی یک قرص بنام پنتافیل۴۰۰برای اضافه کردروزی یکی می خوردم الان چندروزاست دوعددمیخورم راهنمایی بفرمایید

سید [ 1400-06-08 ]
چه توضیحات کاملی واقا ممنونم

امین سلطانیان [ 1400-06-05 ]
ممنون از اطلاعاتتون بسیار جامع ومفید بود

سینا [ 1400-06-04 ]
سلام ببخشید من شب که شد پوستم به خارش افتاد در ناحیه شکم و کمر بعد دیدم دون دونه های ریزی به وجود امده

مهدی [ 1400-05-31 ]
ازراهنمائی واطلاعات که دادید سپاسگزارم

مریم پاک [ 1400-05-29 ]
ممنون ، توضیحات کامل بود

سوسن جمشید بیک [ 1400-05-16 ]
با تشکر از مطلب زیبا وکاملتون، سوالم اینه که آیا جای جوشهایی که بهخاطر حسایت ایجلد شده روی پوست میمونه، یا به مرور خوب میشه،

قاسم بني سعيد [ 1400-05-15 ]
اززمانی که فنروبالون برای رگهای قلبم گذاشتن وداروهای قلبی مصرف میکنم کف دست هام وپاهام خارش شدیدگرفتن لطفاراهنماییکنید

وحید [ 1400-05-12 ]
سپاس از شما

نادر رحمانی [ 1400-05-10 ]
با سلام نزدیک به یک سال است بدنم خارش گرفته وهرچی ازمایش انجام دادم هیچ نتیجه ای نگرفتم ممنون میشم راهنمای کنید البته کبدم چربه پشت درد ولگن درددم دارم

محمحد عیسی [ 1400-05-05 ]
سلام داکتر صاحب محترم . خدمت شما عرض میدارم که بنده مدت 3 الی 4 ماه میشود که دچار خارش بدن شدم نمیدانم چی دارو را استفاده کنم که خوب شوم لطف رهنمایی کنید تشکر

بهنام غلامزاده [ 1400-05-03 ]
بعد از اینکه از بیمارستان اومدم خونه پوست بدنم شروع به خارش کرده

ف ج [ 1400-05-02 ]
سلام من خارش روپوستی گلووگردن دارم میشه راهنمایی کنین خانم 24ساله

امیر ایلیا استیری [ 1400-04-29 ]
سلام من ۱۳ سالم هست من دیشب خوابیدم و نصف شب خارش گرفتم از ناحیه پا همینطوری داره به بالا میاد و دوسال بود که اینطوری نشده بودم و هرسال این موقع اینجوری میشم چه کنم

زهرا اسدی [ 1400-04-07 ]
از یک ماه نیم پیش ده دوازده تاجوش قرمزروی زانو و بالای زانو قسمت داخلی ران در اومد خیلی ها ش میداد طوری که میخاروندم خون می اومد پماد آن آن استفاده کردم حالا تقریبا خوب شده ولی از دوشبه تمام بدنم خارش میده حتی سرم لطفآ راهنماییم کنید علائم چیست ؟ممنون ازشما۳۰سالمه خانوم هستم

شمیران یاری [ 1400-03-24 ]
سلام وقت بخیر دکتر حدود دوسال هست پیشونیم خارش داره وتغیر رنگ میده چند دکتر مراجعه کردم ولی هیچ نتیجه نگرفتم خواهش میکنم راهنمایم کنید ممنون میشم

اعظم بهرامی [ 1400-03-06 ]
سلام من چند سالی هست پشت بازو وکمر کلن وکشاله های زیر بغل وروی باسن لکه های قهوای اورده با خارش رفتم دکتر عبدالهی مرودشت البته مرودشت هم هستم دکتر تا دیدم گفتم بیماری ارثی هست آمیلوئیدهیت اسم بیماری ولی تو اقوام ما این طوری هیچ کس نیست ممنونم میشم راهنمایی کنید اگر درمان داره خیلی ناراحت هستم کرم ساختنی واسم نوشت یه دوبار زدم گفت بايد چند ماه بزنی آخه دارو باید خیلی بگیرم دکتر هم گفت از صد درصد گوجاه درصد خوب میشه ناامید شدم دا ه کل بدنم را بر میداره خیلی خارش داره هرچی هم میخوام نخارونم نمیشه .

لیلا باقری [ 1400-02-07 ]
وقت بخیر من از گلپایگان مزاحمتو میشم .روی صورت وانگشتای دست وپام لک های سفید زده میخواستم بدونم درمان داره .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آلودگی هوا چه تأثیری روی سلامتی پوست ما دارد؟آلودگی هوا چه تأثیری روی سلامتی پوست ما دارد؟

افزایش آلودگی هوا طی سالها تأثیرات عمده ای بر روی پوست انسان داشته است. یکی از مهم ترین عوامل آسیب رسان به پوست بعد از اشعه های ماورای بنفش، آلودگی هوا است. ... ادامه مطلب

عوامل تشدیدکننده باز شدن منافذ پوستعوامل تشدیدکننده باز شدن منافذ پوست

به طور معمول، افرادی که دارای پوست‌های چرب هستند، نسبت به افرادی که پوست خشک دارند، منافذ بازتری دارند. این منافذ، به ویژه در اطراف بینی بیشتر مشاهده می‌شوند و حاوی چربی بیشتری هستند. برای رسیدن به یک پوست بی‌عیب و سالم، لازم است با حفظ تعادل صحیح پاک کردن و مرطوب‌سازی مانع از ایجاد منافذ شوید. ... ادامه مطلب

ریزش مو در زنان بالای 40 سالریزش مو در زنان بالای 40 سال

هر زن جوان یا میانسالی می‌ تواند تحت تأثیر انواع ریزش مو قرار گیرد، اگرچه ریزش مو معمولاً در زنان بالای ۴۰ سال، زنانی که تازه بچه‌ دار شده‌ اند، زنانی که شیمی‌ درمانی کردند یا تحت تأثیر دارو های دیگر قرارگرفتند، شایع‌ تر است ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین