منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / چگونه ترک های پوستی را درمان کنیم؟

چگونه ترک های پوستی را درمان کنیم؟

ترک‌ پوستی ضایعاتی هستند که به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی، اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم و سینه‌ها ایجاد می‌شوند. ترک‌های پوستی هنگام بلوغ، معمولا روی ران‌ها، باسن و سینه‌ها ایجاد می‌شوند ولی در دوران حاملگی این ترک‌ها بیشتر در نواحی شکم و سینه‌ ها بروز می‌کنند. ترک‌های پوستی در آقایان نیز ایجاد می‌شوند ولی در خانم‌ ها بسیار شایع‌ ترهستند.

علت ایجاد ترک‌های پوستی

از نظر علت ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی عوامل مختلفی مطرح شده است. مهمترین عامل، کشیدگی پوست به طور ناگهانی است که مثلاً در بارداری و بلوغ شاهد آن هستیم ولی کشیدگی پوست تنها یکی از عوامل ایجاد ترک‌های پوستی است و عوامل درونی نیز در بروز آن مؤثر می‌باشد.

از جمله این عوامل، تغییرات هورمونی است که سبب عدم تعادل در فیبروبلاست‌ها (سلول‌های تولید کننده الاستین و کلاژن) می‌شود که این امر منجر به کاهش تعداد و کیفیت فیبرهای کلاژن و الاستین می‌گردد. در نتیجه پوست فیبرهای کلاژن، دچار پارگی شده و پوست حالت ترک خوردگی پیدا می‌کند.

بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف داروهای مختلف مخصوصاً داروهای کورتونی نیز می‌تواند در پیدایش این ضایعات موثر باشد. استفاده طولانی مدت از کورتون‌های موضعی قوی نیز می‌تواند باعث ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود کورتون‌های موضعی فقط زیر نظر پزشک مصرف شوند تا عوارض آن در بیمار ظاهر نشود.

نقش وراثت در ایجاد استریا

وراثت نیز در پیدایش استریا نقش دارد. استریا در نژاد قفقازی بیش از سایر نژادها دیده می‌شود. از نظر ظاهری این ترک‌ها در ابتدا قرمز تا بنفش رنگ هستند ولی با گذشت زمان به تدریج سفید رنگ می‌شوند.

ایجاد ترک‌های پوستی در بلوغ و بارداری

ترک‌های پوستی اغلب در هنگام بلوغ، بارداری و تغییرات وزنی شدید ایجاد می‌شوند. حدود 30% افراد هنگام بلوغ و حدود 77% خانم‌ها هنگام بارداری مبتلا به استریا یا ترک‌های پوستی می‌شوند. در مورد بارداری، سن اولین بارداری در بروز ترک‌ بسیار مهم است.

به طوریکه اغلب بانوانی که در سنین بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار شده‌اند دچار ترک‌های پوستی می‌شوند، در حالی که احتمال بروز این ترک‌ها در بانوانی که اولین بارداری آنها پس از ۳۵ سالگی است بسیار کمترمی‌باشد. این ترک‌ها، معمولاً بعد از ماه چهارم بارداری ایجاد می‌شوند.

ترک‌های پوستی حتی ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد شوند. در بعضی از افراد اولین بارداری بدون ایجاد ترک‌های پوستی طی می‌شود ولی در بارداری‌های بعدی بیمار دچار این مشکل خواهد شد.

بهترین درمان ترک‌های پوستی

درمان ترک‌های پوستی

در صورتی که ترک‌های پوستی در همان مراحل اولیه که زمان طلایی محسوب می‌شود درمان نشوند، رنگ آنها به رنگ سفید تغییر می‌کند. امکان بهبود خود به خود ترک بدون درمان بسیار کم است. نکته مهمی که در درمان استریا وجود دارد این است که در مراحل اولیه كه این ترك‌ها رنگ قرمزمایل به بنفش دارند نتایج درمانی، بسیار موثرتر خواهند بود.

نکته دیگر اینکه هدف از درمان استریا بهبود قابل توجه آن است زیرا درمان کامل ترک‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد. برای درمان دارویی استریا از ترتینوئین، ویتامین سی موضعی و اسید گلیکولیک با غلظت‌های مختلف استفاده می‌شود که نتایج نسبتاً خوبی به دنبال داشته است.

از لیزرهای مختلفی مثل لیزر ipl و PDL و فرکشنال (فراکسل) نیز در درمان استریا استفاده شده است. پاسخ به لیزرهای IPL و PDL نتایج متفاوتی به دنبال داشته است ولی لیزر فراکسل اثر بسیار خوبی بر استریا دارد. در واقع می‌توان گفت، بهترین درمان ترک‌های پوستی یا استریا آر اف فرکشنال است. لیزر فراکسل بین 3 تا 6 جلسه برای بیمار انجام می‌شود و همزمان از دارو برای درمان بیمار استفاده می‌گردد.

اولین پاسخ درمانی حدود 4 هفته پس از لیزر ظاهر می‌شود ولی تظاهر کامل نتایج، به ادامه جلسات درمانی بستگی دارد. از میکرودرم ابریژن نیز در درمان استریا استفاده شده است ولی این کار به جلسات متعدد درمانی نیاز دارد و اثر آن از لیزر فرکشنال کمتر است.

درمان جدیدی که اثر زیادی در بهبود ترک‌های پوستی دارد آر اف فرکشنال می‌باشد. این روش باعث محوتر شدن ترک‌های پوستی در زمینه پوست، می‌شود و بر روی ترک‌های سفید هم موثر است. نکته جالب در مورد آر اف فرکشنال این است که اگر برای درمان ترک‌های پوستی، در ناحیه‌ای از بدن آر اف فرکشنال انجام پذیرد

علاوه بر بهبود چشم‌گیر ترک‌های پوستی، سفتی پوست را هم در موضع، به دنبال خواهد داشت که این اثر به طور خاص در شکم، ران و بازوها بسیار جلب توجه می‌نماید. این روش در ترکیب با لیزر فرکشنال موثرتر از هر کدام به تنهایی است. برای اطلاعات بیشتر در مورد آراف فرکشنال اینجا را کلیک کنید.

اینستاگرام دکتر واعظ

یکی از روشهای نوین درمان ضایعات پوستی، درماپن است. این روش درمانی، مشروط بر اینکه با تلفیق مواد درمان‌کننده اجرا شود، می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی در درمان انواع مشکلات پوستی و به طور خاص، ترک‌های پوستی یا استریا، داشته باشد. همشهریان گرامی برای بهره‌مندی از اثرات درمانی مطلوب بهترین درماپن در اصفهان، می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌های معتبر در سطح شهر، از این روش استفاده نموده و تاثیرات چشم‌ گیر آن را روی پوست مشاهده کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :پری [ 1402-02-19 ]
سلام آیا درمان دائم ترک وجود داره؟

یگانه مهران [ 1401-10-08 ]
راه کاربردی ک کاملا رفع بشه ؟؟

سحرمزاتی [ 1400-12-06 ]
من ترک پوستی سفیددارم راه درمانش چیه خیلی اذیت میشم ۲۳سالمه و با رژیم به این مشکل دچارشدم

سحر [ 1400-09-21 ]
مشکل ترک پوستی قدیمی،، آیا برطرف میشه؟

پریسا اذرهوشنگ [ 1400-09-13 ]
سلام آقای دکتر هزینشم میشه لطف کنید و بگین واینکه در شهر میاندواب کجا میشه این لیزرو انجام داد ممنون

نازیلا کاظم پور [ 1400-09-11 ]
من چاق شدم و رون ها و پاسن و پشن زانوم و بازو هام ترک ترک شدن خیلیاش هم قرمز هنوز سفید نشده هزینه درمانم چقدر هستش ؟

ژینا [ 1400-08-26 ]
سلام آقای دکتر من 17 سالمه و حدود دو روز پیش ترک هایی رویه سینه هام دیدیم، و از این شرایط خیلی ناراحتم و هر بار میبینمش اذیت میشم، ب نظر شما این بخاطر این است ک تو سن بلوغ هستم، ممنون میشم جواب بدید

هانیه [ 1400-08-13 ]
خیلی خیلی رو عصابمه واقعا چجوری باید اینارو از بین ببریم لطفا کمکم کنید من هنوز هفده سالمه و همه نقاط بدنم ترک داره

هانیه [ 1400-08-13 ]
خیلی خیلی رو عصابمه واقعا چجوری باید اینارو از بین ببریم لطفا کمکم کنید من هنوز هفده سالمه و همه نقاط بدنم ترک داره

فاطمه معظمی گودرزی [ 1400-08-12 ]
سلام من مدت زیادی خطوط سفیر روس ران وباسنم هستش 20سالمه زایمان نداشتم میشه بگین لیزر قیمتش چقدره با بهترین کیفیتش

ناهید ابراهیمی [ 1400-08-02 ]
سلام دارای ترک های پوستی روی شکم ورانها هستم واز این موضوع خیلی ناراحتم

حمیده [ 1400-07-28 ]
سلام.ایا واقعا ترک پوستی درمان میشود؟

مهلا ذاکری [ 1400-07-14 ]
بر اثر چاقی در سن ۱۷ سالگی دچار ترک بدن شدم و الان ۲۷ سالمه ۱۰ سال گزشته و از باسن تا ران پا پشت و جلو دارم ایا درمان قطعی یا با جراحی پلاستیک هم میشه لطفا جواب بدید چون بر اثر این موضوع زندگی من از هم پاشیده داره میشه

سحر [ 1400-05-21 ]
میشه هزینه شو بگین ممنون میشم . و اینکه کاملن درمان میشه به چه مدت

زهرا [ 1400-05-18 ]
سلام ميشه بگيد هزينه درمان استرياها بدن چقد ميشه

زهرا هزاره [ 1400-05-18 ]
سلام ميشه بگيد هزينه درمان استرياها بدن چقد ميشه

زهرا موسوی [ 1400-04-29 ]
سلام خسته نباشید اول هزینه لیزر رو میخاستم بدونم و دوم اینکه قطعی هست با لیزر از بین رفتنش

فاطمه آلاداغلو [ 1400-04-15 ]
سلام وروز بخیر .ببخشید من ترک های پوستی روی باسنم وپشت پاهام دارم .روی شکمم اصلن ترک ندارم اما بغل شکمم دوطرف یعنی وصل به رونم ترک دارم ددمانی که گفتید واقعن تاثیر داره؟؟؟

مائده [ 1400-03-23 ]
من از18سالگی بدنم شروع به ترک خوردن کردوهمیشه خجالت میکشیدم به کسی بگم،الان بااینکه بچه ندارم تموم بدنم داره ترک میخوره،ودارم دچارافسردگی بدی میشم

یلدا حیدری [ 1400-02-17 ]
درمان ترک پوستی

یگانه [ 1400-01-02 ]
من ترک بدن حدودا زیاد هست به خاطر اینکه چاق و لاغر شدم خواستم بدونم واقعا جواب میده چجوریه ؟ هزینش چقدره؟

زهرا [ 1399-12-01 ]
بهترین روش برای درمان ترک پلکسر یا همان پلاسما جت هستش.من خودم انجام دادم که میگم.تا خودتون سه جلسه انجام ندین نمیفهمین چی میگم یعنی هم پوستتو میکشه جمع میکنه و سفت میشه هم ترکهای نازک محو میشن و ترکهای ضخیم تر نازک میشن.خیلی جاها من درباره روشهاب حذف ترک خوندم نمیدونم چرا اینونمینویسن حتی من چند تا دکتر پوست رفتم گفتم پلاسما کن گفت نه موثر نیست فقط یه دکتر انجام داد.هیچ روشی تا این حد عالی نیست.گفتم که اینجا بگم شاید چند نفر دیدن و مشکلشون حل شد برای استخدامی منم دعا کنید.

فاطمه [ 1399-06-20 ]
عالیه . فقط هزینه واینکه کامل میره هم اضافه کنید

الهام ناطقی [ 1399-05-27 ]
سلام آقای دکتر اگه ممکن هزینه هر جلسه رو بگین برای استریا

الناز داوری [ 1399-02-07 ]
سلام آقای دکتر من حدود 5ماهه که روی پاهام ترکهای پوستی ایجاد شده است و خیلی قرمز است.امیدی هست که خوب بشه باید چیکار کنم

سهیلا عباسی [ 1398-05-22 ]
سلام هیچ تصویری از درمان استریا درناحیه شکم نیست که بشه نتیجه کار رو دید

ZAHRA [ 1394-01-15 ]
سلام آقای دکتر اگه ممکنه لطفا هزینه از بین بردن استریاها رو هم بگین واینکه ایا درمان قطعی هست وکاملا ازبین میره

فاطی [ 1392-04-20 ]
من به خاطر این خطوط روی پوستم افسردگی گرفتم :-(

مصطفی [ 1390-09-17 ]
سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتون اگه اکان داره لطفاهزینه درمان با لیزر را بفرمایید دوم اینکه بفرمایید اینکار جزو تخصص چه پزشکبه با تشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا پوست دچار لک و پیس پوست میشود؟چرا پوست دچار لک و پیس پوست میشود؟

بیماری پیسی نوعی بیماری است که باعث از بین رفتن رنگ پوست در بخش‌ های مختلف بدن می‌ شود. مناطق بی‌ رنگ معمولاً با گذشت زمان وسیع‌تر می‌ شوند. بیماری پیسی هنگامی رخ می دهد که سلول هایی که ملانین تولید می کنند از بین می روند یا از کار می افتند. ... ادامه مطلب

دستگاه لیزر زئو با هندپیس ND-YAGدستگاه لیزر زئو با هندپیس ND-YAG

لیزر اندیاگ، در دسته لیزرهای جامد قرار می گیرد که از مواد نئودیمیوم ییتریوم آلمینیوم گارنت تشکیل شده است و به ان دیاگ معروف است. ... ادامه مطلب

روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) چیست و چگونه درمان میشود؟روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) چیست و چگونه درمان میشود؟

آکنه روزاسه یا آکنه دوران بزرگسالی نوعی بیماری پوستی است که با التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی) دیده می‌شود. در واقع این بیماری آکنه نیست ولی به آکنه روزاسه معروف می‌باشد ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین