منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رفع جوش و جای جوش / نقش خوراکی ها در جوش صورت

نقش خوراکی ها در جوش صورت

عوامل ایجاد کننده آکنه یا جوش صورت

عوامل زیادی در ایجاد یا تشدید جوش صورت یا آکنه دخالت دارند.از جمله این عوامل می‌توان به افزایش ترشح سبوم، انسداد دهانه فولیکول و تکثیر باکتری‌ها اشاره کرد. افزایش هورمون‌های جنسی و فاکتورهای التهابی هم از جمله موارد مهم در تشدید جوش هستند. در این میان این سوال همیشه مطرح است که چه موادی مصرف کنیم تا باعث بهبود آکنه شود یا اینکه چه موادی را مصرف نکنیم تا از تشدید جوش صورت جلوگیری کنیم.

مجله انجمن متخصصین پوست اروپا (EADV) در شماره ژانویه ۲۰۱۶ خود مقاله‌ای چاپ کرده که می‌توان آن را به عنوان جدیدترین مقاله در این زمینه برشمرد.

نقش خوراکی‌ها در جوش صورت

این بررسی به عنوان بررسی مورد شاهدی در ۵۶۳ جوان ۲۴-۱۰ ساله انجام شده است. این افراد بر اساس سن، جنس،وزن (BMI) عادات غذایی و سابقه خانوادگی جوش یا آکنه دسته بندی شده‌اند. پرسشنامه این افراد در مورد مصرف شیر ( پرچرب یا کم چرب)، پنیر، ماست، نان و کورن فلکس (cereals)، گوشت قرمز، ماهی، کالباس، میوه و سبزی، کیک و شیرینی و شکلات از آنها سوال می‌کرد.

میزان مصرف هم بر اساس پاسخ‌های هرگز، یک بار در هفته، یک تا سه بار در هفته و بیش از ۳ بار درهفته بود. و اما نتایج مطالعه، رابطه نزدیکی بین جوش صورت متوسط و شدید و سابقه آن در خانواده درجه یک وجود داشت. همینطور مصرف شیر، پنیر و ماست و کالباس بیش از ۳ بار در هفته و چاقی (BMI>30) با جوش متوسط و شدید رابطه دارد.

ارتباط خوراکی ها با جوش صورت ، دکتر علیرضا واعظ شوشتری

مصرف شیرینی و کیک و شکلات بیش از ۳ بار در هفته و مصرف کم ماهی و عدم مصرف میوه و سبزی با وجود جوش صورت مرتبط بود. از طرف دیگر مصرف بیش از ۳ بار در هفته میوه و سبزی و مصرف زیاد ماهی (1 تا 3 بار در هفته) و مصرف یکبار در هفته همه مواد تشدید جوش بالا با عدم وجود یا جوش ملایم همراه است.

همچنین وزن مناسب (BMI <18.5) با جوش ملایم همراه است. مکانیسم بعضی از این تداخلات مشخص است مثلا مصرف مواد قندی که باعث افزایش انسولین و IGF-1 می‌شود ولی در مورد شیر مکانیسم مشخص نیست و احتمالا چند عامل با هم موثر هستند. در مورد ماهی احتمالا وجود n-3-PUFA موثر است چون باعث کاهش التهاب می‌شود.

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ

به طور کلی توصیه به بیماران مبتلا به جوش صورت این است که مصرف شیر و مواد لبنی را کاهش دهند و همچنین مصرف مواد قندی و گوشت قرمز و کالباس را به حداقل برسانند. در عوض افزایش مصرف ماهی و میوه و سبزی برای این افراد مفید است. کاهش وزن هم قطعا در بهبود وضعیت آکنه و رفع جوش صورت مفید است.

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل یا فیلر در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهناز [ 1402-06-11 ]
من به تنها چیزی که حساسیت دارم و تا میخورم صورتم جوش میزنه تخمه آفتابگردونه متاسفانه خیلی هم دوست دارم

خطاط [ 1402-06-11 ]
من کلا وقتی که خوراکی یا غذاهای گرم میخورم کل صورتم میریزه بیرون دیگه عادت کردم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رفع و از بین بردن غبغب با لیزر لیپولیزرفع و از بین بردن غبغب با لیزر لیپولیز

لیپولیز غبغب یکی از روش های رایج برای از بین بردن غبغب می باشد. لیزر لیپولیز یک روش جراحی کم تهاجمی است که باعث تخریب سلول های چربی شده و از طریق ایجاد گرما باعث تحریک اثر سفت کننده روی پوست می شود. ... ادامه مطلب

کاربردهای درمانی رادیوسرجریکاربردهای درمانی رادیوسرجری

رادیو سرجری ضایعات پوست یکی از روش‌هایی است که پزشکان در بسیاری از موارد برای رفع عواملی که بر روی پوست مزاحمت ایجاد می‌کنند توصیه می‌کنند.کاربردهای این دستگاه در جراحی زیبایی پوست متنوع است از جمله برداشتن خال‌های سطحی و برجسته پوستی، کک‌ومک، تگ‌های پوستی و زگیل. ... ادامه مطلب

مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟

مزوژل یکی از درمان های مؤثر چین و چروک و دیگر مشکلات پوستی در صورت است. در این شیوه درمانی از هیالورونیک اسید برای رفع مشکلات پوستی استفاده می شودکه می توانند به بهبود انواع آسیب های پوستی از جمله چین و چروک کمک کنند. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین