منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
هایفوتراپی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / هایپوپیگمانتاسیون چیست و چگونه درمان می شود؟

هایپوپیگمانتاسیون چیست و چگونه درمان می شود؟

هایپوپیگمانتاسیون به لکه های پوستی گفته می‌شود که رنگی روشن تر از مناطق نرمال پوست دارند. هیپوپیگمانتاسیون گسترده اغلب ژنتیکی می‌باشد که ممکن است منجر به تغییر رنگ موقتی و حتی طولانی مدت شود.رنگدانه یا رنگ پوست شما بر اساس تولید ماده ای به نام ملانین است. اگر سلول های پوستی شما ملانین کافی تولید نکنند، پوست می تواند در همه نقاط به شکل فراگیر یا به صورت لکه‌های روشن دیده شود. شرایط ژنتیکی و شدید محیطی می تواند باعث اختلال در ملانین شود.

هیپوپیگمانتاسیون گسترده اغلب ژنتیکی می‌باشد که ممکن است منجر به تغییر رنگ موقتی و حتی طولانی مدت شود.قبل از انجام معالجه، شناسایی دلیل اصلی آن مهم است. آنچه از تشخیص علت هایپوپیگمانتاسیون انتظار می‌رود؛ شناسایی روشهای درمانی مناسب آن است. در این مطلب بیشتر در مورد اینکه چه چیزی ممکن است علائم هایپوپیگمانتاسیون را ایجاد کند مطالبی را ارائه می‌نماییم.

با مراجعه به متخصص پوست می‌توانید از درمانهای مناسب و متناسب با مشکلات پوستی خود به طور تخصصی بهره مند شوید. دکتر واعظ شوشتری متخصص پوست در اصفهان می‌توانند در درمان اختلالاتی مانند هایپوپیگمانتاسیون یاری رسان شما باشند. لطفاً جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ‌91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث کاهش رنگدانه‌های پوست می‌شوند؟

مشکلات تولید ملانین با دلایل مختلفی در ارتباط است. برخی از آنها شرایط ژنتیکی هستند که ممکن است منجر به روشن شدن پوست در سراسر بدن شوند. موارد دیگر مربوط به جراحات قبلی مانند سوختگی است.

برخی از شایع ترین شرایط عبارتند از:

آلبینیسم

افراد مبتلا به آلبینیسم به دلیل جهش ژنتیکی با این بیماری متولد می شوند. در این افراد پوست بسیار روشن و رنگ پریده است همچنین در این وضعیت ژنتیکی، همه موهای بدن از جمله موهای ابرو و مژه سفید هستند و چشمها آبی و روشن می‌باشند.

ویتیلیگو

مانند آلبینیسم ، ویتیلیگو نیز با روشن شدن بیش از حد پوست مشاهده می‌شود با این تفادت که همه سطح پوست از لکه‌ها پوشیده نشده. علت دقیق ویتیلیگو ناشناخته است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند می توانند لکه های پوستی کمتری در هر نقطه از بدن داشته باشند.

پسوریازیس آلبا

پیتریازیس‌ آلبا یک‌ اختلال‌ پوستی‌ خوش‌خیم‌ است که‌ در آن‌ پوست‌ (معمولاً در ناحیه‌ گونه‌ها و بازوها) به‌ صورت‌ لکه‌ای‌ به‌ طور موقت‌ رنگدانه‌های‌ خود را از دست‌ می‌دهد. این‌ اختلال‌ اغلب‌ در کودکان‌ رخ‌ می‌دهد ولی‌ در بزرگسالان‌ تا سن‌ 30-20 سال‌ ممکن‌ است‌ بروز کند. این شرایط با گذشت زمان به خودی خود بهبود می یابد. دلیل مشخصی برای pityriasis alba وجود ندارد ، اگرچه تصور می شود که مربوط به اگزما باشد.

تینه آ ورسیکالر

تینه آ ورسیکالر ناشی از عفونت قارچی است که از مخمر بیش از حد فعال روی پوست ایجاد می شود. اگرچه به عوارضی منجر نمی شود ، اما لکه های پوسته ای ایجاد شده می توانند آزار دهنده باشند. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا (AAD)، تینه آ ورسیکالراز شایع ترین بیماریهای پوستی در میان افرادی است که در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری زندگی می کنند، زیرا این محیط ها به رشد قارچ کمک می کند. در صورت تعریق زیاد یا داشتن پوستی چرب نیز ممکن است مستعد ابتلا به tinea versicolor باشید.

لیکن اسکلروزوس

لیکن اسکلروزوس باعث ایجاد لکه های سفید می شود که در نهایت ممکن است بزرگ شده، خونریزی کرده و جای زخم ایجاد کنند. این وصله ها در نواحی مقعد و دستگاه تناسلی ایجاد می‌شود. آنها همچنین می توانند در پستانها، بازوها و قسمت بالای بدن ایجاد شوند. این بیماری بیشتر در زنانی یائسه دیده می‌شود.

هایپوپیگمانتاسیون چیست و چگونه درمان میشود؟

موارد دیگری که موجب هایپوپیگمانتاسیون می‌شوند عبارتند از:

علت هایپوپیگمانتاسیون چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص با توجه به سابقه خانوادگی شما همچنین نتایجی که از بررسی پوست در مناطقی که رنگدانه‌ها نسبت به دیگر نواحی کمتر دیده می‌شوند، به دست می‌آورد و توجه به خالهای مشکوک یا سایر موارد، علت هایپوپیگمانتاسیون را تشخیص می‌دهد. در برخی موارد ، پزشک متخصص نمونه برداری انجام می دهد. برای این کار، یک نمونه کوچک از پوست را تراش می دهند تا برای تجزیه و تحلیل بیشتر به آزمایشگاه بفرستند. این بیشتر در موارد مشکوک به لیکن اسکلروزوس، پسوریازیس آلبا و تینه آ ورسیکالر شایع است.

آدرس اینستاگرام دکتر شوشتری

درمان هایپوپیگمانتاسیون

پس از تشخیص پزشک متخصص پوست با توجه به عواملی همچون علت ایجاد هایپوپیگمانتاسیون، سلامت کلی و سن بیمار و وسعت منطقه تحت پوشش هایپوپیگمانتاسیون، یک برنامه درمانی مناسب را در نظر می‌گیرد. اگر هایپوپیگمانتاسیون مربوط به التهاب حاد ناشی از سوختگی و زخم باشد، معمولاً نیازی به درمان ندارد. در این موارد، با بهبود سلولهای پوستی، کمبود رنگدانه‌ها به خودی خود برطرف می شود. سلولهای پوستی در ناحیه آسیب دیده باید ظرف چند ماه آینده دوباره ملانین تولید کنند.

در این فاصله، پزشک می تواند اقدامات درمانی دیگری را برای کاهش ظاهر لکه های سفید توصیه کند. گزینه های درمانی ممکن است شامل درم ابریژن، لایه برداری شیمیایی، درمان با لیزر و استفاده از کرمهای روشن کننده، مانند هیدروکینون باشد. اگر کاهش رنگ دانه‌های پوست به یک بیماری زمینه ای گره خورده باشد، درمان این بیماری می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. به عنوان مثال، از کرم های ضد التهاب تجویز شده برای درمان لیکن اسکلروزوس و پیتریازیس آلبا استفاده می شود.

مرطوب سازی پوست همچنین می تواند روند بهبودی را تسریع کند. از داروهای ضد قارچ برای درمان tinea versicolor استفاده می شود. این موارد ممکن است به صورت خوراکی و از طریق قرص مصرف شوند و یا مستقیماً با استفاده از کرم موضعی روی لکه‌ها مالیده شووند. در این موارد همچنین توصیه می‌شود؛ برای جلوگیری از بازگشت قارچ، هر دو تا چهار هفته یک بار از پاک کننده دارویی استفاده کنید. در بیماری ویتیلیگو نیز گزینه‌های درمانی زیادی از قبیل نور درمانی، لیزر درمانی و جراحی وجود دارد که در جهت درمان ویتیلیگو، به بهبود هایپوپیگمانتاسیون می‌انجامد.

در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای جوانسازی پوست در اصفهان به متقاضیان گرامی ارائه شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شادی [ 1402-06-24 ]
سلام من بعد از آبله مرغان گرفتن جای تاول هام به صورت لکه های سفید رو بدنم مونده آیا درمانی داری که با پماد یا روغن حل باشه یا حتما باید لیزر بکنم؟

محمدی [ 1401-10-16 ]
دکتر چرا میفرمایید برای درمان لک سفید از کرم روشن کنندعچه لستفاده بشه؟

فرح ناز [ 1400-10-26 ]
زن ۵۰ ساله هستم شش ماه هست دچار قارچ شده ام چند بار دکتر رفتم هیچ بهبودی ندارم از شما خواهش میکنم راهنمای کنید

مرضیه رحمانی [ 1400-09-04 ]
کمرنگ شدن پوست،،،،،،،،،که هایی در قسمت چانه بصورت کمرنگ تر از پوست خودم

زهرا محمدی [ 1400-07-18 ]
من دخترم ازماه۷ام به بعد بعضی ازقسمت های بدنش دچاردورنگی شد چندبار پیش پزشک بردم گفتن رنگدانه های بدنش کم رنگ شده و اگزمای سفیده کرم های مرطوب کننده وشوینده بهش دادن من همش مرطب استفاده میکنم ولی نه تنهابهترنشده بلکه بیشترداره میشه وواقعانمیدونم چیکارکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کبودی زیر چشم بعد از مزوتراپی چگونه برطرف می شود؟کبودی زیر چشم بعد از مزوتراپی چگونه برطرف می شود؟

مزوتراپی تکنیکی است که در طی آن، با استفاده از تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمونها و سایر مواد مغذی، سلولهای پوست تحریک شده و در نهایت کشیدگی پوست و ... ادامه مطلب

پرسش و پاسخ های متداول درباره عمل بلفاروپلاستیپرسش و پاسخ های متداول درباره عمل بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های بسیار مؤثر و محبوب زیبایی صورت میباشد که باعث از بین بردن نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک های می شود ... ادامه مطلب

فرق بوتاکس دیسپورت و مصپورت چیست ؟فرق بوتاکس دیسپورت و مصپورت چیست ؟

امروزه بوتاکس در انواع مختلف و با نام‌های تجاری گوناگون در بازار وجود دارد که تمامی آنها برای درمان‌های زیبایی کاربرد دارند. از برندهای معتبر بوتاکس می توان دیسپورت و مصپورت را نام برد که در این مطلب آموزشی به شرح ماهیت، ساختار و تفاوت های این دو ماده پرداخته می‌شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین