منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) چیست و چگونه درمان میشود؟

روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) چیست و چگونه درمان میشود؟

آکنه روزاسه یا آکنه دوران بزرگسالی نوعی بیماری پوستی است که هم در زنان (زنان سه برابر مردان به روزاسه مبتلا خواهند شد) و هم در مردان دیده می‌شود. البته ریسک ابتلا به این بیماری در افراد با پوست روشن بیشتر می‌باشد. در این بیماری پوست دچار التهاب و قرمزی مزمن می‌شود. در واقع این بیماری آکنه نیست ولی به آکنه روزاسه معروف می‌باشد.

گاهی این بیماری با آکنه‌ ولگاریس (که بیشتر در افراد جوانتر شایع است) اشتباه گرفته می‌شود. روزاسه در مراحل ابتدایی خودبه خود عود کرده و بهبودی می‌یابد ولی در اکثر مواقع پیشرفت نموده و تا سالها فرد مبتلا را درگیر می‌نماید.

شما می‌توانید برای درمان بیماری های پوستی خود در اصفهان به دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست ، مو و زیبایی مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط و هماهنگی با کلینیک، از طریق تماس با شماره تلفن : 91620100 - 031 اقدام فرمایید.

علائم ابتلا به روزاسه

در این بیماری پوست دچار التهاب و قرمزی مزمن به ویژه در گونه‌ها، بینی و پیشانی می‌شود. گاه ضایعات در گردن، کتف، گوش و سینه نیز مشاهده می‌شوند. ممکن است قرمزی و تورم پوست همزمان با سایر ضایعات پوستی مانند تلانژکتازی (برجسته شدن عروق)، پوسچول و پاپول باشد. درگیر شدن گسترده بینی، که بیشتر در آقایان دیده می‌شود، به رینوفیما (rhinophyma) معروف است. در افراد با پوست روشن و بور و کسانی که صورتشان به راحتی سرخ می‌شود این بیماری بیشتر دیده می‌شود.

برخی از علائم شایع دیگر این بیماری عبارتند از:

علائم روزاسه

انواع آکنه روزاسه

به گفته متخصصان پوست، آکنه روزاسه به 4 نوع مختلف تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از :

1. اریتما توتلانژکتاتیک (Erythematotelangiectatic)

در این نوع از رزاسه، پوست فرد مبتلا برافروخته و قرمز است و بیمار حس می‌کند که پوستش می‌سوزد و سوزن سوزن می‌شود. دیدن رگ‌های خونی و سفت و پوسته پوسته شدن پوست از نشانه‌های دیگر رزاسه اریتما توتلانژکتاتیک است.

2. پاپولوپوسچولار (Papulopustular)

در این نوع رزاسه، بیمار جوش‌های متورم قرمزی شبیه آکنه بر پوست خود می‌بیند. گاهی رزاسه‌ی پاپولوپوسچولار با قرمزی و سوزش پوست همراه است. در این نوع نیز ممکن است رگ‌های خونی زیر پوست دیده شوند.

گاهی رزاسه ی پاپولوپوسچولار به آکنه‌ی ولگاریس شبیه است با این تفاوت که جوش سر سیاه (کومودون) روی پوست دیده نمی‌شود. مگر اینکه بیمار به طور هم زمان آکنه‌ی ولگاریس داشته باشد.

3. فیماتوس (Phymatous)

رزاسه‌ی فیماتوس با ضخیم شدن و ایجاد بافت ناهموار در پوست همراه است. در این نوع، بینی بیمار، گوشتی و متورم می‌شود. گاهی نیز رگ‌های خونی فرد بیمار دیده می‌شوند.

4. روزاسه چشمی

رزاسه‌ی چشمی، چشم‌های فرد بیمار را درگیر می‌کند. علائم این بیماری عبارتند از: آبریزش، قرمز و پرخون شدن چشم، سوزش، خارش و قرمزی پلک، حساسیت به نور، تاری دید، گل مژه و احساس جسم خارجی در چشم.

رزاسه‌ی چشم اغلب با انواع دیگر رزاسه همراه است. به همین دلیل، ممکن است بیمار علاوه بر درمان چشمی به درمان موضعی هم نیاز داشته باشد.

سن ابتلا به روزاسه

بروز این بیماری در سنین بزرگسالی 30 الی 60 سال است. رزاسه تقریباً ۵ درصد از مردم جهان را در این سنین درگیر کرده است.

علل ابتلا به آکنه روزاسه

تا کنون علت اصلی مبتلا به آکنه روزاسه تشخیص داده نشده است ولی به نظر می‌رسد مهمترین عامل این بیماری، وراثت باشد. البته برخی از عوامل دیگر نیز در مبتلا شدن به این بیماری نقش دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

عوامل زیر نیز (با افزایش جریان خون به سطح پوست) باعث بروز یا تشدید روزاسه می‌شوند:

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان روزاسه

بیماری رزاسه درمان قطعی ندارد و درمان‌های موجود فقط علائم و نشانه‌های آن را کاهش می‌دهند. با این حال، برخی درمان‌ها توانسته‌اند نشانه‌های این بیماری را تسکین دهند. شماری از این درمان‌ها را در ادامه می‌خوانید:

داروهای موضعی

بهتر است، در فرایند درمان رزاسه، پزشک و بیمار رابطه‌ی تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند. داروها و پمادها حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شوند. بیشتر پزشکان داروهایی را توصیه می‌کنند که التهاب و قرمزی لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهند.

معمولاً لازم است که مبتلایان این داروها را یک یا دو بار در روز مصرف کنند. مترونیدازول، بنزوئیل پراکسید، بنزوئیل پراکسید/ کلیندامایسین، آزلائیک اسید، سولفاستامید ۱۰% و سولفور ۵% برخی از داروهایی‌اند که برای درمان رزاسه تجویز می‌شوند. داروهای دیگری که برای درمان آکنه روزاسه ممکن است توسط متخصص پوست تجویز شوند عبارتند از :

از عواملی که می‌تواند شدت این بیماری را بیشتر کند، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب است که یکی از اصلی ترین محرک‌های آکنه رزاسه می‌باشد. همچنین توصیه می‌شود از مرطوب کننده ها و کرم های ضد آفتابی که فاقد بو هستند استفاده شود. صابون، محصولات حاوی سدیم لوریل سولفات، لوسیون های قابض منافذ پوست (Astringents)، تونرها، منتول و کامفور ممکن است پوستتان مبتلایان به این بیماری را تحریک کند یا بسوزاند. پس، بهتر است از مصرف این نیز محصولات خودداری شود.

بی‌تردید بسیاری از همشهریان عزیز در پی مراجعه به کلینیک‌های پوست و مو، برای افزایش حجم یا رفع چین و چروک در نواحی مختلف صورت و بدن، به دنبال بهترین تزریق چربی در اصفهان، می‌باشند. به همین منظور، با مراجعه به مراکز تخصصی پوست و اطمینان از مهارت و توانایی پزشک متخصص، بهترین نتایج تزریق چربی را با حداقل عوارض تجربه کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه اسماعیلی [ 1401-09-30 ]
سلام من به عارضه درماتیت دور دهان مبتلا شده ودور تا دوردهان وبینی پخش شده دکتر خودم فوتو پیشنهاد کرده

کیانا عبادی [ 1400-05-09 ]
بسیار عالی وکمک کننده بود من دکتر رفتم ایشون هم همین تجویز روکردن

فاطمه جمالی [ 1400-03-16 ]
بیماری پوستی روزاسه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای جوانسازی پوست اندولیفت بهتر عمل میکند یا هایفوتراپی؟برای جوانسازی پوست اندولیفت بهتر عمل میکند یا هایفوتراپی؟

در حال حاضر روش درمانی و زیبایی که بدون عمل جراحی و غیرتهاجمی فقط با ارسال امواج اولتراسوند و گرم کردن لایه SMAS روی لیفت صورت تأثیر می‌گذارد، هایفوتراپی است. روش‌هایی که می‌توانند لایه SMAS را تحت تأثیر قرار دهند مانند لیفت با نخ یا عمل جراحی، روش‌های تهاجمی هستند که با عوارض جانبی زیادی همراه است. ... ادامه مطلب

لیزر زئو چیست و چه کاربردهایی برای پوست دارد؟لیزر زئو چیست و چه کاربردهایی برای پوست دارد؟

دستگاه لیزر Xeo همه کاره ترین و سازگارترین پلت فرم زیبایی شناسی یکپارچه است که برای رفع موهای زائد، لایه برداری فرکشنال و فرسایشی نشان داده شده است. ... ادامه مطلب

مزونیدلینگ چیست و چه نقشی در جوانسازی پوست دارد؟مزونیدلینگ چیست و چه نقشی در جوانسازی پوست دارد؟

مزونیدلینگ ترکیبی از روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که یک متد بسیار خوب برای جوانسازی و سفت شدن پوست، رفع چروک های ظریف، بستن منافذ پوست، روشن شدن و شفافیت پوست و رفع اسکار آکنه می باشد. مزونیدلینگ در اصفهان توسط دکتر واعظ شوشتری با نتایج بسیار درخشان قابل انجام است ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین