منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / بیماری زونا چگونه تشخیص داده میشود؟

بیماری زونا چگونه تشخیص داده میشود؟

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث بروز ضایعات دردناک می‌شود؛ این ضایعات در هر نقطه از بدن می‌توانند ایجاد شوند، اما معمولا تاول به صورت خطی در سمت چپ یا راست تنه پدیدار می‌شود. ویروس واریسلا زوستر، عامل آبله مرغان، باعث زونا می‌شود و زمانی که فرد مبتلا به آبله مرغان می‌شود، پس از بهبودی این ویروس در بافت عصبی در نزدیکی نخاع و مغز فرد به صورت غیرفعال باقی می‌ماند، اما ممکن است چند سال بعد به عنوان زونا فعال شود. در حالی که زونا تهدید کننده زندگی نیست، می‌تواند بسیار دردناک باشد. واکسن‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند، در حالی که درمان اولیه می‌تواند به کاهش عفونت‌های ناشی از زونا و کاهش عوارض آن کمک کند.

بيماري زونا بيشترين ميزان شيوع را در بين بزرگسالان دارد. يک واکسن براي افراد بالاتر از ۵۰ سال عرضه شده است که مي‌تواند از بروز زونا جلوگيري کند. متخصصين پوست استفاده از اين واکسن را براي همه افراد ۵۰ ساله و مسن‌تر توصيه می‌کنند.

درمان بیماری های پوستی، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام پذیر است. در کلینیک دکتر واعظ علاوه بر درمان بیماری ها و مشکلات پوستی، انواع روشهای جوانسازی، تزریق ژل، چربی و بوتاکس همچنین لیزر موهای زائد نیز با بهره گیری از تخصص ایشان و استفاده از مدرن ترین تجهیزات، صورت می‌گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم و نشانه‌های بیماری زونا

تاول‌های ناشی از زونا در مقایسه با تاول‌های آبله مرغان، درد بیشتر و خارش کمتری دارند. شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم زونا عبارت است از:
یک قسمت از پوست ممکن است احساس سوزش، خارش یا حساسیت بسیار شدید پیدا کند. این حالت معمولاً در ناحیه کوچکی از پوست، یک سمت بدن مشاهده می‌شود. این علائم ممکن است ثابت باشد و یا با گذشت زمان ظاهر و محو شود. در اغلب افراد این علائم به مدت یک تا سه روز مشاهده می‌شود، اما ممکن است زمان بیشتری هم طول بکشد.

بیماری زونا چگونه تشخیص داده میشود؟

جوش

بعد از مرحله قبل، در همان قسمت پوست جوش‌هایی ایجاد می‌شود.

تاول‌ها

جوش‌ها خیلی زود تبدیل به مجموعه‌ای از تاول‌های برجسته می‌شود. این تاول‌ها قبل از آنکه پوسته پوسته و برطرف شود، به حالت زرد رنگ یا خونی در می‌آید. تاول‌ها معمولاً ۲ تا ۳ هفته باقی می‌ماند.

درد

تاول بدون درد در بیماری زونا چندان معمول نیست. شدت درد ناشی از این بیماری به اندازه‌ای است که غالباً پزشک برای درمان آن داروهای مسکن تجویز می‌کند. وقتی که تاول‌ها خوب شد، درد ناشی از آن هم رو به کاهش می‌گذارد، اما این درد ممکن است تا چندین ماه بعد از برطرف شدن تاول‌ها نیز ادامه داشته باشد.

علائم شبیه سرماخوردگی

چه کسی به زونا مبتلا می‌شود؟

بیماری زونا در افرادی بروز می‌کند که در گذشته به بیماری آبله مرغان مبتلا شده باشند. در واقع خطر ابتلاء به زونا در افرادی که آبله مرغان گرفته‌اند، بیشتر است. این افراد:

برخی از بیماری‌ها یا درمان‌های پزشکی می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی افراد و افزایش خطر ابتلاء به زونا شود که مهم‌ترین آن عبارت است از:

صفحه اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

تشخیص زونا

بروز ضایعات در یک سمت از بدن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری زونا باشد، بنابراین جهت اطمینان از بیماری به متخصص داخلی و دکتر پوست خود مراجعه کنید و پس از قطعی شدن تشخیص می‌توان ضایعات و سایر علائم را درمان کرد. پس از مراجعه، پزشک ابتدا پیرامون سابقه‌‌ی ابتلا به آبله مرغان سوال‌هایی می‌پرسد و علائم شما را بررسی می‌کند. ضایعات نشانه‌‌ی اصلی زونا است، اما ممکن است فقط یک مشکل پوستی باشد. ویژگی‌های ضایعات ناشی از زونا عبارتند از:

  1. پدیدار شدن در یک سمت از بدن یا صورت
  2. احساس تیر کشیدن، سوزش یا خارش در ضایعه

ضایعات در ابتدا به صورت یک برجستگی پدیدار می‌شوند و رفته رفته تبدیل به تاول می‌شوند. افراد مشکوک به ابتلاء به زونا باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. زیرا هر چقدر مراحل درمان سریع‌تر آغاز شود، تأثیر و کارایی بیشتری خواهد داشت، به خصوص هنگامی که یک چشم یا گوش هم درگیر باشد. در صورتی که بیماری زونا درمان نشود، ظرف چند هفته به خودی خود برطرف خواهد شد. اما متخصصین پوست قویاً توصیه می‌کنند که این بیماری به روش مناسبی درمان شود. بسیاری از افرادی که برای درمان زونا اقدام نمی‌کنند، به درد، بی حسی، خارش و سوزش شدیدی دچار می‌شوند که می‌تواند تا چندین ماه یا چند سال ادامه داشته باشد.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوستی خود می‌توانید به بهترین متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدی شمسی [ 1402-07-22 ]
دوستان مادر بنده دچار بیماری زونا شده بود قسمت کمرش جوش میزد، همرا با مصرف دارو دکتر شبانه عنبر نسارا دود میکرد و دودشو میداد سمت جوشا به شدت بهبود پیدا کرد (قابل توجه باشه که عنبرنسارا باید برای خر مونث باشه چون تبش سرده و عفونت بدن گرمه و باعث بهبود میشه ولی اگر برای حیوان مذکر باشه بیماریتونو تشدید میبخشه) گفتم بگم شاید به دردتون بخوره و استفاده کنید. عنبر نسارا کلن برای عفونت گلو هم خوبه ولی کلن سعی کنی دودشو خیلی مستقیم سمت صورت یا چشمتون نگیرید

عباس علی رموزی [ 1402-03-11 ]
تشکر درموزد بیماری پوستی زونا ، استفاده کردیم . لطفا اگر تصاویر بیشتری در موزد بیماری زونا داشتید دراختیار ما قرار دهید . بیماری زونا داشتم خدارا شکر با تدا وی کاملا صحت یاب شدم. اما بیماری زونای من اصلا درد نداشت اما سایر علایم واضح دیده می شد پس چطور ممکن است درحالیکه شما فرمودید مهمترین لایم آن درد شدید می باشد

اکرم رضائی الوارنژاد [ 1402-02-07 ]
سلام.مندرسال 98درشیراز پیوندکبدشده ام حال درسمت راست بدنم پرپشت شانه راستم تاول های آبدارظاهرشده که تقاضا میشود راهنمائی بفرمائید باتشکروسپاس بخدای بزرگ میسپارمتان.

اریا اسماعیلی [ 1401-09-12 ]
درود به شما ایا این بیماری واگیر دار هست؟

زهرا بدخشان [ 1401-08-13 ]
بهتر است به دکتر بگویید بیمارانی که زونا دارند و توسط سایر اطباء بهایشان معرفی میشوند،خودشان درمان کنند ،نه دستیارانشان

زهره مونسیان [ 1400-12-19 ]
باتشکر از راهنمایی هاتون .مفید بود

معصومه [ 1400-12-14 ]
بسیار عالی من آگهی لازم از بیماری زونا را متوجه شدم ممنون از مطالب مناسبتون

علی [ 1400-12-01 ]
عاااااالی بودممنون

عباسعلی اجیه [ 1400-11-28 ]
بسیارمفیدبود همسرم مبتلا شده میترسید

معصومه موسوی [ 1400-10-01 ]
پهلو و روی شکم امروز تاول های ریز همراه با خارش کم ودرد کم چی میتونه باشه دارو لازم داره ؟

اکرم عباسی [ 1400-09-29 ]
سلام من پیوند کلیه کردم یازده سال پیش امروز یکدفعه پشت زانوی چپم سوخت ومن خاروندم و الان کمی میسوزد آیا میتونه زونا باشه؟ البته دونه های سیاه وکمی کبود هم زده لطفا راهنماییم کنید

حامده بیغم [ 1400-09-23 ]
ممنون از صحبتهای عالی شما من ۴روز هست زونا گرفتم ولی مال من قسمت پشت ران پام هست ۲روز که نمیدونستم زونا گرفتم وقتی صددرصد فهمیدم رفتم دکتر که خیلی بهتر شدم ولی هنوز کمی درد دارم هنوز آن دانه ها بهمون شکل مایه آب دار هستن ولی از قرمزی خیلی کم شده و یک سوال دارم آیا پرهیز غذای دارد

اکبر زندی [ 1400-09-02 ]
سلام ممنون از راهنمایی های شما

علیرضا آقابالاپور [ 1400-08-22 ]
سلام وقتتون بخیر ویروس واریسلا زوستر تنها هرپس ویروسی است که عفونت نهفته ایجاد نمی کند و ایمنی حاصل از آن مادام العمر است به همین خاطر کودکی که دچار آبله مرغان می شود در سن بلوغ هیچگاه زونا نخواهد گرفت

یقوب صفری [ 1400-07-12 ]
سلام آقای دکتر بنده 4ساله زونا گرفتم خوب نمیشه زده به اعصابم دست پام ی. دفعه گیر میکنه زمین میخورم آیا این بیماری در مان ندارد آیا درمان میشه بیام اصفهان بنده از همدان پیام دادم خواهشن جواب بده خیلی عذاب میکشم لطفاً

غلامحسین محمد پور [ 1400-06-11 ]
سلام اقای دکتر مادر من سه روز است که از این ابله ها در یک طرف شکم و کمرش زده است و ضمنا ۶۵ سال سن دارد

ممد [ 1400-05-31 ]
خوب بود ممنون از مطالبتون

عبدالهی [ 1400-05-10 ]
خیلی مفید بود

همت علی شاه حسینی [ 1400-04-11 ]
سلام من زونا از سمت چپ کتف وزیر بغل گرفتم به دکتر مراجعه کردم پماد مسکن داد بهبود پیدا کردم. خطری سلامتی جسمی من به خطر نمی اندازد سن 53سال دارم متشکرم

عاملی [ 1400-03-31 ]
سلام، آیا زونا باعث بدن درد هم میباشد و سر درد

رامین امانی [ 1400-03-26 ]
سلام خسته نباشید بیماریه زونا سرایطی هست؟ممنون

امیررضاغلامی [ 1400-03-21 ]
باسلام و عرض ادب بسیار عالی فقط درباره مداوای آن صحبت بیشتری مشد بهتر بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فریز درمانی پوست چیست و چگونه انجام میشود؟فریز درمانی پوست چیست و چگونه انجام میشود؟

فریز درمانی از روشهای رایج برای درمان ضایعات پوستی است. این روش بر مبنای تخریب سلولهای هدف با سرد کردن ناگهانی آنها پایه ریزی شده است و برای طیف وسیعی ... ادامه مطلب

آنچه باید قبل از جراحی زیبایی پلک بدانیدآنچه باید قبل از جراحی زیبایی پلک بدانید

جراحی زیبایی پلك عملی است كه در جریان آن چربی ، پوست و عضله اضافی پلك های بالا و پایین برداشته می‌شود. این عمل افتادگی پوست و پف آلودگی پلك بالا كه می تواند حالت خستگی و پیری به چهره شما بدهد را بر طرف سازد ... ادامه مطلب

هر اندولیفتی اندولیفت نیست!هر اندولیفتی اندولیفت نیست!

اندولیفت بدون ایجاد برش و سوراخ در پوست انجام میشود و به همین دلیل دستگاه اندولیفت از محبوب‌ترین دستگاه های جوانسازی پوست است ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین