منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
هایفوتراپی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / اگزمای ناحیه پوشک در کودکان چیست و چگونه درمان میشود؟

اگزمای ناحیه پوشک در کودکان چیست و چگونه درمان میشود؟

از مشکلاتی که در صورت حساسیت به پوشک و یا دیر تعویض کردن آن برای کودک ایجاد می شود اگزما ناشی از بستن پوشک است. این مشکل یک‌ نوع‌ درماتیت‌ تماسی‌ است که‌ در آن‌ پوست‌ در ناحیه‌ ای که پوشک‌ بسته می شود دچار تحریک‌ می‌شود. و اغلب پوست‌ نواحی‌ اندام‌ تناسلی‌، مقعد، و شکم‌ که‌ البته پوشک‌ آنها را می‌پوشاند متأثر می‌شود.

اگزما ناشی‌ از بستن‌ پوشک‌ یک‌ نوع‌ درماتیت‌ تماسی‌ است که‌ در آن‌ پوست‌ در ناحیه‌ ای که پوشک‌ بسته می شود دچار تحریک‌ می‌شود. و اغلب پوست‌ نواحی‌ اندام‌ تناسلی‌، مقعد، و شکم‌ که‌ البته پوشک‌ آنها را می‌پوشاند متأثر می‌شود. همچنین‌ ممکن است در بزرگسالانی‌ که‌ بی‌اختیاری‌ ادرار دارند واز پوشک‌های‌ یک‌ بار مصرف‌ مخصوص‌ بزرگسالان‌ استفاده می‌کنند نیز دیده‌ شود.

بیماری بطور شایع در دو سال اول زندگی رخ میدهد و شایعترین زمان ابتلا 9 تا 12 ماهگی است. افراد پیر که از پوشک استفاده میکنند مستعد اگزمای پوشک هستند. مرطوب بودن ناحیه پوشک، قلیایی بودن ادرار و نمکهای صفراوی و آنزیمهای مدفوع شرایط مناسب را برای ابتلا به بیماری آماده مینماید و سایش پوست محل پوشک، این مشکلات را شدیدتر میکند.

بدنبال تخریب لایه های سطحی پوست شرایط برای رشد میکروبهای مختلف خصوصا قارچ کاندیدا آلبیکانس فراهم میشود و در این موارد قسمت عمقی چینها نیز گرفتار بیماری میشود. با اضافه شدن قارچ روی اگزما، جوشهای قرمز و چرکی روی پوست ضایعات و اطراف آن دیده میشود.
استفاده از پمادهای کورتون دار قوی موجب تشدید ضایعات شده و عفونتهای قارچی را عمقی تر کرده و پاسخ درمانی را تضعیف میکند (گرانولوم گلوتئال). پوشک های جاذب و یکبار مصرف موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری میشوند. استفاده از پودر بچه حاوی ماده تالک، دستمالهای پاک کننده و صابونهای قلیایی از دیگر عوامل تشدید کننده هستند.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوستی خود می‌توانید به بهترین متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علائم‌ اگزما ناشی‌ از بستن‌ پوشک‌

اگزمای ناحیه پوشک در کودکان

علل اگزما ناشی‌ از بستن‌ پوشک‌

پیشگیری از ایجاد‌ اگزما ناشی‌ از بستن‌ پوشک‌

درمان اگزمای ناشی از پوشک

داروهای مناسب اگزمای پوشک

استفاده‌ از پمادها یا کرم‌های‌ حاوی ماده ی ضدالتهاب‌ که ممکن‌ است‌ باعث‌ بهبود اگزما شود ‌ مثل‌ هیدروکورتیزون‌ ها، نیستاتین‌ ها
رژیم‌ غذایی‌ رژیم‌ خاصی‌ در این شرایط توصیه‌ نمی‌شود.
فقط از دادن‌ غذاهایی‌ به‌ کودک‌ که‌ موجب‌ اسهال‌ می‌شوند خودداری‌ کنید

صفحه اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر اگزما در عرض‌ یک‌ هفته‌ با وجود درمان‌ در منزل‌، ناپدید نشود.
یا اگر هنگام‌ درمان‌ یکی‌ از موارد زیر رخ‌ دهد باید به متخصص پوست مراجعه کرد:

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل یا فیلر در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جلیل برشکن [ 1402-07-05 ]
باسلام من یک پسر ۱۱روزه دارم که نوزادم یک جوشهای سرسفید از قسمت آلت وباسن نوزاد بیرون زده لطفا راهنماییم کنید ازچه داروای استفاده کنم باتشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری پوستی میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟بیماری پوستی میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

میلیا یک عارضه پوستی است که حالتی شبیه به جوش یا آکنه دارد. این عارضه قطر حدودی 1 الی 2 میلی متر داشته و عموماً به رنگ سفید یا زرد و ظاهری گنبدی شکل است. میلیا پوست را دچار التهاب، خارش یا قرمزی نمی کند و تنها زمانی که با اجسامی مانند پتو در تماس قرار بگیرد، ممکن است کمی ملتهب شود. ... ادامه مطلب

نحوه انجام لیزر تاتو برای پاک کردن خالکوبینحوه انجام لیزر تاتو برای پاک کردن خالکوبی

حذف تاتو با استفاده از لیزر به اینگونه است که لیزر تابیده به پوست با توجه به طول موج مخصوص رنگ تتو با جوهر تتو واکنش داده و باعث شکستن آنها می‌ شود. لیزرها با تجزیه رنگ‌ دانه‌ ها به وسیله یک پرتو نور بسیار قوی، باعث پاک شدن خالکوبی می‌ شوند. ... ادامه مطلب

لیزر تراپی مو برای درمان ریزش موهالیزر تراپی مو برای درمان ریزش موها

لیزر تراپی یکی از روش‌ های درمانی است که با استفاده از تابش پرتوی متمرکز عمل می‌ کند. نور لیزر قابل تنظیم در طول موج‌ های مختلفی است که امکان درمان نواحی گسترده‌ تری را در اختیار پزشکان قرار می‌ دهد. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین