منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
هایفوتراپی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / ریزش موی ناشی از لیکن پلانوپیلاریس چیست و چگونه درمان میشود؟

ریزش موی ناشی از لیکن پلانوپیلاریس چیست و چگونه درمان میشود؟

لیکن پلان یک بیماری خودایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن، علیه بخش‌های طبیعی پوست، مخاط، مو یا ناخن خود فرد فعال می‌شود. البته گاهی اوقات این روند بر اثر ورود یک عامل خارجی مثل دارو یا یک عامل میکربی آغاز می‌گردد. علت اصلی ابتلا به این بیماری تاکنون شناخته شده نیست؛ با این به نظر نمیرسد عواملی مانند ژنتیک و تغذیه در مبتلا شدن به این بیماری نقش داشته باشند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی ریزش موی ناشی از لیکن پلان بپردازیم و روشهای درمان آن را معرفی نماییم.

درمان ریزش مو با روشهای مختلف و تجویز داروهای موثر، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بیماری لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس

بیماری لیکن پلان یکی از امراض پوستی است که علاوه بر پوست، میتواند سر و موها را نیز درگیر کند و علت عمده بسیاری از ریزش های مو در زنان و مردان باشد؛ با این وجود لیکن پلانوپیلاریس معمولا زنان جوان را درگیر می کند. هر چند که در هر سنی ممکن است ایجاد شود. لیکن پلان مویی معمولا هم زمان با لیکن پلان پوستی، ناخن و دهانی ایجاد می شود و با درگیری فولیکول های مو، باعث ریزش دائمی مو می شود.

ریزش موی ناشی از لیکن پلانوپیلاریس

علائم لیکن پلانوپیلاریس یا لیکن پلان مویی چیست؟

لیکن پلان مویی معمولا با وجود مناطق سفید رنگی از پوست سر که در اثر ریزش مو ایجاد شده اند مشخص می شود. در مناطق درگیر، هیچ فولیکول مویی مشاهده نمی شود. در کناره های این ضایعات ممکن است پوسته ریزی و قرمزی اطراف فولیکول های مو دیده شود. همچنین در مبتلایان به این بیماری، موها به آسانی کنده می شوند.

ممکن است ضایعات در ابتدا کوچک و متعدد باشند که به هم وصل شده و ضایعات بزرگتری را ایجاد می کنند. بیماری در حاشیه ی ضایعات پوست سر فعال تر است. لازم به ذکر است ریزش مو در لیکن پلانوپیلاریس مو، معمولا در قسمت جلوی سر دیده می‌شود.

درمان ریزش موی ناشی از ابتلا به لیکن پلان

درمان ریزش موی سر در مبتلایان به لیکن پلان با درمان ریزش موی عادی متفاوت است، بنابراین در صورتی که درمان مناسب در سال اول ابتلا به این بیماری انجام شود، رویش مو ۸۰ تا ۱۰۰ درصد به حالت عادی بازمی گردد اما چنانچه درمان پس از یکسال اول ابتلا آغاز شود، نتایج درمانی حدود ۳۰ درصد است. از آنجا که افراد مبتلا به بیماری لیکن پلان نوعی ریزش مو دایمی همراه با اسکار دارند وعلت اصلی زمینه بیماری آنهاست، برای درمان روش های کاشت مو را نمی توانند انجام دهند.

درمان لیکن پلان مویی (LPP) بر مدیریت علائم و جلوگیری از گسترش و بدتر شدن وضعیت متمرکز است. داروهای مختلفی از جمله کورتیکواستروئیدها ، داروهای ضد مالاریا ، آنتی بیوتیک ها و رتینوئیدها ممکن است توسط متخصص پوست برای بیماران تجویز شود. این داروها می توانند به صورت خوراکی یا تزریقی مورداستفاده قرارگیرند.

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

آیا ویتامین D به درمان و کنترل لیکن پلان مویی کمک می کند؟

بیماری لیکن پلان یک ضایعه التهابی مزمن و بدون علت شناخته شده است و همانطور که در ابتدای متن ذکر شد؛ نقص در سیستم ایمنی موجب ابتلا به این بیماری می‌شود. مطالعات اخیر نقش مصرف کنترل شده و تحت نظر پزشک ویتامین D بر ارتقاع سیستم ایمنی بدن را تایید نموده است؛ در نتیجه اثرات ضد التهابی این ویتامین ممکن است به بهبود و کنترل لیکن پلان منجر شود.

آیا بعد از لیکن پلانوپیلاریس موها دوباره رشد می کنند؟

در بیشتر موارد، لیکن پلان مویی در نهایت متوقف می شود با این وجود هدف از درمان در این بیماری آن است که موهای باقیمانده را حفظ کرده و به کنترل علائم کمک نمود؛ اما نمی تواند باعث رشد مجدد موهای از دست رفته شد.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوستی خود می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فریبا [ 1402-05-29 ]
باسلام مدت ۱۰ ساله به بیماری لیکن پلان مویی دچار شدم طوری که الان خیلی استرس گرفتم چون جلوی موهام داره خالی میشه می خوام از داروهای گیاهی استفاده کنم ایا کار درستیه به نظرتون نتیجه میگیرم

مینو میرزایی [ 1401-11-02 ]
ایا پی ار پی در درمان لیگن پلان مویی موثر است باتشکر فروان

زهره سعیدی [ 1400-10-08 ]
سلام خسته نباشید من از سن چهارده سالگی به لیکن پلان مویی مبتلا هستم که از سن بیست سالیگی باخره بیماری بنده درست تشخیص داده شد وتحت درمان وتزیق بر کف سرم و استفاده از قرص هیدروکسی کلروکین و نرم اسکین وفیناید سراید هستم ولی متا سفانه انگار این بیماری دست بردار نیست من عاجزانه خواهش میکنم اگه دکتر خوب سراغ دارین برای درمان معرفی کنید با تشکر

سعیده یگانه دوست [ 1400-08-18 ]
سلام،من حدودا یک سال و نیم است که بیماری لیکن پلان گرفتم که به موهای سرم حمله کرده و روزی دو قرص کلروکلین مصرف میکنم و پزشک به نواحی که خالی شده بیشتر سمت چپ سرم حمله شده و جاهای هم که داره مو در میاد مثل سابق نیست و حجم رویش مو بسیار کم است بطوری که جلوی موهام خالی شده و این منو خیلی نگران کرده هر 6 هفته به برخی نقاط کورتون تزریق میشود خواستم بدانم ایا روش درمانی دیگری وجود دارد و آیا امکان کاشت مو بعد از بهبودی وجود دارد برخی پزشکان میگویند میشود برخی میکویند امکان کاشت وجود ندارد میشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه ای سر چیست؟آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه ای سر چیست؟

آلوپسی در اصطلاحات پزشکی به معنای ریزش یا کاهش موی سر و دیگر نقاط بدن است که می‌ تواند در اثر عوامل مختلفی مانند عوامل هورمونی، عوارض دارویی، ابتلا به برخی از بیماری‌ ها مانند بیماری‌ های خودایمنی، بیماری‌ های مربوط به غدد مانند بیماری‌ های تیروئیدی به وجود آید. ... ادامه مطلب

آیا می توان ژل و بوتاکس را همزمان تزریق کرد؟آیا می توان ژل و بوتاکس را همزمان تزریق کرد؟

تزریق ژل و بوتاکس از رایج ترین اقداماتی است که این روزها افراد را روانه مطب های پوست می‌نماید. این روشها به دلیل نتایج فوری و عوارض بسیار کم طرفداران فراوانی را به خود جلب نموده و متقاضیان زیادی دارند ... ادامه مطلب

تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

تشخیص بیماری های پوستی مانند تبخال تناسلی و زگیل تناسلی، در اصفهان توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست، انجام میشود؛ و با بهره گیری از به روزترین امکانات، اقدامات درمانی در جهت بهبودی هرچه بیشتر این بیماریها نیز در کلینیک ایشان صورت میگیرد ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین