منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / رعایت چه نکاتی به سلامت پوست در تابستان کمک میکند؟

رعایت چه نکاتی به سلامت پوست در تابستان کمک میکند؟

گرمای شدید تابستان می‌تواند برای پوست ناخوشایند و مضر باشد. آلودگی هوا، آفتاب شدید تابستان، گرما و رطوبت همگی دست به دست هم داده و مسبب بسیاری از مشکلات پوستی می‌شوند. با این وجود اصلی ترین عامل تخریب پوست در این فصل تابش نور خورشید است و مراقبت از پوست در برابر این عامل و سایر عوامل محیطی آزار دهنده پوست، می‌تواند نقش بسزایی در نگهداری از پوست داشته باشد. در ادامه این مطلب به معرفی نکات لازم و اصولی مراقبت از پوست در روزهای گرم سال می‌پردازیم همچنین عوارض ایجاد شده برای پوست در این روزها را معرفی می‌نماییم.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوستی خود می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

مشکلات شایع پوستی در طول تابستان

برخی از مشکلات رایج پوست که ممکن است در طول روزهای گرم تابستان از آن رنج ببرید شامل:

برای پیشگیری مشکلات نامبرده برای پوست نیاز است نکات مراقبتی خاصی رعایت شود که مهمترین آنها عبارتند از :

1- استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب با spf بالاتر از حفاظت بهتری برخوردار است و به این معنا نیست که هرچه spf بالا تر باشد میزان مصرف کمتر است. شما می توانید از کرم های ضد آفتاب با spf 30 تا 90 استفاده کنید. اکثر متخصصان پوست SPF 30 را توصیه می کنند و توصیه می شود ضخامت آن 2mg / cm² باشد. همچنین توصیه می شود حتی در روزهایی که زیاد در معرض آفتاب نیستید از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر به شنا علاقه دارید یا زیاد تعریق می کنید، مصرف ضد آفتاب شما فزایش می یابد. علاوه بر این، ضد آفتاب ها نباید در دمای بالا نگهداری شوند و اگر شرایط محصول شما اینگونه است، محصولتان را عوض کنید.

مراقبت از پوست در تابستان

2- کاهش مدت زمان قرارگیری در برابر نور خورشید

ساعات خاصی در روز شدت آفتاب، شدیدتر است و بیشترین اشعه را دارد. معمولاً بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر شدت اشعه خورشید شدید است. شما باید در این زمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید، زیرا به احتمال زیاد ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شوید. اگر شغل خاصی دارید که به دلیل آن نمی‌توانید دور از نور خورشید باشید، پس باید از چتر یا پناهگاه مناسب استفاده کنید و بهتر است چتر UV داشته باشید. علاوه بر این، حتی اگر سایه داشته باشید باید از لباس محافظ و ضد آفتاب استفاده کنید.

3- عینک آفتابی و محافظت از چشم

عینک‌های آفتابی، محافظ مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست اطراف چشم و از همه مهم‌تر، خود چشم است. عینک آفتابی UV از چشم در برابر اشعه شدید خورشید محافظت می‌کند. می‌توانید سراغ عینک‌های پلاریزه بروید؛ زیرا آسیب وارده به چشم بسیار کم می‌باشد و وضوح تصویر بیشتر است و بازتاب نور در آن دیده نمی‌شود. این عینک مناسب افرادی است که بیشتر در ساحل هستند و یا انعکاس نور، چشمشان را اذیت می‌کند.

4- منع مصرف داروهای خاص

داروهای OTC و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند پوست را نسبت به خورشید حساس کنند. علاوه بر این داروهایی مانند دیفن هیدرامین، NSAID (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)، ایبوپروفن، آسپرین، داروهای ضد دیابت و تتراسایکلین ها می‌توانند حساسیت پوست را افزایش دهند. بعلاوه، داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد روان‌پریشی نیز می‌توانند این سناریو را بدتر کنند. برای آگاهی از عوارض جانبی احتمالی داروهایی که مصرف می‌کنید، همیشه باید با داروساز یا دکتر داروخانه و یا پزشکتان مشورت کنید، به‌خصوص اگر دچار آفتاب‌سوختگی یا بیماری‌های پوستی هستید.

5- استفاده از کلاه لبه‌دار

از کلاهی با لبه گسترده‌تر استفاده کنید تا از صورت، گردن و گوش شما محافظت کند. کلاه‌های بیس بال از گردن و گوش محافظت نمی‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت پوشیدن کلاه بیس بال یا حتی کلاه لبه‌دار، از ضد آفتاب استفاده کنید. لباس محافظ UV نوآوری شگفت‌انگیزی است که می‌تواند برای محافظت از شما در برابر اشعه مضر مفید باشد. اگر شغل شما در فضای باز است، حتماً از لباس محافظ UV استفاده کنید.

6-استفاده از محصولات مراقبتی

مراقبت مناسب از پوست بسیار مهم است. برندهای خاصی با استفاده از مواد طبیعی، کرم‌ها و سرمه‌ای عالی تولید می‌کنند که می‌توانند به کاهش التهاب و اثرات مضر اشعه خورشید کمک کنند. مرطوب‌کننده ها، ضد آفتاب‌ها و سرم ها آنتی اکسیدان اضافی دارند، بنابراین باید یکی از آن‌ها را برای خود تهیه کنید. قبل از خرید محصول، اول پوست خود را بررسی کنید و جنس پوستتان را بشناسید و با توجه به جنس پوستتان از مواد شوینده غیر صابونی مناسب استفاده کنید.

7- استفاده مداوم از آب‌ و هیدراته نگه داشتن بدن

باید بدن خود را آب‌رسانی کنید. در روزهای آفتابی و گرم به هرکجا که می‌روید حتماً یک بطری آب به همراه داشته باشید. هنگام تعریق بیش‌ازحد در تابستان، بدن کم آب می‌شود و نوشیدن آب، بسیار مهم است. نوشیدن آب زیاد نه تنها بدن شما را هیدراته نگه می دارد بلکه به دفع سموم از بدن نیز کمک می کند و همچنین باعث افزایش سلامت کلی پوست شما می‌شود.

8- استفاده از مرطوب‌کننده

همان‌طور که آب‌رسانی بدن مهم می‌باشد، آب‌رسانی پوست نیز بسیار مهم است. برای اینکه پوست، لطیف و درخشان باقی بماند نیاز به آب‌رسانی مداوم دارد. رطوبت پوست در تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است در طول تابستان به دلیل مصرف کرم‌ها و روغن‌های ضد آفتاب، استفاده از مرطوب‌کننده را کاهش دهید، اما قطع کامل استفاده از مرطوب‌کننده و آب‌رسان به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

9- لایه‌برداری پوست

استفاده از لایه‌بردار، ایده خوبی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست در روزهای گرم تابستان است. لایه‌برداری باعث می‌شود پوستی نرم، لطیف و درخشان داشته باشید. شما می‌توانید از یک محصول شرکتی بدون نسخه استفاده کنید یا در منزل، ماسک لایه بردار مناسب با پوست خود را تهیه کنید.

10- اجتناب از آرایش سنگین

در طول تابستان از آرایش سنگین خودداری کنید، زیرا باعث مسدود شدن منافذ پوست و تنفس پوست شما می‌شود. حداقل آرایش را بر روی پوست خود انجام دهید. می‌توانید به جای کرم پودرهای سنگین از یک کرم ضد آفتاب رنگی با SPF بالا استفاده کنید.

11- تغییر سبک زندگی

حفظ سلامت پوست، مهم‌ترین قسمت مراقبت از پوست است. برای گرفتن نتیجه بهتر و فوری، از استعمال سیگار و نوشیدنی‌های الکلی و گازدار خودداری کنید. پوست خود را با شوینده‌های ملایم، مرطوب‌کننده ها و ترمیم‌کننده‌ها درمان کنید. از دوش آب گرم خودداری کنید، زیرا آب گرم باعث از بین رفتن روغن‌های اساسی پوست می‌شود. با کم کردن فعالیت‌های استرس‌زا می‌توانید، علائم پیری را به تأخیر بیندازید و پوست شفاف داشته باشید. حتماً 7 الی 8 ساعت در روز بخوابید و با آرامش استراحت کنید.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

12- رژیم غذایی سالم

یکی دیگر از موارد ضروری در سلامت و درخشان نگه‌داشتن بدن و پوست، داشتن مصرف مواد غذایی سالم است. شما باید به رژیم غذایی خود توجه کافی داشته باشید. ویتامین C را در نظر بگیرید زیرا از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می کند. رژیم ارگانیک به ترمیم پوست و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد کمک می کند. غذاهای فصلی مانند آناناس، مرکبات، انواع توت‌های تازه، سبزی‌ها و غذاهای دریایی سرشار از ویتامین‌های اساسی هستند و می‌توانند تولید کلاژن را تقویت کنند.

13- معاینه منظم پوست

از وجود کک و مک، خال یا لکه‌های مشکوک بر روی پوست خود، آگاه باشید. علاوه بر این، ممکن است هر تغییری غیر از موارد گفته شده را در پوست مشاهده کنید. معاینات منظم پوست و بهداشت باید با کمک متخصص پوست یا ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی انجام شود. اگر دائماً پوست خود را کنترل کنید، به محض تغییرات در پوست می‌توانید با هرگونه آسیب جدی مقابله کنید.

تابستان، بسیاری از مشکلات پوستی را به همراه دارد. برخی از شایع‌ترین بیماری‌ها عبارت‌اند از: برنزه شدن، تشدید آکنه و لک، راش پوستی، آفتاب‌سوختگی، کمبود آب بدن، عفونت باکتریایی، ملاسما، فولیکولیت، بریدگی و خراش پوست و ترک پوست. با استفاده مناسب از لوسیون، ضد آفتاب، پوشش سر، آبرسانی مناسب، می‌توان از بیماری‌های پوستی در تابستان نجات پیدا کرد. با پیروی از همه این نکات، همراه با یک رژیم غذایی سالم با تأمین تمام مواد مغذی، آب فراوان و عادات خواب مناسب می‌توان از بدن و پوست در تابستان محافظت نمود.

کلینیک لیزر موهای زائد دکتر علیرضا واعظ شوشتری یکی از بهترین و مجهزترین مراکز رفع موهای زائد در اصفهان است که با کادری مجرب و بهره گیری از به روزترین دستگاه های موجود، نتایج مورد انتظار شما را برآورده می‌سازد. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :صبا کمال نژاد [ 1402-08-03 ]
سلام خدمت پزشک عزیر خسته نباشید آیا راه حل مثل لیزر یا پیلینگ هست که پوست رو روشن کنه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لک صورت یا ملاسما را چطور درمان کنیم؟لک صورت یا ملاسما را چطور درمان کنیم؟

ملاسما یک مشکل شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه های تیره یا بی رنگ روی پوست می شود؛ و در زنان باردار به آن کلواژما یا لک بارداری گفته می‌شود. این بیماری در زنان بسیار بیشتر از مردان رایج است؛ اگرچه مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند ... ادامه مطلب

زاویه سازی فک و زاویه سازی چانه با استفاده از فیلرزاویه سازی فک و زاویه سازی چانه با استفاده از فیلر

زاویه سازی فک با استفاده از روش‌هایی مانند تزریق فیلر از بهترین راهکارها برای بهبود انحنای سطحی یا کانتور صورت است. این روش‌ کم‌تهاجمی هم تأثیرات جوان‌کننده بر صورت می‌گذارد و هم می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی بر زیبایی چهره‌ی شما داشته باشد. ... ادامه مطلب

فرق بوتاکس دیسپورت و مصپورت چیست ؟فرق بوتاکس دیسپورت و مصپورت چیست ؟

امروزه بوتاکس در انواع مختلف و با نام‌های تجاری گوناگون در بازار وجود دارد که تمامی آنها برای درمان‌های زیبایی کاربرد دارند. از برندهای معتبر بوتاکس می توان دیسپورت و مصپورت را نام برد که در این مطلب آموزشی به شرح ماهیت، ساختار و تفاوت های این دو ماده پرداخته می‌شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین