منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم

پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم

پرمویی یک بیماری نسبتاً شایع در بین خانم‌ها محسوب می‌شود به طوری که از هر ۲۰ خانم یک نفر با این مشکل درگیر است که رقم نسبتاً بالایی است. گاهی افراد تصور می‌کنند که هیرسوتیسم یک بیماری است در صورتی که این‌گونه نبوده و باید به این نکته توجه داشت که پرمویی یک علامت طبی محسوب می‌شود و نه یک بیماری. البته باید جدی گرفته شده و تاوَن فرد مشکل را با پزشک مطرح کند؛ چراکه ممکن است نشانگر وجود یک بیماری جدی در زنان باشد و این نشانه زنگ خطری برای آن بیماری باشد.

میزان مویی که روی بدن افراد رشد می‌کند تا حد زیادی ارثی است ولی با این وجود به طور طبیعی موهای صورت یک خانم باید کمرنگ و نازک بوده و به آسانی قابل دیدن نباشند ولی اگر در خانمی در صورت خود موهای آندروژنی یعنیموهای ضخیم و سیاه با الگوی مردانه یعنی دقیقه در محل ریش و سبیل مشاهده کند و یا رشد سریع مو در بدن داشته باشد به طوری که این مشکل به تازگی آغاز شده باشد و شدت آن نیز زیاد باشد؛ باید به هیرسوتیسم شک کرد و تاوَن موضوع را با یک متخصص در میان گذاشت. هیرسوتیسم بیشتر یک مشکل زیبایی و روانی است تا یک مشکل جسمی و فرد را از این نظر بسیار مورد آزار قرار می‌دهد.

هیرسوتیسم که در فارسی نابجارویی مو، ترجمه می‌شود به رشد قابل توجه و غیرطبیعی موها در بدن زنان اطلاق می‌گردد که این رشد غیرطبیعی در ارتباط با اختلالات یا تغییرات هورمونی در فرد است به طوری که کسی که به این اختلال دچار شده است؛ رویش بیش از حدموهایی مردانه‌واردر نواحی نسبتاً غیرطبیعی مانند صورت و بین دوسینه و … دارد.

با اندازه‌گیری سطح تستوسترون و DHEA در خون، پزشک می‌تواند علائم PCOS، تومورهای تخمدان، تومورهای غده فوق کلیوی یا تومورهایی تحریک‌کننده غده‌های آدرنال را بررسی کند. در موارد هیرسوتیسم خفیف که در آن هیچ علائم دیگری وجود نداشته باشد نیازی به انجام آزمایش‌های بیشتر نیست. در صورت لزوم چندین آزمایش خون برای بررسی کمبود هورمون‌های غده آدرنال وجود دارد. پزشک ممکن است سطح هورمون پرولاکتین را برای بررسی علائم تومور در غده هیپوفیز تجویز و قند خون و کلسترول بیمار را کنترل کنند.

شما می‌توانید برای درمان بیماری های پوستی خود در اصفهان به دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست ، مو و زیبایی مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط و هماهنگی با کلینیک، از طریق تماس با شماره تلفن : 91620100 - 031 اقدام فرمایید.

دلایل هیرسوتیسم

هیرسوتیسم علل متفاوتی دارد اما از علل شایع پرمویی یا هیرسوتیسم سابقه خانوادگی هیرسوتیسم است که آزاردهنده می‌باشد؛ اما نشان‌دهنده اختلال هورمونی نیست.

یکی دیگر از دلایل هیرسوتیسم افزایش سطح هورمون‌های مردانه یا آندروژن ها در زنان است که مهم‌ترین آنها هورمون تستوسترون است. البته باید ذکر شود که تمام زنان سطوحی از تستوسترون و آندروژن ها در بدن خود دارند و این سطوح پایین است و در صورتی که از حجمی این سطوح بالاتر رود باعث بروز یکسری علائم است که موجب بروز هیرسوتیسم است.

شایعترین وضعیتی که سبب افزایش سطح هورمون‌های مردانه در زنان می‌شود، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. البته این سندرم با علائمی همراه خواهد بود مانند بی نظمی در سیکل قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و ریزش موی سر در قسمت قدامی می‌باشد.

علل دیگری برای افزایش سطح آندروژن ها وجود دارد اما بسیار نادر هستند، مانند تومورهای آدرنال و تخمدان که آدرنال و تخمدان دو منبع اصلی تولید کننده آندروژن ها در بدن زنان هستند و تومورهای این دو عضو می‌تواند باعث بروز ناگهانی هیرسوتیسم شود.

درمان هیرسوتیسم

تشخیص هیرسوتیسم

موارد زیر همچنین ممکن است به شناسایی تومورها یا بی نظمی های جسمی منجر به هیرسوتیسم کمک کند:

علائم هیرسوتیسم

درمان دارویی هیرسوتیسم

با مصرف این داروها معمولاً شش ماه به اندازه چرخه زیستی طبیعی یک فولیکول مو زمان می‌برد تا تغییر محسوسی را در رشد موها مشاهده کنید.

داروهای خوراکی ضد بارداری: قرص‌های کنترل بارداری یا سایر داروهای ضد بارداری هورمونی که محتوی استروژن و پروژسترون هستند، هیرسوتیسمی را که بر اثر تولید آندروژن ایجاد شده باشد، درمان می‌کنند. داروهای خوراکی ضد بارداری، درمانی رایج برای هیرسوتیسم در زنانی است که نمی‌خواهند باردار شوند. ممکن است عوارض جانبی ممکن شامل تهوع و سردرد را به همراه داشته باشد.

آنتی‌ آندروژن‌‌ها: این نوع از داروها مانع اتصال آندروژن‌ها به گیرنده‌هایشان در بدن می‌شوند. گاهی پس از شش ماه، مصرف داروهای خوراکی ضد بارداری تجویز می‌شوند؛ البته اگر داروهای خوراکی ضد بارداری به اندازه کافی مؤثر نباشند. رایج‌ترین آنتی آندروژن استفاده شده برای درمان هیرسوتیسم اسپیرونولاکتون (آلداکتون، کاروسپیر) است. نتایج مصرف آن معتدل بوده و حداقل شش ماه زمان می‌برد تا اثرات خود را نشان دهد. عوارض جانبی احتمالی شامل بی‌نظمی در قاعدگی است. از آنجا که این داروها می‌تواند باعث ناقص‌زایی شود، مهم است که حین مصرف آنها قصد باردار شدن نداشته باشید.

کرم‌های موضعی: افلورنیتین (وانیژا) کرمی تجویزی مخصوص رفع موهای زائد صورت زنان است و باید دو بار در روز به طور مستقیم و در ناحیه درگیر روی صورت استعمال شود. این کرم‌ها، به رشد آهسته موهای جدید کمک می‌کند، اما رشد موها متوقف نخواهد شد. برای نتیجه بهتر می‌توان از لیزر درمانی نیز استفاده کرد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

لیزر موهای زائد

لیزر مطمئن‌ترین روش در برطرف کردن موهای زائد بدن است چرا که فقط جهت نفوذ در ریشه مو طراحی‌شده است؛ بنابراین برای بقیه قسمت‌های بدن شما، عامل مخربی محسوب نمی‌شود. در عملیات درمانی لیزر مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا پوست اطراف صدمه‌ای نبیند. ماده‌ای که به مو رنگ می‌دهد، ملانین نام دارد. این ماده نور را از لیزر جذب کرده و آن را تبدیل به حرارت می‌کند این حرارت به اندازه‌ای است که مکانیسم رشد مو را غیرفعال کرده و از کار می‌اندازد و به این ترتیب باعث از بین رفتن فولیکول مو می‌شود.

درست است که در این روش نیاز به چندین مرحله درمان است اما مطمئناً بیشترین اثر را بر روی موهایی که در مرحله رشد هستند دارد. از طرفی لیزرها سریعتر عمل می‌کنند و در مقایسه با تکنیک‌ها و روش‌های دیگر مانند مومک انداختن، بی رنگ کردن، کندن، اصلاح کردن با تیغ و الکترولیز در کاهش تعداد موها تقریباً نتیجه کار دائمی است.

همشهریان گرامی، اگر می‌خواهید موهای زائد خود را در سریعترین زمان ممکن، با حداقل عوارض و با استفاده از بهترین لیزر موهای زائد در اصفهان از بین ببرید، حتما به کلینک‌های مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت مراجعه کرده و با اطمینان خاطر اقدام به این عمل نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن زارعی [ 1400-10-27 ]
سلام جناب آقای دکتر واعظ شوشتری من دختری دارم 23 ساله که از وجود موهای زائد بسیار رنج می برند و موهای بدن مخصوصا قسمت پاها و شرمگاهی برای ایشان بسیار آزاردهنده می باشد و لذا به همین دلیل خواستگاران زیادی را که دارد ، رد می کند و منتظر معجزه می باشد. آیا می شود این حجم از موهای زائد را با لیزر درمان کرد.؟ اصولا چند مرحله نیاز به لیزر درمانی دارد؟ و اگه لطف بفرمائید در خصوص هزینه آن هم بفرمائید ممنون می شویم از شهرستان قم هستیم

فرزانه جواهری [ 1400-06-23 ]
خیلی مفید بود ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه چیزی باعث آتروفی پوست سر میشود؟چه چیزی باعث آتروفی پوست سر میشود؟

آتروفی پوست میتواند لایه اپیدرم یا درم را درگیر کند، به صورت محدود یا منتشر یا به شکل نواری باشد. فرایندهای آتروفی پوست میتواند همزمان با کاهش متابولیسم در اثر افزایش سن، سوءهاضمه، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن، اختلالات گردش خون، تغییرات رشد بافت عصبی یا تغییرات التهاب شروع شود. ... ادامه مطلب

دستگاه کیوسوئیچ چیست و چه کاری انجام می دهد؟دستگاه کیوسوئیچ چیست و چه کاری انجام می دهد؟

کیوسوئیچ یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تولید شده برای رفع لک‌های پوستی و تتو است. لیزر کیوسوئیچ محبوبیت زیادی در میان مراجعه کنندگان دارد به دلیل اینکه تماس کمتری با پوست داشته و عوارض جانبی کمی ایجاد می‌کند. ... ادامه مطلب

نکاتی مربوط به لیزر موهای زائد پانکاتی مربوط به لیزر موهای زائد پا

جذابیت پاهای صاف و بدون مو فراتر از زیبایی شناسی است و اعتماد به نفس شما افزایش میدهد. لیزر موهای زائد پا با خیال راحت و مؤثر فقط در چند جلسه درمانی این نتایج را به شما ارائه می دهد. شما می توانید با اطمینان از این که تمام مراحل درمان تحت نظر پزشک انجام می‌شود؛ به این عمل بپردازید ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین