منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / توصیه های پوست و زیبایی / ایجاد حساسیت صابون های معطر

ایجاد حساسیت صابون های معطر

بسیاری از افراد پوست حساسی دارند که در اثر تماس با کوچک‌ترین محرک‌ها، به‌سرعت خشک شده و علائم حساسیت را از خود نشان می‌دهد. این افراد باید حتماً عوامل حساسیت‌زا برای پوست خود را شناسایی کنند تا همواره بتوانند از زیبایی و سلامت پوستشان محافظت نمایند. علاوه بر این، مواد شوینده و بهداشتی بر پایه مواد شیمیایی تولیدشده‌اند و به همین دلیل از آنها به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز حساسیت و آلرژی پوست یاد می‌شود.

صابون‌ها ممکن است رایحه‌ای بسیار خوش داشته باشند؛ اما به احتمال زیاد، این مواد دارای برخی مواد شیمیایی بسیار خطرناک نیز هستند؛ بنابراین بروز واکنش‌های پوستی آلرژیک به این دسته از محصولات، غیرمعمول نیست.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوستی خود می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

عناصر تشکیل‌دهنده و آلرژی‌زای مواد شوینده

از جمله عناصر تشکیل دهنده در شوینده‌ها که می‌توانند بالقوه تحریک‌کننده باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. سورفاکتانت ها:

مانند اکثر صابون‌ها، مواد شوینده نیز حاوی نوعی سورفاکتانت (ماده موثر بر روی سطح یا ماده فعال سطحی) هستند. مواد سورفکتانت از دسته ترکیبات آلی بوده و با سست کردن اتصال ذرات خاک و قطرات روغن از روی سطح پارچه، دست و ... به شسته شدن و پاک شدن سطوح کمک می‌کنند؛ اما متأسفانه سورفاکتانت های خشن برای افرادی که پوست حساسی دارند، تحریک‌کننده و آلرژن هستند.

۲. رایحه‌ها و عطرهای مصنوعی:

دسته گسترده دیگری از مواد شیمیایی بوده که می‌توانند باعث تحریک و بروز جوش‌های پوستی شوند. شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده، صابون‌ها، اودکلن‌ها، دئودورانت ها، کرم‌های بدن و مواد آرایشی، معمولاً از ترکیبات معطر اختصاصی خود استفاده می‌کنند و بنابراین شناخت دقیق آنچه در آنها به کار رفته است، برای مشتریان دشوار خواهد بود.

سایر مواد حساسیت‌زای رایج در مواد شوینده و صابون‌ها عبارت‌اند از:

ایجاد حساسیت صابون های معطر

انواع آلرژی پوستی

درماتیت تماسی در اثر مجاورت با مواد شوینده

به طور کلی درماتیت تماسی به عنوان یکی از عوارض شایع تماس با مواد شوینده معمولاً در اثر مواد شیمیایی موجود در صابون‌ها، شامپوها و انواع مواد شوینده مورد استفاده در سرویس بهداشتی، آشپزخانه و حمام ایجاد می‌گردد. شایان ذکر است درماتیت تماسی می‌تواند در اثر تماس پوست با فلزات سنگین بکار رفته در زیور‌آلات و یا تماس با اسانس‌ها، اودکلن و عطرها نیز ایجاد گردد.

به نظر می‌آید در درماتیت تماسی، مواد شیمیایی پس از قرار گرفتن بر روی پوست به مواد و پروتئین‌های پوست انسان اتصال یافته و ترکیبات جدیدی ایجاد می‌کنند. در مرحله بعد پس از عبور این ترکیبات از پوست و ورود آنها به لایه‌های زیرین پوست، عوامل سیستم ایمنی بدن به این ترکیبات پاسخ می‌دهند؛ بنابراین واکنش‌های آلرژیک در اثر پاسخ ایمنی بدن فرد به این‌گونه ترکیبات می‌باشد.

اگزما

اگزما یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی می‌باشد که با قرمزی، خارش و حتی جوش‌های کوچکی که به‌اصطلاح راش نامیده می‌شوند، همراه شده و بروز می‌کند. خارش زیاد محل ضایعه از جمله اصلی‌ترین علائم این مشکل است که می‌تواند منجر به افزایش التهاب و قرمزی شود. درماتیت آتوپیک، نام دیگر اگزما است.

اگزما اغلب از طریق لکه‌های قرمز رنگ و خارش‌دار روی گونه‌ها، چانه و یا پوست سینه کودک بروز می‌کند. در بزرگ‌سالان نیز با علائمی از قبیل لکه‌های قرمزرنگ و خارش‌دار روی گردن، سطح داخلی آرنج و پشت زانو همراه می‌شود. حتی در موارد حاد ممکن است شاهد ایجاد تاول و ترشح مایع از پوست، ترک خوردن پوست، تورم و ... باشید.

کهیر

کهیر یکی دیگر از حساسیت‌های پوستی شایع می‌باشد که با خارش ناحیه محدودی از پوست بدن شروع شده و در ادامه با تورم قرمزی همان ناحیه همراه خواهد شد. خارش این ناحیه بسته به شدت حساسیت پوست، ممکن است خفیف یا شدید باشد. عوامل مختلفی می‌توانند در بروز کهیر تأثیرگذار باشند، از جمله عوامل محرک در این نوع حساسیت پوستی می‌توان به برخی از مواد غذایی، داروها، حتی محرک‌های فیزیکی از قبیل سرما، فشار، گرما، تماس با دستکش‌های لاتکس و ... اشاره نمود.

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

توصیه‌های مهم و کاربردی برای پیشگیری و کنترل آلرژی به مواد شوینده معطر

اگرچه تمامی این مواد می‌توانند باعث ایجاد بثورات و حساسیت‌های پوستی در کودکان و بزرگ‌سالان شوند؛ اما باید در نظر داشت که آلرژی به مواد حساسیت‌زای ملایم، مانند آنچه در عناصر تشکیل‌دهنده صابون‌های معطر وجود دارد، به طور معمول پس از تماس‌های مکرر و به آرامی ایجاد می‌شود. با این وجود، هنگامی‌که دچار آلرژی و حساسیت پوستی می‌شوید، دیگر حتی مقادیر اندک از مواد حساسیت‌زا، برای ایجاد واکنش‌های آلرژیک از جمله درماتیت تماسی، کافی است.

رفع افتادگی پوست با روشهای مختلف از جمله هایفوتراپی معمولاً با نتایج بسیار درخشانی همراه است. در این روشها اغلب بدون نیاز به جراحی و برش، عمل لیفتینگ پوست، صورت می‌پذیرد. لیفت پوست در اصفهان را با مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر علیرضا واعظ شوشتری تجربه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صابری [ 1402-08-03 ]
لطفا بفرمایید برای پاک کردن ارایش صورت برای کسی که پوستش معمولیِ از چه چیزی و چه مارکی استفاده کنه بهتره ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان میشود؟بیماری ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان میشود؟

ماکولار آمیلوئیدوز یک بیماری پوستی است که بر اثر رسوب ماده آمیلوئید در پوست ایجاد میگردد و بیشتر در ناحیه پشت، کتف، بازو، جلوی سینه و شکم و به طور وسیع در بالاتنه دیده میشود. ... ادامه مطلب

جوانسازی پوست با کربوکسی تراپیجوانسازی پوست با کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یک روش ایمن و کم‌ تهاجمی است که عملکرد آن از نظر بالینی برای جوانسازی، بازیابی و ترمیم پوست، درمان چروک‌ ها، افتادگی پوست و سلولیت اثبات شده است. این روش درمانی با تزریق مقدار کمی دی‌ اکسید کربن به زیر پوست انجام می‌ شود و به تجزیه رسوبات چربی و تولید کلاژن کمک می‌ کند. ... ادامه مطلب

تشخیص موی چرب و خشکتشخیص موی چرب و خشک

موها بر حسب ساختمانی که دارند به چند گروه از جمله موی چرب و موی خشک تقسیم می شوند. معمولاً هر کدام از این جنس موها درگیر یک نوع بیماری مویی می شوند که در نهایت به حالتهای متعددی مثل خشکی، چربی، موخوره، ریزش، شکنندگی، وزی دچار می شوند. در این بخش به مراقبت های هر دو نوع مو پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین