منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / عوامل تشدیدکننده باز شدن منافذ پوست

عوامل تشدیدکننده باز شدن منافذ پوست

منافذ پوست، راه ارتباطی غدد چربی موجود در پوست با سطح آن محسوب می‌شود که وجود آنها برای پوست، الزامی است. در واقع ماده ترشح شده از غدد سباسه از طریق این منافذ به سطح پوست آمده و باعث تبادل حرارتی و مرطوب شدن سطح پوست می‌شود. همچنین این ماده پوسته‌های موجود در سطح پوست، دود و آلودگی‌های سطحی پوست را در خود حل می‌کند. در واقع، مشکل، وجود این منافذ نیست بلکه مشکل زمانی آغاز می‌شود که این منافذ از حد عادی بزرگ‌تر باشند.

به طور معمول، افرادی که دارای پوست‌های چرب هستند، نسبت به افرادی که پوست خشک دارند، منافذ بازتری دارند. این منافذ، به ویژه در اطراف بینی بیشتر مشاهده می‌شوند و حاوی چربی بیشتری هستند. برای رسیدن به یک پوست بی‌عیب و سالم، لازم است با حفظ تعادل صحیح پاک کردن و مرطوب‌سازی مانع از ایجاد منافذ شوید. منافذ باز پوست، زیبایی پوست را نابود می‌کنند. این منافذ روی بینی و گونه‌ها بیشتر دیده می‌شوند و با ترشح چربی موجب ظاهر نا زیبا و پیری پوست صورت می‌شوند.

در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان از روشهای متعددی برای کاهش منافذ باز پوست استفاده می‌شود که می‌توانند با نتایج بسیار چشمگیری همراه باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل باز شدگی منافذ پوست

  1. اولین علت، ارث یا ژنتیک است. بعضی از افراد به‌طور سرشتی منافذ بازتری دارند و بخصوص در هنگام بلوغ به علت تغییرات هورمونی که ترشحات چربی پوست بیشتر می‌شود این حالت بیشتر بروز می‌کند. این افراد معمولاً پوست چرب دارند؛ اما مواردی هم وجود دارد که پوست شخص خشک بوده؛ اما منافذ پوست باز است.
  2. دومین علت استفاده بیش از حد از کرم‌های چرب کننده یا کرم پودر و سایر مواد آرایشی می‌باشد که به علت اینکه این مواد سطح پوست و منافذ را می‌بندند، سبوم ترشح شده از پوست نمی‌تواند از سطح آن خارج شود لذا منافذ پوست گشاد و باز می‌شود تا بتواند سبوم زیر پوست را به سطح پوست برساند. در بسیاری از موارد، جوش‌های زیرپوستی به‌صورت آکنه‌های سرسفید یا سرسیاه هم ایجاد می‌شود، لذا در این موارد اکیداً توصیه می‌شود که کمتر انواع کرم‌های آرایشی و چرب کننده استفاده کنند و اگر نیاز دارند از کرم‌های آرایشی مناسب و فاقد چربی استفاده کنند. در افرادی هم که پوست خشکی دارند یا کرم پودر، به خوبی روی پوست صورت پخش نمی‌شود، می‌توانند کرم‌های مرطوب‌کننده کم‌چرب قبل از پخش کرم پودر استفاده نمایند.
  3. سومین علت فولیکول‌های ضخیم مو است.فولیکول‌های ضخیم مو منجر به کاهش کشش در اطراف منافذ پوست می‌شود و می‌تواند منافذ پوست را باز کند.

عوامل تشدیدکننده باز شدن منافذ پوست

باز شدن منافذ پوست

روش‌های درمان منافذ باز پوست

درمان‌ منافذ صورت در درجه اول بر روی کاهش تولید چربی، جوانسازی پوست، از بین بردن موی زائد و یا کاهش اندازه فولیکول‌ها تمرکز دارد.

مطالعات مبتنی بر شواهد درمان منافذ باز محدود است و بسیاری از روش‌های درمانی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، هنوز به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. در اینجا روش‌هایی را بیان می‌کنیم که اطمینان داریم به کمک آنها منافذ باز پوستی کاهش می‌یابند.

درمان‌های موضعی

یکی از روش‌های درمان قطعی منافذ باز صورت، استفاده از لایه‌بردارهای پوستی است. این لایه‌بردارها طبق نظر پزشک پوست باید مصرف شوند تا بر اساس میزان مشکل پوستی استفاده شوند. لایه‌بردارها در پاکسازی پوست از چربی‌ها و آلودگی‌ها نقش دارند.

رتینوئیدهای موضعی نیز که مشتقات ویتامین A هستند، در رفع مشکل منافذ پوستی مؤثر می‌باشند. ترتینوئین، ایزوترتینوئین و تازاروتن در جوانسازی پوست، از جمله رفع منافذ باز صورت، چروک‌های پوستی، رنگدانه سازی بیش از حد، شلی پوست و تولید سبوم، اثربخش هستند.

لایه‌بردارهای شیمیایی

از فرمولاسیون‌های مختلف لایه‌برداری شیمیایی در جوانسازی پوست استفاده می‌شود و کاربرد آن در کوچک کردن منافذ صورت نیز مشاهده شده است. لایه‌بردارهای شیمیایی در سطح اپیدرمی یا پوستی برای ایجاد تجزیه موقتی و بازسازی سلول‌های سالم و بهبود ماتریکس پوست عمل می‌کنند.

جدیدترین درمان‌های موضعی مورد مطالعه برای استفاده در به حداقل رساندن دهانه‌های منافذ صورت، نمک سدیم کمپلکس کلروفیلین مس (CHLcu) و اسید تتراهیدروجاسمونیک (LR2412) که از گیاهان طبیعی حاصل می‌شوند، است.

درمان‌های خوراکی

بیشترین درمان‌ خوراکی برای منافذ، ضد آندروژنها مانند داروهای ضدبارداری خوراکی ترکیبی، اسپیرونولاکتون و استات سیپروترون است که به دلیل وجود گیرنده‌های آندروژن در غدد سباسه، تولید سبوم را تعدیل می‌کنند. اثرات دیگر آنتی آندروژن ها بر روی منافذ صورت با ظرفیت مناسب بررسی نشده است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان منافذ پوست با لیزر، فرکانس رادیویی و دستگاه‌های اولتراسوند

دستگاه‌های مختلفی که می‌توانند انرژی گرمایی یا اولتراسوند را به صورت هدفمند به پوست برسانند، جدیدترین و قوی‌ترین روش در زیبایی درمانی را هستند. مکانیسم کارایی آنها ممکن است به دلیل ترکیبی از القای مجدد فیبرهای کلاژن در مجاورت دهانه‌های پیلوزباس برای افزایش کشش پوست و کاهش تولید سبوم باشد.

دستگاه‌هایی با اثرات ضد پیری تثبیت شده به طور گسترده بررسی شده‌اند و شامل موارد زیر است:

تمامی دستگاه‌های یادشده بنا به شدت منافذ روی پوست و یا ایجاد علل این منافذ بنا به تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوستی خود، می‌توانید به یک متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رکسانا [ 1402-01-30 ]
اگر ایجاد منافذ باز شده پوست به دلیل استفاده از کرم های نا مناسب باشد ، با قطع کرم ها منافذ بسته می شود ؟ و در این صورت چه مدت طول می کشد که پوست خود را باز سازی کند ؟

مهدیه حسنی [ 1401-12-27 ]
خیلی عالی بودمتنها اگرواقعا راهی برای بستن منافذ بازپوست وجوددارد خوب میشود

خانم فنایی هستم [ 1400-11-17 ]
سلام وقت بخیر .خواستم بگم من هرکاری میکنم یک طرف صورتم چاق نمیشه ازهمه نوع چاقی صورت استفاده کردم فقط یک طرف صورتم پر میشه الانم یکطرفه موندم میتونین کمکم کنین

صفورا صالحي [ 1400-07-07 ]
سلام ،بهترين و با تجربه ترين پزشك اصفهان هستند

مینا عنایتی [ 1400-07-04 ]
سلام وقتتون بخیر اقای دکتر دوماه پیش کرونا گرفتم پوستم خیلی چرب شده منافذ پوستم بازتر شدم وحتی جوش زدم خاستم راهنماییم کنین چیکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلیل پوسته ریزی سر نوزاد چیست؟دلیل پوسته ریزی سر نوزاد چیست؟

اگزما (درماتیت آتوپیک) عارضه ای است که باعث قرمزی، خارش و التهاب پوست می شود.اگزما می تواند آلرژی های شدیدتری ایجاد کند، زیرا سیستم ایمنی را ضعیف می کند، می تواند تاول ایجاد کند و موانع پوستی را که از بیماری های پوستی محافظت می کند، می شکند. ... ادامه مطلب

درمان جوش صورت با محلول آنتی بیوتیکدرمان جوش صورت با محلول آنتی بیوتیک

تأثیرات ضد التهابی آنتی بیوتیک ها به درمان جوش ها کمک می کند. این تأثیر حتی از قدرت آنتی بیوتیک ها در کشتن باکتری نیز بیشتر است. ... ادامه مطلب

لیزر هلیوس جدیدترین درمان لک و کک و مک پوستلیزر هلیوس جدیدترین درمان لک و کک و مک پوست

روش لیزر هلیوس یک روش لیزردرمانی برای جوانسازی پوست است که جهت درمان کک مک استفاده می شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین