منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / اگزمای سبوره چیست و چگونه درمان می شود؟

اگزمای سبوره چیست و چگونه درمان می شود؟

اگزما سبوره یک نوع بیماری پوستی است که با التهاب پوست سر یا صورت به صورت به شکل پوسته یا فلس که در سطح پوست پخش می‌شوند، خود را نشان می‌دهد. یکی از تجربیات شایع، خارش زیاد مناطق تحت تأثیر بیماری است که خود باعث التهاب و در نتیجه قرمز شدن آن منطقه می‌شود. اگرچه لغت اگزما سبوره گاهی در مواردی که شوره سر دیده می‌شود به خاطر شباهت در طبیعت این دو اختلال پوستی به کار می‌رود؛ اما از نظر اصطلاحات پزشکی متمایز هستند. فردی که از اگزمای سبوره رنج می‌برد پوست بسیار چرب دارد که از پوسته‌ای فلسی شکل پوشیده شده است و قرمزی در منطقه تحت تأثیر بیماری دیده می‌شود؛ اما فردی که فقط شوره دارد پوسته ها در اطراف پوست سر بدون قرمزی آن منطقه دیده می‌شوند. اگزما سبوره در هر منطقه‌ای از پوست می‌تواند دیده شود، بنابراین می‌تواند انواع مختلفی برحسب منطقه درگیری ایجاد گردند.

بر خلاف تصور عموم این بیماری مسری نخواهد بود. این بیماری یک عارضه پوستی شایع محسوب می‌شودکه حدود 4 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. شوره سر نیز شکل خفیفی از درماتیت سبوره کف سر است و نیمی از افراد بزرگسال را درگیر کرده است. این بیماری در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است. این عارضه در هر سنی بعد از سن بلوغ می‌تواند اتفاق بیفتد.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوستی خود، می‌توانید به یک متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علل ایجاد اگزمای سبوره

تصور می‌شود که عامل این بیماری نوعی قارچ به نام مالاسزیا است و درماتیت سبورئیک زمانی ایجاد خواهد شد که این قارچ بیش از حد رشد کند یا سیستم ایمنی بدن شخص بیش از حد به آن واکنش نشان دهد. این قارچ از نوع قارچی که باعث برفک یا کپک در غذا می‌شود نیست. درماتیت سبوره‌ای معمولاً با هیچ بیماری زمینه‌ای در ارتباط نیست؛ اما ممکن است در صورت ابتلای فرد به HIV شدید‌تر شود. این عارضه همچنین در بین افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند، بیشتر شایع است. خستگی مفرط و استرس نیز گاهی می‌تواند باعث بروز ناگهانی این بیماری پوستی شود. این عارضه در آب و هوای سرد بیشتر از آب و هوای گرم شایع است و ارتباطی با رژیم غذایی فرد ندارد.

علت بروز این بیماری می‌تواند پیچیده بوده و یک یا چند عامل در بر هم زدن تعادل بدن نقش داشته باشند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگزمای سبوره

علائم اگزمای سبوره

درماتیت سبوره‌ای می‌تواند موجب خشک شدن بیش از حد پوست و یا برعکس باعث چرب شدن بیش از اندازه پوست شود. شایع‌ترین علائم و نشانه‌های درماتیت سبورئیک عبارتند از:

  1. معمولاً در ناحیه آسیب دیده پوست قرمز، خارش دار، حساس و بسیار خشک است.
  2. لکه‌های پوستی سفید یا زرد پوسته پوسته و یا شوره سر، شوره سر ناشی از این بیماری معمولاً مقاوم است.
  3. لکه‌های پوستی چرب که با پوسته‌های فلس مانند که به رنگ سفید یا زرد هستند، پوشیده شده است.
  4. پلاک‌های پوستی
  5. ریزش مو در ناحیه آسیب دیده
  6. قرمزی یا پوسته شدن پلک‌ها (پلک ‌آماس یا بلفاریت)

مناطق درگیر اگزمای سبوره

علائم این بیماری معمولاً در قسمت‌هایی از پوست که چربی بیشتری دارند، ظاهر می‌شوند. از جمله:

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده‌ی برخی از علائم، باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  1. زمانی که پوسته‌ها بدتر شده یا به سایر قسمت‌های بدن و صورت گسترش پیدا کند.
  2. نواحی اطراف و درون پوسته‌ها، ملتهب یا عفونی به نظر برسد.
  3. روی پوسته‌ها، لایه‌ای ضخیم تشکیل شده باشد یا از آن مایع ترشح شود.
  4. نوزاد، علائم درد و ناراحتی را نشان دهد.

درمان اگزمای سبوره

اگزمای سبوره از راه‌های متعددی درمان می‌شود؛ اما راه اولیه برای پیشگیری از بیماری، بالا نگه داشتن سطح بهداشت و سلامت است. برای یک درمان مؤثر نیاز به مشاوره با متخصص پوست یا درمان‌های مشخص کنترل شده در منزل است.

درمان به کمک شامپوهای ضد قارچ

شامپوهایی که برای درمان پیشنهاد میگردند، باید یک پایه ضد شوره داشته باشد و شامل ترکیبات ضد قارچ باشند. برای درمان اگزمای سبوره ناحیه سر، اولین قدم تمیز نگهداشتن پوست سر آسیب دیده است. شامپو کتوکونازول روش مؤثری برای درمان این عارضه است. به خصوص اگر همراه با یک محصول حاوی کلوبتازول دو بار در هفته استفاده گردد. شامپو کلوال دی اس دوکری، نیز از جمله شامپوهای خوب در درمان درماتیت سبورئیک به شمار می‌رود.

درمان به کمک کرم‌ها و پمادهای کنترل کننده التهاب

هیدروکورتیزون، فلوسینولون و دزونید، کورتیکواستروئیدهای موضعی هستند که می‌توانید بر روی پوست سر یا نواحی مبتلا شده بمالید. این داروها بسیار مؤثر هستند و استعمال آن‌ها نیز راحت است؛ اما تنها برای مدت کوتاه قابل استفاده بوده و اگر استفاده از آنها برای بیش از ده روز ادامه یابد. ممکن است عوارض جانبی آنها پدیدار شوند که شامل نازک شدن پوست و تشکیل خط و استریا بر روی پوست خواهد بود. از جمله ترکیبات درمانی بسیار خوب غیر کورتیکو استروئیدی، می‌توان به کرم کلوال دی اس دوکری نیز اشاره نمود که با داشتن پیروکتون اولامین و گلیکولیک اسید به خوبی به درمان درماتیت سبوره‌ای کمک خواهد کرد.

درمان به کمک ضد قارچ خوراکی

پزشک ممکن است برای شما قرص تربینافین را تجویز نماید که بیشتر در موارد شدید و مقاوم، این اتفاق خواهد افتاد. تربینافین ممکن است عوارض جانبی نظیر آسیب به کبد و واکنش‌های آلرژیک را به همراه داشته باشد. به همین دلیل گزینه آخر در درمان محسوب خواهد شد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان به کمک تقویت سیستم ایمنی

کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی تاکرولیموس یا پروتوپیک و یا پیمکرولیموس (الیدل) می‌توانند در درمان این بیماری مؤثر باشند. این داروها عوارض کمتری از کورتیکواستروییدها دارند؛ اما به دلیل خطرات کارسینوژنیک یا سرطان زایی، هیچ‌گاه گزینه اول درمان نخواهند بود. ضمناً هزینه درمانی بسیار بالاتری نسبت به کورتیکواستروییدها دارند.

درمان به کمک کرم‌ها و ژل‌های ضد باکتری

می‌توان از ژل‌ها و کرم‌های مترونیدازول به میزان 2 بار در روز جهت درمان درماتیت سبورئیک نیز استفاده نمود.

درمان به کمک نور درمانی

این درمان ترکیبی شامل پسورالن همراه با نور درمانی است (فتوکموتراپی). پس از خوردن قرض پسورالن و یا استفاده موضعی از پسورالن بر روی ناحیه مبتلا شده، شما در معرض امواج فرابنفش یا UV قرار خواهید گرفت. این درمان برای تمام افراد و یا افراد با موهای ضخیم مناسب نخواهد بود.

در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای جوانسازی پوست در اصفهان به متقاضیان گرامی ارائه شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :تلاطم [ 1402-01-06 ]
سلام اقای دکتر من حدوداً دو ساله که اگزمای سبوره دارم موهای فر و تقریباً ضعیفی دارم در حال حاضر تحت درمان هستند و و این اگزما فقط روی موهای سرم هست هست و تا الان هم به درمانها خیلی خوب جواب داده و خبری از شور نیست اما هنوز دو طرف مرکزی سرم درد میکنه و موهام به خاطر فر بودن ش ضعیف شده تصمیم دارم که بوتاکس گرمشون کنم که بصورت شامپو و اتو هست میخواستم بپرسم که آیا ممکن باعث ایجاد حساسیت بشه یا ریزش

وحید [ 1400-12-14 ]
سلام ممنون از توضیحاتتون فقط کدام شامپو استفاده کنیم که باعث ریزش موی سر نشود؟؟ ممنون

مجید گوهری شبگاه [ 1400-10-22 ]
جناب دکتر شوشتری با تشکر قدردانی از تشریح و تحلیل این بیماری که در اکثر مواردپزشکهای حتی متخصص هم این بیماری را با شوره خشک یا چرب دار اشتباه نکنند جناب دکتر بنده چهل و هشت سال دارم وبا این بیماری درسطح پوست سر دچار هستم ودر زمستان به حد اوج میرسد ودر تابستان قابل تحمل میگرددودر سی و پنج سال است واقعا در مواردی باعث افت تحصیلی داشته باشم دم سرم نیز بیست سال دارد واز ده سالگی دچار این بیماری شده است واقعا بعضی مواقع در مقابلش ناتوان میشوم. با تشکر دکتر مجید گوهری تبریز

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای جوانسازی پوست گردنروشهای جوانسازی پوست گردن

روش‌هایی که برای لیفت گردن یا جوانسازی پوست گردن وجود دارند به تنهایی هم انجام می‌شوند؛ اما توجه داشته باشید که جوانسازی پوست صورت و لیفت گردن بهتر است با هم انجام شود تا ظاهری هماهنگ ایجاد کند. امروزه روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی مختلفی برای زیباسازی گردن و جوانسازی پوست آن ابداع شده است. ... ادامه مطلب

قرص فیناستراید برای چیست؟ بهترین زمان مصرف قرص فیناسترایدقرص فیناستراید برای چیست؟ بهترین زمان مصرف قرص فیناستراید

قرص فیناستراید جهت درمان بزرگی پروستات مردان و ریزش مو به کار می رود.مصرف این دارو برای آقایان همراه با عوارض است که برای پیشگیری از این عوارض باید داروی فیناستراید را به میزان لازم و تحت تجویز پزشک مصرف کنند و از استفاده بیش از حد و دائم آن بپرهیزند. ... ادامه مطلب

آیا کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو میشود؟آیا کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو میشود؟

وقتی بدن شما با کمبود آهن مواجه شود، بدن شما سعی می کند خود به خود این کمبود آهن را جبران کند و از انتقال آهن به بافت های غیر ضروری مانند مو و ناخن جلوگیری می کند.به همین دلیل دیگر فریتین به مو ها نمی رسند و به اندام های حیاتی و ضروری تر بدن انتقال می یابند و این گونه است که ریزش مو اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین