منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / واریس چیست و چگونه درمان می شود؟

واریس چیست و چگونه درمان می شود؟

واریس، شایع‌ترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۲۰۱0 درصد جمعیت را مبتلا می‌کند. سیاهرگ‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، گشاد شده و پر پیچ و خم و غالباً در سطوح درونی اندام تحتانی دیده می‌شوند. بیشترین میزان شیوع واریس در زنان بین سن ۴۹۴۰ سالگی برآورد شده است. رگ‌های واریسی بزرگ، کاملاً برجسته و گاهی قابل لمس و متسع و طویل می‌باشند و گاهی قطر بالاتر از ۴ میلی‌متر پیدا می‌کنند.

شکل‌گیری سیاهرگ‌های واریسی تا حدی به شیوه کار سیاهرگ‌ها برمی‌گردد که مانند نردبان عمل می‌کنند. سیاهرگ‌ها داری دریچه‌هایی هستند که به بازگشت تدریجی خون به سمت قلب بدون نشت خون کمک می‌کنند. هنگامی‌که این دریچه‌ها ضعیف می‌شوند یا افتادگی پیدا می‌کنند، خون و مایعات در بخش‌های پایینی پا جمع می‌شوند و با فشار آوردن روی دیواره سیاهرگ‌ها باعث ایجاد سیاهرگ‌های واریسی بزرگ‌تر می‌شوند.

این فرایند با افزایش سن، فشار وزن ناشی از ایستادن یا بی‌حرکتی طولانی، عوامل ژنتیکی، بیماری‌های رگ‌های خونی، تجمع مایعات در بدن و بارداری بدتر می‌شود. گاهی این اختلال کار سیاهرگ‌ها به ورم کردن پاها، احساس درد، خستگی عضلانی، تغییر رنگ پوست یا حتی زخم‌های پوستی می‌انجامد. به افرادی که وریدهای واریسی دارند و دچار عارضه جدی نیستند، می‌توان با اقدامات ساده‌ای کمک کرد، ازجمله این روش‌ها لیزر واریس و اسکلروتراپی می‌باشد که در ادامه بدان می‌پردازیم.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوستی خود، می‌توانید به یک متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علل ایجاد واریس

از دلایل ایجاد رگ‌های واریسی در پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

واریس

علائم واریس

اگر جریان خون در رگ‌ها بدتر شود، علائم آن شامل موارد زیر می‌باشد:

انواع رگ‌های واریسی

انواع مختلفی از رگ‌های واریسی وجود دارند از جمله:

  1. ورید صافن (واریس طنابی) بزرگ
  2. ورید صافن (واریس طنابی) کوچک
  3. واریس شاخه‌ای
  4. واریس ناحیه تناسلی
  5. رگ‌های عنکبوتی

لیزر واریس

لیزر درمانی درون وریدی (EVLA) یک روش درمانی کم تهاجمی جهت درمان نارسایی ورید سطحی است. در روش درمان واریس با لیزر، یک کاتتر ظریف با استفاده از یک سوزن وارد سیاهرگ آسیب‌دیده می‌شود. در این روش در حین جراحی و پس از آن، عوارض و درد زیاد ناشی از جراحی ایجاد نخواهد شد. کاتتر انرژی لیزر را وارد سیاهرگ می‌کند؛ اما مانند روش خارج کردن سیاهرگ، به بافت و اعصاب محیطی آسیب وارد نمی‌کند.

مزایای لیزر رگ‌های واریسی

  1. نیاز به بیهوشی و بستری در بیمارستان نیست.
  2. سرپایی بوده و در زمان کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و بعد از آن بیمار می‌تواند به منزل برود.
  3. یک روز پس از درمان لیزری، بیمار می تواند در محل کار خود حاضر شود.
  4. این عمل، برش پوستی و خونریزی ندارد و بخیه‌ای هم در کار نیست.
  5. درد و سنگینی در پاها، در فاصله زمانی کوتاه پس از لیزر، برطرف می‌شود.
  6. مراقبت پس از عمل، ساده و بی‌دردسر است.
  7. درمان در یک جلسه انجام می‌شود.

مراحل انجام لیزر واریس

فرآیند انجام کار شامل: مرحله ایجاد بی‌حسی موضعی، جاگذاری فیبر و مرحله اعمال انرژی تابشی برای خشکاندن رگ است.

مرحله جاگذاری فیبر:

پس از ضدعفونی کردن با رعایت شرایط استریلیزاسیون و تحت بی‌حسی موضعی فیبر نازک و قابل انعطاف لیزر یا رادیوفرکونسی در درون رگ واریسی جاگذاری می‌شود این کار با هدایت پروب سونوگرافی صورت می‌گیرد. معمولاً تزریق ماده بی‌حسی با احساس سوزش و درد مختصر در پا همراه است و پس از اتمام این مرحله، بیمار نباید دردی داشته باشد.

مرحله اعمال انرژی تابشی:

پس از اطمینان از جاگذاری، مرحله بعد که در واقع مرحله از بین بردن رگ است شروع می‌شود که در این مرحله میزان مشخصی از حرارت در بازه زمانی کوتاه چندثانیه‌ای به دیواره رگ در نقاط مختلف تابانده می‌شود. زمان انجام لیزر درمانی واریس نزدیک به 30 دقیقه طول می‌کشد.

عوارض جانبی لیزر واریس

درمان رگ‌ها و عروق واریسی با لیزر یا از بین بردن ورید با خطرات خاصی همراه است، از جمله:

  1. عفونت
  2. کبودی
  3. خون‌ریزی
  4. لخته خون
  5. حساسیت
  6. آسیب‌دیدگی اعصاب
  7. التهاب رگ‌ها
  8. سوزش
  9. تغییر رنگ پوست
  10. احساس سوزش
  11. تیر کشیدن پا

از آنجا که این خطرات ممکن است ناشی از استفاده از انرژی لیزر باشد، در صورت عدم تجربه پزشک در انجام مراحل و انجام لیزر درمانی، احتمال بروز آنها بیشتر خواهد بود؛ بنابراین بیماران تشویق می‌شوند قبل از انجام عمل، اعتبار پزشک و سال‌ها تجربه پزشک خود را بررسی کنند.

اسکلروتراپی واریس

روش استاندارد جهانی برای درمان مویرگ‌های ریز عنکبوتی، اسکلروتراپی یا تزریق است. این روش نزدیک به یک قرن قدمت دارد و با گذشت زمان، داروهایی با عوارض جانبی کمتر و اثر بخشی بهتر معرفی شده‌اند. اسکلروتراپی یا تزریق برای حذف رگ‌های عنکبوتی روی سطح پوست و رگ‌های واریسی ریز استفاده می‌شود.

مزایای درمان واریس با اسکلروتراپی

نحوه انجام اسکلروتراپی واریس

در این روش پزشک، آمپول حاوی داروی اسکلروتراپی به شکل مایع را به درون رگ‌های عنکبوتی تزریق می‌کنند. بیمار در این حالت هوشیار بوده و نیازی به ‌بیهوشی و بی‌حسی موضعی وجود ندارد.

معمولاً اسکلروتراپی در ۲ تا ۴ جلسه انجام می‌شود و مدت‌زمان انجام اسکلروتراپی حدود ۳۰ دقیقه است و مقدار رگ‌هایی که در یک جلسه مورد اسکلروتراپی قرار می‌گیرند بستگی به شرایط عمومی بیمار، سایز رگ و محل رگ دارد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عوارض جانبی اسکلروتراپی واریس

عوارض اسکلروتراپی اغلب موقتی هستند و برطرف می‌شوند.

پس از انجام اسکلروتراپی ممکن است هاله‌ای تیره در محل تزریق به وجود آید که در واقع نوعی واکنش بدن به ماده تزریقی است تیرگی پوست در ۳۰-۹ درصد از افرادی که تزریق می‌شوند به درجاتی دیده می‌شود. در مورد افراد سبزه و افرادی که موهای تیره دارند معمولاً تیرگی پوست بیشتر دیده می‌شود. شایان ذکر است تغییر رنگ به ملانین پوست ارتباط ندارد و بیشتر به هموسیدرین مربوط می‌شود و بین ۱۲-۶ ماه زمان می‌برد تا کاملاً از بین برود.

تزریق ژل با استفاده از مطرح ترین برندهای فیلر از جمله ژوویدرم(Juvederm) از خدماتی است که در کلینیک دکتر واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌پذیرد. در این مرکز با بکارگیری بهترین و مرغوب ترین فیلرها، و انتخاب بهترین تکنیک تزریق توسط دکتر واعظ، مطلوب ترین نتایج حاصل می‌شود. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعید قاسمی [ 1400-08-26 ]
سلام خسته نباشید خانم من دوتا پاهاش رگهای سیاه رنگی زده بیرون آیا اینها و هم میشه کلا محوش کرد ممنون میشم جواب بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
در دو هفته اول تزریق چند درصد ژل لب جذب میشود؟در دو هفته اول تزریق چند درصد ژل لب جذب میشود؟

ژل لب ماده ای است که به روش تزریق باعث حجیم‌ تر شدن لب‌ ها می‌ شود و ظاهری برجسته به لب‌ ها می‌ بخشد، همچنین فرم آنها را نیز اصلاح می کند. ... ادامه مطلب

همه چیز درباره اندولیفت صورت و نتایج آنهمه چیز درباره اندولیفت صورت و نتایج آن

یکی از روش های اندولیفت کردن که موجب جوانسازی میشود و موجب تحریک کردن بافت های عمقی و موجب کلاژن سازی و سفت کردن پوست و از افتادگی پوست جلوگیری می کند. ... ادامه مطلب

رفع و از بین بردن غبغب با لیزر لیپولیزرفع و از بین بردن غبغب با لیزر لیپولیز

لیپولیز غبغب یکی از روش های رایج برای از بین بردن غبغب می باشد. لیزر لیپولیز یک روش جراحی کم تهاجمی است که باعث تخریب سلول های چربی شده و از طریق ایجاد گرما باعث تحریک اثر سفت کننده روی پوست می شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین