منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / بارداری و مشکلات پوستی همراه با آن

بارداری و مشکلات پوستی همراه با آن

بارداری دوره ای از تغییرات هورمونی و متابولیک عمیق است که بدن آن را برای مدت نسبتاً کوتاهی تحمل می کند و در طی آن تغییرات متعددی در پوست، ناخن و موها بروز می کند. بثورات و تغییرات پوستی در طول بارداری فوق العاده شایع هستند. به علت شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار، این تغییرات می توانند سبب بروز نگرانی هایی شوند که ممکن است مربوط به زیبایی ظاهری، امکان عود در بارداری های بعدی، اثرات بالقوه برروی جنین و یا مجموعه ای از آنها باشد.

بثوراتی که در دوران بارداری مشاهده می شوند همگی از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از آنها تغییرات پوستی شایعی هستند که تقریباً در تمام زنان باردار دیده مي شوند. البته تعدادی از بیماری های پوستی نیز وجود دارند که اختصاصاً با حاملگی همراه هستند. همچنین حاملگی می تواند سبب تشدید یا تخفیف بسیاری از بیماریهای پوستی شود که اختصاص به این دوران ندارند. در این بخش با تغییرات طبیعی پوست در دوران بارداری آشنا می شوید.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

1- آکنه صورت

با وجود این که پوست تمیز است، ممکن است جوش های سر سفید را روی نقاط مختلف صورتتان مشاهده کنید. می توانید هورمون های بارداری را در بروز آکنه صورت مقصر بدانید. برای درمان آکنه صورت در دوران بارداری صورتتان را هر روز بشویید و آکنه ها را نکنید. داروهای مختلفی برای درمان آکنه ابداع شده که مصرف برخی از آنها در دوران بارداری ممنوع است. پیش از مصرف داروهایی که برای درمان آکنه تولید شده اند با پزشک مشورت کنید.

2- کشیده شدن پوست

هنگامی که جنین رشد می کند، خطوط قرمز رنگی روی شکم، سینه ها، دست ها، پشت و ران ها نمایان میشوند. بروز آنها نشان دهنده تغییرات هورمونی و کشیده شدن پوست بدن است. خطوط قرمز رنگ در سه ماه سوم بارداری بر شکم، بازوها، ران ها، پشت و سینه های بیش از 90 درصد مادران نمایان می شود. کرم های حفاظت از پوست ممکن است به تسکین خارش کمک کنند؛ اما مانع بروزشان نمی شوند. خطوط قرمز رنگ در اکثر موارد به مرور زمان کم رنگ شده و از بین می روند.

3- ملاسما یا لکه های قهوهای رنگ پوست

ملاسما مشکلی است که با تغییر رنگ پوست شقیقه ها، گونه ها و لب بالایی توسط رنگدانه قهوه ای رنگ ملانین بروز می کند. در برخی از موارد رنگ پوست سایر نقاط بدن نیز تغییر می کند. این مشکل در پیشانی، بینی و گونه های بیش از 70 درصد زنان باردار بروز می کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید این مشکل را تشدید می کند.

بارداری و مشکلات پوستی

4- برجستگی های پوست

دلیل بروز این مشکل مشخص نیست؛ اما بارداری احتمال بروز برجستگی های گوشتی روی پوست را افزایش می دهد. این برجستگی ها معمولاً روی گردن، زیر بغل ها یا کشاله ران ها نمایان می شوند. معمولاً این برجستگی ها بی خطر هستند و به درمان نیاز ندارند.

5-خطوط نیگرا

این مشکل پوستی در بین تمامی زنان باردار رایج است. اگر تا به حال بارداری را تجربه کرده باشید این خطوط برای شما آشنا خواهند بود. این خط از مرکز ناف تا مرکز استخوان سینه کشیده می شود و ممکن است بالاتر نیز گسترش یابند. در سه ماه دوم بارداری این خط تیره تر می شود و مطمئناً در زنانی که پوست تیره دارند، تیره تر است و ماه ها پس از زایمان ناپدید خواهند شد.

6-تغییر رنگ پوست

متأسفانه تعدادی از زنان این مشکل را تجربه می کنند. در پوست های تیره صورت تیره تر می شود، جوش های زیر پوستی و خال ها بزرگ تر می شوند و برخی نیز ممکن است خال جدیدی را در صورت خود مشاهده کنند. علاوه براین، نوک سینه و هاله اطراف آن نیز تیره تر می شوند. در سه ماه نخست بارداری کف دست و پای شما قرمز می شود و ممکن است در پاهایتان نیز احساس خارش داشته باشید. در حقیقت 70٪ زنان باردار این مشکلات را دارند. این تغییرات در پیشانی، گونه، لب فوقانی و بینی به وضوح دیده می شوند.

7-رگ های خونی

رگ های عنکبوتی یکی دیگر از مشکلات پوستی در دوران بارداری است که این رگ های پوستی بخصوص در خانم های لاغر قابل مشاهده خواهند بود. رگ های عنکبوتی در صورت، پا و بالاتنه شایع تر می باشد و زمان بیشتری را برای کاهش و محدود کردن شان نسبت به دیگر مشکلات پوستی می طلبد. در صورت لزوم برای تزریق با پزشک مشورت کنید.

رگ های واریس همچنین یکی دیگر از مشکلات پوستی رایج در دوران بارداری است که رگ ها متورم شده و در نزدیکی سطح پوست مشاهده می شوند. آنها به رنگ های بنفش و آبی هستند. این رگ های واریسی ممکن است باعث چاقی و سنگینی پا ها شوند. البته اگر سابقه ژنتیک داشته باشید احتمال آن برای شما نیز وجود دارد و علاوه براین اگر افزایش وزن سریعی داشته باشید رگ های واریسی نیز بیشتر هستند.

8-ضخیم شدن مو‌ها

در این دوران موهای سر ضخیم‌تر می‌شوند؛ اما بعد از زایمان ریزش مو رخ می‌دهد که تقریبا ۴-۱ ماه بعد از زایمان شروع می‌شود. این روند خود به خود محدود شده و رشد طبیعی مو طی ۱۲-۶ ماه به حالت عادی برمی‌گردد. افزایش رشد موهای زائد به‌صورت خفیف در دوران بارداری شایع است و بیشتر از همه در صورت جلب توجه می‌کند که چند ماه بعد از زایمان کم می‌شود.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

روش‌های بهبود تغییرات پوستی در بارداری

اگرچه بخش عمده‌ای از تغییرات پوستی که در بارداری دچار آن می‌شوید بعد از دوران بارداری به مرور از بین می‌رود؛ اما ممکن است این تغییرها در دوران بارداری باعث نگرانی و ناراحتی شما شود. از آنجا که بیشتر این تغییرها ناشی از تغییرات هورمونی و کشیده شدن پوست است، برخی از راهکارهای زیر می‌تواند مشکل شما را کمتر کند:

زمان مراجعه به پزشک

بسیاری از تغییرات همانگونه که بیان شد باعث آسیب به جنین و مادر نمی‌شود، با این حال در صورتی که بر روی بدن خود متوجه تاول، ضایعات پوستی دردناک همراه با خارش و سوزش شدید و التهاب پوستی بیش از حد شدید، لازم است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیزر هلیوس؛ کاربردها، مزایا و مراقبتهالیزر هلیوس؛ کاربردها، مزایا و مراقبتها

لیزر درمانی هلیوس روشی موثر برای بهبود تن و بافت پوست، حذف خالکوبی و درمان رگ های عنکبوتی برای به حداقل رساندن یا حتی از بین بردن ظاهر آن ها است ... ادامه مطلب

درمان ریزش مو به روش PRPدرمان ریزش مو به روش PRP

به لطف تکنولوژی جدید، برای داشتن موهایی پرپشت‌تر، الزاماً نیازی به قرار گرفتن زیر تیغ جراحی نیست. درمان ریزش مو به روش PRP یک درمان غیر جراحی جدید و هیجان‌انگیز است که در بسیاری از افراد سبب کاهش چشمگیر ریزش مو می‌شود. این روش به درمان پلاسمای غنی از پلاکت نیز شناخته می‌شود ... ادامه مطلب

بیماری لیکن پلان چیست و چه علائمی دارد؟بیماری لیکن پلان چیست و چه علائمی دارد؟

درمان بیماری های پوستی مانند لیکن پلان، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام پذیر است. در کلینیک دکتر واعظ علاوه بر درمان بیماری ها و مشکلات پوستی، انواع روشهای جوانسازی، افزایش حجم و لیزر موهای زائد نیز با بهره گیری از تخصص ایشان و استفاده از مدرن ترین تجهیزات صورت می‌گیرد ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین