منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / بیماری آلوپسی چیست؟

بیماری آلوپسی چیست؟

آلوپسی یک واژه یونانی به معنای کاهش موی سر یا هر قسمتی از بدن است. بیماری آلوپسی Alopecia نوع بیماری شایع است که روی موی انسان اثر می گذارد. این بیماری باعث می شود که موهای سر، ابرو، مژه، ریش و سبیل به شکل سکه ای یا دایره ای شکل ریزش کند. این ریزش به صورت پراکنده و دارای مرز مشخص است. افراد در هر سنی و با هر جنسیت و نژادی می توانند به این بیماری مبتلا شوند؛ اما بیشتر در دوران کودکی ظاهر می شود و علائم آن می تواند متفاوت باشد. متأسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای درمان آلوپسی تجویز نشده است؛ اما برخی روش ها ممکن است اثرات خوبی برای کنترل آلوپسی داشته باشند. اگر این بیماری درمان نشود ممکن است باعث ریزش کل موهای بدن شود. البته در اغلب افرادی که دچار این بیماری می شوند ریزش فقط به صورت چند لکه کوچک و محدود است؛ اما در بعضی از موارد هم شدیدتر بوده و منجر به ریزش کلی موها می شود.

همشهریان گرامی! شما می‌توانید برای درمان ریزش بیش از حد یا غیر طبیعی مو که به عنوان آلوپسی شناخته می‌شود؛ به متخصصین پوست و مو در اصفهان مراجعه نمایید و با شناسایی دقیق علت آلوپسی، به درمان صحیح آن بپردازید.

علل ایجاد آلوپسی آره آتا

به طور کلی، آلوپسی آره آتا متعلق به یک گروه از بیماری های خود ایمنی است و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما مشکلی داشته باشد. در شرایط عادی، سیستم ایمنی یک محافظ غالب برای بدن ما از هر نوع مزاحم خارجی است. افراد مبتلا به این بیماری ریزش موی سکه ای دارند و از آنجا که آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است و در همه سنین ممکن است رخ دهد به آن آلوپسی اتوایمیون نیز گفته می شود.

بسته به نوع آلوپسی علل آن نیز متفاوت است. این بیماری از نظر ژنتیکی و عوامل محیطی بررسی می شود؛ اما طبق برخی شواهد و بررسی ها افرادی که دارای سابقه خانوادگی لوپوس، ارتریت روماتوئید، تیروئید، دیابت نوع یک و مالتیپل اسکلروزیس هستند در برابر آن آسیب پذیرتر هستند.

درمان آلوپسی

علائم آلوپسی

برخی از رایج ترین علائم آلوپسی عبارتند از:

علائم آلوپسی معمولاً در سن 20 و 40 سالگی ظاهر می شود؛ اما با این وجود ممکن است که در هر زمانی دچار آن شوید. اگر هر یک از این علائم آلوپسی را متوجه شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. به نظر می رسد اختلال تیروئید از اصلی ترین علل این مشکل است؛ زیرا تعادل سطح هورمون عامل اصلی مؤثر در ایجاد فولیکول های مو خواهد بود. این وضعیت اغلب بسیار سریع رخ می دهد، بنابراین ضروری است که به موقع و فوراً آن را درمان کنید. علاوه بر این، عوامل دیگری همچون شرایط روانی نیز باعث بروز آن خواهد شد.

انواع بیماری آلوپسی

  1. بیماری پوستی آلوپسی سیکلاتریسل: این نوع آلوپسی که جز نوع شدید بیماری محسوب می شود، باعث آسیب دائمی به مو می گردد. این بیماری بسیار جدی است و افراد مبتلا به این بیماری باید سریعاً مراحل درمانی خود را آغاز نمایند. از عوارض این بیماری می توان به از بین رفتن فولیکول های مو، ایجاد اسکار و حتی زخم در ناحیه ی سر اشاره نمود. این بیماری در مردان و زنان شایع است و می تواند در هر دو جنسیت بروز نماید.
  2. بیماری آلوپسی از نوع آندرژونیک: این نوع آلوپسی از نوع ژنتیکی است و در مردان بیش از حد دیده می شود. فولیکول مو از آندروژن یا هورمون های جنسی مردانه تغذیه می کند. این هومورن ها منجر به ریزش مو در مردان می شود. این الگوی ریزش در زنان و مردان متفاوت است. در بانوان تمام نواحی سر گیرنده ی هورمون آندروژن است؛ اما هورمون آندروژن در مردان در نواحی جلوی سر بیشتر است.
  3. بیماری آلوپسی از نوع آره آتا: این نوع بیماری یک نوع از ریزش مو سکه ای یا منطقه ای را ایجاد می نماید. از جمله علل این بیماری می توان به اختلالات سیستم ایمنی اشاره نمود. این نوع بیماری در اکثریت موارد به صورت خود به خودی بهبود میابد و نیاز به درمان خاصی ندارد.
  4. آلوپسی از نوع توتالیس: در این نوع از آلوپسی تمام مناطق سر دچار ریزش شده و یکی از بیماری شدید آلوپسی می باشد که بروز می کند.

تشخیص آلوپسی

پزشک به سادگی با مشاهده میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه از موها در زیر میکروسکوپ قادر به تشخیص بیماری آلوپسی آره آتا خواهد بود. پزشک همچنین می تواند برای تشخیص دقیق تر، نمونه برداری از پوست سر، انجام دهد تا سایر شرایطی که باعث ریزش مو می شوند را به طور کامل شناسایی کرده و مورد درمان قرار دهد. در طی انجام نمونه برداری از پوست سر، پزشک یک قسمت بسیار کوچک از کف سر را برداشته و برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد کرد. انواع آزمایش خون که می تواند به تشخیص این بیماری ها کمک کند، شامل موارد زیر می شود:

  1. تستوسترون آزاد
  2. سطح آهن خون
  3. هورمونهای تیروئید
  4. تست آنتی بادی آنتی نوکلار
  5. آزمایش هورمون تحریک کننده فولیکولی
  6. پروتئین واکنشی C و میزان رسوب گلبول های قرمز

درمان آلوپسی

در حال حاضر بیماری آلوپسی هیچگونه درمان قطعی ندارد. راه های موقتی برای برطرف کردن آن وجود دارد که صرفاً جهت مطالعه به آنها اشاره میکنیم.

تزریق تریامسینولون استوناید (موضعی)

این روش انتخاب اول درمان در مواردی است که طاسی سکه ای یک یا چند ناحیه کوچک از سر را درگیر کرده است. بدین منظور معمولاً از سوسپانسیون تزریقی تریامسینولون استوناید استفاده می شود.

دیفن سیپرون

دیفن سیپرون یک آلرژن تماسی قوی می باشد که به عنوان داروی ایمونوتراپیوتیک با غلظت های مشخص در درمان آلوپسی آره آتا مصرف می شود.

تزریق کورتون (موضعی)

این درمان، تزریق کورتون به قسمتهای بدون موی پوست است. تزریقات معمولاً ماهی یک‌بار در پوست و اطراف ناحیه بدون مو انجام می شود. این داروها در طاسی های سکه ای به عنوان درمان اصلی و در طاسی های آره آتا توتال که با دیفن سیپرون تحت درمان است به عنوان درمان کمکی کاربرد دارد.

محلول ماینوکسیدیل

استفاده هر ۲ بار در روز محلول ماینوکسیدیل ۵% ممکن است موجب رشد مجدد مو در قسمتهای پوست سر، ابروان و ریش در بیماری آلوپسی آره آتا شود.

کرم یا پماد آنترالین

استفاده از پماد یا کرم آنترالین می باشد. آنترالین از مواد مصنوعی tar-like است که روی نواحی بدون مو روزانه یک‌بار استعمال می شود و بعد از مدت کوتاهی شسته می شود.

قرص های کورتون

گاهی اوقات قرص های کورتیزون برای درمان ریزش موی شدید تجویز می شود. استفاده از قرص های کورتیزون خیلی قویتر از تزریق موضعی کورتیزون در پوست است.

نور درمانی

نوردرمانی در طاسی های یونیورسال که کل موهای بدن درگیر شده است، کاربرد دارد. اثربخشی آن در مطالعات گوناگون با درصدهای موفقیت مختلف گزارش شده است. احتمال ریزش دوباره موها با قطع نوردرمانی بالاست و نیاز به ادامه درمان برای مدت طولانی برای نگه داشتن موهای رشد کرده وجود دارد

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

سیتوکین درمانی

قرصهای تعدیل کننده سیستم ایمنی که کم عوارض ترین و مؤثرترین درمان است که طول درمان آن یک تا دو سال میباشد مثل قرص آزیپ رون، سولفاسالازین و ….

ترمیم مو

ترمیم مو نیازمند پوسته ای مشابه با پوست سر دارد، این پوسته که پروتز مو نامیده میشود از مواد طبیعی حاوی کراتین ساخته شده و قابلیت و ظاهری مشابه با پوست اصلی افراد دارد. این پروتز دارای منافذی باز می باشد و تارهای مو بر روی آنها نصب میشوند و سپس به واسطه چسب فیکس کننده بر سر نصب میشوند.

تزریق ژل با استفاده از مطرح ترین برندهای فیلر از جمله ژوویدرم(Juvederm) از خدماتی است که در کلینیک دکتر واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌پذیرد. در این مرکز با بکارگیری بهترین و مرغوب ترین فیلرها، و انتخاب بهترین تکنیک تزریق توسط دکتر واعظ، مطلوب ترین نتایج حاصل می‌شود. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدزمشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدز

طبق تحقیقات 90 درصد از افرادی که با ویروس HIV زندگی می‌کنند، در برخی از مراحل بیماری علائم پوستی و تغییرات را تجربه می‌کنند. این علائم پوستی می‌تواند هم مربوط به ابتلا به ایدز باشد و یا به صورت عوارض داروهایی که برای درمان مصرف می‌شوند. ... ادامه مطلب

مهمترین نکات تزریق ژل لبمهمترین نکات تزریق ژل لب

تزریق ژل یا فیلر لب در اصفهان توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست، با کمترین عوارض و بهترین نتایج انجام می‌پذیرد ... ادامه مطلب

تزریق ژل چه کاربردهایی دارد؟تزریق ژل چه کاربردهایی دارد؟

بسیاری از علائم قابل مشاهده‌ پیری در صورت ، به دلیل کاهش حجم اتفاق می‌ افتد . تزریق ژل یا استفاده از سایر روش‌ های تزریق فیلر های پوستی می ‌تواند این حجم از دست رفته را جبران کرده و چین و چروک‌ های صورت را صاف کند ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین