منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
هایفوتراپی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوانسازی پوست / خطوط استاتیک و داینامیک صورت کدامند؟

خطوط استاتیک و داینامیک صورت کدامند؟

دو ماده مهم با نام های کلاژن و الاستین در پوست وجود دارد که نقش مهمی در استحکام و صاف بودن پوست را دارند. اگر پوست را در زیر میکروسکوپ مشاهده کنید، می توانید تغییرات مقدار و سازماندهی این مواد را در طول زمان ببینید. با گذشت زمان، پوست به علت تولید کمتر کلاژن و الاستین حالت کشسانی خود را از دست می دهد که منجر به تضعیف بافت همبند و افتادگی و شلی پوست می شود. چین و چروک ها به دلیل گرانش زمین به سمت پایین متمایل می شوند و افتادگی گونه ها و پلک ها نیز دیده می شود. چین‌های صورت به دو دسته تقسیم میشوند.

یکی خطوط دینامیک که خطوطی هستند که در حالت عادی وجود ندارند و تنها در زمان فعالیت عضلات پیشانی مانند زمان اخم کردن پدیدار میشوند. دیگری خطوط استاتیک هستند که به صورت دائمی در پیشانی وجود دارند و ربطی به فعالیت عضلانی ندارند. این خطوط معمولاً بر اثر افزایش سن و عدم درمان خطوط دینامیک ایجاد میشوند. تا حدودی می‌توان آثار چین و چروک و پیری پوست را کاهش داد، علائم آن را به تأخیر انداخت و موجب جوانسازی پوست شد. بوتاکس، چروک‌های دینامیک را از بین می‌برد؛ اما چین‌های عمیق و استاتیک ممکن است به درمانهای جایگزین مثل تزریق ژل یا چربی نیاز داشته باشند.

در کلینیک دکتر واعظ شوشتری با بهره گیری از جدیدترین ابزار و تکنولوژی موجود، امکان بازگشت جوانی و جوانسازی پوست در اصفهان برای متقاضیان گرامی فراهم گردیده است. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن : 91620100 - 031 اقدام فرمایید.

خطوط داینامیک صورت چیست؟

چروک های دینامیک، آن دسته از چروک ها و خطوطی هستند که وقتی صورت خود را حرکت می دهید ظاهر می شوند. این نوع چروک‌ها، در اثر ابراز احساسات و حرکات تکراری صورت و به خاطر انقباض عضلات متصل به پوست به وجود می آیند. متداول ترین نقاط چروک های دینامیک، خطوط اخم بین ابروها، خطوط افقی روی پیشانی و خطوطی که از گوشه خارجی چشم ها امتداد می یابند (پا کلاغی) هستند.

خطوط استاتیک صورت چیست؟

چروک های استاتیک آن دسته از خطوط چهره هستند که بدون انقباض عضلانی و حتی وقتی صورت در حال استراحت است نیز قابل مشاهده هستند. این چروک ها ناشی از فقدان کشسانی پوست در اثر آسیب های حاصل از نورخورشید، دخانیات، ژنتیک، سوء تغذیه یا چروک های دینامیک دراز مدت هستند.

خطوط استاتیک و داینامیک صورت

علل ایجاد خطوط استاتیک و داینامیک صورت

از دیگر علل ایجاد چین و چروک صورت و افتادگی و شل شدن پوست‌ می‌توان به اختلال‌های پوست، استرس، تغییرات هورمونی، سبک زندگی و بیماری‌های مختلف اشاره کرد.

روشهای درمان خطوط استاتیک و داینامیک صورت

لایه برداری شیمیایی پوست

در این روش از کنترل قدرت اسیدهای طبیعی و عناصر فعال برای لایه برداری عمیق پوست استفاده می‌شود. این درمان موجب تحریک رشد سلول‌های جدید و تولید کلاژن شده و کمک می‌کند تا پوستی جوان‌تر، شفاف‌تر و مقاوم‌تر داشته باشیم.

تزریق بوتاکس

عضلات بر اثر سیگنالی که از مغز و از طریق عصب‌ها فرستاده می‌شود منقبض می‌شوند. تزریقات ضد پیری پوست از طریق قطع کردن این سیگنال کار خود را انجام می‌دهند که این باعث می‌شود تا عضلات ریلکس باقی مانده و نتوانند در پوست چین و چروک ایجاد کنند. تزریقات ضد پیری پوست مانند بوتاکس می‌توانند بر روی عضلاتی اعمال شوند که موجب ایجاد چین و چروک‌های پیشانی و خطوط اخم می‌شوند تا به آرامی پوست را نرم و هموار کنند.

تزریق ژل یا فیلر

فیلرهای پوستی می‌توانند برای چین و چروک‌های عمیق‌تر و پایدارتر گزینه مناسبی باشند. این درمان فوراً نتیجه بخش بوده و تا ۱۲ ماه ثبات دارد. در این روش از تزریق یک محلول ویژه در زیر پوست استفاده می‌شود که موجب پر کردن چین و چروک‌ها می‌شود.

اسکالپترا (Sculptra)

از اسکالپترا برای درمان مجموعه‌ای از مشکلات پوستی استفاده می‌شود که شامل چین و چروک‌ها نیز است. زمانی که این درمان توسط پزشک بر روی پیشانی صورت می‌گیرد به آرامی چین و چروک‌های پیشانی و خطوط اخم را نرم و هموار می‌سازد.

کرم‌های موضعی

کرم‌های حاوی رتینوئید باعث ضخیم شدن لایه‌های پوست شده و در نتیجه چین و چروک‌ها و خط لبخند ایجاد شده در نواحی اطراف دهان را حداقل می‌نمایند. مصرف این کرم‌ها باعث شل شدن خطوط ماریونت شده و ایجاد ظاهر مناسب و هماهنگ را برای خطوط صورت به همراه دارد. علاوه بر این مصرف کرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی آلفا- هیدروکسی نیز می‌توانند به حداقل شدن این خطوط کمک کنند.

میکرودرم آبریژن

میکرودرم آبریژن یک درمان کوتاه و غیر تهاجمی است که عملکرد آن از طریق لایه‌برداری پوست به منظور کاهش حجم و عمق چین و چروک‌های اطراف دهان همچون خطوط لبخند است. این درمان به آرامی لایه بالای پوست را با استفاده از میکرو کریستال‌های اکسید آلومینیوم یا کریستال‌های الماسی بر می‌دارد. در ادامه این فرآیند می‌تواند به تحریک لایه زیر پوست برای ترمیم نقاط آسیب دیده و بهبود شرایط چین و چروک کمک کند. به این ترتیب پس از ترمیم پوست، چین و چروک و خطوط ایجاد شده در ناحیه صورت همچون خط لبخند به‌طور مشخص کاهش خواهد یافت.

لیزر فراکشنال

لیزر درمانی یکی از بهترین روش‌های درمان برای رفع خطوط دور دهان و بطور خاص خطوط لبخند در زمانی است که بیمار به دنبال دستیابی به نتایج دائمی در این ارتباط باشد. در این درمان با تمرکز بر لایه اپیدرم، چین و چروک‌ها و خطوط پوست از طریق تحریک تولید کلاژن برطرف می‌شود. به این ترتیب با ترمیم این لایه کلاژن سالم توسط پوست تولید شده و در نتیجه این کار، ظاهر پوست جوان‌تر و سفت‌تر خواهد شد. این درمان در هر مرحله بر روی یک بخش کوچک پوست انجام شده و به منظور دستیابی به نتایج کلی لازم است از چندین جلسه درمان برای بیمار استفاده شود.

تزریق چربی

در این روش چربی مورد نیاز از سایر نقاط بدن که دارای چربی اضافی هستند، گرفته می‌شود. رایج‌ترین نقاط بدن برای خارج کردن چربی شکم، ران‌ها و پهلوها است. به این ترتیب چربی خارج شده را می‌توان به عنوان یک ژل طبیعی در محل ایجاد خطوط دور دهان همچون خطوط لبخند تزریق کرده و به این ترتیب به صاف شدن و رفع این خطوط از روی صورت کمک کرد.

لیزر

لایه برداری با لیزر یک روش درمانی است که توسط پزشکان صورت می گیرد. در این روش از امواج لیزر جهت بهبود بافت و ظاهر پوست استفاده می شود. بسته به نیاز شما پزشک ممکن است روش های تخریبی (Ablative) یا غیرتخریبی (non-ablative) را برای این کار برگزیند. لیزرهای تخریبی شامل لیزر کربن دی اکسید ( لیزر CO2 فرکشنال ) و اربیوم (Erbium) خواهند بود. درمان لایه برداری با لیزرهای CO2 به منظور از بین بردن اسکار، زگیل و چین و چروک های عمیق به کار برده می شود. لیزر اربیوم را می توان برای خطوط و چروک های ظریف تر و نیز رفع مشکلات سطحی پوست به کار برد. هر دو نوع این لیزرهای تخریبی لایه خارجی پوست را از بین می برند. پس از بهبود زخم ناشی از لیزر یا امواج نورانی، پوست جدید نرم تر و محکم تر خواهد بود. بهبود زخم ناشی از لایه برداری با لیزر تخریبی ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد. این در حالی است که لیزرهای غیرتخریبی، هیچ یک از لایه های پوست را از بین نمی برند. این لیزرها عبارتند از نور پالسی، لیزرهای pulsed-dye و لیزرهای فرکشنال ( لیزر فرکسل ). چین و چروک های ظریف و ریز پوست را نیز می توان با این لیزرها (مانند لیزر فرکسل) از بین برد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

رادیوفرکوئنسی (ترماژ)

امواج رادیوفرکوئنسی (RF) لایه های زیرین درم پوست را در معرض حرارت قرار داده و موجب تحریک ساخت رشته های کلاژن جدید می گردند. این روش پوست را سفت کرده و چین و چروک را کاهش می دهد. درمان با رادیوفرکوئنسی برای موارد خفیف و چروک های ریز بیشترین کاربرد را دارد.

هایفوتراپی

روش HIFU که مخفف امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا (High Intensity Focused Ultrasound) است، به عنوان روشی غیرتهاجمی برای مقابله با پیری صورت به کار برده می شود. این روش درمانی ضدپیری مزایایی مشابه با لیفت صورت را در بر داشته و شما را از این قبیل جراحی های تهاجمی و پردردسر بی نیاز می کند. گرمای ناشی از امواج فراصوت در این روش سلول های مورد هدف در پوست را از بین برده و واکنشی التهابی را در محل ایجاد می کند. در طی این واکنش، بدن برای کمک به رشد مجدد سلول ها کلاژن می سازد.

لیفت صورت با نخ

لیفت صورت با نخ (Thread lift) روشی جایگزین برای عمل جراحی در نظر گرفته می شود. در این روش با استفاده از قراردادن نخ های جراحی بر روی پوست و سپس سفت کردن این نخ ها پوست صورت کشیده و سفت می گردد. این اقدام درمانی عمدتاً ریسک پایینی به دنبال داشته و دوره نقاهت کوتاهی نیز دارد. با این حال عوارض جانبی آن از قبیل قرمزی، کبودی و تورم را باید مدنظر داشت.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوستی خود می‌توانید به بهترین متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشمعوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

زمانی که بوتاکس به ماهیچه‌ی مورد نظر تزریق می‌ شود ماهیچه ریلکس شده و به سمت بالا کشیده می‌ شود و به این ترتیب چروک‌ ها و خطوط برطرف خواهند شد. با استفاده از بوتاکس می‌ توان از پدید آمدن خطوط بر روی پیشانی و دور چشم جلوگیری نمود و یا آنها را کاهش داد و درمان نمود. ... ادامه مطلب

رفع لک؛ تزریق ضد لک، میکرودرم ابریژن، درمان داروهای خوراکی و موضعی، لیزررفع لک؛ تزریق ضد لک، میکرودرم ابریژن، درمان داروهای خوراکی و موضعی، لیزر

لک به هر نوع علامت، لکه، تیرگی ها، قرمزی ها، نقاط تیره یا روشن، خطوط و خشکی های قابل لمس یا تغییر رنگی گفته می شود که روی پوست ظاهر شود ... ادامه مطلب

ایجاد حساسیت صابون های معطرایجاد حساسیت صابون های معطر

صابون‌ها ممکن است رایحه‌ای بسیار خوش داشته باشند؛ اما به احتمال زیاد، این مواد دارای برخی مواد شیمیایی بسیار خطرناک نیز هستند؛ بنابراین بروز واکنش‌های پوستی آلرژیک به این دسته از محصولات، غیرمعمول نیست. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین