منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / بیماری ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان میشود؟

بیماری ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان میشود؟

ماکولار آمیلوئیدوز یک بیماری پوستی است که بر اثر رسوب ماده آمیلوئید در پوست ایجاد میگردد و بیشتر در ناحیه پشت، کتف، بازو، جلوی سینه و شکم و به طور وسیع در بالاتنه دیده میشود. علت بروز این بیماری مشخص نیست؛ اما جنبه ارثی آن ثابت شده است. این بیماری با خارش همراه است و هرچه فرد ناحیه را بیشتر بخاراند، رسوب این ماده و لک ناشی از آن بیشتر میشود. ابتلا به ماکولار میان اعراب، ایرانیها و ساکنان مدیترانه بالا است و میزان شیوع آن در اروپا و آمریکا به مراتب کمتر است. ماکولار واگیردار نیست و ارتباطی به ارگانها و بیماریهای داخلی ندارد. این بیماری باعث تغییر رنگ پوست میشود و با مصرف دارو کمرنگ خواهد شد؛ اما درمان قطعی ندارد و در خانمها به نسبت شایعتر است.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، همچنین روشهای جوانسازی پوست، لیزر درمانی و ... می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین روش را برای شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علت بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

علت اصلی ماکولار آمیلوئیدوز نامشخص است؛ اما عوامل زیر میتواند احتمال بروز بیماری پوستی ماکولار آمیلوئیدوز را افزایش دهد:

علائم ماکولار آمیلوئیدوز

علامت اصلی بیماری پوستی ماکولار آمیلوئیدوز، تیرگی پوست همراه با خارش است که بیشتر در قسمت فوقانی پشت کمر دیده می شود و اغلب به حالت قرینه است؛ ولی در برخی از موارد ممکن است گردن، سینه و بازوها را درگیر کند. معمولاً این بیماری در صورتی که به طور انحصاری فقط پوست را درگیر کند با بیماری سیستمیک دیگری همراه نیست و خطرساز نمی شود.

انواع ماکولار آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز پوستی چندین فرم دارد که از این میان، دو فرم شایع‌تر از بقیه می‌باشند: یکی فرم ماکولار و دیگری فرم لیکنوئید (پاپولر).

  1. فرم ماکولار: اغلب به صورت تیره شدن در ناحیه بالایی و پشتی تنه، قفسه سینه، گردن و یا ساق و ران و باسن خصوصاً در زنان میانسال تظاهر می‌کند که الگوی ripple (راه‌راه) دیده می‌شود. میزان خارش پوست از خفیف تا شدید متغیر است
  2. فرم لیکن آمیلوئیدوز: ضایعات به شکل پوست ضخیم و خارش‌دار در ساق پا یا خارج بازو تظاهر می‌کند. این فرم در مردها شایع‌تر بوده و میانگین سنی بیماران 50 سالگی می‌باشد.
ماکولار پوستی

میزان شیوع ماکولار آمیلوئیدوز

تشخیص ماکولار آمیلوئیدوز

تشخیص آمیلوئیدوز گاه می‌تواند دشوار باشد؛ چراکه علائم آن اغلب بسیار عمومی‌اند که ممکن است در بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز دیده شوند. تشخیص را می‌توان با بیوپسی (نمونه‌گیری از بافت) و مشاهده آن در زیر میکروسکوپ مسجل نمود.

روش‌های تشخیصی:

به دلیل اینکه علائم و نشانه‌های آمیلوئیدوز می‌تواند مشابه سایر بیماری‌های شایع‌تر باشد، ممکن است این بیماری نادیده گرفته شود. تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر اندام‌ها کمک کند. تشخیص درست و دقیق بسیار اهمیت دارد؛ چراکه بر اساس شرایط خاص شما، درمان می‌تواند به میزان زیادی متفاوت باشد. به احتمال زیاد پزشکتان از تاریخچه پزشکی و معاینه بدنی کامل شروع خواهد کرد. پس‌ازآن ممکن است نیاز به انجام موارد زیر باشد:

نمونه‌ی ادرار و خون شما از نظر وجود پروتئین‌های غیرطبیعی نشانگر ابتلا به آمیلوئیدوز مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس علائم و نشانه‌هایتان ممکن است به تست عملکرد تیروئید و کبد نیز نیاز باشد.

ممکن است یک نمونه‌ی بافتی جهت بررسی علائم آمیلوئیدوز گرفته شود. بیوپسی ممکن است از چربی احشایی، مغز استخوان و یا اندام‌هایی مانند کبد و کلیه شما گرفته شود. آنالیز بافتی می‌تواند به تشخیص نوع آمیلوئید رسوبی کمک کند.

عکس‌برداری از اندام‌هایی که تحت تأثیر آمیلوئیدوز قرار گرفته‌اند می‌تواند در تشخیص میزان گستردگی بیماری کمک کند. اکوکاردیوگرام می‌تواند جهت بررسی اندازه و عملکرد قلب شما مورد استفاده قرار بگیرد. سایر عکس‌برداری‌ها نیز می‌توانند جهت ارزیابی میزان گستردگی آمیلوئیدوز در کبد و یا نخاع شما استفاده گردند.

درمان ماكولار آميلوئيدوز

بیماری پوستی ماكولار آميلوئيدوز نیازمند درمان طولانی مدت می باشد. درمان خارش بیماری پوستی ماكولار آميلوئيدوز معمولاً توسط ترکیبات موضعی و خوراکی با آنتی هیستامین و کورتیکواستروئیدهای موضعی (جهت کاهش التهاب و خارش) می باشد و برای درمان لکه های تیره این بیماری از ترکیبات بی رنگ کننده پوست و در برخی موارد از لیزر استفاده می شود. استفاده از ترکیبات بی رنگ کننده پوست اغلب نا امید کننده و همراه با احتمال عود می باشد. در صورتی که برای درمان، لیزر، مورد استفاده قرار گرفته باشد ابتدا باید قسمتی از پوست به صورت آزمایشی تست شود و در صورت پاسخ مناسب درمان ادامه یابد. افراد مبتلا به بیماری پوستی ماكولار آميلوويدوز باید از دستکاری و خاراندن نواحی مبتلا به این بیماری خودداری نمایند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عوارض ماکولار آمیلوئیدوز

بسته به این که آمیلوئیدوز کدام ارگان بدن را درگیر کرده باشد عوارض آن می تواند کاملاً متفاوت و البته بسیار جدی باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :الهه [ 1402-12-16 ]
سلام دکترزیادرفتم گفتندمال کبده اما من تمام نشانه های این بیماریودارم.برااینکه پیشرفت نکنه ومشکل سازنشه چکارکنم؟

مهرناز [ 1402-12-14 ]
جواب بقیه رو دادید مگه که بقیه هم سوالشون رو مطرح کنم!

حمیده مهری [ 1402-12-01 ]
سلام اززمان ازدواجم مبتلا شدم دکترهای پوست مختلف رفتم درمان نشد الان دخترم داره مبتلا میشه چه کارکنیم راه درمانش رو بگید

زهرا خداداد [ 1402-10-30 ]
سلام من پشت کمرم سیاه هست راه درمانش چیه

محبوبه ضمیری [ 1402-10-04 ]
سلام شوهرم از زماني كه زندكي كردم تو اين ٣٠ سال از اين لكه ها پشت كمرش و شونه هاش داره. ي مدت خارش خيلي شديدي داره و تمام خواهر و برادرا از اين لك ها دارن چكار بايد كرد

رضا امیدی [ 1402-09-27 ]
سلام خانومم چند سالی هست که این علائم رو پشت کتف بازوها و مقداری روی سینه داره همراه با خارش شدید الان یکی از کلیه هاش کلا از بین رفته و کلیه دیگه هم کم کار شده ولی توی آزمایش ادرار 24 ساعته دفع پروتئین نداره. آزمایش خاصی لازم هست ؟ خواهش میکنم راهنمایی کنید اگه لازم هست بیایم مطب. جون همسرم در خطره

سمیه صفری [ 1402-09-15 ]
سلام شبخیرببخشیدمن یه چندماه است که روی باستن خارش دارم شدیدازپمادتتراسایکلین استفاده میکنم کمی بهترمیشه ویه مدت هم کرم آبرسان استفاده کردم بهترشده بودولی الان نمیدونم واقعاخسته کرده وکلافه واذیت میکنه اگه راه درمانی داریدبهم پشنهادکنیدممنون میشم

معصومه حمیدی [ 1402-09-12 ]
سلام من مادرم چندین ساله که اینطوری است اگه لطف کنید بگید چی استفاده کند ممنون میشم

سمیه سلیمانی [ 1402-07-05 ]
من تقریبا 20سال قبل شب عروسیم لباس عروسی پوشیدم بعد دو سه روز پوستم دارید و چند نسخه دکتر رفتم خارشش خوب شد ولی پوستم قسمت‌های گردنم و کمی پایینتر بالاتر از سینه ها و پشت گردنم و کتفهام تیره شد و دوست دارم سفید بشه و پوستم خیلی خشکه باید چی استفاده کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

شراره خواجه [ 1402-05-30 ]
چندین ساله که مشکلپوستی ماکولار درگیر هستم ناحیه پشت کمر

دریا [ 1402-03-23 ]
سلام من دچار بیماری ماکولار هستم یعنی تا اخر عمر این لکه ها باقی میمانن؟

سمیه ربیع زاده [ 1402-03-21 ]
سلام خسته نباشید اگه میشه لطف کنید یک نوبت بهم بدید تا حالا نتونستم یک نوبت از آقای دکتر بگیرم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آلبینیسم یا زالی چیست؟آلبینیسم یا زالی چیست؟

آلبینیسم یا زالی شامل یک گروه از اختلالات ارثی است که با تولید کم و یا عدم تولید رنگدانه ملالین مشخص می‌شوند. نوع و میزان ملانینی که بدن شما تولید می‌کند رنگ پوست، موها و چشم شما را تعیین می‌کند. بیشتر افراد مبتلا به آلبینیسم نسبت به آفتاب حساسیت دارند و در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان پوست اند. ... ادامه مطلب

انواع مشکلات و بیماری های ناخنانواع مشکلات و بیماری های ناخن

برخی شرایط ممکن است ظاهر و رشد ناخن شما را تحت تأثیر قرار دهند و ناخن را دچار مشکل کنند. در این مطلب انواع مشکلات و بیماری های ناخن معرفی میگردد. ... ادامه مطلب

جوانسازی پوست با اس وی اف ژلجوانسازی پوست با اس وی اف ژل

یکی از روشهای جوانسازی پوست و فرم دهی صورت که اثرگذاری طولانی مدت دارد استفاده از اس وی اف ژل (S.V.F gel) می باشد . اس وی اف ژل ماده ای است که از چربی برداشته شده از بدن شما تولید می شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین