منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
اس وی اف ژل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه ای سر چیست؟

آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه ای سر چیست؟

آلوپسی در اصطلاحات پزشکی به معنای ریزش یا کاهش موی سر و دیگر نقاط بدن است که می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند عوامل هورمونی، عوارض دارویی، ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های مربوط به غدد مانند بیماری‌های تیروئیدی به وجود آید. آلوپسی با توجه به علت و شدت به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. آلوپسی زمانی که موی سر را هدف قرار می‌دهد، ظاهری نامناسب ایجاد می‌کند که نیاز به درمان جدی دارد. آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه‌ای با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً مدور تشخیص داده می‌شود. ریزش تمام موهای سر یا بدن در اثر آلوپسی آره آتا تنها در 5 درصد افراد مبتلا به این بیماری دیده می شود. در این نوع ریزش مو، موها علی رغم رشد مجدد باز هم دچار ریزش می شوند. در برخی مواقع در آلوپسی آره آتا ریزش مو برای چندین سال به طول می انجامد. آلوپسی آره آتا مسری نیست و در اثر آسیب عصبی ایجاد نمی شود. مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره‌‌های لازم در این خصوص می‌تواند دوره‌ی درمان بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و موی خود می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علت آلوپسی آره آتا

محققان علت اصلی بروز ریزش مو و آلوپسیا آره اتا را نمی دانند. با این حال، بیماری آلوپسیا آره اتا یا تاسی منطقه ای بیشتر در افرادی که سابقه خانوادگی سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک یا روماتیسم را دارند، اتفاق میفتد. به همین دلیل است که برخی دانشمندان تصور می کنند که ژنتیک ممکن است در بروز آلوپسی آره اتا نقش داشته باشد.

آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول های سالم بدن را با مواد خارجی و مهاجم اشتباه بگیرند، وضعیت خود ایمنی ایجاد شده و به اشتباه به سلول های خودی حمله خواهند کرد. معمولاً ، سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند. آنها همچنین بر این باورند که عوامل خاص محیطی منجر به تحریک آلوپسی آره اتا در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، می شود.

در بعضی از موارد آلوپسی آره اتا ممکن است با دیگر بیماری های خود ایمنی همراه باشد:

آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه ای

علائم آلوپسی آره آتا

انواع آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا موجب انواع مختلفی از ریزش مو می گردد. انواع ریزش مو که آلوپسی آره آتا موجب آنها می گردد عبارتند از:

تشخیص آلوپسی آره اتا

پزشک به سادگی با مشاهده میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه از موها در زیر میکروسکوپ قادر به تشخیص بیماری آلوپسی آره اتا خواهد بود. پزشک همچنین می تواند برای تشخیص دقیق تر نمونه برداری از پوست سر انجام دهد تا سایر شرایطی که باعث ریزش مو می شوند از جمله عفونت های قارچی مانند tinea capitis را به طور کامل شناسایی کرده و مورد درمان قرار دهد. در طی انجام نمونه برداری از پوست سر، پزشک یک قسمت بسیار کوچک از کف سر را برداشته و برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد کرد.

اگر فرد مراجعه کننده مشکوک به سایر بیماری های خود ایمنی باشد پزشک ممکن است برای فرد آزمایش خون تجویز کند. آزمایش خون تجویز شده بستگی به اختلال یا بیماری خاصی دارد که پزشک نسبت به وجود آن مشکوک شده است. با این حال، هدف پزشک از انجام خون احتمالاً بررسی وجود یک یا چند آنتی بادی غیر طبیعی در خون فرد خواهد بود. اگر این آنتی بادی ها در خون فرد مراجعه کننده یافت شود، به این معنی است که فرد مبتلا به اختلال خود ایمنی است. انواع دیگر آزمایش خون که می تواند به تشخیص این بیماری ها کمک کند، شامل موارد زیر می شود:

درمان بیماری آلوپسی چیست؟

در حال حاضر بیماری آلوپسی هیچگونه درمان قطعی ندارد. راه های موقتی برای برطرف کردن آن وجود دارد که به آنها اشاره میکنیم:

تزریق تریامسینولون استوناید (موضعی)

این روش انتخاب اول درمان در مواردی است که طاسی سکه ای یک یا چند ناحیه کوچک از سر را درگیر کرده است. بدین منظور معمولاً از سوسپانسیون تزریقی تریامسینولون استوناید استفاده می شود.

دیفن سیپرون

دیفن سیپرون یک آلرژن تماسی قوی می باشد که به عنوان داروی ایمونوتراپیوتیک با غلظت های مشخص در درمان آلوپسی آره آتا مصرف می شود.

تزریق کورتون (موضعی)

این درمان، تزریق کورتون به قسمتهای بدون موی پوست است. تزریقات معمولاً ماهی یک‌بار در پوست و اطراف ناحیه بدون مو انجام می شود. این داروها در طاسی های سکه ای به عنوان درمان اصلی و در طاسی های آره آتا توتال که با دیفن سیپرون تحت درمان است به عنوان درمان کمکی کاربرد دارد.

قرص های کورتون

گاهی اوقات قرص های کورتیزون برای درمان ریزش موی شدید تجویز می شود. استفاده از قرص های کورتیزون خیلی قویتر از تزریق موضعی کورتیزون در پوست است.

محلول ماینوکسیدیل

استفاده هر ۲ بار در روز محلول ماینوکسیدیل ۵% ممکن است موجب رشد مجدد مو در قسمتهای پوست سر، ابروان و ریش در بیماری آلوپسی آره آتا شود.

کرم یا پماد آنترالین

استفاده از پماد یا کرم آنترالین می باشد. آنترالین از مواد مصنوعی tar-like است که روی نواحی بدون مو روزانه یک‌بار استعمال می شود و بعد از مدت کوتاهی شسته می شود.

نور درمانی

نوردرمانی در طاسی های یونیورسال که کل موهای بدن درگیر شده است، کاربرد دارد. اثربخشی آن در مطالعات گوناگون با درصدهای موفقیت مختلف گزارش شده است. احتمال ریزش دوباره موها با قطع نوردرمانی بالااست و نیاز به ادامه درمان برای مدت طولانی برای نگه داشتن موهای رشد کرده وجود دارد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

سیتوکین درمانی

قرصهای تعدیل کننده سیستم ایمنی که کم عوارض ترین و مؤثرترین درمان است که طول درمان آن یک تا دو سال میباشد مثل قرص آزیپ رون، سولفاسالازین و ….

ترمیم مو

ترمیم مو نیازمند پوسته ای مشابه با پوست سر دارد، این پوسته که پروتز مو نامیده میشود از مواد طبیعی حاوی کراتین ساخته شده و قابلیت و ظاهری مشابه با پوست اصلی افراد دارد. این پروتز دارای منافذی باز می باشد و تارهای مو بر روی آنها نصب میشوند و سپس به واسطه چسب فیکس کننده بر سر نصب میشوند.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو، با کسب سالها تجربه در تزریق ژل و تزریق چربی و انجام روشهای جوانسازی مانند اندولیفت و هایفوتراپی در اصفهان، یکی از بهترین ارائه دهندگان این خدمات می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :یوسفی [ 1402-09-10 ]
سلام آقای دکتر من بیاری آلوپسی دارم و چند وقته درگیرشم و نمیدونم چرا درگیر این بیماری شدم چون هیچ عارضه یا بیماری هم ندارم آیا بیماری آلوپسی ژنتیکی است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آلودگی هوا چه تأثیری روی سلامتی پوست ما دارد؟آلودگی هوا چه تأثیری روی سلامتی پوست ما دارد؟

افزایش آلودگی هوا طی سالها تأثیرات عمده ای بر روی پوست انسان داشته است. یکی از مهم ترین عوامل آسیب رسان به پوست بعد از اشعه های ماورای بنفش، آلودگی هوا است. ... ادامه مطلب

پیشگیری و درمان ریزش مو در شیر دهیپیشگیری و درمان ریزش مو در شیر دهی

معمولاً زمان آغاز ریزش مو در دوران شیر دهی در همه افراد یکسان نمی باشد. خانم هایی که وارد مرحله شیر دهی می شوند، باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند. این امر سبب می شود تا بتوانند در صورت مشاهده ریزش مو در دوران شیر دهی با آن مقابله نموده و از بروز مشکلات ناشی از ریزش مو جلوگیری نمایند. ... ادامه مطلب

راکوتان چیست و چه کاربردی دارد؟راکوتان چیست و چه کاربردی دارد؟

راکوتان دارویی است که برای رفع مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه با تجویز پزشک استفاده می شود . در این مقاله به بررسی کامل این دارو می پردازیم . راکوتان نام تجاری ایزوترتینوئین است و با نام های تجاری دیگری مثل آکوتان ، ایزوترتینوئین هگزال ، نرم اسکین و آکنوترن شناخته می شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین