منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / قارچ پوستی چیست ؟ آیا قارچ پوستی خطرناک است؟

قارچ پوستی چیست ؟ آیا قارچ پوستی خطرناک است؟

به طور معمول، پوست در برابر عفونت به عنوان یک سد مؤثر و محافظ عمل می‌کند. با این حال ممکن است هرگونه آسیب دیدن یا شکستن لایه‌های سطحی پوست، به قارچ‌ها اجازه دهد که باعث بروز عفونت شوند. عفونت قارچی یک بیماری پوستی است که توسط قارچ ایجاد می شود. میلیون ها گونه قارچ وجود دارد که در خاک، روی گیاهان، روی سطح خانه و روی پوست شما زندگی می کنند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌توانند باعث عفونت قارچی شوند. هنگامی که شرایط برای رشد و تکثیر قارچ‌ها مطلوب باشد، قارچ‌ها بیماری‌زا و یا مستعد ایجاد بیماری می‌شوند. شرایط گرم و مرطوب، شرایط بهداشتی ضعیف و یا لباس‌های تنگ می‌توانند باعث ایجاد شرایطی مناسب برای رشد و تکثیر قارچ‌ها شوند. این بثورات می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. قارچ پوستی غالباً از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر یا از حیوان به انسان منتقل شده و منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات قرمز رنگ یا تاول می‌شود. در ادامه به روشهای درمان قارچ پوستی پرداخته میشود.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو از قبیل قارچ پوستی، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علل قارچ پوست

علائم قارچ پوست

افراد مستعد ابتلا به قارچ پوستی

شما در معرض خطر ابتلا به یک قارچ پوست هستید اگر:

قارچ پوستی چیست

انواع قارچی پوستی

عفونت درماتوفیت

این عفونت پوست، ناخن و مو را درگیر می‌کند که به طور کلی به 5 دسته تقسیم می‌شود:

این عفونت قارچی باعث می‌شود که پوست بین انگشتان پا، خارش دار، خشک، پوسته پوسته و قرمز گردد. در برخی مواقع، موجب ایجاد تاول و ترک خوردن پوست خواهد شد. اکثر افراد، در استخرهای شنا و سونا به این نوع عفونت قارچی مبتلا می‌شوند. اگر شما پس از تماس با پوست آلوده، دستان خود را نشویید، این آلودگی می‌تواند به دستانتان منتقل شده و در چین‌های کف دست و بین انگشتان دست منتشر شود.

در این نوع عفونت، ناخن بدشکل، ضخیم و به راحتی خرد می‌شود. این عارضه معمولاً با عفونت پای ورزشکار همراه است.

علائم این عفونت با خارش پوست و بثورات پوستی قرمز در کشاله ران و مناطق اطراف آن همراه است. این عفونت معمولاً در افرادی که زیاد عرق می‌کنند، دیده می‌شود.

این عفونت از حیوانات اهلی منتقل خواهد شد. غالباً در مناطقی از بدن مانند شکم، دست و یا پا ایجاد می‌شود. علائم این عفونت شامل تکه‌های مسطح و حلقه‌ای قرمز رنگ است که می‌تواند رشد کرده و در سطح پوست افزایش یابد. این حلقه‌ها در لبه پوسته دار و در مرکز مسطح هستند.

این عفونت در خردسالان شایع‌تر است. از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد و باعث ریزش مو و التهاب مناطق آسیب دیده می‌شود.

عفونت قارچی مخمر

یکی دیگر از عفونت‌های قارچی پوست به دلیل عفونت مخمر اتفاق می‌افتد. این عفونت به 3 دسته تقسیم می‌شود:

این عفونت ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس است که بر روی پوست و دستگاه گوارش زندگی می‌کند. این عفونت کشاله ران، زیر بغل، زیر سینه و چین‌های پوستی را درگیر خواهد کرد. علائم این عفونت با درد، خارش، لکه‌های سفید- زرد همراه است.

ابتلا به این عفونت باعث ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست روشن و لکه‌های روشن بر روی پوست تیره، خواهد شد. این عفونت بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده شده است.

برفک می‌تواند دهان، زبان، واژن و دیگر مناطق مرطوب و چین‌های پوست را درگیر کند. عفونت برفکی، تکه‌های سفید رنگ کوچکی هستند که یک علامت قرمز را به جا می‌گذارند. در افراد بزرگسال، برفک واژن می‌تواند باعث خارش و ترشح غلیظ و سفید رنگ شود.گاهی برفک در دهان نوزادان مشاهده خواهد شد.

تشخیص قارچ پوستی

معمولاً عفونت‌های قارچی بر مبنای تاریخچه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شوند. لکه‌ها و ضایعات عفونت‌های قارچی منحصربه‌فرد بوده و معمولاً با یک معاینه فیزیکی ساده قابل شناسایی هستند. همچنین پزشک از یک نور فرابنفش استفاده می‌کند تا لکه‌ها را واضح‌تر ببیند. به علاوه، ممکن است او برای تأیید تشخیص، دستور به کشت قارچ یا نمونه‌برداری (از طریق تراشیدن سطح پوست ضایعه) بدهد.

داروی قارچ پوستی

درمان عفونت قارچی می تواند دشوار باشد. پزشک و بیمار درمان اختصاصی این عفونت را بر اساس موارد زیر تعیین می کنند:

عفونت قارچی سر (تینئا کپیتیس) یا عفونت ناخن (تینئا اونگویوم) به سختی درمان شده و بیمار باید به مدت چندین هفته دارو های ضد قارچ خوراکی مصرف کند. برخی افراد به درمان طولانی تر نیازمند هستند. درمان عفونت قارچ پوستی سر می تواند شامل استفاده از یک شامپوی خاص جهت کمک به از بین بردن قارچ ها باشد.

در صورت ابتلا به کریون، آبسه ثانویه یا عفونت باکتریایی پزشک می تواند دارو های دیگری از جمله استروئیدها را با هدف کاهش تورم برای بیمار تجویز کند. درمان عفونت قارچ پوستی بدن، کشاله ران و پا معمولاً با داروهای ضد قارچ خوراکی و موضعی انجام می شود. طول مدت درمان به محل عفونت بستگی دارد.

پماد درمان قارچ پوستی

پماد ها و کرم های زیر می توانند در درمان قارچ به شما کمک نمایند:

از آنجایی که قارچ می تواند مادام العمر بر روی پوست بدن زندگی کند، بروز مجدد قارچ های پوستی امکان پذیر است. در صورت بروز مجدد عفونت، فرایند درمانی بیمار باید تکرار شود

آیا قارچ پوستی خطرناک است؟

بیماری های پوستی که ریشه ی اغلب آنها از قارچ باشد خطرناک نیستند و طول درمان بسیار کوتاهی دارند؛ اما این مسئله باعث نمی شود تا شما برای درمان آن اقدامی نکنید؛ چرا که همین عارضه ی ساده می تواند به شکل عفونت در آمده و وارد خون شده و جان شما را به خطر بیندازد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

روش‌های پیشگیری از قارچ پوستی

  1. بعد از حمام کردن، پوستتان را خوب خشک کنید.
  2. جوراب‌های نخی بپوشید.
  3. لباس‌های گشاد و نخی بپوشید.
  4. حوله، شانه و برس مخصوص به خود داشته باشید.
  5. پاهایتان را بعد از شستن، به خوبی خشک کنید.
  6. هنگامی که عفونت قارچی از بین رفت، ملحفه و لباس‌هایتان را بشویید.
  7. اگر فردی در خانواده‌، درگیر عفونت قارچی پوست سر بوده، بالش، کلاه، شانه و قیچی موی سر او را ضدعفونی کرده و یا دور بیندازید.
  8. در استخرهای شنا، دمپایی پلاستیکی بپوشید.
  9. هر 2 تا 3 روز یک‌بار، کفش‌های خود را تعویض کنید (برای جلوگیری از عفونت قارچی پای ورزشکار).
  10. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، مقدار قند خونتان را کنترل نمایید.

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :قربانعلی درویشی [ 1402-08-05 ]
دانه های قرمز رنگ روی کمر و پهلوها سفید رنگ روی دستهام

مهران شجاعت [ 1402-07-13 ]
سلام خانم من تو پیشونیش وصورت لکه سفید هست روز به روز لکه ها بیشتر میشه

فرشته [ 1402-02-29 ]
ایترا کونازول ۴۰۰ کتوکونازول سرتاکونازول بتامتازون من دو ماه درگیر بودم و خوب نمیشد تو اینترنت خوندم اینا رو پیدا کردم همینا رو دو هفته استفاده کردم کامل طرف شد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا پی آر پی صورت را چاق میکند؟آیا پی آر پی صورت را چاق میکند؟

تزریق پی آر پی باعث می شود که بدن، کلاژن بیشتری در محل تزریق تولید کند که این میزان کلاژن بیشتر باعث می شود که حجم از دست رفته صورت جبران شود ... ادامه مطلب

اقدامات پس از تزریق بوتاکس پیشانی و دور چشماقدامات پس از تزریق بوتاکس پیشانی و دور چشم

بوتاکس از طریق مسدود کردن انقباض عضلانی، از حرکت عضلات جلوگیری کرده و چین و چروک ها را رفع می کند. تزریق بوتاکس به راحتی توسط یک پزشک آموزش دیده انجام می‌ شود؛ اما این مراقبت‌ های بعد از بوتاکس هستند که اثر و ماندگاری آن را تضمین می‌ کند. ... ادامه مطلب

مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ در روش انجام کار، استفاده از یک غلتک در میکرونیدلینگ می‌باشد. میکرونیدلینگ را می‌توان به صورت دستی یا با دستگاه مخصوص انجام داد. در روش دستی از ابزاری به نام درمارولر استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین