منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / آیا کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو میشود؟

آیا کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو میشود؟

آهن یک ماده معدنی است که عمدتاً در هموگلوبین وجود دارد، پروتئینی که گلبول های قرمز خون شما را تشکیل می دهد و اکسیژن را به تمام سلول های بدن شما حمل می کند. ریزش مو بر اثر کمبود آهن به این دلیل اتفاق می افتد که سلول های جدید مو برای رشد خود به طور مستقیم به میزان ذخایر آهن در بدن بستگی دارند؛ چرا که فولیکول های مو حاوی پروتئینی به نام فریتین هستند. فریتین در خود آهن را ذخیره می کند و آن را به سلول های مو انتقال می دهد تا سلول های جدید مو ساخته شوند. وقتی بدن شما با کمبود آهن مواجه شود، بدن شما سعی می کند خود به خود این کمبود آهن را جبران کند و از انتقال آهن به بافت های غیر ضروری مانند مو و ناخن جلوگیری می کند. به همین دلیل دیگر فریتین به مو ها نمی رسند و به اندام های حیاتی و ضروری تر بدن انتقال می یابند و این گونه است که ریزش مو اتفاق می افتد. در اکثر افرادی که دلیل ریزش موهای آنها فقر آهن بوده است، با استفاده از درمان هایی که کمبود آهن در بدن را جبران می کنند، رشد مو ها نیز به حالت عادی برگشته است. به طور کلی فقر آهن یک بیماری مزمن و همیشگی نیست هرچند تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم و لازم است. این که بدن شما چقدر کمبود آهن دارد و چه اقدامات دیگری باید انجام دهید، تنها به تشخیص پزشک و ارزیابی او از وضعیت بدن شما بستگی دارد.

تقویت موها و درمان ریزش مو با روشهای مختلف و تجویز داروهای موثر، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل کمبود آهن

علت فقر آهن میزان پایین آهن در بدن است و بدن ممکن است به این دلایل میزان آهن پایینی داشته باشد:

آیا کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو میشود

علائم کمبود آهن

به محض مشاهده علائم و نشانه های کمبود آهن که می تواند منجر به ریزش مو شود باید به پزشک مراجعه کنید:

ریزش موی ناشی از فقر آهن یا کمبود آهن می تواند مانند الگوی ریزش موی مردانه باشد. اگر دچار ریزش موی ناشی از فقر آهن شده اید، ممکن است در حمام و یا روشویی بیشتر از حد معمول مو مشاهده کنید. در موارد پیشرفته تر، ممکن است لکه های کچلی در پوست سرتان ظاهر شود.

تشخیص کمبود آهن

افراد در صورتی که مشکوک به کمبود آهن هستند باید فوراً به پزشک مراجعه نمایند. هدف از تشخیص، از بین بردن بیماری‌های دیگر مانند سلیاک که با کمبود آهن علائم مشابه دارند، است. سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن ایجاد می‌شود.

روش‌های تشخیص عبارتند از:

جلوگیری از ریزش مو

درمان ریزش مو

در بزرگسالان، درمان کمبود آهن به وضعیت آهن و علت اصلی آن بستگی دارد. در صورت تخلیه ذخایر آهن بدن، پزشک اطلاعاتی در مورد گنجاندن غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی به بیمار می‌دهد. حدود شش ماه دیگر فرد باید آزمایش خون دهد تا بررسی شود که سطح آهن وی بهبود یافته است یا خیر. پزشک به بیماران مبتلا به کمبود آهن توصیه می‌کند تا از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی (مانند سبوس، چای و قهوه) که در جذب آهن موجود در وعده‌های غذایی تداخل ایجاد کنند، اجتناب کنند. علاوه بر این، در طی دوره درمان پزشک مرتب وضعیت آهن بیماران را بررسی کرده و ممکن است مکمل‌هایی را نیز در کنار رژیم غذایی تجویز کند. برای افرادی که به کم خونی ناشی از کمبود آهن مبتلا هستند نیز مکمل‌هایی تجویز می‌شود. ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد تا بدن ذخایر آهن خود را دوباره تهیه و تأمین کند. سطح آهن این دسته از افراد نیز به طور منظم با آزمایش خون بررسی می‌شود. در صورتی که بیمار مشکل اساسی دیگری داشته باشد که منجر به کمبود آهن شده است، پزشک در ابتدا باید علت را پیدا کند تا بهترین و مؤثرترین روش درمانی را انتخاب کند. پزشکان روش های درمانی بسیاری را برای این عارضه توصیه می کنند. در ادامه به بررسی درمان های ریزش مو می پردازیم.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عوارض کمبود آهن

کمبود آهن می تواند باعث مشکلاتی شود که برخی از آنها عبارتند از:

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علیرضا مغدانی [ 1401-10-21 ]
سلام ببخشید سوالی داشتم ایا موهایی که بر اثر کم خونی ریخته باشن برگشت میخورن یا خیر دوباره به حالت اول برمیگردن ؟ ممنون از شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پرسش و پاسخ های متداول درباره عمل بلفاروپلاستیپرسش و پاسخ های متداول درباره عمل بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های بسیار مؤثر و محبوب زیبایی صورت میباشد که باعث از بین بردن نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک های می شود ... ادامه مطلب

مزوژل پروسترولین چیست؟مزوژل پروسترولین چیست؟

یکی از مطرح ترین و معروف ترین برندها در زمینه مزوژل ها پروسترولین است که با توجه به استانداردهای روز دنیا تولید شده است. ... ادامه مطلب

رفع اسکار سوختگی و بخیه با بهترین روشرفع اسکار سوختگی و بخیه با بهترین روش

هر جراحتی که در پوست ایجاد می‌شود، به مرور زمان با جایگزینی سلولهای جدید ترمیم خواهد شد البته گاهی بازسازی پوست به اسکار می‌انجامد که بستگی به عمق و شدت جراحات وارده بر پوست و قابلیت های بدنی فرد دارد. در ادامه لیزر درمانی را به عنوان یکی از بهترین روشهای درمان جای زخم، بخیه و سوختگی معرفی می‌کنیم. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین