منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رفع جوش و جای جوش / چگونه جوشهای دوران بلوغ را از بین ببریم؟

چگونه جوشهای دوران بلوغ را از بین ببریم؟

آکنه ولگاریس یا جوش های دوران بلوغ Teenage Acne Acne vulgaris یک بیماری شایع است که بسیاری از نوجوانان با آن روبه‌رو هستند. در دوران بلوغ، تغییراتی در تولید هورمون‌های بدن رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث فعالیت بیش‌ازحد غدد چربی واقع در پایه فولیکول‌های مو در پوست شود. به‌همین‌دلیل جوش‌ها معمولاً در سال‌های نوجوانی و قبل و بعد از دوران قاعدگی خانم‌ها ایجاد می‌شوند. جوش های دوران بلوغ اغلب روی صورت، کمر، سینه و شانه‌ها مشاهده می‌شوند؛ زیرا غدد چربی زیادی در این مناطق از پوست بدن وجود دارد. خوشبختانه آکنه‌های نوجوانان با افزایش سن فروکش می‌کنند و رعایت اصول مراقبت از پوست و درمان‌های فعلی می‌تواند کمک زیادی در کنترل آنها کند؛ بنابراین بهتر است در مراحل اول ظهور آنها به پزشک مراجعه کنید تا پیش از ایجاد لک‌های پوستی ، از بین بروند.

از روشهای مختلفی برای درمان انواع جوش از قبیل جوش های چرکی در کلینیک دکتر واعظ شوشتری استفاده می‌شود. شما می توانید برای درمان انواع جوش در اصفهان ، با هماهنگی قبلی از طریق تماس با شماره تلفن 91620100 - 031 به کلینیک دکتر واعظ مراجعه فرمایید.

علت جوش بلوغ

مهم‌ترین علتی که منجر به بروز جوش صورت در دوران بلوغ می‌شود، تغییرات هورمونی است. در حقیقت افزایش سطح برخی هورمون‌ها نظیر تستوسترون منجر به افزایش ماده‌ای به نام سبوم در پوست صورت می‌شود. سبوم نوعی چربی است که کمک می‌کند بافت پوست نرم و لطیف باشد؛ اما اگر سبوم بیش از حد ترشح شود روی فولیکول‌های مو را مسدود کرده و در نهایت به بروز جوش می‌انجامد.

جوش های بلوغ تا چه سنی ادامه دارند؟

جوش های دوران بلوغ معمولاً پس از گذشت یک بازه زمانی طولانی (تا قبل از ۲۵ سالگی) به‌خودی‌خود از بین می‌روند.

جوشهای دوران بلوغ

عوامل تشدید کننده جوش‌ در دوران بلوغ

  1. استفاده از لوازم آرایشی: استفاده از لوازم آرایشی باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و احتمال جوش‌زدن را افزایش می‌دهد.
  2. آب و هوا: آب و هوای گرم و رطوبت زیاد در هوا می‌تواند وجود جوش‌ها را تشدید کند.
  3. عدم رعایت بهداشت: رعایت نکردن بهداشت پوست و نشستن آن (به دلیل فراهم کردن زمینه رشد باکتری ها) می‌تواند باعث افزایش جوش صورت در دوران بلوغ شود.
  4. ترشح هورمون‌ها در زمان عادت ماهانه برای دختران: هورمون‌هایی که در زمان عادت ماهانه در دختران ترشح می‌شود باعث تشدید جوش صورت در دوران بلوغ می‌شود.
  5. خوردن خوراکی‌های شیرین و چرب: خوردن خوراکی‌های شیرین و چرب به دلیل افزایش چربی در برخی از پوست‌ها باعث افزایش جوش‌ صورت می‌شود.
  6. استرس: پوست دربسیاری از موارد تحت تأثیر مشکلات روانی قرار می‌گیرد. استرس یکی از این موارد است که در دوران بلوغ در نوجوان بسیار زیاد است.
  7. استفاده از برخی داروها: مصرف بعضی از داروها توسط نوجوانان مانند داروهای کورتونی، ضد افسردگی و بعضی از ویتامین ها باعث افزایش جوش در پوست آن‌ها می‌شود.

انواع جوش های دوران بلوغ

جوش های دوران بلوغ انواع مختلفی دارند و علائم و نشانه‌های آنها متفاوت است. در ادامه می‌توانید با آنها آشنا شوید:

  1. جوش های سرسفید: این جوش های کوچک معمولاً در زیر پوست باقی می‌مانند. آنها به‌صورت یک پاپول کوچک و به رنگ گوشت ظاهر می‌شوند.
  2. جوش های سرسیاه: این موارد به‌وضوح در سطح پوست دیده می‌شوند و به دلیل اکسید شدن ملانین، رنگ‌دانه پوست، سیاه یا قهوه‌ای تیره هستند. برخی از افراد به‌اشتباه رنگی بودن آنها را ناشی از آلودگی پوست می‌دانند و هر بار چهره خود را به شدت اسکراب می‌کنند. درحالی‌که این کار ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شده و مشکلات دیگری ایجاد کند.
  3. پاپول‌ها: این برجستگی‌هایی کوچک، سفت و گرد اغلب صورتی‌رنگ هستند.
  4. جوش چرکی: این جوش‌ها که پر از چرک هستند ممکن است به‌وضوح در سطح پوست قابل مشاهده باشند. قسمت پایه آن قرمزرنگ و چرک در قسمت بالای آنها قرار دارد.
  5. ندول‌ها: ساختار این‌ها شبیه پاپول‌ها است؛ اما بزرگ‌تر هستند. ممکن است دردناک باشند و در اعماق پوست قرار بگیرند.
  6. کیست‌ها: به‌وضوح در سطح پوست دیده می‌شوند، پر از چرک و معمولاً دردناک هستند. طبق تجربه، کیست‌ها باعث ایجاد زخم می‌شوند.

درمان جوش های دوران بلوغ

برنامه درمانی که معمولاً پزشک توصیه می‌کند بستگی به سن، نوع و شدت آکنه دارد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد دو بار در روز و به مدت چند هفته از محلول‌های شستشو استفاده کنید. داروهای موضعی و داروهای خوراکی اغلب به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شوند. در حال حاضر گزینه‌های درمانی برای زنان باردار، به دلیل خطر عوارض جانبی محدود است. پس با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای داروهای تجویز شده و سایر روش‌های درمانی که در نظر دارید صحبت کنید. حتماً سه تا شش ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کنید تا زمانی‌که پوست شما بهبود یابد. در ادامه با انواع روش‌های درمانی جوش های دوران بلوغ آشنا خواهید شد.

داروهای موضعی

رایج‌ترین داروهای موضعی تجویز شده برای آکنه عبارت‌اند از:

  1. رتینوئیدها و داروهای شبه رتینوئید. داروهایی که حاوی اسیدهای رتینوئیک یا ترتینوئین هستند اغلب برای جوش های ملایم مفید هستند. این‌ها به‌صورت کرم، ژل و لوسیون ارائه می‌شوند و می‌توانند از انسداد فولیکول‌های مو جلوگیری کنند. هرگز ترتینوئین را هم‌زمان با بنزوئیل پراکسید استفاده نکنید. باید بدانید که رتینوئیدهای موضعی حساسیت پوست شما به آفتاب را افزایش می‌دهند. همچنین می‌توانند باعث خشکی پوست و قرمزی به‌خصوص در افرادی با پوست روشن شوند. در مورد بهترین پماد برای جوش بلوغ می‌توان به انواع کرم حاوی رتینوئید اشاره کرد.
  2. آنتی‌بیوتیک‌ها. این‎ها در ازبین‌بردن باکتری‎های اضافی پوست و کاهش قرمزی و التهاب مؤثر هستند. در چند ماه اول درمان، ممکن است از رتینوئید و آنتی‌بیوتیک به‎صورت هم‌زمان با دستور آنتی‌بیوتیک صبح و رتینوئید شب استفاده شود. آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب با بنزوئیل پراکسید ترکیب می‌شوند تا احتمال ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک کاهش یابد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به داروهای کلیندامایسین با بنزوئیل پراکسید (بنزاکلین) و اریترومایسین با بنزوئیل پراکسید (بنزامایسین) اشاره کرد.
  3. اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک. اسید آزلائیک یک اسید طبیعی است که توسط مخمر تولید می‌شود. خاصیت ضد باکتری دارد و به نظر می‌رسد یک کرم یا ژل اسید آزلاییک ۲۰٪ به اندازه بسیاری از درمان‌های معمول آکنه در صورت استفاده دو بار در روز مؤثر است. این داروی موضعی یکی از گزینه‌های مطلوب در دوران بارداری و در دوران شیردهی است. همچنین می‌تواند برای ازبین‌بردن لک‌های پوستی که در برخی از انواع آکنه ایجاد می‌شود، استفاده شود. عوارض جانبی آن شامل قرمزی و تحریک جزئی پوست است. اسید سالیسیلیک می‌تواند به جلوگیری از انسداد فولیکول‌های مو کمک کند و معمولاً در ترکیب با محصولات شستشوی پوست عرضه می‌شود. عوارض جانبی آن شامل تغییر رنگ و تحریک جزئی پوست است.

داروهای خوراکی

رایج‌ترین داروهای خوراکی تجویز شده برای آکنه عبارت‌اند از:

  1. آنتی‌بیوتیک‌ها. برای جوش های دوران بلوغ متوسط تا شدید، ممکن است به مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی برای کاهش باکتری‌ها نیاز داشته باشید. معمولاً اولین انتخاب، تتراسایکلین (مینوسایکلین، داکسی سایکلین) یا ماکرولاید (اریترومایسین، آزیترومایسین) است. برای جلوگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی استفاده شود. این داروها معمولاً حساسیت پوست شما به آفتاب را افزایش می‌دهند و عوارض جانبی شدیدی از آنها دیده نشده است.
  2. داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری. تا الان چهار داروی خوراکی پیشگیری از بارداری توسط FDA برای درمان آکنه در زنانی که مایل به استفاده از آنها هستند تأیید شده است. این‌ها معمولاً حاوی ترکیبی از هورمون‌های پروژسترون و استروژن هستند. ممکن است فواید این روش درمانی را در چند ماه اول مشاهده نکنید.
  3. عوامل ضد آندروژن. اگر آنتی‌بیوتیک خوراکی کمکی نکند، تجویز داروی اسپیرونولاکتون (آلداکتون) ممکن است برای زنان و دختران بزرگسال در نظر گرفته شود. این دارو در جلوگیری از تأثیر هورمون‌های آندروژن بر غدد تولید چربی پوست کارایی دارد.
  4. ایزوترتینوئین. این ماده یکی از مشتقات ویتامین A است و ممکن است برای افرادی تجویز شود که آکنه‌های متوسط یا شدید آن‌ها به درمان‎های دیگر پاسخ نداده‌اند. تمام افرادی ‌که ایزوترتینوئین دریافت می‌کنند باید به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنند تا از نظر عوارض جانبی نظارت شوند. قرص‌های آکوتان و راکوتان حاوی این ماده هستند.

تراپی‌ها

برای برخی از نوجوانان، استفاده از روش‌های درمانی زیر ممکن است مفید باشند، چه به‌تنهایی و چه در ترکیب با داروها:

  1. نوردرمانی . تا به امروز، انواع روش‎های نوردرمانی نتایج موفقیت‌آمیزی داشته‌اند. بیشتر آنها نیاز به مراجعه مکرر به مطب پزشک دارند.
  2. لایه‌ برداری شیمیایی . در این روش معمولاً پزشک از مالیدن یک محلول شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید رتینوئیک به پوست برای درمان موضعی آکنه‌های خفیف استفاده می‌کند. این متد ممکن است ظاهر پوست را بهبود بخشد، اگرچه تأثیر آن طولانی‌مدت نیست و درمان‌های مکرر لازم است.
  3. تخلیه جوش‌ها توسط پزشک. پزشک شما ممکن است از ابزارهای خاصی برای تخلیه جوش های سر سفید و سرسیاه یا کیست‌هایی که با داروهای موضعی از بین نرفته‌اند، استفاده کند. این روش معمولاً به طور موقت ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد؛ اما ممکن است باعث ایجاد زخم شود.
  4. تزریق استروئید. با تزریق داروی استروئیدی به جوش‌ها می‌توان ضایعات ندولی و کیستیک را درمان کرد. این درمان منجر به بهبودی سریع و کاهش درد می‌شود. عوارض جانبی آن ممکن است شامل نازک شدن و تغییر رنگ پوست در ناحیه تحت درمان باشد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

پیشگیری از جوش های دوران بلوغ

با انجام دادن چند راهکار ساده و رعایت اصول بهداشتی می‌توانید از پیشروی آن جلوگیری کنید. آنها شامل موارد زیر هستند:

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو، با کسب سالها تجربه در تزریق ژل و تزریق چربی و انجام روشهای جوانسازی مانند اندولیفت و هایفوتراپی در اصفهان، یکی از بهترین ارائه دهندگان این خدمات می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیزر هلیوس؛ کاربردها، مزایا و مراقبتهالیزر هلیوس؛ کاربردها، مزایا و مراقبتها

لیزر درمانی هلیوس روشی موثر برای بهبود تن و بافت پوست، حذف خالکوبی و درمان رگ های عنکبوتی برای به حداقل رساندن یا حتی از بین بردن ظاهر آن ها است ... ادامه مطلب

چه چیزی باعث آتروفی پوست سر میشود؟چه چیزی باعث آتروفی پوست سر میشود؟

آتروفی پوست میتواند لایه اپیدرم یا درم را درگیر کند، به صورت محدود یا منتشر یا به شکل نواری باشد. فرایندهای آتروفی پوست میتواند همزمان با کاهش متابولیسم در اثر افزایش سن، سوءهاضمه، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن، اختلالات گردش خون، تغییرات رشد بافت عصبی یا تغییرات التهاب شروع شود. ... ادامه مطلب

لیفت شقیقه با تزریق فیلر؛ عوارض و ماندگاریلیفت شقیقه با تزریق فیلر؛ عوارض و ماندگاری

لیفت شقیقه یا لیفت تمپورال فرایندی است که به ‌منظور بالا بردن دم ابروها و زیباتر کردن حالت آنها انجام می شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین