منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / آیا چربی پوست سر موجب ریزش مو می شود؟

آیا چربی پوست سر موجب ریزش مو می شود؟

بخش زیادی از چربی موجود در پوست سر، به رطوبت پوست کمک می کند و موجب می شود که پوست سر و موها خشک نشود. در حقیقت می توان گفت که چربی سر عاملی برای محافظت از پوست و موی سر است؛ اما مشکل از آنجایی آغاز می شود که غدد تولید کننده چربی، بیش از حد معمول در پوست سر چربی تولید می کنند. در پوست سر، غدد سباسه یا چربی، روغن طبیعی به نام سبوم را تولید می‌کنند. این روغن به مرطوب نگه‌داشتن پوست سر کمک می‌کند. اگر عملکرد این غدد دچار اختلال شود و تولید این روغن افزایش یابد، منجر به موی چرب می‌شود. وراثت، میزان هورمون‌ها، استفاده از محصولات نامناسب و شستن زیاد موها از علل اصلی چربی زیاد موها هستند. یکی از عواقب رایج چرب شدن پوست سر ، چرب شدن موها و در نتیجه افزایش میزان ریزش مو است. در این موارد زیاد شدن مقدار روغن و چربی بر روی پوست باعث می‌شود که آلودگی‌ها در میان موها گیر کنند و در نتیجه منافذ باز پوست بسته شوند. به این ترتیب مواد کافی برای رشد موها فراهم نخواهد شد و ریزش مو اتفاق خواهد افتاد.

تقویت موها و درمان ریزش مو با روشهای مختلف و تجویز داروهای موثر، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت چربی کف سر

چربی موجود روی موها بخشی از سیستم دفاعی مو است و نمی‌توان و نباید به طور کامل آن را از بین برد. با رعایت بهداشت و شستشوی مرتب موها می‌توان این روغن را تمیز و میزان ترشح آن را کنترل کرد؛ اما باید بدانید برخی از انواع مو مستعد چربی هستند و با وجود شستشوی مرتب هم در کمتر از ۲۴ ساعت دوباره روغن را نشان می‌دهند. گاهی ورزش شدید، استفاده از محصولات مو یا بیرون رفتن در هوای گرم باعث تشدید چربی مو می‌شود. انجام روش‌های صحیح مراقبت از مو در مورد چربی اضافه هم اهمیت زیادی دارند. شما با مراقبت صحیح از موهایتان یعنی با استفاده از محصولات درست، شستشوی درست موها و به‌صورت کلی با داشتن یک رفتار درست با موها می‌توانید چربی مو را هم کنترل کنید.

از دلایل اصلی چرب شدن موها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شستشوی زیاد موها

یکی از دلایل چرب شدن موها شستن بیش از حد آنها است. زمانی که با فاصله زمانی کم موهای خود را می‌شویید، سیگنال تولید چربی به پوست سر ارسال می‌شود. زمانی که موها بیش از حد شسته می‌شوند، این پیام به پوست سر ارسال می‌شود که باید تولید روغن را زیاد کند. این مورد باعث تجمع چربی روی پوست سر می‌شود.

۲. جنس مو

معمولاً موهای صاف بیشتر مستعد چربی هستند. به این دلیل که موهای صاف هیچ‌گونه موجی ندارند و چربی روی ساقه مو به‌راحتی می‌لغزد و خود را نشان می‌دهد. افرادی که موهای صاف داشته و موهای خود را باز می‌گذراند، روغن بیشتر روی موها می‌لغزد و به سمت پایین می‌آید.

۳. نوع محصولات مو

نوع محصولاتی که روی موها استفاده می‌کنید، روی میزان چربی تأثیر دارد. سبوم روغنی است که روی پوست سر قرار دارد. این روغن با آب خالی شسته نمی‌شود. در شامپوها مواد خاصی وجود دارد که این روغن را تجزیه کرده و از بین می‌برند.

۴. عدم استفاده از شامپوهای مخصوص موهای چرب

برخی افراد بدون توجه به نوع مو از شامپوی غیر مناسب استفاده می‌کنند. شامپوهایی که مخصوص موهای چرب هستند، بهتر می‌توانند چربی موها را پاک کنند. زمانی که روغن اضافی موها از بین برود، مدت‌زمان طولانی‌تری احساس تمیزی دارید.

چربی پوست سر

علائم چربی کف سر

چربی مو به صورت بیمارگونه و جدی نیز تعدادی علائم مشخص دارد که باید به آنها توجه کرد. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

موهای چرب معمولاً ریشه سستی دارند و چربی مو از نزدیکی ریشه شروع می‌شود و به سمت ساقه پیش می‌رود؛ یعنی ممکن است فردی که موی بلندی دارد، در نوک موها چربی یا براق بودن را شاهد نباشد؛ اما ملاک در این مواقع قسمت‌های نزدیک‌تر به ریشه است.

روشهای پیشگیری از پوست سر چرب

روش‌های درمان چربی کف سر

برای درمان چربی موی سر، یکی از اولین مراحل، شناخت دلیل این مشکل است. گاهی تنها با پیدا کردن و پیشگیری از عامل ایجاد چربی مو، این مشکل خود برطرف می‌شود. برای مثال استفاده مناسب از نرم‌کننده، توقف براشینگ هرروزه، کم‌کردن دفعات شستشو و شانه‌زدن خود می‌تواند باعث جلوگیری از چرب شدن مو و بازگشت آن به حالت معمول شود؛ اما راه‌های دیگری نیز برای درمان تکمیلی موی چرب مطرح می‌شود که در ادامه به مؤثرترین آنها اشاره می‌کنیم:

درمان‌های خوراکی

تمامی مشکلات پوست و مو دو بخش درمانی اصلی دارند. یک بخش شامل استفاده از داروهای خوراکی می‌شود. این داروها معمولاً آنچه که درون بدن اختلال را ایجاد می‌کند هدف قرار می‌دهند. درمورد موی چرب می‌توان با داروهای خوراکی، میزان هورمون‌های مؤثر در فعالیت سلول‌های سباسه را کنترل کرد. داروهای حاوی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) در این مواقع تجویز می‌شود. البته به دلیل قوی بودن این داروها، حتماً باید با تجویز دکتر مو و پس از انجام برخی آزمایش‌های اولیه اقدام مصرف آن‌ها نمود؛ و همچنین اگر ترشح چربی دراثر استرس و افسردگی باشد، داروهای آرامبخش و ضد افسردگی تجویز می‌شود.

درمان موضعی

بخش دوم درمان بیماری‌های پوست و مو شامل استفاده از محصولات بهداشتی درمانی موضعی می‌شود که از سطح پوست بر اختلال پیش آمده تمرکز می‌کند. برای درمان موی چرب، در موارد شدید از محلول‌های حاوی سالیسیلیک اسید و محصولات غنی از پلی فنول استفاده می‌شود. استفاده از این محلول‌ها بهتر است با مشورت متخصص انجام شود. در موارد سطحی‌تر استفاده از شامپو برای موی چرب و اسکراب موی چرب استفاده می‌شود.

درمان‌های پیشرفته

از آنجا که تا پیش از این درمانی قطعی و دائمی برای موی چرب وجود نداشت و افرادی که با این معضل مواجه بودند باید برخی نکات را تا آخر عمر مدنظر قرار می‌دادند، در سال‌های گذشته درمان‌هایی جدی و پیشرفته برای این مشکل ارائه می‌شود. این روش‌های درمانی شامل استفاده از لیزر و دستگاه‌های فرکانسی می‌شود که غدد سباسه را هدف قرار می‌دهند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عوارض چربی کف سر

چربی مو تا حدی خوب است؛ ولی چربی بیش از حد مو عوارضی به دنبال خواهد داشت. چربی زیاد مو باعث جذب کثیفی و شوره ‏سر می‌شود. چربی زیاد سر منافذ ریشه موها را به طور کامل می‌بندد که ممکن است ریزش مو را به دنبال داشته باشد. وجود ‏چربی زیاد می‌تواند به علت التهاب فولیکول‌های مو باشد. در این صورت موها ساختار ضعیفی پیدا خواهند کرد. همچنین عوارض دیگری همچون جوش‌های چرکی ، کیست‌های سر، شوره، سفیدی پوست سر، خارش و … را به همراه داشته باشد.

در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری ، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای جوانسازی پوست در اصفهان به متقاضیان گرامی ارائه شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ساحل جلالی [ 1402-09-19 ]
سلام دکتر جان ببخشید من موهای خیلی بلند وظایفی داشتم اما یوهو به کلم زد که کوتاهش کنم اما الان که کوتاهش کردم خیلی زیاد ریزش داره موهامم صافه و خیلی هم چربی میشه بگید مشکلش چیه وراهنمایی کنید

بهاره اکبرزاده [ 1402-07-05 ]
سلام. مدتیه موهام. نازک شده و چرب. داروی. بیکوئل هم استفاده میکنم به همراه اسنترا. آیا بخاطر شامپوهام. موهام چرب شده نازک و ریزش شدید دارد

بهروز [ 1402-02-01 ]
سلام علیکم بهترین مقاله ای بود که خوندم عالی بود درود بر شما. موفق باشید.

با سلام و خسته نباشید [ 1402-01-06 ]
من 42سال مرد هستیم با استرس بالا قبلا هر ماه یک بار تب خال میزدم مدتی است نمیزنم .بجای آن در مو ریش و سیبیل حالت یک برگ کاغذ کنده میشود و بعضی جاش خالی میشه ولکه خون نشان میدهد امروز که صورتم تراشیدم دیدم بسیار قرمز وبه پهنای کف دست وهمچنین سیبیل و موهای سرم .پشت گوش وداخل گوش وداخل بینی زخم میشود ومیسوزد . با پیگیری که کردم داخل سایت فکر کنم سرطان باشد.باید چکار کنم .ممنون

محمد رضابیگلری [ 1401-12-29 ]
سلام خسته نباشید موهای من قبلنا خیلی زخامت داشت ولی الان خیلی ضعیفو به قول گفتنی نازک شدم میخواستم بدونم موهای من چربه به این موضوع ربطی داره یانه بعدشم برا پیشگیریش باید چیکار کنم ریزش موهام خیلی زیاد شدن

سعیده نیکنام [ 1401-12-20 ]
سلام خسته نباشی اقای دکتر،خانمی ۳۵ سالم ،ازروی نادانی از فضای مجازی ماسک مو زدم،اب پیاز ،روغن گرچک،تخم مرغ،امپول نوروبیون.بعد یه هفته شقیقه هام جوش زدن ترسیدم رفتم دکتر دارو واوزون تراپب کرد۴ماهه ریزش شدید دارم موهام دسته دسته میریزه،ترو خدا راهنماییم کنید ریزشش بخاطر همون چیزاست کی قطع میشه.ازمایش دادم مشکلی هم ندارم پوست سرم هم چربه ممنون میشم کمکم کنید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شادابی پوست با درماپنشادابی پوست با درماپن

روش درماپن، یکی از روش‏ها جهت لایه برداری و شادابی پوست است که در دوره کنونی برای درمان عارضه‏ های پوستی گوناگون از جمله لکه ‏ها، جای زخم، اسکارها و … استفاده می‏شود. ... ادامه مطلب

چگونه از پوست خود در برابر سرما محافظت کنیم؟چگونه از پوست خود در برابر سرما محافظت کنیم؟

با شروع فصل سرما بسیاری از افراد دچار مشکلات پوستی می‌شوند؛ حتی گاهی دیده شده است که این مشکلات کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و موجب محدودیت در بسیاری از کارها شده است ... ادامه مطلب

در جوانسازی پوست هایفوتراپی بهتر عمل می کند یا آر اف فرکشنال؟در جوانسازی پوست هایفوتراپی بهتر عمل می کند یا آر اف فرکشنال؟

هایفوتراپی و آر اف فرکشنال هر دو از موثرترین شیوه‌های درمانی غیرجراحی و غیرتهاجمی برای سفت کردن پوست هستند که با گرم کردن پوست موجب بازسازی کلاژن در لایه‌های عمیق پوست می‌شوند. اگرچه هر دو روش باعث کاهش چین و چروک پوست صورت خواهند شد اما در بکارگیری آنها از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین