منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / تشخیص موی چرب و خشک

تشخیص موی چرب و خشک

موها بر حسب ساختمانی که دارند به چند گروه از جمله موی چرب و موی خشک تقسیم می‌شوند. معمولاً هر کدام از این جنس موها درگیر یک نوع بیماری مویی می‌شوند که در نهایت به حالت‌های متعددی مثل خشکی، چربی، موخوره ، ریزش، شکنندگی، وزی و… دچار می‌شوند؛ اما خوشبختانه برای هر یک از حالت‌های مذکور مراقبه‌های مخصوصی وجود دارد که تا حد چشمگیری می‌تواند سلامت دوباره‌ی موها را به برگرداند. موی چرب اغلب در اثر تجمع سبوم اضافی ایجاد می‌شود. سبوم در واقع نوعی روغن مورد نیاز پوست است که به طور معمول در غدد چربی تولید می‌شود. درست است که بدن ما می‌تواند میزان چربی مورد نیاز پوست را به طور دقیق تنظیم کند؛ اما گاهی اوقات برخی از عوامل باعث تشدید تولید این چربی می‌شوند. در نتیجه تولید بیش از حد آن، باعث چرب شدن پوست و مو می‌شود. موی خشک به نوعی از مو‌ها گفته می‌شود که رطوبت خود را از دست می‌دهد و یا اینکه به اندازه کافی آب را جذب نمی‌کند و یا به اصطلاح دهیدراته می‌شود. معمولاً در مو‌های خشک، رطوبت لازم برای درخشندگی و حفظ سلامت بافت مو‌ها وجود ندارد. به همین دلیل ظاهر مو‌های خشک همیشه شکننده، آسیب‌پذیر، کدر و مات است. در حالی که درمان دقیقی برای جلوگیری از ابتلا به موهای چرب و خشک وجود ندارد، شما می‌توانید با استفاده از محصولات مناسب مو و شستشوی مکرر، این موضوع را تحت کنترل داشته باشید.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علت موی چرب

پوست سر شما دائماً سبوم تولید می‌کند. این موضوع به شما کمک می‌کند موها و پوست سر را سالم و مرطوب نگه دارید. سبوم کاملاً چسبنده است و این چسبندگی باعث می‌شود به جای این‎که موها آزادانه و به عنوان الیاف جداگانه حرکت کنند، به یکدیگر چسبیده و جمع شوند. برخی از افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران سبوم بیشتری تولید می‌کنند و این موضوع باعث چربی بیش از اندازه مو می‌شود. بسیاری از فاکتورهای دیگر نیز در این مسئله مؤثر هستند. برخی از مواد آرایشی و بهداشتی یا بیرونی، گرد و غبار موجود در هوا یا آلودگی، روی موها قرار می‌گیرند و باعث کدر شدن و چربی بیش از اندازه مو و پوست سر می‌شوند.

همچنین موارد زیر ممکن است در افزایش چربی مو و سر مؤثر باشند:

تشخیص موی چرب و خشک

علائم موی چرب

اغلب خاصیت موی چرب به گونه ای است که افرادی که این نوع مو را دارند تا نهایت 24 ساعت بعد از شست و شو دوباره نیاز به شست و شوی مجدد پیدا خواهند کرد. برخی از نشانه های ظاهری که باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:

روش‌های درمان موی چرب

برای درمان چربی موی سر، یکی از اولین مراحل، شناخت دلیل این مشکل است. گاهی تنها با پیدا کردن و پیشگیری از عامل ایجاد چربی مو، این مشکل خود برطرف می‌شود. برای مثال استفاده مناسب از نرم‌کننده، توقف براشینگ هرروزه، کم‌کردن دفعات شستشو و شانه‌زدن خود می‌تواند باعث جلوگیری از چرب شدن مو و بازگشت آن به حالت معمول شود؛ اما راه‌های دیگری نیز برای درمان تکمیلی موی چرب مطرح می‌شود که در ادامه به مؤثرترین آنها اشاره می‌کنیم:

درمان‌های خوراکی

تمامی مشکلات پوست و مو دو بخش درمانی اصلی دارند. یک بخش شامل استفاده از داروهای خوراکی می‌شود. این داروها معمولاً آنچه که درون بدن اختلال را ایجاد می‌کند هدف قرار می‌دهند. در مورد موی چرب می‌توان با داروهای خوراکی، میزان هورمون‌های مؤثر در فعالیت سلول‌های سباسه را کنترل کرد. داروهای حاوی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) در این مواقع تجویز می‌شود. البته به دلیل قوی بودن این داروها، حتماً باید با تجویز پزشک و پس از انجام برخی آزمایش‌های اولیه اقدام مصرف آنها نمود و همچنین اگر ترشح چربی براثر استرس و افسردگی باشد، داروهای آرامبخش و ضد افسردگی تجویز می‌شود.

درمان موضعی

بخش دوم درمان بیماری‌های پوست و مو شامل استفاده از محصولات بهداشتی درمانی موضعی می‌شود که از سطح پوست بر اختلال پیش آمده تمرکز می‌کند. برای درمان موی چرب، در موارد شدید از محلول‌های حاوی سالیسیلیک اسید و محصولات غنی از پلی فنول استفاده می‌شود. در موارد سطحی‌تر استفاده از بهترین شامپو برای موی چرب و اسکراب موی چرب استفاده می‌شود.

درمان‌های پیشرفته

از آنجا که تا پیش از این درمانی قطعی و دائمی برای موی چرب وجود نداشت و افرادی که با این معضل مواجه بودند باید برخی نکات را تا آخر عمر مدنظر قرار می‌دادند، در سال‌های گذشته درمان‌هایی جدی و پیشرفته برای این مشکل ارائه می‌شود. این روش‌های درمانی شامل استفاده از لیزر و دستگاه‌های فرکانسی می‌شود که غدد سباسه را هدف قرار می‌دهند.

علل موی خشک

عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی، عادات مراقبت از مو و بیماری‌های جسمی می‌توانند موجب خشکی موی شما شوند. برخی از شرایط محیطی که باعث خشکی مو می‌شوند عبارتند از:

شیوه‌های مراقبت از مو که اغلب به خشک کردن مو کمک می‌کند عبارت‌اند از:

علائم مو خشک

همچنین احتمال دارد متوجه بروز شرایط زیر در بین موهای خود شوید:

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان خشکی مو

در بسیاری از موارد، می‌توانید خشکی مو را از طریق تغییر سبک زندگی برطرف کنید. به عنوان مثال، انجام این کارها ممکن است به شما کمک کند:

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو، با کسب سالها تجربه در تزریق ژل و تزریق چربی و انجام روشهای جوانسازی مانند اندولیفت و هایفوتراپی در اصفهان، یکی از بهترین ارائه دهندگان این خدمات می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزونیدلینگ چیست و چه نقشی در جوانسازی پوست دارد؟مزونیدلینگ چیست و چه نقشی در جوانسازی پوست دارد؟

مزونیدلینگ ترکیبی از روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که یک متد بسیار خوب برای جوانسازی و سفت شدن پوست، رفع چروک های ظریف، بستن منافذ پوست، روشن شدن و شفافیت پوست و رفع اسکار آکنه می باشد. مزونیدلینگ در اصفهان توسط دکتر واعظ شوشتری با نتایج بسیار درخشان قابل انجام است ... ادامه مطلب

درمان جوش صورت با محلول آنتی بیوتیکدرمان جوش صورت با محلول آنتی بیوتیک

تأثیرات ضد التهابی آنتی بیوتیک ها به درمان جوش ها کمک می کند. این تأثیر حتی از قدرت آنتی بیوتیک ها در کشتن باکتری نیز بیشتر است. ... ادامه مطلب

قارچ پوستی چیست ؟ آیا قارچ پوستی خطرناک است؟قارچ پوستی چیست ؟ آیا قارچ پوستی خطرناک است؟

عفونت قارچی یک بیماری پوستی است که توسط قارچ ایجاد می شود.حدود نیمی از قارچ ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌ توانند باعث عفونت قارچی شوند. در ادامه به روش های درمان قارچ پوستی پرداخته میشود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین