منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
اس وی اف ژل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / دلیل پوسته ریزی سر نوزاد چیست؟

دلیل پوسته ریزی سر نوزاد چیست؟

اگزما (درماتیت آتوپیک) عارضه ای است که باعث قرمزی، خارش و التهاب پوست می شود. در کودکان خرد سال شایع است اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. طولانی مدت (مزمن) است و گاهی اوقات عود می کند. ممکن است تحریک کننده باشد اما مسری نیست.
همراه با خارش پوست، اگزما می تواند آلرژی های شدیدتری ایجاد کند، زیرا سیستم ایمنی را ضعیف می کند، می تواند تاول ایجاد کند و موانع پوستی را که از بیماری های پوستی محافظت می کند، می شکند. خوشبختانه، هم علائم خفیف و هم شدیدتر اگزما در نوزادان و کودکان نوپا قابل پیشگیری و درمان است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو ، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

دلیل پوسته ریزی سر نوزاد چیست؟

اگزما پوست سر نوزاد به دلیل ترکیبی از آلرژن‌ های محیطی و ژنتیک است. اگزما در نوزادان می تواند باعث بثورات پوستی نوزاد، خارش پوست و شعله ور شدن اگزما در نواحی آسیب دیده شود. عوامل محیطی از جمله پاک کننده های خاص، صابون ها و شامپو ها، همچنین هوای خشک و پماد ها نیز می توانند باعث ایجاد اگزما در نوزادان شوند.
مشابه زمانی که نوزادان دچار اگزما می‌شوند، کودکانی که به اگزما مبتلا می‌شوند به دلیل ترکیبی از ژن‌ ها و محرک‌ های محیطی این کار را انجام می ‌دهند. وقتی چیزی خارج از بدن سیستم ایمنی را فعال می‌کند، سلول‌ های پوست آنطور که باید رفتار نمی کنند و باعث تشدید اگزما می ‌شوند.
همچنین کودکانی که از خانواده هایی با سابقه اگزما، آسم یا تب یونجه (معروف به سه گانه آتوپیک) می آیند، بیشتر در معرض ابتلا به درماتیت آتوپیک هستند. علائم رایج اگزما در کودکان شامل خارش، بثورات پوستی و شکستن موانع پوستی است که از کودکان در برابر عفونت های پوستی محافظت می کند. پیشگیری و درمان اغلب برای کودکان نوپا و نوزادان مشابه است. مهم نیست فرزند شما در چه سنی است، قبل از تصمیم گیری در مورد برنامه درمانی با یک متخصص اطفال یا متخصص پوست اطفال مشورت کنید.

دلیل پوسته ریزی سر نوزاد

چه زمانی اگزما ایجاد می شود؟

اگزما زمانی اتفاق می افتد که تولید سلول های چربی به نام سرامید در بدن کم باشد. اگر سرامید به اندازه کافی در بدن تولید نشود، پوست آب کافی را از دست می دهد و بسیار خشک می شود. این بیماری ممکن است در خانواده وجود داشته باشد، چنانچه والدین نوزاد مبتلا به اگزما باشند، احتمال ابتلای او نیز وجود دارد. اگر سطح دفاعی پوست با مشکل مواجه شود، رطوبت خارج و میکروب وارد می شود. همین امر می تواند دلیلی برای اگزما باشد.
انواع مختلفی از اگزما وجود دارد. درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی، اگزمای دیسیدروتیک و درماتیت سبوره ای که به عنوان کلاهک گهواره ای در نوزادان نیز شناخته می شود، شایع ترین انواعی هستند که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند. اگزما، به ویژه درماتیت آتوپیک، اغلب در شش ماه تا پنج سال اول زندگی کودک ظاهر می شود.

اگزما برای نوزادان، کودکان نوپا و کودکان بزرگتر متفاوت است؟

اگزما در نوزادان و کودکان نوپا متفاوت از کودکان بزرگتر به نظر می رسد و عمل می کند. مکان و ظاهر اگزما با رشد آن ها تغییر می کند، بنابراین مهم است که بدانید در هر مرحله از زندگی نوزاد یا کودک نوپا به دنبال چه چیزی باشید.

اگزما معمولا در صورت، گونه ها، چانه، پیشانی و پوست سر ظاهر می شود. همچنین می‌تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند، اما معمولاً در ناحیه پوشک، جایی که رطوبت از پوست محافظت می‌کند، گسترش نمی‌یابد. پوست در این مرحله نیز بیشتر قرمز به نظر می رسد.

در این مرحله، اگزما اغلب در آرنج ها و زانو های کودک شما ظاهر می شود. مکان هایی که به راحتی می توان آن ها را خراش داد یا هنگام خزیدن مالش داد. اگر بثورات اگزما عفونی شود، ممکن است یک پوسته زرد رنگ یا برجستگی های چرکی بسیار کوچک روی پوست ایجاد کند.

درماتیت آتوپیک اغلب صورت کودکان را درگیر می کند و می تواند به صورت لکه های قرمز با برجستگی های کوچک ظاهر شود.
در حدود دو سالگی، اگزمای کودک نوپای شما بیشتر در چین‌ های آرنج و زانو یا روی مچ دست، مچ پا و دست ‌های او ظاهر می‌ شود. همچنین ممکن است روی پوست اطراف دهان کودک نوپا و پلک ‌ها ظاهر شود. پوست کودک نوپای شما ممکن است در این مرحله خشک و پوسته پوسته به نظر برسد و با خطوط عمیق تر ضخیم شود، به این حالت (گلسنگ شدن) می گویند.

اگزما معمولا در چین های آرنج و یا زانو ظاهر می شود. گاهی اوقات، فقط روی دست یک کودک است. حداقل 70٪ از افراد در دوره ای از زندگی خود اگزمای دست داشته اند. قرمزی و لکه های خارش دار پشت گوش کودک شما، روی پاها یا پوست سر او نیز ممکن است نشانه ای از درماتیت آتوپیک باشد. اما این ها همچنین می توانند علائم بیماری دیگری مانند درماتیت سبورئیک باشند که می تواند همراه با اگزما وجود داشته باشد.

درمان اگزما در نوزادان و کودکان نوپا

اگزما مسری نیست و نمی توانید از طریق شخص دیگری به آن مبتلا شوید. برای انواع اگزما، از جمله اگزمای آتوپیک، مدیریت شعله ور شدن به موارد زیر خلاصه می شود:

برخی از رایج ترین محرک های اگزما

  1. حتی حیوانات عروسکی کودک شما ممکن است محرک اگزما باشند.
  2. مواد حساسیت زا مانند شوره حیوانات خانگی، گرده یا گرد و غبار
  3. داشتن پوست خشک
  4. گرما و عرق کردن
  5. تحریک کننده ها
  6. عفونت

اگزمای کودک شما ممکن است در زمستان که هوا خشک است بدتر شود. بزاق ناشی از ترشح آب دهان نیز می تواند باعث تحریک گونه ها، چانه و گردن کودک شما شود. بهترین راه برای مدیریت اگزمای فرزندتان این است که با علائم و محرک های آن آشنا شوید تا بتوانید به کنترل آن کمک کنید.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

کلاهک گهواره ای (درماتیت سبوره ای سر) در نوزادان چگونه درمان میشود؟

کلاهک گهواره‌ای (پوسته ریزی سر) که به آن درماتیت سبوره نیز گفته می ‌شود، نوعی بسیار شدید از شوره سر است که ممکن است به شکل ناحیه قرمز با لکه‌ های چرب، زرد و چسبنده در پوست نوزاد ظاهر شود.باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته، پوست قرمز و شوره سر می شود. درماتیت سبوره ای می تواند نواحی چرب بدن مانند صورت، دو طرف بینی، ابروها، گوش ها، پلک ها و سینه را نیز درگیر کند. درماتیت سبوره ای ممکن است بدون درمان از بین برود یا ممکن است قبل از از بین رفتن علائم به چندین درمان مکرر نیاز داشته باشید و همچنین احتمال درگیر شدن مجدد به این عارضه وجود دارد. پاکسازی روزانه با صابون و شامپوی ملایم می تواند به کاهش چربی و تجمع مرده پوست کمک کند.
اگر کودک شما از اگزما رنج می برد، با یک متخصص پوست اطفال یا متخصص اطفال ماهر مشورت کنید. در حالی که ممکن است استروئیدی مانند کورتیکواستروئید موضعی، سایر کرم‌ های استروئیدی یا آنتی هیستامین تجویز کنند، درمان‌ های طبیعی ‌تر دیگری نیز وجود دارد که ارائه‌ دهنده مراقبت‌ های بهداشتی شما می ‌تواند توصیه کند. این ها می تواند شامل داروهای بدون نسخه، وازلین و محصولات بدون عطر باشد که برای پوست حساس ساخته شده اند.
همچنین برخی از اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که خانواده می توانند برای جلوگیری از تشدید اگزما انجام دهند. نوزادان مسن ‌تر می ‌توانند از دستکش برای محافظت از نواحی آسیب ‌دیده در برابر محرک ‌ها استفاده کنند. آلرژی های غذایی همچنین می توانند باعث تشدید بیماری شوند و شما می توانید یک رژیم غذایی اگزما برای نوزاد خود ایجاد کنید تا اثر آن را کاهش دهید. استفاده از شوینده ها و لوسیون های مخصوص کودک برای این بیماری پوستی بهتر است.
مرطوب کردن منظم و پیروی از سایر عادات مراقبت از پوست می تواند خارش را تسکین دهد و از شیوع جدید (شعله ور شدن پوست) جلوگیری کند.

در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری ، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای جوانسازی پوست در اصفهان به متقاضیان گرامی ارائه شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی دست با لیزر پرل فرکشنال یا فرکشنال Co2جوانسازی دست با لیزر پرل فرکشنال یا فرکشنال Co2

جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال co2، به عنوان یک روش غیر تهاجمی می‌تواند لایه آسیب دیده سطح پوست را از بین برده و پوست را به کلاژن سازی دوباره ترغیب کند ... ادامه مطلب

آلودگی هوا چه تأثیری روی سلامتی پوست ما دارد؟آلودگی هوا چه تأثیری روی سلامتی پوست ما دارد؟

افزایش آلودگی هوا طی سالها تأثیرات عمده ای بر روی پوست انسان داشته است. یکی از مهم ترین عوامل آسیب رسان به پوست بعد از اشعه های ماورای بنفش، آلودگی هوا است. ... ادامه مطلب

روشهای کلینیکال تقویت موروشهای کلینیکال تقویت مو

عوامل بسیاری باعث کاهش رشد موها و کم پشت شدن آن میشود. روشهای کلینیکال از جمله درمان هایی هستند که می توانید از آنها برای تقویت مو استفاده کنید. هر کدام از این روش ها اگر به دست افراد حرفه ای انجام شود می تواند سلامت موهای شما را باز گرداند. در این مطلب انواع روشهای کلینیکال تقویت مو معرفی میشود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین