منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لیزر درمانی پوست / آیا ماه گرفتگی با لیزر از بین میرود؟

آیا ماه گرفتگی با لیزر از بین میرود؟

ماه گرفتگی پوست ناحیه‌ای رنگی و گاهی برجسته بر روی سطح پوست است که اغلب از بدو تولد با فرد همراه است. این حالت دارای انواع مختلف است و به طور کلی، ماه گرفتگی بدن معمولاً خوش‌خیم و بی‌ضرر هستند. انواع ماه گرفتگی پوست می‌توانند در هر نقطه از صورت یا بدن ایجاد شوند. علائم ماه گرفتگی پوست از نظر رنگ، اندازه و شکل ظاهری متفاوت است و برخی دائمی هستند و ممکن است با گذشت زمان بزرگتر شوند. برخی دیگر از آنها ممکن است کاملاً محو شوند. به دلایل زیبایی ممکن است ماه گرفتگی پوست منجر به کاهش عزت نفس فرد شود. لیزر درمانی، روش درمانی موجود برای از بین بردن لکه های ماه گرفتگی است. لیزر درمانی می‌توان رنگ پوست را در ناحیه لکه شده، روشن‌تر کند. در این روش برای رفع لکه های ماه گرفتگی از طول موج نوری مخصوصی استفاده می‌شود که متناسب با رنگ لکه تنظیم شده است. بعد از یک دوره درمان با لیزر که شامل چندین جلسه لیزر درمانی می‌شود، لیزر باعث درهم شکسته شدن رنگ لکه می‌شود و بدین ترتیب، بدون باقی گذاشتن جای زخم، لکه به تدریج کم‌رنگ می‌شود و رنگ آن در رنگ پوست اطرافش محو می‌شود.

علل ایجاد ماه‌ گرفتگی

اکثر ماه گرفتگی‌ها، احتمالاً به دلیل جایگزینی معیوب سلول‌ها در زمان رشد جنین رخ می دهند. زمانی که این سلول‌ها شروع به تکثیر شدن می کنند، بافتی را با مشخصات سلولی خود تولید می کنند که در جایگاه درست و طبیعی خود قرار نگرفته است.

علائم لکه های ماه گرفتگی

انواع مختلفی از لکه‌های ماه گرفتگی و خال‌های مادرزادی وجود دارد و علائم و نشانه‌ها نيز بسته به نوع ماه گرفتگی متفاوت است. برخی از علائم شایع عبارتند از:

انواع ماه گرفتگی

لکه‌های مادرزادی، در دو دسته کلی زیر جای می گیرند:

این لکه‌ها قرمز کم ‌رنگ یا صورتی هستند و معمولاً پشت گردن، روی پلک‌ها یا پیشانی پدیدار می‌شوند و اکثراً در سال‌های اولیه عمر کودک محو می‌شوند. هرچند در برخی مواقع تا بزرگسالی هم قابل مشاهده خواهند بود. این لکه های مادرزادی بی‌خطر هستند و نیازی به درمان ندارند. این لکه‌های قرمز حاصل ناهنجاری رگ‌های خونی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که رگ‌های نزدیک به پوست یا خیلی پهن باشند و یا تعدادشان زیاد باشد. این ماه گرفتگی‌ها می توانند وی‍ژگی‌های ظاهری بسیار متفاوتی داشته باشند.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوستی خود، می‌توانید به یک متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

خال اوتا لکه آبی و سیاهی است که بسیار شبیه لکه‌های شرابی می باشد. این مدل از لکه ها، معمولاً از همان زمان تولد آشکار هستند؛ اما گاهی وقت‌ها در دوره بلوغ ایجاد می‌شوند. درست مثل لکه‌های شرابی، خال اوتا هم می تواند مربوط به مشکلات چشمی باشد.

دومین دسته از ماه گرفتگی‌ها، لکه‌های رنگ دانه‌ای هستند. این لکه‌ها از تجمع ملانین مازاد (عنصر تعیین کننده رنگ پوست) شکل می گیرند. این دسته هم انواع مختلفی دارد.

این ماه گرفتگی‌ها لکه‌های شرابی رنگی هستند که معمولاً روی صورت، گردن، بازوها و پاها ایجاد می شوند. این ماه گرفتگی‌ها می‌توانند هر اندازه‌ای داشته باشند و امکان دارد به تناسب سایز بدن رشد کنند و احتمال دارد در بزرگسالی تیره تر و ضخیم تر شده و بافتی زبر پیدا کنند. لکه های مادرزادی شرابی خود به خود از بین نمی‌روند و در برخی موارد با آب سیاه (کوری تدریجی) و تشنج مغزی در ارتباط هستند. خصوصاً اگر روی پیشانی، پلک‌ها یا دو طرف صورت باشند.

لکه های شیر قهوه‌ای رنگی بین قهوه‌ای روشن تا تیره دارند و می‌توانند هر جای بدن پدیدار شوند. این لکه‌ها گاهی با افزایش سن، تکثیر می شوند. وجود بیش از یک لکه‌ی بزرگ‌تر از سکه معمولی در بدن شخص، می‌تواند نشانه‌ی بیماری جدی باشد.

لکه‌های مغولی معمولاً روی پوست‌های تیره ایجاد می شوند. این ماه گرفتگی رنگی آبی و سیاه دارد که در قسمت‌های تحتانی و کپل‌ها دیده می‌شود و معمولاً تا قبل از سن مدرسه، از بین می‌رود.

خال‌های گوشتی ممکن است در زمان تولد وجود داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در سال‌های بعد روی پوست ظاهر شوند. این خال‌ها قهوه‌ای، سیاه یا قهوه‌ای مایل به زرد هستند و ممکن است برجسته یا صاف باشند. گاهی از میان آنها مو هم رشد می‌کند. خال هایی که به صورت غیر معمول بزرگ هستند (و با ریسک کمتری برای خال های کوچک تر)، در خطر تبدیل به تومور پوستی هستند و باید به صورت سالانه تحت نظر و معاینه پزشک قرار بگیرند.

این لکه‌های بسیار باریک، صورتی کمرنگ و مسطح معمولاً روی پوست نوزادان یا روی پشت گردن یا روی پلک بالایی‌ دیده می‌شود. اکثر لکه‌های روی پلک در طول نخستین سال حیات کودک محو می‌شوند، حال آن که لکه‌های روی گردن از بین نمی‌روند.

این ضایعه‌های پوستی یکی دو هفته پس از تولد روی پوست نوزادان دیده می‌شود. جمع شدن رگ‌های خونی بسیار ظریف در کنار یکدیگر دلیل ایجاد همانژیوم است که به سرعت در طول ۶ تا ۹ ماه نخست زندگی رشد می‌کند. همانژیوم متداول‌ترین تومور نوزادان است و معمولاً اطراف سر و گردن به چشم می‌خورد. بعضی همانژیوم‌ها روی اندام‌های داخلی، مانند معده، کبد، روده یا کلیه ایجاد می‌شوند. تغییر رنگ پوست یکی از علائم بارز همانژیوم است که گاهی چند ماه پس از تولد از بین می‌رود؛ اما در اکثر مواقع ناپدید شدن آن سال‌ها زمان می‌برد.

 ماه گرفتگی

آیا ماه گرفتگی با لیزر از بین میرود؟

در بسیاری از مواقع می توان برای درمان ماه گرفتگی و از بین بردن آن از روش لیزر استفاده کرد. معمولاً به کمک لیزر می توان آن دسته از لکه های ماه گرفتگی را از بین برد که به رنگ قهوه ای هستند که این لکه ها تحت لیزر درمانی در هر جلسه کم رنگ تر می شوند تا به مرور از بین بروند.

مزایای لیزر ماه گرفتگی

چنانچه از روش لیزر برای درمان ماه گرفتگی استفاده شود، این روش دارای مزیت هایی به شرح زیر خواهد بود:

  1. روشی فاقد درد است.
  2. بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود.
  3. بر اساس عمق ماه گرفتگی در چند جلسه می توان آن را برطرف کرد.
  4. هزینه انجام این کار بسیار مناسب است.
  5. به بافت های مجاور ماه گرفتگی در این روش آسیبی وارد نمی شود.
  6. استفاده از لیزر دوره نقاهت و مراقبت های بسیار کمی را نیاز دارد.

انواع لیزر ماه گرفتگی

1- ليزر آرگون

اين ليزر نور آبي سبز از خود متسع می‌کند كه 80% اين امواج طول موج 488-541nm دارند. اگرچه انرژي اين ليزر توسط اكسي هموگلولين جذب می‌شود؛ اما به درجاتي ملانين اپيدرم و درم را نيز درگير می‌کند و بنابراين با تغييرات رنگ‌دانه‌ای و فيبروز پس از درمان همراه است و براي افراد با پوست تيره مناسب نيست.

2- (Argon pumped tunable dye laser) APTDL

این لیزر، طول موجي بين 488-638nm دارد و بر هموگلوبين اثر می‌کند. ليزر نيز با عوارضي جانبي از جمله اسكار هيپرتروفيك و تغييرات رنگدانه اي همراه است؛ ولي به نسبت ليزر PDL، هيپرپيگمانتاسيون كمتري دارد و بعضي بيماران ممكن است اين نوع ليزر را ترجيح دهند.

3- ليزر (Potassium titanyl phosphate crystal laser)

اين ليزر از منبع Nd:YAG1064 از درون كريستال KTP خارج مي شود. طول موج آن 532nm است و حداكثر جذب آن توسط اكسي هموگلوبين انجام می‌شود كه اختصاصاً براي عروق جلدي مفيد است. اين نوع ليزر نيز مانند APTDL، ادم و درد كمتري دارد؛ ولي اثرات درماني ليزر PDL دوام بهتري دارد.

4- Copper Vaper and Copper bromide lasers

اين ليزرها نيز ملانين اپيدرم و درم را هدف قرار می‌دهند و باعث تغييرات رنگ‌دانه‌ای در آنها می‌شوند. بنابراين مصرف اين نوع ليزرها بايد در افراد با تيپ پوستي روشن محدود شود. ساير عوارض اين ليزرها ايجاد دلمه و تاول است كه طي 2 هفته از بين می‌رود.

5- Krypton laser

اين نوع ليزر نور سبز با طول موج 520-530nm و همچنين نور زرد با طول موج 568nm متسع می‌کند. اين نوع ليزر در درمان تلانژكتازي صورت استفاده شده است. عوارض جانبي آن شامل قرمزي، تورم، تاول و دلمه خفيف است.

6- لیزر PDL

لیزر PDL یا Pulsed Dye Laser با طول موج‌های 585 و 595 نانومتر در درمان ضایعات قرمزرنگ پوست که به‌طور عمده، ضایعات عروقی هستند و ماه گرفتگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لیزر، هموگلوبین‌های حاوی اکسیژن در داخل رگ‌های خونی (اکسی هموگلوبین) می‌باشد و اشعه لیزر PDL بعد از عبور از لایه‌های پوست توسط اکسی هموگلوبین جذب شده و با حرارت ایجاد شده، مویرگ‌های پوست تخریب می‌گردند. معمولاً بعد از تخریب ضایعات، نواحی مورد هدف لیزر به‌صورت کبودی دیده می‌شوند و بعد از حدود 2 تا 4 هفته پوست به حالت طبیعی برمی‌گردد و بخشی از ضایعات محو می‌شوند.

نحوه لیزر ماه گرفتگی

در جلسه لیزر ابتدا کرم بیحسی بر روی پوست بیمار استعمال می شود. پس از گذشت زمانی حدود 15 دقیقه تا نیم ساعت که بیحسی مربوطه تأثیر کرد، بیمار بر روی تخت دراز کشیده و عینک محافظ روی چشمان او قرار می گیرد. مدت زمان انجام لیزر وابسته به نوع و وسعت ضایعه تحت درمان است. لازم به ذکر است که در این عمل، میزان درد، حداقل است. انرژی لیزر توسط عروق خونی زائد یا رنگدانه‌های پوست شما جذب می‌شود که نتیجه ی آن تخریب و جدا شدن رنگدانه‌ها است. با تحریک فرآیند التیام در بدن شما، رنگدانه‌ها به مرور زمان ناپدید می‌شوند.

اقدامات قبل از انجام لیزر ماه گرفتگی

اقدامات بعد از انجام لیزر ماه گرفتگی

موارد منع استفاده از لیزر ماه گرفتگی

  1. اختلالات پوستی خاص
  2. وجود پیچ‌های فلزی در ناحیه ی درمانی
  3. زنان باردار یا شیرده
  4. وجود زخم یا آسیب (تروما) بر روی پوست
  5. افرادی که تحت درمان با داروهای خاص هستند.
  6. بیمارانی که مستعد به جا ماندن اثر زخم بر روی پوست ( اسکار ) هستند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عوارض لیزر ماه گرفتگی

هزینه لیزر ماه گرفتگی

هزینه ها بر حسب وسعت ناحیه تحت درمان، شدت لکه های ماه گرفتگی، مهارت و تجربه پزشک معالج، ناحیه جغرافیایی، در میان افراد گوناگون که متقاضی این درمان هستند متفاوت می باشد.

تزریق بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعیده مشتاق [ 1402-08-03 ]
من خانمی 38 ساله وست صورتم گندمیه و دقیقا بغل چشم راست من یه ماه گرفتگی به رنگ قهوه اییه که تا پشت گوشم پیش رفته آیا دستگاه خاص یا روش خاصی برای درمان این لک وجود داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رفع لک؛ تزریق ضد لک، میکرودرم ابریژن، درمان داروهای خوراکی و موضعی، لیزررفع لک؛ تزریق ضد لک، میکرودرم ابریژن، درمان داروهای خوراکی و موضعی، لیزر

لک به هر نوع علامت، لکه، تیرگی ها، قرمزی ها، نقاط تیره یا روشن، خطوط و خشکی های قابل لمس یا تغییر رنگی گفته می شود که روی پوست ظاهر شود ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس گردن به چه دلیل انجام میشود؟تزریق بوتاکس گردن به چه دلیل انجام میشود؟

افزایش سن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و سایر عوامل محیطی می تواند منجر به از بین رفتن کلاژن و الاستین و در نتیجه نازک شدن پوست و کاهش چربی زیر جلدی در ن ... ادامه مطلب

بیماری ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان میشود؟بیماری ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان میشود؟

ماکولار آمیلوئیدوز یک بیماری پوستی است که بر اثر رسوب ماده آمیلوئید در پوست ایجاد میگردد و بیشتر در ناحیه پشت، کتف، بازو، جلوی سینه و شکم و به طور وسیع در بالاتنه دیده میشود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین