منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / توصیه های پوست و زیبایی / هشت نکته درباره مصرف ضد آفتاب

هشت نکته درباره مصرف ضد آفتاب

1. ضد آفتاب‌ها چگونه جلوی اشعه مضر را می‌گیرند؟

ضد آفتاب‌ها برای بلوک کردن اشعه UVAو UVB حاوی مواد شیمیایی می‌باشند که اشعه را جذب می‌کنند.
ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی اکسید تتانیوم و اکسید روی هستند که اشعه UVA و UVB را منعکس می‌کنند و برای افرادی که نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند مناسب هستند.

2. آيا مصرف ضد آفتاب برای همه لازم است؟

بله. تماس زیاد با آفتاب می‌تواند به طور حاد باعث آفتاب سوختگی بصورت قرمزی و تورم و درد بکند و در دراز مدت اثراتی مثل چین و چروک، کک و مک، لکه‌های صورت و همچنین شلی پوست و گشاد شدگی عروق پوستی را به همراه داشته باشد. سرطان‌های پوستی از عوارض جدی و مهم تماس طولانی با آفتاب است.

به همین دلیل ضد آفتاب برای جلوگيری از ايجاد سرطان‌های پوستی و پيری زودرس پوست لازم است که در همه افراد استفاده شود. جالب است بدانيد که حدود هشتاد درصد از آفتابی که در طول عمر دريافت مي‌کنيم مربوط به زير هيجده سالگی مي‌باشد و اين مساله بر لزوم استفاده از ضد آفتاب در کودکان و نوجوانان تاکيد مي‌کند.

3. روش صحيح مصرف ضد آفتاب کدام است؟

بايد نيم ساعت قبل از خروج از خانه و سپس هر دو ساعت ضد آفتاب تکرار شود، ضد آفتاب‌های خارجی مزيتی بر انواع ايرانی در تکرار کمتر يا روش استفاده متفاوت ندارند. باید دقت داشت که بیشترین آسیب نور آفتاب در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعد ازظهر است و محافظت در این ساعات از روز بسیار مهم می‌باشد.

4. عدد نوشته شده روی ضد آفتاب (SPF) به چه معنی است؟

بر روی ضد آفتاب‌ها عددی نوشته شده که بيانگر فاکتور محافظتی آن مي‌باشد، اين عدد هر چه بيشتر باشد بهتر است ولی رابطه آن به صورت خطی نيست به اين معنا که فاکتور محافظتی برابر 30 حدود نود و هفت درصد از اشعه آفتاب را جذب مي‌کند و هر چه از اين عدد بالاتر برويم قيمت ضد آفتاب گرانتر مي‌شود ولی حد اکثر سه درصد به فاکتور محافظتی افزوده خواهد شد.

کاربرد کرم ضد آفتاب

5. حداقل فاکتور محافظتی برای ضد آفتاب چقدر است؟

از نظر تئوری SPF=30 کافی است ولی از آنجا که مقالات نشان داده که اکثر افرادی که از ضد آفتاب استفاده مي‌کنند 25-50 درصد مقدار لازم را به موضع مي‌مالند و اين نکته که اکثر افراد آن را به طور يکنواخت پخش نمي‌کنند لازم است که ضد آفتاب بين30-50 داشته باشد.

6. چه مقدار ضد آفتاب بايد بزنيم؟

مقدار ضد آفتاب لازم 2 ميلی گرم بر هر سانتيمتر مربع است. با اين حساب بايد هر بار يک بند انگشت از ضد آفتاب را به همه صورت بماليم و اگر روزی سه بار به صورتمان ضد آفتاب بزنيم يک ضد آفتاب 50 ميلی ليتری بايد در مدت يک ماه تمام شود. نکته مهم اينکه در صورتی که کمتر از مقدار گفته شده ضد آفتاب را بزنيم فاکتور محافظتی آن شديداً کاهش مي‌يابد

7. آيا هر ضد آفتابی برای هر فردی مناسب است؟

خير، بعد از فاکتور حفاظتی مهمترين مساله اين است که شماپوست چرب دارید يا نه .در صورتی که پوست شما چرب باشد يا آکنه بزند شما بايد از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنيد. اگرشما پوست خشکی دارید، ضد آفتاب‌هايی که دارای مرطوب کننده باشد در بازار موجود است. برای بچه‌ها هم بايد از ضد آفتاب مخصوص استفاده کرد.

8. توصیه‌های دیگر برای محافظت در برابر آفتاب چیست؟

توصیه شده که بیشتر اوقات کاری، در سایه بسر برده شود و از گرفتن حمام آفتاب خودداری گردد. از کلاه‌های لبه دار با لبه حداقل 7 سانتی متر و عینک‌های آفتابی هم استفاده شود. لباس‌ها باید پوشانندگی کافی داشته باشند. پوشش لباس‌های تیره و ضخیم بیشتر از لباس‌های سفید و نازک است. بخاطر اینکه مقداری از اشعه از ابر هم عبور می‌کند حتی در هوای ابری هم باید از ضد آفتاب استفاده شود.

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

نکته:

کسی که در سایه است هم باید از ضدآفتاب استفاده کند چون بازتاب اشعه آفتاب از سایر سطوح هم می‌تواند به پوست شما آسیب بزند.

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آیسا [ 1399-09-21 ]
گردنم سیاه خیلی چی بزنم سفید بشه

آیسا [ 1399-09-21 ]
گردنم سیاه خیلی چی بزنم سفید بشه

سپهر [ 1398-07-06 ]
سلام؛ میزان استفاده از کرم ضد آفتاب چقدر باید باشه که عوارض نداشته باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت ریزش شدید موی بدنعلت ریزش شدید موی بدن

آلوپسی شرایطی است که باعث ریزش مو در قسمتی از بدن می شود. این ریزش مو ممکن است تمام بدن را تحت تأثیر قرار دهد و می تواند موقت یا دائمی باشد ... ادامه مطلب

جراحی پلک در چه مواردی انجام می شود؟جراحی پلک در چه مواردی انجام می شود؟

جراحی پلک (بلفاروپلاستی) نوعی جراحی است که افتادگی پلک‌ها را ترمیم می‌کند و ممکن است شامل از بین بردن پوست، ماهیچه‌ها و چربی‌های اضافی باشد. ... ادامه مطلب

آیا استفاده از ضد عرق ها خطرناک هستند؟آیا استفاده از ضد عرق ها خطرناک هستند؟

این محصولات ضد تعریق از مواد شیمیایی تشکیل شده است که می تواند به سلامتی شما آسیب وارد کرده و باعث ایجاد سرطان سینه و غدد لنفاوی شود. از جمله مواد مضر در ضد عرق ها می توان به آلومینیوم و پارابن و ... اشاره داشت. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین