منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / آیا موهای سفید شده را می توان مجدد سیاه کرد؟

آیا موهای سفید شده را می توان مجدد سیاه کرد؟

ساختار رنگ مو را موادی به اسم ملانین یا ملانوسیت تشکیل می‌دهند که بسته به نوع واکنش اختصاصیشان در بدن، یک رنگ موی خاص را در طیف سیاه تا بور به طور طبیعی برای افراد به وجود می‌آورند. با افزایش سن، این رنگدانه‌های طبیعی قدرت واکنش خود را به مرور از دست می‌دهند و در نتیجه مو از رنگ اولیه خود فاصله گرفته و با از دست دادن ظرفیت رنگ‌ پذیری ملانوسیت‌ ها، ابتدا به رنگ خاکستری و پس از مدتی به رنگ سفید در خواهد آمد؛ ولی این روند صرفاً منحصر به افزایش سن نیست و عوامل دیگری که در قسمت بعد به آنها اشاره خواهیم کرد نیز می‌توانند این روند را تسریع کرده و موجب سفیدی موهای ما شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سفید شدگی مو در افراد مختلف تحت تأثیر دلایل بسیاری از جمله بیماری، عوامل محیطی، شرایط روحی و... ممکن است تسریع شود و هر شخص با توجه به نوع زندگی، شرایط محیطی و ژنتیکی منحصر به فرد خود این پدیده را در سن خاصی تجربه کند. امکان سیاه شدن موهایی که در اثر افزایش سن سفید شده اند وجود ندارد مگر اینکه علت سفیدی مو کمبود موادی در بدن باشد. شواهد نشان می‌دهد با جبران کمبود ویتامین، رنگ و طراوت به مو‌های شما باز می‌گردد.

عوامل دخیل در سفید شدن مو

بروز مو‌های سفید با عوامل زیر مشخص می‌شود:

۱- ژنتیک

متخصصان می‌گویند ژن‌ها عامل اصلی تعیین‌کننده‌ی این هستند که موهایتان در چه سنی رنگدانه از دست بدهند. برای برخی افراد، این اتفاق حتی ممکن است قبل از ۲۰ سالگی بیفتد و برای برخی دیگر، اولین تار‌های سفید نسبتاً دیر مشاهده می‌شوند. هر چه پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگتان زودتر موهایشان سفید شده باشد، احتمال این که مو‌های شما هم زود سفید شوند، بیشتر است.

۲- کمبود ملانین

در بیشتر موارد، کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن مو است. تولید ملانین به تغذیه مناسب و دریافت پروتئین کافی بستگی دارد. کمبود این مواد مغذی باعث می‌شود میزان ملانین، از حد قابل قبول پایین‌تر بیاید.

۳- عدم تعادل هورمون‌ها

هورمون‌های شما تأثیر زیادی بر روی رنگدانه‌ی موهایتان دارند. عدم تعادل آنها می‌تواند باعث سفید شدن زودهنگام مو‌ها شود.

۴- برخی شرایط پزشکی

برخی شرایط اساسی پزشکی می‌توانند باعث از بین رفتن رنگدانه در موهایتان شوند. آنها عبارت‌اند از کمبود ویتامین B۱۲ یا مشکلات غده تیروئید و هیپوفیز.

۵- استرس

استرس ناشی از برنامه‌های سرسام‌آور و مشغله‌های زیاد کاری، یکی دیگر از دلایل مهم خاکستری شدن زود هنگام موها است.

۶- مواد شیمیایی

بعضی اوقات، استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپوها، صابون‌ها، رنگ مو‌ها و ... ممکن است به طور مستقیم باعث این مشکل شود و یا می‌تواند با ایجاد عفونت یا آلرژی به طور غیرمستقیم موجب خاکستری شدن زودرس مو‌ها شود.

۷- عوامل خارجی

تغییر در رنگ موی شما می‌تواند به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی رخ دهد. این عوامل روند پیری را تسریع می‌کنند. اخیراً در مورد فقدان رنگدانه در مو یک موفقیت اساسی حاصل شده است به طوری که مشخص شد فولیکول‌های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن آزاد می‌کنند که با گذشت زمان انباشته می‌شوند و با رنگ‌زدایی از مو‌ها باعث خاکستری شدن و در نهایت سفید شدن آنها می‌شوند. با از بین بردن این تجمع، این امکان وجود دارد که مو‌های شما رنگ طبیعی خود را دوباره به دست بیاورند.

۸- چاقی

افراد چاق ممکن است با افزایش خطر ابتلا به خاکستری شدن زودرس مو‌ها مواجه شوند. بدین منظور بهتر است وزنتان را در محدوده‌ی طبیعی نگه دارید.

سفیدی موها

۹- کمبود ویتامین D

برخی کمبود‌های غذایی می‌توانند موجب خاکستری شدن مو‌ها شوند. یکی از آنها کمبود ویتامین د است. یک مطالعه منتشرشده در مجله بین‌المللی Trichology نشان داد کودکانی که دچار مو‌های خاکستری زودرس بودند، در مقایسه با گروه کنترل، به میزان قابل توجهی دچار کمبود یا مقدار ناکافی از ویتامین د بودند.

۱۰- بیماری خودایمنی آلوپسی آره آتا

بیماری پوستی خود ایمنی آلوپسی آره اتا می‌تواند منجر به سفید شدن تار‌های مو شود. طبق توضیحات بنیاد ملی آلوپسی آره‌آتا، مبتلایان به این بیماری ممکن است مو‌های سر یا بدنشان را کاملاً از دست بدهند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش مو‌ می‌شود و وقتی موی جدید رشد کرد، سفید می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مؤثر در سفیدی مو

۱. کلسیم

کلسیم فقط برای استحکام و تراکم استخوان‌ها نیست. این ماده معدنی به سلامت اعصاب، قلب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. با سلامت قلب و خونرسانی صحیح به فولیکول‌های مو، ملانین به خوبی ترشح می‌شود و دیگر خبری از موی سفید روی سر شما نخواهد بود.

۲. مس

گلبول‌های خون از آهن تشکیل شده‌اند تا بتوانند اکسیژن را با خود حمل کنند. مس به ترکیب آهن با گلبول‌های خون کمک می‌کند. همچنین مس در تولید ملانین از فولیکول‌ها تأثیر مستقیم دارد.

۳. آهن

کمبود آهن به معنای کمبود اکسیژن کافی در بدن است، وضعیتی که به دهیدراته معروف است. اگر اکسیژن و مواد مغذی به موی شما نرسند، نه تنها موی شما سفید خواهد شد بلکه خواهند ریخت.

۴. پروتئین (کراتین)

کراتین یک نوع پروتئین است که در سلول‌های سطحی وجود دارد. اگر پروتئین کراتین در فولیکول‌ها تجزیه شود علاوه بر ریزش، موی سفید در سر شما پدیدار خواهد شد.

5. ویتامین B-5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین ب5 ماده مغذی است که در تولید گلبول قرمز و تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B5 در معکوس کردن رنگ مو تأثیر دارد؛ اما هنوز تأیید نشده است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

6. ویتامین B6

این ویتامین به متبولیسم و ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این موارد ویتامین B6 به موهای شما طراوت می‌بخشد و مانع از خشکی مو و شکستن مو‌ها می‌شود.

7. ویتامین B-9 (اسید فولیک)

کمبود این ویتامین باعث تجزیه مو، پوست و ناخن می‌شود. ویتامین B9 در غذاهایی همچون لوبیا، مارچوبه، سبزیجات برگ‌دار و مرکبات پیدا می‌شود.

8. ویتامین B-12

عامل اصلی سفید شدن مو کمبود ویتامین B12 است. با کمبود B12 اکسیژن به فولیکول‌ها نمی‌رسد و در نتیجه ملانین تولید نمی‌شود.

روش های کاهش سرعت سفید شدن مو

اگر سفیدشدن موهایتان به ‌دلیل کمبود مواد معدنی و ویتامین ها نباشد یا بیماری و مشکل جسمانی خاصی در کار نباشد، امکان اینکه بتوانید از سفیدشدن باقی موهایتان جلوگیری کنید اندک خواهد بود. با این حال، اقداماتی وجود دارد که شاید در کمترکردن سرعت سفیدی موها اثرگذار باشند:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :یلدا [ 1402-12-07 ]
سلام من از 19 سالگی موهام شروع به سفید شدن کردن و الان 32 سالم هست جدیدا میبینم که بعضی تار موهام که شونه میزنم از ریشه مشکی شدن آیا علتش خوردن ویتامین میتونه باشه؟!

مولائی [ 1402-08-29 ]
با سلام ، آیا تبلیغات مربوط به رفع سفیدی مو با مواد طبیعی و گیاهی ظرف مدت سه ماه درست است ؟

مریم رحیمی [ 1402-07-18 ]
باسلام ریزش مو زیاده خیلی موهام سفید شده وخیلی هم کف سرم خارش داره موهامم خشک هست آیا سفیدی برمیگرده اصلارشت هم نداره باتشکر از شما

نادیا [ 1402-06-02 ]
من 28 سالمه ولی موهام خیلی سفید شده دلیلش رو نمیدونم آیا دارویی هست که ب طور کل ایمن سفیدی ها از بین بره

حسین [ 1402-06-02 ]
من ریزش مو داشتم و سفیدی مو یک طرف سرم آزمایش که دادم مشکلی نداشت آزنایشم کم خونی هم نداشتم نمیدونم الان باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

عباسی [ 1402-06-02 ]
من از این شامپوها که تبلیغ میکنند گرفتم هیچ فایده ایی نداشت شما چه راهکار یپیشنهاد میدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جلوگیری از سفید شدن موجلوگیری از سفید شدن مو

سفید شدن مو‌ها با افزایش سن طبیعی است؛ اما هنگامی که آنها را در اوایل دهه ۳۰ و بعضی اوقات، حتی ۲۰ سالگی مشاهده می‌ کنید، بسیار مأیوس‌ کننده است. هنگامی که کاهش قابل توجهی در رنگدانه‌ ها به وجود می‌ آید، مو‌ ها خاکستری می‌ شوند و وقتی هیچ رنگدانه‌ ای وجود ندارد، مو‌ ها سفید می‌ شوند. ... ادامه مطلب

ریزش موی ناشی از لیکن پلانوپیلاریس چیست و چگونه درمان میشود؟ریزش موی ناشی از لیکن پلانوپیلاریس چیست و چگونه درمان میشود؟

بیماری لیکن پلان یکی از امراض پوستی است که علاوه بر پوست، میتواند سر و موها را نیز درگیر کند و علت عمده بسیاری از ریزش های مو در زنان و مردان می‌باشد. ... ادامه مطلب

آشنایی با متد تزریق ژل لب طبیعیآشنایی با متد تزریق ژل لب طبیعی

لب های حجیم و خوش فرم، یکی از نشانه های زیبایی و جوانی محسوب می‌شوند. تزریق ژل لب تکنیکی است که می‌تواند حجمی ایده آل و فرمی مناسب را در لبها ایجاد کند. تزریق ژل لب بسته به تمایل فرد، حالت چهره، شکل و حجم اولیه لبها و تناسب مورد نیاز لبها با اجزای دیگر صورت انجام میشود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین