منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / جلوگیری از سفید شدن مو

جلوگیری از سفید شدن مو

رشد مو هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پیر به دلیل تولید سلول‌های جدید توسط فولیکول‌های مو بیرون رانده می‌شوند. این اتفاق در سه مرحله رشد (آناژن)، توقف (کاتاژن) و استراحت (تلوژن) رخ می‌دهد. در طول دوره‌ی استراحت، مو‌های شما به طول عمر خود می‌رسند و می‌افتند و تار موی جدیدی در آنجا رشد می‌کند. هنگامی که مو‌های شما رشد می‌کنند، رنگدانه‌هایی به آنها تزریق می‌شود که به آن رنگ می‌دهد. با افزایش سن، میزان رنگدانه‌ای که به هر رشته مو تزریق می‌شود کاهش می‌یابد، به همین دلیل مو‌ها خاکستری و در نهایت سفید می‌شوند.

سفید شدن مو‌ها با افزایش سن طبیعی است؛ اما هنگامی که آنها را در اوایل دهه ۳۰ و بعضی اوقات، حتی ۲۰ سالگی مشاهده می‌کنید، بسیار مأیوس‌کننده است. هنگامی که کاهش قابل توجهی در رنگدانه‌ها به وجود می‌آید، مو‌ها خاکستری می‌شوند و وقتی هیچ رنگدانه‌ای وجود ندارد، مو‌ها سفید می‌شوند. در اکثر موارد، علت سفیدی مو، ژنتیکی میباشد که هیچ روشی را نمیتوان برای پیشگیری یا درمان دائم تغییر رنگ مو انجام داد. اگر مشکوک به یک مشکل سلامتی باشید، مانند بیماری تیروئید باید آن را درمان کنید.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، همچنین روشهای جوانسازی پوست، لیزر درمانی و ... می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین روش را برای شما تجویز کرده و اعمال نماید.

عوامل مؤثر در سفید شدن مو

ژنتیک

اگر افراد در خانواده خود در سنین جوانی موهایشان سفید شده است به صورت ارثی این موضوع در آیندگان به وجود خواهد آمد. البته توجه کنید که وجود چنین موضوعی در یک خانواده به این معنا نیست که همه اعضای خانواده آن را تجربه خواهند کرد. ممکن است برخی عوامل ژنتیکی یا جنس موهای افراد به‌گونه‌ای باشد که سفیدی موها در آنها روندی طبیعی داشته باشد؛ اما این اتفاق برای بیشتر فرزندان و نوادگان خانواده رخ خواهد داد.

سفید شدن مو

اختلال هورمونی

اصلی ترین مشکلات پوست و مو اختلالات هورمونی در بدن است. علت سفیدی موها را باید در اختلالات غدد تیروئید و هیپوفیز جست‌وجو کرد. عدم تعادل در این هورمون‌ها و کم‌کار بودن یا پرکار بودن آنها می‌تواند باعث از بین رفتن رنگدانه‌های مو و سفیدی آنها شود.

استرس

فشارهای عصبی، استرس‌های طولانی مدت و شوک‌ های عصبی می‌تواند باعث سفیدی ناگهانی موها شود. این عوامل بر روی فولیکول‌ها و رنگدانه‌های مو اثر گذاشته و آنها را از حالت طبیعی خارج می‌کنند. ضمن اینکه استرس و اضطراب بیش‌ازحد و طولانی مدت باعث اختلال در خونرسانی به ریشه موها شده و کم‌ کم آنها را ضعیف می‌کند. در نتیجه موهای فرد خیلی زود سفید می‌شوند.

رژیم غذایی

اگر فرد موهای خود را با آب داغ یا شامپوهای نامناسب بشوید، باید منتظر بروز انواع آسیب از جمله سفیدی موها باشد. علاوه بر آن خوردن غذاهای ناسالم نظیر فست فودها، غذاهای شور و چرب و… بر سلامت موهای افراد تأثیر خواهد گذاشت. این مواد غذایی تقریباً هیچ ماده مفیدی برای بدن ندارند و مصرف آنها تنها باعث ایجاد آسیب در موها، خشک شدن آنها و از دست رفتن رنگدانه‌های طبیعی مو خواهد شد.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات بر روی عملکرد سلول‌ های مختلف بدن تأثیر می گذارد و عملکرد طبیعی آنها را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین با غلیظ کردن خون، خونرسانی را به اعضای بدن دشوارتر کرده و باعث از بین بردن جوانی و طراوت آنها می‌شود. علاوه بر مصرف دخانیات و خطرات آن در معرض دود قرار گرفتن نیز از مصرف آن بیشتر خطرناکتر است و سبب بروز مشکلات جدی تری هم می شود. این موضوع به‌خصوص برای کودکان و افرادی که ریه‌های حساس‌تری دارند خطرناک‌تر است. دود دخانیات باعث کاهش رنگدانه‌ها در موهای افراد شده و تولید ملانین را با مشکل مواجه می‌کند. در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا قلیان باعث ایجاد سفیدی زودرس خواهد شد.

کافئین و الکل

مصرف الکل و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین دار نظیر چای، قهوه و کاکائو تأثیرات منفی زیادی بر سلامت پوست و مو خواهد گذاشت. این مواد می‌تواند بر روی فولیکول‌ مو اثر گذاشته و روند تولید ملانین و رنگدانه‌ های مو را مختل کند. در نتیجه تداوم در مصرف مواد حوای کافئین و الکل باعث از بین رفتن رنگدانه‌های مو و ظهور موهای سفید می‌شود.

روشهای جلوگیری از سفید شدن مو

استرس در کنار ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن موها هم نقش زیادی دارد.

بعضی پژوهش ها نشان می دهند احتمال دارد مصرف زیاد قهوه هم با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط باشد، بنابراین اگر در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، بهتر است میزان مصرف آنها را کاهش دهید.

سیگار کشیدن یکی از بدترین انتخاب‌های ناسالم برای سبک زندگی است. سیگار کشیدن مراحل پیری را برای همه بدن ازجمله موهایتان سریعتر می‌کند، بنابراین اولین کاری که برای کند کردن سفید شدن موهایتان انجام می‌دهید، ترک سیگار باشد. به جز سیگار دیگر مواد مخدر هم می‌توانند خطرناک باشند.

یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و مملو از ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱۲ از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. همینطور مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ نیز از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. کمبود ویتامین‌های گروه b، مانند ویتامین b۲، b۶ و b۱۲، می‌تواند سبب سفید شدن زودهنگام مو‌ها شود. باید غذا‌هایی مملو از این ویتامین‌ها مانند نان‌های غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. همان چیزی را به دست می‌آورید که می‌خورید.

داشتن خواب کافی نه تنها به سلامت عمومی بدن شما کمک می کند، بلکه موهایتان را از سفید و خاکستری شدن دور نگه می دارد. وقتی به اندازه کافی می خوابید و در شبانه روز حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب پیوسته دارید، استرس شما در طول روز کاهش پیدا می کند و بدین ترتیب موهای سفید دیرتر ظاهر می شوند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

رنگ موهای شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می توانند در ایجاد مو جوگندمی و سفید شدن زودرس مو نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می دهد. پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است.

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :مینا [ 1401-10-14 ]
سلام من پیش آقای دکتر درمان شدم واسه جوشام عالی بودکارشون.کاربوتاکسشم معرکه اس

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص موی چرب و خشکتشخیص موی چرب و خشک

موها بر حسب ساختمانی که دارند به چند گروه از جمله موی چرب و موی خشک تقسیم می شوند. معمولاً هر کدام از این جنس موها درگیر یک نوع بیماری مویی می شوند که در نهایت به حالتهای متعددی مثل خشکی، چربی، موخوره، ریزش، شکنندگی، وزی دچار می شوند. در این بخش به مراقبت های هر دو نوع مو پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

برای رفع خط خنده تزریق ژل مناسب است یا بوتاکس؟برای رفع خط خنده تزریق ژل مناسب است یا بوتاکس؟

یکی از خطوطی که بر روی ظاهر افراد بسیار تأثیر گذار است، خط خنده است. تزریق ژل خط خنده یکی از بهترین و کم عوارض ترین روش‌های درمان خط خنده است. ... ادامه مطلب

چه مراقبتهایی پس از انجام سابسیژن لازم است؟چه مراقبتهایی پس از انجام سابسیژن لازم است؟

اسکار یا جوشگاه بافتی است که به دلیل التهاب و یا آسیب قبلی در ناحیه پوست ایجاد شده است. یکی از این روش‌ های نوین درمانی اسکار، سابسیژن است. سابسیژن روشی به نسبت جدید است که در درمان‌ های جوانسازی، آکنه، انواع اسکار و ضایعات آبله مرغان استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین