منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

تبخال تناسلی یک بیماری شایع جنسی است که در آمریکا حدود 16 درصد افراد بین سنین 14 تا 49 سال را درگیر می‌کند. در ایران آمار دقیقی از میزان شیوع این بیماری در دست نیست و گزارش‌های محدودی حاکی از آلودگی 40 تا 50 درصدی افراد به این بیماری است. این بیماری که در ناحیه‌ی تناسلی مشاهده‌شده و اغلب از طریق رابطه‌ی جنسی انتقال می‌یابد میتواند توسط دو نوع ویروس ایجاد شود.

تشخیص بیماری های پوستی و در صورت امکان درمان آنها، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام پذیر است. در کلینیک دکتر واعظ علاوه بر تشخیص و درمان بیماری ها و مشکلات پوستی، انواع روشهای جوانسازی، تزریق ژل، چربی و بوتاکس، لیزر موهای زائد همچنین تزریق واکسن گارداسیل نیز با بهره گیری از تخصص ایشان، استفاده از مرغوب ترین مواد و بکارگیری مدرن ترین تجهیزات، صورت می‌گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

HSV1 ویروس

این ویروس عامل تبخال دهانی است. بیشتر افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند علائم چندانی بروز نمی‌دهند اما در برخی از افراد میتواند منجر به ایجاد زخم سرد (تبخال) و تاول در ناحیه‌ی دهان و اطراف آن شود. افراد آلوده‌شده به این ویروس معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی و از طریق رابطه‌ی غیرجنسی مثل بزاق دهانی در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند اما زمانی که در بزرگسالی در رابطه‌ی جنسی خود از ارتباطات دهانی استفاده می‌کنند میتوانند این ویروس را از دهان به ناحیه‌ی تناسلی شریک جنسی خود انتقال‌داده و باعث ایجاد تبخال تناسلی شوند.

HSV2 ویروس

عامل شایع و اصلی تبخال تناسلی بوده و میتواند از طریق رابطه‌ی جنسی یا ارتباط پوستی انتقال یابد. این ویروس بسیار مسری بوده و برای انتقال الزامی به وجود زخم باز نیست.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

بسیاری از افراد آلوده به ویروس هرپس تناسلی یا علائمی از بیماری را ندارند یا علائم را بصورت بسیار خفیف بروز می‌دهند. در صورت بروز جدی علائم فرد مبتلا ممکن است نشانه‌های زیر را مشاهده کند:
1. معمولا اولین بار که نشانه‌های ابتلا بروز میکند فرد علائم شبه آنفلوانزا مانند تب، کوفتگی بدن و غدد متورم را از خود بروز میدهد.
2. وجود تاول‌های آبدار و زخم‌ در ناحیه‌ی تناسلی، مقعدی، نشیمنگاه و ران‌ها
3. احساس سوزش، درد و خارش در اطراف اندام تناسلی
4. احساس درد هنگام ادرار که ناشی از زخم‌های بجامانده از پاره‌شدن تاول‌هاست
5. اثرات باقی‌مانده‌ی زخم‌ها در ناحیه تناسلی که ناشی از ترکیدن و خشک‌‍شدن تاول‌ها است.
گرچه اغلب اوقات تشخیص بیماری بدون نیاز به آزمایش و از روی علائم ظاهری امکان‌پذیر است اما ممکن است پزشک جهت اطمینان بیشتر از آزمایش خون و پی‌سی‌آر نیز بهره‌ بگیرد.

بهترین درمان تبخال تناسلی | متخصص پوست در اصفهان، دکتر علیرضا واعظ شوشتری

اصلی‌ترین راه‌های انتقال تبخال تناسلی

مسئله‌ی مهمی که درباره‌ی انتقال تبخال تناسلی وجود دارد این است که این بیماری ممکن است بین افراد مبتلایی که زخم قابل‌مشاهده ندارند و یا اطلاعی از آلودگی خود به ویروس ندارند انتقال یابد. با توجه به اینکه هر دو نوع ویروس میتوانند باعث بروز تبخال تناسلی شوند راه‌های انتقال متفاوتی نیز وجود دارد، از جمله:

  1. تماس دهان فرد آلوده به تبخال دهانی با دستگاه تناسلی فرد سالم
  2. آمیزش جنسی و برخورد سطوح تناسلی به هم
  3. برخورد بدن فرد سالم با زخم‌های حاصل از تبخال فرد مبتلا
  4. انتقال از مادر در هنگام زایمان
  5. انتقال هنگام برخورد سطح بدن فرد مبتلا که ظاهری سالم و طبیعی دارد با بدن فرد سالم از جمله در ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی چگونه درمان میشود؟

در حال حاضر درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد و افراد مبتلا مجبور هستند تا پایان زندگی خود با ویروس همزیستی کنند. پزشکان از داروهایی مانند والاسیکلوویر، فامسیکلوویر و آسیکلوویر جهت کاهش علائم بیماری و دوره‌های بروز آن استفاده می‌کنند که میتوانند میزان انتقال را نیز کاهش دهند. همچنین با توجه به اینکه واکسن تاییدشده‌ای نیز موجود نیست لذا بهترین راه پیش‌رو در حال حاضر پیشگیری از ابتلا به ویروس است.

چگونه از ابتلا به تبخال تناسلی پیشگیری کنیم؟

آیا تبخال تناسلی باعث سرطان میشود؟

میتوانند منجر به سرطانهای لنفوم در جوجه، سرطان ریه درHSV نشان داده‌شده است که گونه‌هایی از ویروس گوسفندان و سرطان کلیه در قورباغه شوند اما در مورد سرطانزایی در انسان شواهد کافی برای تایید قطعی سرطان‌زا بودن ویروس وجود ندارد. گرچه قبل‌تر تصور بر ارتباط بین سرطان دهانه‌ی رحم و این ویروس بود اما امروزه این نظر نیز رد شده‌است.

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی نیز مانند تبخال تناسلی، بیماری جنسی بوده که هر دو بیماری با روشهای نسبتا مشترکی، از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا میکنند. از نظر عامل بروز، زگیل تناسلی توسط ویروس HPV ایجاد شده و میتواند تا حدودی شکل و ظاهری شبیه تبخال تناسلی داشته باشد. گرچه به نظر میرسد تبخال تناسلی نقشی در ایجاد سرطان ندارد؛ با این وجود ویروس HPV عامل زگیل تناسلی، یکی از علل اصلی سرطان دهانه رحم است. این ویروس همچنین می‌تواند موجب سرطان آلت تناسلی مردان، سرطان واژینال، سرطان مقعد، و سرطان مهبل شود.

معمولا زگیل های تناسلی به رنگ روشن و صورتی یا بعضی قهوه ای روشن با ظاهری نرم و گوشتی در ناحیه مقعدی، دستگاه تناسلی و اطراف آن دیده می‌شوند؛ اما تبخال تناسلی غلبا به شکل تاول بوده و همراه با زخم مشاهده میگردد. از نظر درمان زگیل تناسلی، نیز داروهای موجود برای کاهش اثرات ویروس بوده و به درمان کامل بیماری منتهی نخواهد شد. البته روشهایی مانند لیزر درمانی و کرایو تراپی یا سرما درمانی به برطرف کردن ضایعات پوستی ناشی از زگیل تناسلی کمک میکنند ولی احتمال عود بیماری را به کلی منتفی نخواهند کرد.

گرچه برای تبخال تناسلی، واکسن تایید شده ای وجود ندارد؛ اما زگیل تناسلی دارای واکسن تایید شده بوده و در سنین خاصی، به افراد توصیه می‌شود. واکسن گارداسیل اولین واکسن مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. این واکسن برای پیشگیری از انواع مشخصی از ویروس HPV خصوصاً تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ کاربرد دارد.

همشهریان گرامی! متخصصان پوست همواره توصیه می‌کنند برای اینکه جوان تر و زیبا تر دیده شوید؛ علاوه بر پوست صورت، به پوست گردن و دستها نیز اهمیت دهید. شما برای جوانسازی دستها در اصفهان می‌توانید به پزشکان پوست، در سطح شهر مراجعه نمایید و از روشهای درمانی مناسب شرایط خود بهره مند شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :گندم کارجو [ 1402-10-14 ]
سلام بنده هم 4روزه تبخال تناسلی زدم خیلی درد و سوزش دارم چه پمادی خوبه بزنم خوب بشه؟

شیوا شکوهی [ 1402-08-29 ]
وای من خیلی خسته شدم واقعا مدتی به بار تبخال میزنم خیلیم درد و سوزش دارم چکار کنم خوب بشم

محمد امیری [ 1402-08-26 ]
منم تبخال تناسلی دارم به خاطر روابط متعددی که داشتم و هر از چندگاهی عود میکنه! الان میترسم به دختری که میخوام باهاش ازدواج کنم بگم عذاب وجدان دارم چون با اولین تماس واگیر داره.

موسی یوسفی [ 1402-08-07 ]
سلام من سه سال میشه تبخال تناسلی دارم هر روز تو فکرم

رحیمه دانشگر [ 1402-07-12 ]
سلام خسته نباشید عذرخواهی میکنم منم درگیره تبخال تناسلی هستم خیلی درد دارم لطفاً کمکم کنید چیکاری کنم

رضا گلی [ 1402-07-10 ]
میخواستم ازشما بخوام که جواب اون سوال برایم پیام کنید چون نمیتوانم برام دخال سایت شما خواستم ب پیام ها اگر میشه بفرستید جواب

رضا گلی [ 1402-07-10 ]
سلام خسته نباشد میخواستم بپرسم این تبخال تناسلی میشه تشخص داد که بین زن مرد کدام یکی اول این ویروس گرفتن یاداشته است حال به اون یکی منتقل کرده چون درحال تواین ۵۰سال چنان بیماری ندهید بودم ولی حال میخوام ببینم از همسرم ب من منتقل شده پس چرا خودش چیزی ازاین ویروس مشخص نیست درجای که من هنوز بدن کسی را لمس نکردم پس چرا این ویروس گرفتم

سعید ریوفی نسب [ 1402-07-08 ]
سلام قریب به دوسال است که مبتلا به تبخال تناسلی شده ام هر سه یا 4ماه یکبار عود میکنه و ناحیه بالای آلت تناسلیم دچار زخم بصورت تاول میشه برای درمان از پماد ورومل و همچنین اسید سالیسیلات استفاده می کنم ظرف یم هفته خوب میشه ولی دوبارا بعد از 4 ماه بر می گرده

افسانه نادری [ 1402-02-05 ]
سلام من پوست صورتم سرخه وهمیشه عرق میکنم گرمم میشه واینکه 35سال دارم و جوش ریز چرکی هم تو صورت دارم رگه های عنکبوتی هم تو صورتم هست آیا دارویی هست برای پوست صورتم اگه امکانش هست راهنمایی کنید چه دارویی استفاده کنم ساکن کرج هستم با سپاس از شما .

ایمان نیک اندیش [ 1400-12-23 ]
برای درمان تبخال تناسلی چیکار کنم

آرام عزتی افشار [ 1400-05-14 ]
سلام خسته نباشید ببخشید من دچار تبخال تناسلی شدهم که دارای زخم های عفونی هستم دکتر به من گفت که با لیزر میتونم اون زخم ها رو بردارم میخواستم ببینم برداشتن با لیزر دوباره مشکل به وجود نمیاره بعدا؟

حسین سمندری [ 1400-04-09 ]
سلام دوستان من مدتی بود که به تبخال تناسلی مبتلا شده بودم . با اجازه پزشک محترم بهترین راهی که توانستم نتیجه بگیرم استفاده از قرص آسیکلوویر و تقویت سیستم ایمنی بدن بود . خواستم فقط تجربه تلخ خودم رو به اشتراک بزارم تا حداقل سایر دوستان از این مریضی زودتر خلاص بشوند دوستان اگر تجربه دیگری دارند لطفا با بقیه به اشتراک بگذارند تا دردی را از جامعه گرفتارمان کم کنیم باتشکر

حسین بابایی [ 1400-04-07 ]
سلام.من یک سال درگیر این بیماری هستم هم تبخال هم زگیل .اسم واکسن چیه اثلا تو ایران وجود داره. اگر کسی تونست این بیماری رو درمان کنه ممنون میشم بهم مشاوره بده

میثم عنافچه [ 1400-03-03 ]
تبخال تناسلی دارم

استیری [ 1400-02-01 ]
سلام شما هرپس تناسلی چجوری درمان میکنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جلوگیری از سفید شدن موجلوگیری از سفید شدن مو

سفید شدن مو‌ها با افزایش سن طبیعی است؛ اما هنگامی که آنها را در اوایل دهه ۳۰ و بعضی اوقات، حتی ۲۰ سالگی مشاهده می‌ کنید، بسیار مأیوس‌ کننده است. هنگامی که کاهش قابل توجهی در رنگدانه‌ ها به وجود می‌ آید، مو‌ ها خاکستری می‌ شوند و وقتی هیچ رنگدانه‌ ای وجود ندارد، مو‌ ها سفید می‌ شوند. ... ادامه مطلب

آیا قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک طبیعی است؟آیا قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک طبیعی است؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یکی از جراحی های زیبایی است که برای رفع مشکلات ظاهری پلک انجام میشود و باعث زیباتر شدن چشم ها خواهد شد. ... ادامه مطلب

تاثیر تزریق فیلر ژوویدرم در لیفت و جوانسازی صورتتاثیر تزریق فیلر ژوویدرم در لیفت و جوانسازی صورت

ژل ژوویدرم (Juvederm) یکی از انواع فیلرهای موجود در بازار است که به عنوان پرکننده برای از بین بردن چین و چروک و علائم پیری، افزایش حجم لب و گونه، زاویه سازی فک و جوانسازی زیر چشم مورد استفاده قرار میگیرد ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین