منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / علت و علائم ضایعه پوستی مولوسکوم

علت و علائم ضایعه پوستی مولوسکوم

زگیل آبکی یک عفونت پوستی است که توسط ویروسی به نام مولوسکوم ایجاد می شود. در این بیماری برجستگی های خوش خیم یا ضایعاتی در لایه های بالایی پوست ایجاد می شود. برجستگی های کوچک معمولاً بدون درد هستند. آنها بدون درمان برطرف می شوند و به ندرت جای زخم باقی می مانند. مدت زمان ماندگاری ویروس برای هر فرد متفاوت است؛ اما برجستگی ها می توانند از 2 ماه تا 4 سال باقی بمانند. زگیل آبکی از طریق تماس مستقیم پوست با فردی که ویروس را دارد یا با لمس جسم آلوده به ویروس، مانند حوله یا یک تکه لباس، بین افراد منتقل می شود. برای درمان این بیماری درمان های دارویی و جراحی در دسترس است. اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، درمان ویروس ممکن است دشوارتر باشد یا عوارض شدیدتری ایجاد کند. برای آشنایی با علائم، علل و درمان بیماری مولوسکوم ادامه مطلب را بخوانید.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو ، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علل مولوسکوم

ویروس مولوسکوم از دو طریق می‌تواند موجب زگیل آبکی گردد:

علائم مولوسکوم

علت و علائم ضایعه پوستی مولوسکوم

عوامل خطر مولوسکوم

هر کسی ممکن است تحت تأثیر این ویروس قرار گیرد؛ اما برخی از افراد بیش از سایرین در معرض عفونت ناشی از ویروس مولوسکوم هستند. این گروه افراد عبارتند از:

تشخیص مولوسکوم

در اغلب موارد امکان تشخیص بیماری بر پایه مشاهده ضایعات مذکور وجود دارد در صورت لزوم میتوان با برداشتن کامل یا تخلیه قسمت مرکزی ضایعه و قرار دادن بخش تراشیده شده میان دولام و مشاهده این ضایعه در زیر میکروسکوپ نوری با درشت نمایی ضعیف تشخیص را تأیید نمود. افتراق ضایعات منفرد مولوسکوم کونتاژیوزوم از گرانولوم پیوژنیک، کراتواکانتوم، زگیل ، آبله مرغان، اپی تلومای بازوسلولر، لیکن پلان و کهیر پاپولر ضرورت دارد

عوارض مولوسکوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم‌ خطرناک نیست؛ اما ظاهر ناخوشایندی بر پوست ایجاد می کند.

پیشگیری از مولوسکوم

  1. از تماس مستقیم با فردی که ممکن است این عارضه را داشته باشد، اجتناب کنید.
  2. اگزمای (eczema) نهفته را در کودکان درمان کنید.
  3. از نظر روابط جنسی خویشتن‌دار باشید یا تنها با یک فرد غیرآلوده رابطه جنسی داشته باشید (کاندوم های مردانه و زنانه نمی‌توانند حفاظت کامل را تضمین کنند؛ زیرا ویروس می‌تواند در نواحی یافت شود که با کاندوم پوشیده نمی‌شوند).
  4. از وسایل بهداشتی نظیر تیغ، حوله و نظائر آن به صورت مشترک به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  5. در استخرهای عمومی مواظب تماس با افراد آلوده باشید و از سالم بودن آب اطمینان حاصل کنید و از استفاده مشترک از وسایل شخصی مثل حوله اکیداً خودداری نمایید.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان مولوسکوم

مولوسکوم معمولاً شفاف بوده و در طول مدت 6 تا 12 ماه برطرف می‌شود. در مراحل بهبود این بیماری، جوش‌های پوستی دیگر واگیردار نخواهد بود. در مورد کودکان به دلیل خطر عکس‌العمل نامناسب بدن به ندرت نیاز به مداخله درمانی برای رفع مشکل وجود دارد. به هر حال در افراد بزرگسال و نیز برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها دچار مشکل است، اغلب لازم است جراحت‌های پوستی به منظور جلوگیری از پخش آنها در بدن تحت درمان قرار گیرند. روش درمان مناسب برای بیمار به سطح سلامت کلی فرد و تعداد و موقعیت جراحت‌های پوستی بستگی دارد. روش‌های درمان قابل استفاده به این منظور به شرح زیر هستند:

  1. اسید تری کلرواستیک
  2. اسید سالیسیلیک
  3. هیدروکسید پتاسیم
  4. کرم ترتینوئین
  5. کانتاریدین
  6. کرم امیکویمود

برای درمان خال‌ مادرزادی بکر در اصفهان، با مراجعه به کلینیک دکتر واعظ شوشتری از بهترین خدمات در این زمینه بهره مند شوید. لطفا جهت مشاوره رایگان و دریافت نوبت با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مسجدی [ 1402-09-10 ]
سلام آقای دکتر درمان چقد طول میکشه خوب شه؟من االان الدرا میزنم ترتینویین هم میزنم سایمتیدین هم میخورم ولی میبینم جدید درمیاد تقریبا ۱ماهه اینارو شروع کردم کرایوتراپی هم انجام دادم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ژل آبرسان صورت چیست؟ژل آبرسان صورت چیست؟

هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی است که توسط بدن تولید می شود که به تغذیه و آبرسانی پوست کمک می‌ کند. به این شکل، چروک های ظریف نیز گسترش پیدا نخواهند کر ... ادامه مطلب

انواع مشکلات و بیماری های ناخنانواع مشکلات و بیماری های ناخن

برخی شرایط ممکن است ظاهر و رشد ناخن شما را تحت تأثیر قرار دهند و ناخن را دچار مشکل کنند. در این مطلب انواع مشکلات و بیماری های ناخن معرفی میگردد. ... ادامه مطلب

افزایش کلاژن پوست با اکسنتافزایش کلاژن پوست با اکسنت

کلاژن، پروتئین مهمی است که بدن برای جوان و سالم نگاه‌داشتن پوست به آن نیاز دارد. چندین روش طبیعی و غیرتهاجمی عالی برای تقویت کلاژن سازی وجود دارد. با افزایش سن، کمبود کلاژن منجر به علائم رایج پیری می‌شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین