منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / بیماری پوستی میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری پوستی میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

میلیا یک عارضه پوستی است که حالتی شبیه به جوش یا آکنه دارد. این عارضه قطر حدودی 1 الی 2 میلی متر داشته و عموماً به رنگ سفید یا زرد و ظاهری گنبدی شکل است. میلیا پوست را دچار التهاب، خارش یا قرمزی نمی کند و تنها زمانی که با اجسامی مانند پتو در تماس قرار بگیرد، ممکن است کمی ملتهب شود. میلیا نوع اولیه ممکن است در اطراف چشم، دماغ یا سقف دهان کودکان و یا بزرگسالان ایجاد شود. در حدود 85 درصد از نوزادان در هنگام تولد دچار این عارضه پوستی هستند. میلیا نوع ثانویه ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود. اگر دچار سوختگی ها و یا جراحت های زخمی شدید شوید، از مواد آرایشی نا مرغوب برای مدت زمان طولانی و به میزان زیاد در اطراف چشم های خود استفاده کنید و یا برای مدت زمان طولانی بدون ضد آفتاب در معرض اشعه های آفتاب قرار بگیرید، پوست شما می تواند دچار میلیا شود.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، همچنین روشهای جوانسازی پوست، لیزر درمانی و ... می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین روش را برای شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علل بروز میلیا

میلیا در کودکان و بزرگسالان معمولاً با برخی انواع آسیب های پوستی ارتباط دارد. این آسیب ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

  1. تاول های ناشی از بیماری های پوستی همچون بیماری پروانه ای (اپی درمولیز بولوسا)، پمفیگوئید سیکاتریشیال و پورفیری پوستی تاردا (PCT)
  2. بروز تاول های ناشی از آسیب هایی چون تماس با پیچک سمی
  3. سوختگی
  4. آفتاب سوختگی طولانی مدت
  5. مصرف طولانی مدت پماد های استروئیدی
  6. فرایندهای لایه برداری پوست همچون درم ابریژن یا لیزر پوست
  7. همچنین در صورتی که پوست توانایی طبیعی خود را در لایه ریزی از دست دهد، امکان بروز جوش های میلیا وجود خواهد داشت. این وضعیت می تواند در اثر افزایش سن یا پیری به وجود آید.

علائم و نشانه های میلیا

میلیا به صورت برجستگی های گنبدی شکل، به رنگ سفید تا زرد و با قطر 1 تا 2 میلی متر بر روی پوست ظاهر می شود. این برجستگی ها دردناک نیستند و خارش هم ندارند. شایع ترین بخش های پوست بدن که ممکن است دچار میلیای اولیه بشوند، عبارتند از:

شایع ترین قسمت های پوست بدن که ممکن است دچار میلیای ثانویه بشوند، عبارتند از:

کیست میلیوم

انواع میلیا

میلیا نوزادی یا نقاط شیری:

که در نوزادان تازه متولد شده یافت می‌شود. احتمال داده می‌شود که علت به وجود آمدن این نوع میلیا توسعه نیافتن کامل غدد عروق است که به آسانی مسدود شده‌اند.

میلیا اولیه:

می‌تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. این نوع میلیا ممکن است بدون درمان از بین برود؛ اما در بزرگسالان دوام بیشتری داشته و ممکن است اغلب دائمی باشند.

میلیا ثانویه:

این میلیا پس از جراحت و آسیب‌دیدگی رخ می‌دهد. برخی می‌گویند که علت آن آسیبی است که در ناحیه مورد نظر به غدد عروق وارد می‌شود. استفاده از برخی انواع کرم‌ها نیز می‌تواند علت به وجود آمدن آن باشد.

میلیا پلاک:

این نوعی نادر از میلیا است که در قسمت متورم و برجسته پوست رشد می‌کند که به آن «پلاک» می‌گویند.

میلیا فورانی چندگانه:

نوع نادر دیگری از میلیا است که دسته‌های آن در عرض چند هفته یا ماه پدیدار می‌شوند. این نوع میلیا معمولاً بر روی صورت، بازوی فوقانی و نیمه بالایی لگن ظاهر می‌شود.

روش های درمان میلیا

همانطور که پیشتر نیز گفته شد میلیا در بیشتر موارد احتیاج به درمان های جدی نداشته و در طی چند ماه برطرف خواهد شد. در صورت نیاز به درمان‌ های پزشکی معمولاً اقدامات زیر از جانب پزشک به بیمار توصیه خواهد شد:

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی

لایه‌بردارهای شیمیایی یکی از نخستین اقدامات و درمان های مؤثر به منظور از بین بردن برآمدگی‌های ایجاد شده به دنبال میلیا به ویژه برآمدگی های اطراف چشم است. لاکتیک اسید، گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید از مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده لایه بردار ها شیمیایی بوده و معمولاً به شکل ترکیبی توسط نسخه پزشک متخصص پوست و مو تهیه و در اختیار بیمار قرار خواهند گرفت.

تخلیه با استفاده از سوزن

یکی دیگر از درمان های قطعی رایج در خصوص از بین بردن برآمدگی های میلیا، استفاده از روش تخلیه به واسطه سوزن است. در این روش درمانی معمولاً کیست های ایجاد شده توسط یک سوزن یا چاقوی جراحی کوچک برداشته شده و منافذ محبوس شده پوست نیز گشوده خواهند شد.

سرما درمانی

در این روش درمانی معمولاً از نیتروژن مایع به منظور انجماد کیست های ایجاد شده استفاده شده و نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

لیزر درمانی

یکی دیگر از روش های درمان میلیا استفاده از لیزر به منظور باز کردن منافذ مسدود شده پوست و خروج سلولهای پوستی مرده در محل ایجاد برآمدگی های غیر چرکی این عارضه است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

روش های جلوگیری از میلیا

برخی از متخصصان تغذیه معتقدند ارتباطی بین کمبود ویتامین های A و امگا و ایجاد میلیا پوستی وجود دارد، اگرچه مبنای علمی زیادی در پشت آن وجود ندارد؛ اما هیچ ضرری هم در مصرف مکمل های ویتامین A و امگا وجود ندارد و در جلوگیری از تشدید آنها نیز مؤثر هستند. ویتامین A و امگا برای سلامتی پوست بسیار مهم هستند؛ زیرا به گردش خون و هیدراتاسیون سلول های پوست کمک می کنند.

لایه برداری یکی از روش های جلوگیری از میلیا پوستی می باشد که ممکن است ساخت سلول های مرده پوستی را که منجر به تشکیل میلیا می شود را متوقف کند.محصولاتی که شامل اسیدها هستند بهترین لایه برداری به شمار می آیند.

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کلوئید یا گوشت اضافه چگونه درمان می شود؟کلوئید یا گوشت اضافه چگونه درمان می شود؟

روشهای زیادی برای درمان کلوئید وجود دارد. یکی از روشهای موثر کرایوتراپی یا سرما درمانی است که در اصطلاح عامیانه به آن فریز کردن ضایعه پوستی هم گفته می‌شود ... ادامه مطلب

راکوتان با چه داروهایی تداخل دارد؟راکوتان با چه داروهایی تداخل دارد؟

استفاده از راکوتان یکی از مشهورترین راهکارهای دارویی برای از بین اثرات ناشی از جوش است. از این دارو برای درمان آکنه‌ های شدید استفاده می‌ کنند ... ادامه مطلب

پیشگیری و درمان ریزش مو در شیر دهیپیشگیری و درمان ریزش مو در شیر دهی

معمولاً زمان آغاز ریزش مو در دوران شیر دهی در همه افراد یکسان نمی باشد. خانم هایی که وارد مرحله شیر دهی می شوند، باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند. این امر سبب می شود تا بتوانند در صورت مشاهده ریزش مو در دوران شیر دهی با آن مقابله نموده و از بروز مشکلات ناشی از ریزش مو جلوگیری نمایند. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین