منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / بیماری ناگاشیما یا خارش لک دار

بیماری ناگاشیما یا خارش لک دار

پوست در بدن نقش یک لایه دفاعی را دارد و به کمک سلول های ایمنی می تواند بدن را از دیگر باکتری ها و تهدیدات پنهان حفظ کند. زمانی که پوست هر نوع ماده مشکوکی را تشخیص دهد اقدام به ایجاد واکنش خواهد کرد که سبب ملتهب شدن آن ناحیه خواهد شد. خارش پوست، به عنوان یکی از انواع بیماری های پوستی ، یک احساس تحریک کننده و غیرقابل کنترل است. دلایل احتمالی خارش می تواند شامل انواع بیماری های پوستی خارش دار باشد. بیماری ناگاشیما یا خارش لک دار یکی از این موارد است.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، همچنین روشهای جوانسازی پوست، لیزر درمانی و ... می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین روش را برای شما تجویز کرده و اعمال نماید.

کراتوز کف پلانتار نوع ناگاشیما (NPPK) یک کراتوز کف پلانتار غیراپیدرمولیتیک اتوزومال مغلوب است که در اثر جهش در SERPINB7، عضوی از خانواده مهارکننده‌های پروتئاز سرین ایجاد می‌شود. مطالعات ژنتیکی نشان می دهد که NPPK شایع ترین کراتوز کف پلانتار در ژاپن و احتمالاً آسیا است؛ اما در کشورهای غربی بسیار نادر است. کراتوز کف پلانتار نوع ناگاشیما یک نوع نسبتاً جدید کراتوز کف پلانتار (PPK) است. ماساجی ناگاشیما برای اولین بار این بیماری را در سال 1977 به عنوان شکلی از PPK توصیف کرد که توزیع مشابهی از ضایعات و نوع خفیف فنوتیپ Mal de Meleda را نشان می دهد. NPPK با transgrediens مشخص می شود که به هیپرکراتوزیس اشاره دارد که فراتر از حاشیه کف پوست کف پلانتار گسترش می یابد و عمدتاً کف دست، کف پا، سطوح پشتی دست ها و پاها، داخلی مچ، مفصل مچ پا و ناحیه تاندون آشیل را درگیر می کند. نواحی آسیب دیده و تظاهرات بالینی غیر پیشرونده هستند که تفاوت عمده بالینی با Mal de Meleda است. کف دست ها و کف پای بیماران در عرض 10 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آب، به ویژه در ناحیه هیپرکراتوز، قرمز و ظاهری اسفنجی مایل به سفید نشان می دهد. شایان ذکر است، ناگاشیما در میان نوزادان و کودکان خردسال بیشترین شیوع را دارد، در حالی که تظاهرات آن پس از بلوغ کمتر و غیر پیشرونده است.

انواع مدل بیماری ناگاشیما

فرم ارثی این بیماری به 4 زیر گروه طبقه بندی می شود:

علائم بیماری ناگاشیما

تشخیص بیماری ناگاشیما

تشخیص ناگاشیما، ممکن است شامل معاینه بالینی، ارزیابی سابقه پزشکی و خانوادگی، بافت شناسی (مشاهده بافت از بیوپسی پوست زیر میکروسکوپ) و آزمایش ژنتیک میباشد. علاوه بر بررسی ضخیم شدن پوست کف پا و دست ها، بررسی سایر نواحی نظیر ناخن، مو، دندان و سایر بافت های بدن ضروری است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان بیماری ناگاشیما

درمان این بیماری بسیار مشکل است. در درجه اول هدف از درمان، کاهش ضخامت پوست و نرم شدن نواحی آسیب دیده است. در بسیاری از مواد درمان منجر به بهبودی کوتاه مدت میشود و اغلب عوارض جانبی ناخواسته ای دارند. غربالگری بیماری های سیستمیک، عفونت ها، داروهای مقصر و نئوپلازی (تشکیل تومور) مهم است. درمان بیماری زمینه ای یا توقف محرک های احتمالی مؤثرترین درمان برای نوع اکتسابی این بیماری است. گزینه های درمانی ممکن است به نوع خاصی از PPK بستگی داشته باشد و شامل موارد زیر باشد:

انجام تیکسل در اصفهان یکی از خدمات جوانسازی پوست است که در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری قابل ارائه به مراجعین محترم می‌باشد. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره‌های درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خدیجه پورمرا دی [ 1402-09-10 ]
باسلام بنده ۳۸ سالمه از ناحیه هردو دست وپا دچار کراتو درمای پالموپلانتا شده ام انگشتانم بریده گی دارند حتی یک انگشت از پام قطع شده البته بعداز جراحی استان لرستان هستم میخاستم بگم درمانی داره خیلی داروها استفاده کردم نئو تیگازون و دایونکس . اتو درم و اوسرین .....

محمد حسین بابائی [ 1400-12-20 ]
سلام من پوست بدنم به شدت خارش پیدا میکند و وقتی که ورزش یا افتاب به پوستم میخوره یا گرمم میشه بدنم شروع به خارش و دونه های ریز قرمز از زیر پوستم بیرون میزنه و بیشتر پاها و دست هام شروع بخارش میکند بعد کم کم کل بدنم و احساس میکنم حرارت بدنم بالا رفته و کف پا و انگشتانم هم اگه زیاد پیاده روی کنم پای راستم شروع به درد گرفتن میکند و سه انگشت کوچک پام درد میگیرن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا پی آر پی صورت را چاق میکند؟آیا پی آر پی صورت را چاق میکند؟

تزریق پی آر پی باعث می شود که بدن، کلاژن بیشتری در محل تزریق تولید کند که این میزان کلاژن بیشتر باعث می شود که حجم از دست رفته صورت جبران شود ... ادامه مطلب

بیماری پوستی میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟بیماری پوستی میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

میلیا یک عارضه پوستی است که حالتی شبیه به جوش یا آکنه دارد. این عارضه قطر حدودی 1 الی 2 میلی متر داشته و عموماً به رنگ سفید یا زرد و ظاهری گنبدی شکل است. میلیا پوست را دچار التهاب، خارش یا قرمزی نمی کند و تنها زمانی که با اجسامی مانند پتو در تماس قرار بگیرد، ممکن است کمی ملتهب شود. ... ادامه مطلب

ترک های پوستی چگونه درمان میشوند؟ترک های پوستی چگونه درمان میشوند؟

در صورتی که با مراقبتهای معمول، همچنان از ترک و خشکی پوست آزرده هستید؛ توصیه می‌کنیم به متخصص پوست مراجعه نمایید؛ بخصوص اگر دچار درد، سرخی، خونریزی، التهاب یا چرک در پوست ترک خورده می‌باشید. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین