منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / روشهای رفع تیرگی پوست صورت و بدن

روشهای رفع تیرگی پوست صورت و بدن

پوست بزرگترین ارگان بدن است. این بخش بزرگ و وسیع، گاهی اوقات درخشش خود را از دست می‌دهد و بی‌حال و کدر می‌شود. پوست روشن می‌تواند در زیبایی اثر به سزایی داشته باشد. در طول چند سال گذشته، روشن کردن پوست متقاضیان بسیار زیادی داشته است. عمل روشن‌سازی رنگ پوست یک روش درمانی کارآمد برای تقریباً همه‌ی افراد است که می‌تواند ظاهر پوست آنها را به شکل قابل‌توجهی بهبود بخشد. درمان روشن کردن پوست از طریق مهار کردن تولید ملانین (رنگدانه‌ها و لکه‌های سیاه روی پوست) انجام می‌شود. در افراد با پوست تیره‌تر میزان تجمع این رنگدانه بیشتر است. چندین ماده‌ی شیمیایی وجود دارد که از تولید ملانین جلوگیری می‌کند، این مواد شیمیایی در طول درمان روشن کردن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر روش درمان تیرگی پوست را می‌توان برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار داد. کرم‌ها و ژل‌ها اغلب برای ایجاد یک اثر سفیدکنندگی کلی استفاده می‌شوند، در حالی که درمان با لیزر یا جراحی سرمایشی معمولاً جهت کاهش لکه‌های تیره کاربرد دارد. استفاده از هر نوع درمان برای رفع تیرگی پوست باید با یک پزشک از قبل مورد بحث قرار گیرد.

عوامل ایجاد تیرگی پوست صورت و بدن

کم‌آبی (دهیدراتاسیون)

اگر به اندازه‌‌ کافی آب ننوشید، ظاهر پوستتان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفته است، بین نوشیدن آب به اندازه‌ کافی و داشتن پوست سالم، ارتباطی قوی‌ وجود دارد. نوشیدن مقدار زیادی آب به افزایش آبرسانی به سطح پوست کمک می‌کند. استفاده از سرم‌های آبرسان صورت نیز می‌تواند در به دام انداختن رطوبت در لایه‌های فوقانی پوست مفید باشد.

استفاده‌ ناکافی از مرطوب‌کننده

استفاده‌ کم یا ناکافی از کرم مرطوب‌کننده، به‌ویژه اگر پوست‌ خشکی داشته باشید، می‌تواند سلامت و شادابی پوست‌تان‌ را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از مرطوب‌کننده دو بار در روز می‌تواند به آبرسانی پوست و محافظت از لایه‌ فوقانی ظریف آن کمک کند.

تجمع سلول‌های پوستی مرده

سلول‌های مرده‌ به طور طبیعی هر روز پوسته ریزی می‌کنند و سلول‌های جدید جایگزین آنها می‌شود؛ اما گاهی اوقات سلول‌های مرده آن‌ طور که باید با سرعت و روال طبیعی جدا نشده و روی سطح پوست جمع می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث خشک، فلس مانند شدن، کدر و تیرگی پوست و عدم یکنواختی رنگ آن خواهد شد.

خشکی پوست

پوست خشک می‌تواند به سرعت کدر و بی‌حال شود. این موضوع به‌ویژه در طول ماه‌های سرد زمستان که هوا خشک است، یا در صورت سکونت در شرایط آب‌ و هوایی با رطوبت کم، قابل ‌توجه‌تر است.

مصرف تنباکو (سیگار و قلیان)

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱0، استعمال دخانیات یک فاکتور محیطی مهم در پیری زودرس پوست است. این مطالعه مروری به این نتیجه رسید که استعمال دخانیات می‌تواند تولید کلاژن را مختل و فیبرهای الاستیک و بافت‌های پیوندی (همبند) پوست را تجزیه کند. همچنین می‌تواند استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها) را در سلول‌های پوستی افزایش دهد‌. تمام این عوامل می‌توانند سرعت فرایند پیری را افزایش داده و منجر به کدر شدن پوست شوند.

پیری

پیری بخش اجتناب‌ناپذیری از زندگی است. پیری پوست نیز یک امر طبیعی و گریزناپذیر‌ است. شما نمی‌توانید فرایند پیری را کنترل کنید و مانع آن شوید؛ اما می‌توانید یک روتین روزانه پوست را دنبال کنید که پوستتان را برای سالم و درخشان ماندن، تغذیه و آبرسانی کند.

روشهای رفع تیرگی پوست

استرس

چیزی که بیشتر افراد اغلب از آن چشم‌پوشی می‌کنند، تأثیر استرس بر سلامت است. پوست شما نشانه‌های استرس را به شکل آکنه (جوش)، کورک و یا خسته و کدر شدن نشان می‌دهد.

خواب ناکافی

پوست ما این فرصت را دارد زمانی که خواب هستیم، خود را تجدید و بازسازی کند. اگر خواب کافی نداشته باشیم، علائم خستگی (نظیر کدر شدن) روی پوست ظاهر خواهد شد.

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل برای حفظ سلامت پوست ضروری است. مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی تضمین می‌کند که پوست‌ به خوبی تغذیه ‌شود. سبک زندگی مدرن روی عادات غذایی ما تأثیر منفی می‌گذارد و ما را وادار می‌کند رژیم غذایی خود را نادیده بگیریم. این موضوع نیز می‌تواند باعث کدر شدن یا تیرگی پوست شود.

مزایای رفع تیرگی پوست صورت و بدن

درمان تیرگی پوست

روش‌های اصلی برای روشن شدن پوست عبارتند از:

کرم‌ها

استفاده منظم از کرم‌های سفید کننده روشی ارزان و مؤثر است و ممکن است نتایج دلخواه را به دست آورد. کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی رایج‌ترین گزینه‌های درمانی هستند و به طور کل از اولین راه‌هایی می‌باشند که افراد با استفاده از آنها تلاش می‌کنند تا شرایط پوست خود را بهبود ببخشند. مواد تشکیل دهنده کرم روی لایه بیرونی پوست تأثیر می‌گذارند و با از بین بردن سلول‌های مرده پوست موجب نمایان شدن لایه زیری روشن‌تر آن می‌گردند. کرم روشن کننده‌ی پوست باید بر اساس تجویز پزشک استفاده شود.

لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی پوست یک روش درمانی روشن شدن پوست است که در آن از یک محلول اسیدی برای از بین بردن لایه‌های خارجی آسیب دیده و در نتیجه سفید و روشن کردن پوست استفاده می‌شود. در هنگام انجام لایه برداری شیمیایی، پزشک از آلفا هیدروکسی اسیدها، تری کلرواستیک اسید یا فنل استفاده می‌کند. لایه برداری شیمیایی پوست را بهبود می‌بخشد و بافت پوست را نرم‌تر می‌کند. این مواد لایه‌های بیرونی پوست مرده را از بین می‌برند و یک لایه جدید پوست با ماهیت، بافت و رنگ بهتر و روشن‌تر به وجود می‌آورند.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یا لایه برداری دیاموند یکی دیگر از روش‌های محبوب درمان سفید کردن پوست صورت است. در این روش از یک وسیله دستی برای اسپری کردن کریستال‌های کوچک روی سطح پوست استفاده می‌شود به طوری که خارجی‌ترین لایه‌ی پوست را لایه برداری می‌کند و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. پوست لایه برداری شده با کمک یک پمپ مکش شده و سپس در یک محفظه جمع آوری می‌شود. پس از اتمام میکرودرم ابریژن، پوست تازه و جوان نمایان می‌شود. جهت دستیابی به نتایج مطلوب، به تعداد مشخص و پیوسته‌ای از جلسه‌های درمانی نیاز است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

لیزر

سفید کردن پوست با استفاده از لیزر روشی است که در آن پرتوهای متمرکز نور برای از بین بردن پوست ناهموار، نامطلوب یا آسیب دیده استفاده می‌شود و رشد سلول‌های پوستی جدید تحریک می‌گردد، به طوری که پوستی سفیدتر در فرد ایجاد می‌شود. لیزر به طور مؤثر برای درمان مشکلات مختلف ناشی از افزایش رنگدانه‌های پوست مانند کلوآسما (ماسک حاملگی)، ملاسما (لکه‌های قهوه‌ای)، لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌های کبدی و پوست تیره و ناهموار ناشی از افزایش تولید ملانین مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیزر با از بین بردن لایه بیرونی پوست و تجزیه قسمتی از ملانین به ذرات میکروسکوپی موجب روشن‌تر شدن پوست می‌شود.

مواد حاصل از تجزیه ملانین توسط بدن و از طریق سیستم دفاعی طبیعی، گردش خون و سیستم ادراری دفع می‌شوند. در اثر پرتو متمرکز نور، ملانین در ابتدا یک پوسته‌ی تیره‌ی نازک روی پوست ایجاد می‌کند که با توجه به ناحیه و شدت تجمع ملانین، به تدریج پوسته‌ها از بین می‌روند یا دفع می‌شوند. در طول جلسه‌ی درمانی، از یک دستگاه لیزر کوچک دستی که احساس شبیه مالیده شدن یک نوار لاستیکی رو پوست ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود. همزمان هوای سرد ممکن است روی پوست دمیده شود تا آن را در تمام طول درمان خنک نگه دارد. هر جلسه لیزر درمانی معمولاً حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. معمولاً برای گرفتن نتایج مطلوب، انجام ۳ تا ۵ جلسه لیزر درمانی ضروری است. درمان با لیزر جهت سفید و روشن شدن پوست راهی راحت، مقرون به صرفه و سریع است.

هزینه رفع تیرگی پوست صورت و بدن

این هزینه در افراد مختلف، تفاوت زیادی داشته و به‌اندازه‌ی منطقه‌ی مورد درمان، شدت آسیب به پوست، تعداد جلسات درمانی موردنیاز، نوع درمان، میزان تجربه‌ی پزشک و شهرت او و همچنین موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد.

تزریق بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نسرین صادقی [ 1402-08-30 ]
سلام برای رفع تیرگی ناحیه بکینی و کشاله ران هم میشه از روش‌هایی ک گفتید استفاده کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استرچ مارک چیست و چگونه درمان می شود؟استرچ مارک چیست و چگونه درمان می شود؟

ترکهای پوستی که با نام‌های استرچ مارک یا استریا نیز شناخته می‌شوند، از جمله مشکلات پوستی هستند که در اثر عوامل داخلی بدن ایجاد می‌شوند. در این مقاله به عوامل ایجاد آن و راه های درمان این مشکل پوستی اشاره شده است. ... ادامه مطلب

شایعات نادرست درباره بوتاکس را باور نکنید!شایعات نادرست درباره بوتاکس را باور نکنید!

بوتاکس به عنوان یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین اقدامات جوانسازی پوست است که یک ترکیب ساخته شده از سمی به نام بوتولینوم می‌ باشد. ... ادامه مطلب

کاربردهای متنوع تزریق بوتاکسکاربردهای متنوع تزریق بوتاکس

سم بوتولینوم که در ایران، با نام تجاری بوتاکس معروف است در حقیقت سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم بوده و با هدف ایجاد فلج موقت عضلات به کار می‌ رود. امروزه کاربرد تزریق بوتاکس در علم پزشکی بسیار گسترده می‌ باشد و در تخصص‌ های مختلف پزشکی کاربرد های متنوع درمانی برای بوتاکس پیدا شده است. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین