منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / علت ایجاد دون دون های سفید روی لب

علت ایجاد دون دون های سفید روی لب

نقطه های سفید روی لب یا دانه های فوردایس، برآمدگی‌ هایی به رنگ سفید مایل به زرد هستند که در قسمت بیرونی لب‌ ها یا حتی در داخل گونه‌ ها ظاهر می‌ شوند. قطر دانه های فوردایس، حدود 1 تا 3 میلی متر است؛ اما می تواند بزرگتر باشد. این دانه های سفید، اساساً غدد چربی هستند که بزرگ شده اند و کاملاً بی ضرر هستند و مسری نیستند. با این حال، داشتن تعداد زیادی از دانه‌های فوردایس اطراف لب ها باعث کاهش اعتماد به نفس می شود، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راهی برای درمان نقطه های سفید روی لب می باشند. اگر از دید زیبایی باعث ناراحتی شما می‌شوند، بهتر است در مورد رفع آنها با پزشک خود مشورت کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ایجاد دون دون های سفید روی لب

این دانه های سفید معمولاً هنگام تولد وجود دارند؛ اما تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده‌ اید، شناسایی نمی شوند یا قابل توجه نیستند. در سال های نوجوانی، نوسانات در سطوح هورمونی غدد چربی را بزرگ می کند و دانه های فوردایس را برجسته و قابل مشاهده می کند. فوردایس می تواند در مردان و زنان ظاهر شود. با این حال، این موارد در مردان شایع تر است و همچنین در افراد دارای پوست چرب قابل مشاهده است. برخلاف بسیاری از مشکلات زیبایی شایع، دانه های فوردایس ربطی به التهاب و انسداد مجاری پوست ندارند. علت اینکه این غدد در بعضی افراد بزرگ می شوند، ناشناخته است. دانه های فوردایس علت خارجی مانند باکتری یا قارچ ندارد.

علائم دانه های سفید روی لب

فوردایس، پاپول‌ های کوچک و برجسته‌ ای متمایل به زرد یا سفید هستند که می‌ توانند در داخل گونه‌ ها و خارج از لبه‌ ها ظاهر شوند. این دانه های زرد سفید، بدون درد و بی ضرر هستند.

نقطه های سفید روی لب

موارد مستعد دانه های سفید روی لب

طبق مطالعه‌ای که در مجله Clinical Case Reports and Reviews منتشر شده است، زنان دو برابر بیشتر از مردان درگیر این عارضه پوستی هستند. برخی منابع، افراد با پوست چرب را بیشتر مستعد بروز این غدد چربی می‌دانند. همچنین در برخی از مطالعات دانه های فوردایس با بیماری‌های جدی‌تری مرتبط دانسته شده‌اند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ بر روی اعضای خانواده‌ها انجام شد نشان داد که ۱۰۰ درصد کسانی که دارای اشکال موروثی سرطان روده بزرگ هستند، دور دهان خود لکه های فوردایس دارند. محققان این بررسی علمی، وجود فوردایس را کمکی بزرگ به پزشکان خانواده به‌ منظور تشخیص زود هنگام این نوع سرطان می‌دانند. البته طبق گفته محققان این پژوهش، تحقیقات بیشتری در مورد این مسئله لازم است. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که وجود تعداد زیاد دانه های فوردایس در اطراف و یا داخل دهان شما ممکن است با چربی خون مرتبط باشد.

تشخیص دانه های سفید روی لب

پزشک شما ممکن است لکه های فوردایس را تنها با ظاهر آنها تشخیص دهد. در بعضی موارد، ممکن است بیوپسی انجام دهند. در این روش، آنها نمونه ای از بافت را از ناحیه آسیب دیده خارج می کنند تا زیر میکروسکوپ بررسی شود.

درمان دانه های سفید روی لب

1. درمان های موضعی

درمان موضعی برای حذف یا کاهش دانه های سفید شامل ایزوترتینوئین خوراکی، ترتینوئین موضعی و اسید دی کلرواستیک است. در موارد معدودی، متخصصان پوست ممکن است ترکیب درمان های موضعی را با درمان مبتنی بر لیزر پیشنهاد دهند. با این حال، این درمان ها ممکن است عوارض جانبی بالقوه ای مانند احساس سوزش و التهاب ایجاد کنند.

2. درمان با لیزر

پزشک ممکن است از درمان های لیزر دی اکسید کربن برای از بین بردن دانه های فوردایس استفاده کند. با این حال، این نوع لیزر درمانی ممکن است اسکار باقی بگذارد. لیزرهای رنگی پالسی ممکن است کمتر جای زخم ایجاد کنند. هر دو لیزر از یک پرتو نور متمرکز استفاده می کنند؛ اما در طول موج های متفاوت و درمان با لیزر رنگی پالسی هزینه بیشتری دارد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

3. جراحی میکرو پانچ

پزشک شما ممکن است از روش جراحی میکرو پانچ برای از بین بردن مؤثر و سریع این دانه های سفید متعدد از لب ها یا هر ناحیه دیگری استفاده کند. ممکن است قبل از انجام جراحی جزئی از بی حسی موضعی استفاده کنند تا احساس درد نداشته باشید. در مرحله بعد، آنها از یک دستگاه کوچک شبیه یک خودکار برای استخراج بافت ناخواسته از ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند.

در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر واعظ شوشتری ، تزریق انواع مزوژل برای جوانسازی و رفع مشکلات پوست مانند جوش، انجام می شود. لطفا برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره شماره 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه محمدی [ 1402-10-01 ]
حدود دوستای است روی لبم خالهای سفیدی ایجاد شده که الان بیشتر شده چندبار به دکتر مراجعه کردم گفت چیزی نیست خیلی از این موضوع ناراحتم لطفاً راهنمایی کنید

جیران [ 1402-08-07 ]
سلام؛ چند ماهی هست بر روی قسمت لب بالاییم دونه های چربی سفید رنگ(فوردایس) است. لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم. مرسی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان تبخال و پیشگیری از انتقال آندرمان تبخال و پیشگیری از انتقال آن

تبخال بیماری شایعی است که همه ما در زندگی ممکن است به آن مبتلا شده باشیم.شایع ترین نوع تبخال،تبخال لب است که در اطراف دهان و لب‌ها ایجاد می‌شود. اما ویروسی که باعث ایجاد تبخال می‌شود می تواند نقاط دیگری از بدن را هم آلوده کند ... ادامه مطلب

انواع مشکلات و بیماری های ناخنانواع مشکلات و بیماری های ناخن

برخی شرایط ممکن است ظاهر و رشد ناخن شما را تحت تأثیر قرار دهند و ناخن را دچار مشکل کنند. در این مطلب انواع مشکلات و بیماری های ناخن معرفی میگردد. ... ادامه مطلب

علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان میشود؟علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان میشود؟

اغلب مردان با گذشت زمان، درجاتی از طاسی با الگوی مردانه را از خود نشان می دهند. طاسی آندروژنی اغلب اوقات به صورت تدریجی رخ می دهد؛ اما گاهی نیز ممکن است به سرعت در یک فرد بروز یابد. روش‌ های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد که در ادامه ذکر میگردد. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین