منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
اس وی اف ژل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / چرا ریش دچار کچلی میشود؟

چرا ریش دچار کچلی میشود؟

کچلی ریش اصطلاحی پزشکی برای آلودگی قارچی مو و پوست در قسمت ریش‌دار صورت است. این قارچ پوستی قسمت پایین صورت را آلوده می‌کند و ممکن است تا گردن هم گسترش پیدا کند. آلودگی قارچی پوست صورت را کچلی صورت هم می‌نامند. در واقع این اصطلاحات پزشکی تا حدودی با یکدیگر مشترک هستند. بااین‌حال کچلی ریش دقیقاً به آلودگی قارچی در قسمت ریش‌دار در مردها به‌ویژه افراد بزرگسال و بالغ اشاره می‌کند. کچلی ریش یک بیماری پوستی نادر است. قارچ پوستی یا درماتوفیتوز (Dermatophytosis) یکی از بیماری ‌های پوستی است که در ابتدا به‌صورت لکه‌های قرمز در مناطق آسیب‌دیده پوست ظاهر می‌شود و بعداً ممکن است به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. اگرچه کچلی ریش در سرتاسر دنیاد یده شده اما با روش‌های بهداشتی مدرن به حداقل پراکندگی خود رسیده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ابتلا به کچلی ریش

این بیماری بیشتر در زمان اصلاح توسط آرایشگر با تیغ مشترک منتقل می شود و دانه های پوستی به وجود آمده خارش دار علت قارچ پوستی هستند. قارچی که باعث این بیماری می شود درماتوفیت نام دارد. این قارچ ها رایج هستند و در همه جای دنیا پیدا می شوند. درماتوفیت ها آنزیم های ویژه ای دارند که قادر به هضم کراتین هستند، نوعی پروتئین که لایه ی سخت بیرونی پوست را می سازد. موها و ناخن ها هم ترکیبی از کراتین هستند، بنابراین آلودگی درماتوفیت در زیر لایه ی رویی پوست گسترش نخواهد یافت. با این حال درصورتی که بدن به حضور قارچ واکنش نشان دهد وضع متفاوت می شود و ممکن عفونت باکتریایی دومی هم به وجود بیاید. گونه های مختلفی از درماتوفیت ها باعث به وجود آمدن کچلی ریش می شوند. برخی از آنها فقط به پوست انسان تمایل دارند و برخی دیگر به سراغ گونه های جانوری می روند البته می توانند به انسان هم منتقل شوند. گونه های درماتوفیت زیر مسبب کچلی ریش هستند:

گونه های قارچی دیگر که باعث بیماری کچلی ریش می شوند بر اساس موقعیت جغرافیایی، تماس نزدیک با حیوانات و عوامل آب و هوایی و سبک زندگی تغییر می کنند.

کچلی ریش

علائم کچلی ریش

در برخی از موارد خفیف کچلی ریش علائمی ندارد. گاهی هم بدون هیچ دانه‌ی مشخصی تنها احساس خارش وجود دارد. اگرچه واژه‌ی ریش در آن به‌کاربرده شده است؛ اما کچلی ریش ممکن است تنها ناحیه‌ی سبیل را مورد توجه قرار دهد. کچلی ریش بیشتر در روی چانه و گردن دیده‌شده و از آنجا گسترش پیدا می‌کند. به عفونت‌های درماتوفیت با عنوان کرم حلقه‌دار هم اشاره می‌کنند؛ زیرا این باکتری باعث ایجاد زخم‌های حلقه مانند قرمز می‌شود. بااین‌حال این زخم‌ها همیشه به این شکل نیستند. زخم‌های پوستی کچلی ریش از لحاظ ویژگی ظاهری به دودسته‌ی برافروخته و غیر برافروخته تقسیم می‌شوند. زخم‌های برافروخته معمولاً قرمز هستند و پوست متورم شده و دانه‌های کوچکی در روی پوست هستند که از خود موادی تراوش می‌کنند. ممکن است احساس درد هم وجود داشته باشد. در مورد غیر برافروخته، تورم و قرمزی کمتری وجود دارد و معمولاً دانه‌ای هم دیده نمی‌شود. از دست دادن مو در قسمت‌های آلوده و خارش پوست که ممکن است شدت آن متفاوت باشد رایج است. ممکن است نواحی پر مو هنگام ابتلا به قارچ بیماری کریون (آبسه‌های ملتهب چرکی با ترشحات زردرنگ) را به وجود بیاورند. این بیماری بیشتر در کچلی ریش و کچلی سر شایع است. چنانچه از ظاهر آن انتظار می‌رود دردناک باشد؛ ولی کریون معمولاً همراه با درد و خارش نیست.

تشخیص کچلی ریش

اغلب پزشک متخصص با معاینه و مشاهده بیماری را تشخیص می دهد؛ اما گاهی اوقات ممکن است برای اطمینان آزمایش خون و یا نمونه برداری از پوست زیر میکروسکوپ انجام شود.

درمان کچلی ریش

کچلی ریش و قارچ پوست سر منجر به کچلی سر هر دو به روشی مشابه درمان می شوند. در این کار باید موهای محل موردنظر را تراشید و از ضد قارچ موضعی بر روی آن استفاده کرد. اگرچه عوامل موضعی برای اکثر عفونت های درماتوفیت از نوع خفیف تا متوسط کاربرد دارد؛ ولی برای مورد قارچ ریش عوامل ضد قارچی دهانی هم لازم است. داروهای ضد قارچ شامل این موارد هستند:

این داروها باید به مدت 4 تا 6 هفته استفاده شوند تا بیماری به طور کامل از بین برود. برای جلوگیری از بازگشت بیماری باید اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داد. برخی اوقات قبل از درمان بیماری قارچ باید اقدامات ضد باکتریایی و آنتی بیوتیکی انجام داد. انجام این کار به ویژه قبل از اصلاح موهای باقی مانده مهم است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

پیشگیری از بیماری کچلی ریش

برای آشنایی با انواع بیماریها و مشکلات پوستی کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سهیل [ 1402-06-08 ]
آقای دکتر هزینه ریزش مو سکه ایی چقدره و درمانش با دارو یا دستگاهه؟

میلاد [ 1402-06-08 ]
آقای دکتر من فکر میکنم کچلی ریش گرفتم چکار باید بکنم خیلی ناجور و افتضاح

محمد زندی [ 1402-06-08 ]
من 19 سالمه خیلی ریزش مو دارم و اصلا ریش هام در نمیاد چند تا تار مو هست و خیلی بدم میاد چکارکنم چجور نوبت بگیرم

حجت رفیعی [ 1402-06-08 ]
من دوست دارم ریش هام خیلی پرپشت وبلند باشه داروها ی پر پشت کننده و انواع روغن و قرص مصرف کردم هیچ فایده ایی نداشت ،یکی از دوستام شما رو معرفی کرد. میشه لطفا راهنماییم کنید

رضا اکبرنژاد [ 1402-06-08 ]
سلام و خسته نباشید آقای دکنر من همیشه یک طرف صورتم بیشتر از طرف دیگه ریش داره ..نمیدونم چرا اینجوره میشه دلیلش رو بگید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
هر اندولیفتی اندولیفت نیست!هر اندولیفتی اندولیفت نیست!

اندولیفت بدون ایجاد برش و سوراخ در پوست انجام میشود و به همین دلیل دستگاه اندولیفت از محبوب‌ترین دستگاه های جوانسازی پوست است ... ادامه مطلب

آیا قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک طبیعی است؟آیا قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک طبیعی است؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یکی از جراحی های زیبایی است که برای رفع مشکلات ظاهری پلک انجام میشود و باعث زیباتر شدن چشم ها خواهد شد. ... ادامه مطلب

راهکارهای شگفت انگیز برای جوانسازی پوست دستراهکارهای شگفت انگیز برای جوانسازی پوست دست

بهترین روش جوانسازی دست‌ها درمانی است که عوارض و نشانه‌های افزایش سن را از بین ببرد. بسته به اینکه چه مشکلی در دستان شما ایجاد شده است و کدام عارضه بیشتر خود را نشان می‌دهد، باید یک روش مناسب را انتخاب کرد.روش‌های مختلفی برای درمان مشکلات مختلف پوست دست وجود دارد که در ادامه معرفی می‌شوند. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین