منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / فریز درمانی پوست چیست و چگونه انجام میشود؟

فریز درمانی پوست چیست و چگونه انجام میشود؟

فریز درمانی از روشهای رایج برای درمان ضایعات پوستی است. این روش بر مبنای تخریب سلولهای هدف با سرد کردن ناگهانی آنها پایه ریزی شده است و برای طیف وسیعی از مشکلات پوستی کاربرد دارد. موارد کاربرد این روش در لک های ناشی از آفتاب، بعضی از ضایعات عروقی، ضایعات ویروسی مانند زگیل، کیستها، زائده های گوشتی و … می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

فریز درمانی یک روش ساده و غیرتهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ها و دانه‌هایی که بر روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، استفاده می‌شود. استفاده از نیتروژن مایع بر روی ضایعات پوستی به پزشک این امکان را می‌دهد تا سلول‌های آسیب دیده پوست را هدف قرار داده و آنها را در سطح سلولی از بین ببرند.

کاربرد فریز درمانی (کرایوتراپی)

مزایای فریز درمانی

کرایوتراپی

انواع روش فریز درمانی

نحوه انجام فریز درمانی

برای از بین بردن ضایعات پوستی با استفاده از سرمادرمانی، از یک دستگاه به نام دستگاه کرایو استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک مخزن دو جداره و عایق است که معمولاً نیتروژن مایع یا ازت مایع در آن نگهداری می‌شود. با اسپری کردن نیتروژن مایع بر روی بافت پوستی مخرب، دمای آن از ۱۹۶- تا ۲۱۰- درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه رگ‌هایی که به این بافت‌های مخرب خونرسانی می‌کنند، از بین می‌روند و ظرف مدت چند روز، ضایعه به صورت تاول سفید یا قرمز دیده می‌شود و کبود خواهد شد.

پس از آن ضایعه پوستی به مرور پوسته‌پوسته شده و در نهایت از بدن جدا می‌شود. بعد از جدا شدن ضایعه پوستی، یک زخم در محل آن ایجاد می‌شود. سپس سایر سلول‌ها و بافت‌های سالم شروع به فعالیت می‌کنند تا بافت آسیب‌دیده را ترمیم کنند؛ به این ترتیب دیگر هیچ اثری از این بافت مخرب بر روی پوست باقی نمی‌ماند و پوستی کاملاً صاف و شفاف برای شما به ارمغان خواهد آمد.
با توجه به این توضیح می‌توان گفت که تأثیر فریز درمانی بر روی پوست در سه فاز مختلف انجام می‌شود:

  1. انتقال حرارت: در این فاز نیتروژن مایع در نقطه جوش قرار گرفته و حرارتی را بر روی ضایعه پوستی ایجاد می‌کند. به این ترتیب حرارت از پوست به مایع فریزکننده منتقل می‌شود و سلول‌های بافت مخرب برای تخریب آماده می‌شوند.
  2. فاز تخریب سلول: در فاز دوم، ایجاد سرما و فریز شدن سلول‌ها، باعث می‌شود که یک تخریب ناگهانی و غیرمنتظره در سلول‌ها اتفاق بیفتد. در نتیجه تولید کلاژن به حداقل رسیده و خونرسانی به بافت مخرب متوقف می‌شود. به این ترتیب سلول‌های این بافت از بین خواهند رفت.
  3. فاز التهابی: در این فاز، ناحیه مربوط به ضایعات پوستی ملتهب و قرمز می‌شود. ایجاد این التهاب نشان می‌دهد که سلول‌های آسیب‌دیده کاملاً از بین رفته‌اند و فرایندهای ترمیمی طبیعی در پوست آغاز شده است.

مراقبت های قبل از فریز درمانی

قبل از درمان توجه کنید که محل درمان تمیز و عاری از هرگونه لوازم آرایشی و کرم های مختلف باشد. همچنین عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد خون جهت بهبود عملکرد مناسب خواهد بود.

مراقبت های بعد از فریز درمانی

موارد منع فریز درمانی

در ابتدا باید توجه داشته باشید که حتماً باید پیش از انجام این روش تشخیص صحیح ضایعات پوستی انجام بگیرد؛ زیرا ممکن است برخی از ضایعات سرطانی باشند و با اعمال تغییرات بر روی آنها مشکلات دیگری به وجود بیاید. در موارد زیر باید احتیاط داشته باشید:

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عوارض فریز درمانی

هزینه فریز درمانی

هزینه فریز درمانی، بستگی به عوامل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شکیب فر [ 1402-06-06 ]
اگه کسی دیابت داشته باشه میتونه کرایوتراپی انجام بده من برای مادرم میخام ایشون خال های درشت روی بدن و صورت دارند

سعید [ 1402-06-06 ]
لطفا هزینه کرایوتراپی رو میفرمایید و اینکه چند جلسه نیازه برای درمان لک ها و ضایعات پوستی

مسیحا [ 1402-06-06 ]
سلام آقای دکتر خسته نباشید من برای درمان ماه گرفتگی میخواستم خدمت شما برسم شما چه روشی رو به بنده پیشنهاد میدید

شکیلا [ 1402-06-06 ]
آقای دکتر من دو تا زگیل کف سرم دارم و از بچگی ترسیدم بردارم باگه فریز درمانی کنم زگیل ها از بین میره

النا [ 1402-06-06 ]
سلام صورت من خیلی کک مک داره میشه با این روش کلا برطرف بشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دستگاه لیزر زئو با هندپیس پرل فرکشنالدستگاه لیزر زئو با هندپیس پرل فرکشنال

یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه های لیزری که جهت جوانسازی پوست و درمان ضایعات پوستی قابل استفاده میباشد لیزر زئو است. ... ادامه مطلب

برداشتن پف زیر چشم با بلفاروپلاستی پلک پایینبرداشتن پف زیر چشم با بلفاروپلاستی پلک پایین

افتادگی پلک پایین ممکن است از نظر جسمی و روحی منفی روی شخص بگذارد. خوشبخانه یک درمان سرپایی نسبتاً ساده برای از بین بردن کیسه های پلک پایین وجود دارد که می تواند بافت پوست پلک را بهبود بخشد. این روش که بلفاروپلاستی پلک پایین نام دارد ظاهر جوان تر و زیباتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. ... ادامه مطلب

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورتلیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

لک صورت، یکی از رایج ترین عواملی است که بر زیبایی پوست اثر می گذارد و عوامل مختلفی وجود دارند که سبب بروز لک، بر روی صورت می شوند. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین