منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رفع جوش و جای جوش / راکوتان چیست و چه کاربردی دارد؟

راکوتان چیست و چه کاربردی دارد؟

راکوتان دارویی است که برای درمان مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه با تجویز پزشک استفاده می شود . در این مقاله به بررسی کامل این دارو می پردازیم . راکوتان نام تجاری ایزوترتینوئین است و با نام های تجاری دیگری مثل آکوتان ، ایزوترتینوئین هگزال ، نرم اسکین و آکنوترن شناخته می شود . کلمه رتینوئید به این معنی است که راکوتان از مشتقات ویتامین A است . این دارو ، از دارو های بسیار قوی برای درمان آکنه های پوستی است که باعث کاهش فعالیت غدد چربی و اندازه آنها می شود . در صورتی که دیگر درمان های پوستی موثر نباشد از این دارو به عنوان درمان موثر جوش در مراحل پایانی استفاده می شود .

آکنه یا جوش صورت به عنوان یکی از مشکلات رایج پوستی که اغلب در سنین جوانی و نوجوانی افراد را گرفتار می‌کند؛ به روشهای گوناگونی قابل درمان است. شما می‌توانید برای درمان جوش یا آکنه در اصفهان به کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 91620100 - 031 اقدام فرمایید.

نحوه مصرف راکوتان

کپسول باید به شکل کامل بلعیده شود و از جویدن و خراشیدن آن خودداری کنید . میزان مصرف دارو توسط پزشک تعیین می شود و بسته به شرایط بیمار ، وزن وی و واکنش بدن فرد متفاوت است . معمولا دو عدد در روز و به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته مصرف می شود . این دارو باید همراه با غذا و آب زیاد مصرف شود و حداقل ۱۰ دقیقه بعد از مصرف از دراز کشیدن خودداری کنید . هرگز دو کپسول را با هم نخورید.

پس از چند روز مصرف دارو ممکن است وضعیت پوستتان بدتر شود . یک تا دو ماه زمان نیاز است تا دارو به طور کامل اثر کند . در بسیاری موارد جهت جلوگیری از خشکی بیش از حد و اذیت شدن بیمار دارو با دوز کم شروع می شود در نتیجه شروع پاسخ نیز کندتر است . در صورت برگشت مجدد جوش های پوستی دو ماه پس از توقف مصرف دارو دوره دوم درمان شروع می شود . توجه داشته باشید که هرگز نباید دارو را بیشتر از زمان توصیه شده مصرف کنید .

راکوتان چیست

مکانیزم اثر راکوتان

راکوتان باعث کاهش تولید چربی طبیعی پوست می شود در نتیجه منافذ پوستی بسته نمی شوند و تجمع چربی و التهاب بعدی اتفاق نمی افتد و جوش ایجاد نمی شود . همچنین باعث کشته شدن باکتری موثر در ایجاد آکنه می شود .

نکات مهم قبل از مصرف راکوتان

قبل از شروع مصرف باید آزمایش خون گرفته شود و بنا به صلاحدید پزشک آزمایش خون باید در فواصل منظم تکرار شود .
برای خانم ها حتما باید تست بارداری گرفته شود .

لازم است پیش از مصرف دارو در صورت داشتن حساسیت به هر نوع دارویی پزشک را در جریان بگذارید و درباره سابقه پزشکی خود با پزشک معالج تان مشورت نمایید .
این دارو جزء گروه X بارداری است و برای جنین بسیار مضر است بنابراین خانم های متاهل در حین مصرف دارو و تا یک ماه بعد از قطع مصرف دو روش جلوگیری برای جلوگیری از بارداری داشته باشند . در مرد ها استفاده از راکوتان هیچگونه ممنوعیتی برای بچه دار شدن ایجاد نمی کند زیرا زیرا راکوتان روی اسپرم اثر نمی گذارد .

عوارض مصرف راکوتان

به خاطر داشته باشید که پزشک با بررسی عوارض و مزیت دارو آن را برای شما تجویز می کند و بسیاری از مصرف کنندگان با هیچ گونه عارضه جانبی جدی رو به رو نمی شوند بعلاوه اکثر عوارض راکوتان با قطع دارو بهبود می یابد .
یک سری عوارض جدی و خطرناکی هم وجود دارند که به ندرت اتفاق می افتند و در صورت مشاهده آنها لازم است بلافاصله مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید . این علائم عبارت اند از :

در موارد محدودی ممکن است فرد نسبت به راکوتان واکنش های حساسیتی نشان دهد در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید :

چه داروهایی نباید همزمان با راکوتان مصرف شوند ؟

آدرس اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

نکاتی که حین مصرف راکوتان باید رعایت کنید :

مصرف دارو به چه کسانی توصیه نمی شود ؟

امروزه ریزش مو یکی از شکایات رایج افراد با هر سن و جنسی، در هرکجای کشور است. متقاضیان عزیز، با مراجعه به متخصصان پوست و مویی که در سراسر استان فعالیت دارند، از بهترین درمان ریزش مو در اصفهان برخوردار شوید و ریزش موهای خود را متوقف نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین باغچقی [ 1402-12-04 ]
سلام وقت بخیر من دارم قرص نرم اسکین استفاده میکنم قلیان آیا ضررر داره

پری نیکان [ 1401-04-06 ]
ایا نرم اسکین باعث خشکی کبد هم میشه زیرا دکتر من روزی دو بار و 6 ماه دوره درمان دارم

ایدا [ 1400-11-28 ]
سلام من دوماهه دارم راکوتان مصرف میکنم جوشام خیلی خیلی شدید شده ردشون قرمزه هرکار میکنم هرروز یک جوش جدید تازه خشک کننده هم ی مدت دادن اثر نداشت بازم بجای مرطوب کننده هم ضداقتاب میزنم

کریمی [ 1400-11-14 ]
سلام وقتتون بخیر اگه توده خوشخیم سینه داشته باشیم اکوتان ضرر داره بخوریم؟؟

فرهنگ [ 1400-10-28 ]
سلام وقت بخیر ممنون از توضیحات کاملتون در مورد قرص راکوتان ولی دختر من به تجویز پزشک الان چهار ماهه داره مصرف میکنه ولی تاثیر خاصی مشاهده نشده ،فقط لبهاش به شدت خشک میشه و پوسته پوسته میشه ولی جوشهاش همچنان هست

داراهوشدار [ 1400-09-07 ]
سلام .نوشتین میکرونیدلینگ همزمان با راکوتان منعی ندارد پس چرا میگن تا ۶ماه قبلش نباید راکوتان خورده باشیم

زهرا بختیاری [ 1400-08-12 ]
سلام من دوز دوم واکسن زدم میتونم از قرص ارکوتان استفاده کنم قبلا استفاده میکردم بخواتر واکسن کرونای که گرفتم چند مدتی استفاده نکردم الان میتونم استفاده کنم

هما یزدانی [ 1400-08-08 ]
بیش از بیست سال است که راکوتان استفاده کرده ام وهمچنان عوارض خشکی مخاط وچشم وپوست دارم بهتر است پزشکان با احتیاط بیشتر تجویز کنند

ناهیلا [ 1400-05-18 ]
سلام.من دوماه راکوتان مصرف میکنم واینکه پوستم نازکه ،خشک ،من از ماسک صورت استفاده کردم وجوشای سرسیاهمو دراوردم ،الان صورتم قرمز شدع وانکار میسوزه ،حین استفاده از راکوتان مراقبت پوستی چیان

راضیه حاجیان [ 1400-03-11 ]
من پوستی خیلی خوشکی دارم ایامی توانم از راکوتان استفاده کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل ایجاد زائده های گوشتی (منگوله های گوشتی) و درمان آندلایل ایجاد زائده های گوشتی (منگوله های گوشتی) و درمان آن

منگوله‌ی پوستی یک ضایعه‌ی کوچک، نرم و‌ به رنگ پوست است که معمولا دارای یک ساختار ساقه‌ای‌شکل بوده و از پوست آویزان است. این ضایعات میزان بروز بالایی در جامعه داشته و حدود ۵۰ درصد افراد آن را در طول زندگی خود بروز می‌دهند، همچنین بروز آن در زن و مرد نیز یکسان است ... ادامه مطلب

بارداری و مشکلات پوستی همراه با آنبارداری و مشکلات پوستی همراه با آن

بثوراتی که در دوران بارداری مشاهده می شوند همگی از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از آنها تغییرات پوستی شایعی هستند که تقریباً در تمام زنان باردار دیده مي شوند. البته تعدادی از بیماری های پوستی نیز وجود دارند که اختصاصاً با حاملگی همراه هستند. ... ادامه مطلب

ارتباط کرونا ویروس با ریزش مو و آلوپسیارتباط کرونا ویروس با ریزش مو و آلوپسی

ریزش موقت مو پس از تب یا بیماری، طبیعی است. ریزش موی بسیاری از افراد پس از ابتلا به کرونا خیلی دور از انتظار نیست. تب یکی از علائم رایج کرونا است. چند ماه پس از تب شدید یا بهبودی از بیماری ، بسیاری از افراد ریزش موی محسوسی را مشاهده می کنند ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین