منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل

ملانونیشیای طولی چیست؟

علت تغییر رنگ ناخن‌ها می‌تواند بسیار گسترده و متنوع باشد. ناخن‌ها اغلب به‌عنوان دریچه‌ای برای وضعیت سلامتی یا بیماری بدن شناخته می‌شوند. آنها به دلیل شرایط سیستمی که بر رشد طبیعی‌شان تأثیر می‌گذارد، با تغییرات متنوعی در شکل و رشد می‌توانند مشکلات درونی بدن را بروز دهند. به طور طبیعی، رنگ ناخن‌ها باید صورتی روشن و سالم باشد؛ اما ممکن است به دلایل مختلفی رنگ آنها تغییر کند.

ملانونیشیا توسط یک خط تیره در ناخن یا ناخن‌ها ایجاد می‌شود. این می‌تواند نشانه‌ای از بیماری جدی‌تر باشد، به همین دلیل تشخیص مناسب ضروری است. معاینه میکروسکوپی یا بیوپسی گاهی لازم است که علل و گزینه‌های درمان را تعیین کند. پیدا کردن علت اصلی ملانونشیا کاملاً یک فرایند پیچیده می‌باشد. در اکثر موارد خوش‌خیم هستند. مشخصه ملانونیشیا تغییر رنگ سیاه و قهوه‌ای صفحه ناخن است و یکی از دلایل عمده، رنگدانه سازی صفحه ناخن است. درک کافی از جزئیات بالینی برای مراقبت و مشاوره کافی از بیمار لازم است.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوستی خود می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

ملانونیشیا

ملانوسیت ها سلول‌هایی هستند که ملانین تولید می‌کنند. اگر تعداد ملانوسیت ها افزایش یابد یا ملانین بیشتر از حد معمول تولید کنند، این شرایط می‌تواند به ملانونیشیا منجر شود.

از دو روش ممکن است این اتفاق رخ دهد:

فعال‌سازی ملانوسیتی

در فعال سازی ملانوسیتی، تغییری در تعداد ملانوسیت ها رخ نمی‌دهد؛ اما این سلول‌ها تولید و توزیع ملانین در ناخن را افزایش می‌دهند.

هایپرپلازی ملانوسیتی

هایپرپلازی ملانوسیتی به افزایش تعداد ملانوسیت ها در ناخن اشاره دارد. در برخی موارد می‌تواند بی‌ضرر، یا خوش‌خیم باشد؛ اما در موارد دیگر می‌تواند بدخیم باشد.

ملانونیشیای طولیتشخیص ملانونیشیا

پزشک شما با معاینه فیزیکی تمام ناخن‌ها و انگشتان پا شروع می‌کند. این معاینه فیزیکی شامل بررسی اینکه آیا ناخن شما به هیچ وجه تغییر شکل داده است ، چه تعداد ناخن دارای ملانونیاکی است ، همچنین رنگ ، شکل و اندازه ملانونیشیای شما است. بعد از یک سری آزمایش‌های تشخیصی ، تشخیص ملانونیشیا حاصل می‌شود.

انواع ملانونیشیا

سه نوع اصلی از ملانونیشیا وجود دارند:

  1. ملانونیشیا طولی: همچنین به نام ملانونیشیا استریاتا نیز شناخته می‌شود و شایع‌ترین شکل ملانونیشیا است. این شرایط خود را به صورت خطی در امتداد طول صفحه ناخن نشان می‌دهد.
  2. ملانونیشیا منتشر یا کلی: در این نوع، تغییر رنگ در کل صفحه ناخن رخ می‌دهد.
  3. ملانونیشیا عرضی: این نوع به صورت خطی رنگی در عرض صفحه ناخن ظاهر می‌شود.

علل مختلف ملانونیشیا

1. آسیب‌های وارده به ماتریکس ناخن.

2. انواع عفونت‌های باکتری، قارچی و HIV، برخی داروها مانند مینوسیکلین.

3. اختلالات غدد درون‌ریز مانند آدیسون.

4. بیماری‌های پوستی مانند افزایش تولید رنگدانه ملانین در ماتریکس که گاه به علت اختلالات خوش‌خیم مثل خال یا لنتیگو و گاه به علت اختلالات بدخیم مثل ملانوما است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان ملانونیشیا

درمان ملانونیشیا بسته به علت آن متفاوت است. اگر ملانونیشیای شما از نوع خوش‌خیم است و غیر سرطانی است ، در بسیاری از مواقع ، هیچ درمانی لازم نیست. اگر ملانونیشیای شما ناشی از دارو باشد ، در صورت امکان، پزشک ممکن است داروی شما را تغییر دهد یا مصرف آن را برای مدتی قطع کنید. سایر گزینه‌های درمانی به علت بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خطرات ملانونیشیا

عوارض ملانونیشیا به دلیل زمینه این شرایط بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر ملانونیشیا بدخیم باشد می‌تواند گسترش یافته و با تحت تأثیر قرار دادن دیگر بخش‌های بدن به مشکلات سلامت جدی منجر شود.برخی موارد ملانونیشیا می‌توانند به تغییر شکل کامل ناخن منجر شوند که شرایطی نگران‌کننده و آزاردهنده را برای فرد ایجاد می‌کند.

در کلینیک دکتر واعظ شوشتری با تکیه بر مهارت حاصل از تجربه و استفاده از بهترین برندهای موجود فیلر، می‌توانید بهترین تزریق فیلر بینی را تجربه نمایید. لطفاً برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت، با شماره‌تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :ستایش امینی [ 1402-10-03 ]
سلام خیلی تشکر از شما میشه برام بگید یک دوسال میشه یک ناخنم زیرش رنگ قرمز مایل به سیاه شده اول کم بو بعد تمام ناخنم را گرفت اما الان دیگر ناخن هایم را نیز گرفته وبسیار درد هم میکند به خصوص از طرف شب باید چیکار کنم یعنی چی شده باشد یک ناخنم کلان سیاه شده دیگر ناخن هایم یک خط انداخته ویاها یم هم است ودرد درد مرسی ممنون میشم اگر بگید

عباس رنجبری [ 1401-09-19 ]
سلام وقت بخیر چندین سال است که ناخن انگشت کوچیکه دست راستم یک خط مشکی وجود دارد که تمام نمیشود آیا امکان اینکه ملانوما باشه هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی تاثیر پی آر اف روی پوستبررسی تاثیر پی آر اف روی پوست

ماده دیگری که شباهت های بسیار نزدیکی به پی آر پی دارد؛ پی آر اف میباشد که این روش نیز تقریبا با ایجاد تاثیرات نزدیک به پی آر پی، در بهبود بافت بسیار موثر عمل می‌کند. پی آر اف مخفف فیبرین غنی از پلاکت است ... ادامه مطلب

درباره مراقبتهای روزانه انواع پوست بیشتر بدانیددرباره مراقبتهای روزانه انواع پوست بیشتر بدانید

پوست، بزرگ‌ترین و حساس‌ترین اندام حیاتی بدن است که هر مشکلی درونی را نمایان خواهد کرد. با ماشینی شدن دنیای روزمره و آلودگی هوا این پوست است که بیشترین ضرر را از این آلودگی خواهد دید. مراقبت از سلامت پوست در هوای آلوده باید یکی از اهداف شما در روتین پوست باشد. ... ادامه مطلب

تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

تشخیص بیماری های پوستی مانند تبخال تناسلی و زگیل تناسلی، در اصفهان توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست، انجام میشود؛ و با بهره گیری از به روزترین امکانات، اقدامات درمانی در جهت بهبودی هرچه بیشتر این بیماریها نیز در کلینیک ایشان صورت میگیرد ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین