منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / مشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدز

مشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدز

ایدز (AIDS) مخفف کلمه سندرم نقص ایمنی اکتسابی و یک بیماری مزمن و تهدیدکننده زندگی است که از طریق ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به بدن فرد منتقل می‌شود. این ویروس با آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن، توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت و بیماری تحت تأثیر قرار می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر می‌کند. ایدز یک مرحله پیشرفته از عفونت HIV است. پزشکان بر این باورند که ابتلا به ویروس HIV باعث کاهش تعداد CD4 (مهم‌ترین شاخص در برآورد شدت ضعف سیستم ایمنی) تا کمتر از 200 سلول در میلی‌متر مکعب می‌شود. در این صورت اگر فرد به عفونت‌های دیگر یا انواع مختلف سرطان یا هر دو مبتلا باشد، باید آزمایش تشخیص ایدز را نیز انجام دهد.

طبق تحقیقات 90 درصد از افرادی که با ویروس HIV زندگی می‌کنند، در برخی از مراحل بیماری علائم پوستی و تغییرات را تجربه می‌کنند. این علائم پوستی می‌تواند هم مربوط به ابتلا به ایدز باشد و یا به صورت عوارض داروهایی که برای درمان مصرف می‌شوند. یکی از اعضاء بدن که در مورد ابتلا به ویروس نقص ایمنی بدن می‌تواند سریع تغییر نشان دهد پوست است. با دیدن بثورات پوستی ایدز و از روی نشانه‌های آن وقتی بدن میزبان ویروس hiv یا همان ایدز باشد، می‌توان به تشخیص ابتلا کمک کرد.

بثورات پوستی از علائم HIV است که معمولاً در دو ماه اول پس از ابتلا به ویروس خود را نمایان می‌کند. علائم پوستی مانند سایر علائم اولیه HIV، به راحتی می‌توان به عنوان علامت عفونت ویروسی دیگر اشتباه گرفت؛ بنابراین یادگیری چگونگی شناسایی این عارضه‌های پوستی یک ‌راه مناسب برای آگاهی بیشتر است.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوستی خود، می‌توانید به یک متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

راه‌های تشخيص عفونت با HIV

در سایت رپید تست به طور کامل در مورد روش‌های تشخیص ایدز صحبت کردیم و جهت یادآوری و مرور مجدد باید بگویم که از سال 1985 به بعد، از تست‌های مطمئني براي شناسايي پادتن‌های ضد HIV در خون استفاده می‌شود.تست ایدز باعث شد تا خطر ابتلا به بيماري ايدز از راه انتقال خون به حداقل برسد. اين تست‌ها توسط پزشكان و يا مراكز بهداشت منطقه‌ای براي همه افراد مشكوك به ايدز قابل انجام است. نتايج آزمایش‌ها به صورت مخفي نزد مسئولين مربوطه می‌ماند.

بثورات پوستی ایدز

بثورات پوستی

علامت اصلی بثورات خارش است که می‌تواند در هر قسمت از بدن ظاهر شود؛ اما بیشتر اوقات در صورت، قفسه سینه و گاهی اوقات در پاها و دست‌ها دیده می‌شوند. همچنین می‌توانند باعث زخم‌های دهان شوند.

سارکوم کاپوزی

سارکوم کاپوزی، اولین سرطانی بود که مرتبط با ایدز شناخته شد. این بیماری که در ابتدا به شکل لکه‌های صورتی است و بعداً منتشر و قابل لمس می‌شود، دارای سه مرحله پَچ، پلاک و ندول است. در این بیماری درگیری مخاطی شایع است؛ اما بیماری‌های احشایی شایع نبوده (حدود ۱۰% از بیماران در زمان تشخیص به آنها دچار هستند) و در صورت نبود علائم مربوطه به بررسی برای وجود چنین بیماری‌هایی نیاز نیست.

پیشروی بالینی بیماری در بیماران مبتلا به ایدز تهاجمی‌تر از مبتلایان به سارکومِ بدون مشکل سرکوب سیستم ایمنی است.گمان می‌رود ابتلا به سارکوم کاپوزی، به عنوان اولین بیماری معرف ایدز، به همراه افزایش تعداد سلول‌های سی‌دی ۴ باعث بهبود پیش‌بینی روند بیماری می‌شود. این در حالی است که در افراد بالای ۵۰ سال مبتلا به سارکوم کاپوزی به خوبی نمی‌توان روند بیماری را پیش‌بینی کرد.

دانه‌های سروکانورژن

در طی چند هفته از عفونت HIV، بسیاری از افراد علائم آنفولانزا و دانه‌های پوستی را تجربه می‌کنند. این فرآیند که به نام سروکانورژن شناخته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که بدن آنتی‌بادی‌های HIV تولید می‌کند. سروکانورژن ممکن است باعث تب و تورم غدد لنفاوی شود. این دانه‌های اچ آی وی خارش ندارد و معمولاً صاف و قرمز است. این اغلب روی مناطق بزرگ بدن مانند سینه یا پشت تأثیر می گذارد.

تبخال

دو نوع تبخال وجود دارد که شامل هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) و تبخال سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2) است. نوع اول اغلب در دهان یا نزدیکی دهان رخ می‌دهد و به صورت درد سرماخوردگی ظاهر می‌شود و نوع دوم اغلب روی بدن یا در نزدیکی اندام‌های جنسی اتفاق می‌افتد و گاهی «تبخال دستگاه تناسلی» نامیده می‌شود. ویروس تبخال از طریق تماس شخصی نزدیک سرایت می‌کند.

برای تبخال درمانی وجود ندارد و تا زمانی‌که محرکی باعث فعالیت مجدد ویروس در بدن فرد مبتلا شود، در سلول‌های عصبی نهفته باقی می‌ماند. بروز این تبخال‌ها با داروهای ضدویروسی قابل کنترل است. تبخال بسیار مسری است و به شکل یک دانه ظاهر می‌شود. افراد مبتلا به اچ آی وی در مبارزه با ویروس تبخال بسیار ناتوانند، بنابراین علائم آنها بدتر از افراد بدون HIV است.

زگیل آبکی

این بیماری مانند زگیل موجب ضایعات می‌شود که می‌تواند به دیگران نیز انتقال یابد. ضایعات پوستی به رنگ پوست بوده دارند و موجب آسیب نمی‌شود؛ اما در طول زمان، آنها بدتر می‌شوند.

فولیکولیت

این یک فولیکول مو است که عفونی شده است. این در مناطق تراشیده شده بدن مثل پاها یا صورت رایج است و موجب برانگیختگی و قرمزی خفیف می‌شود. فولیکولیت می‌تواند یک جوش باشد و ممکن است حاوی یک ریشه مو باشد. فولیکولیت می تواند به شکل یک برآمدگی کوچک یا به شکل گروهی بزرگ از برآمدگی‌های دردناک و خارش ایجاد شود.

درماتیت

اشکال فراوانی از درماتیت وجود دارد؛ اما شایع‌ترین در افراد مبتلا به ایدز درماتیت سبورئیک است. این دانه‌های خارش‌دار باعث ایجاد پلاک‌های مقعدی، معمولاً روی صورت، پوست سر، سینه یا کشاله ران می‌شود. این موضوع در طول زمان بدتر می‌شود.

برفک

برفک نوعی عفونت دهان است که از قارچ کاندیدا (نوعی مخمر) به وجود می‌آید. یکی از علائم شایع برفک وجود ضایعات شیری‌رنگ برجسته در دهان و معمولاً روی زبان یا داخل گونه‌ها است؛ اما گاهی این نشانه‌ها روی سقف دهان، لثه‌ها، لوزه‌ها یا پشت گلو نیز دیده می‌شود. ضایعات برفک ممکن است دردناک باشد و هنگام مسواک زدن، دچار خونریزی اندکی شود. عفونت‌های کاندیدا ممکن است در سایر نقاط بدن از جمله مری، ریه‌ها، کبد و پوست نیز گسترش یابد. این عفونت‌ها بیشتر در افراد مبتلا به سرطان، اچ‌آی‌وی یا سایر بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، اتفاق می‌افتد. علائم این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شدیدتر و دشوارتر است.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

کهیر حاد

بر اساس آمارهای پزشکی، نشانه‌های کهیر در این بیماری انواع مختلفی دارد. یکی از نشانه‌های آن «سبوریک درماتیتیس» است که در ابتدای ورود ویروس HIV به بدن با جوش‌های کوچک و تیره بر روی صورت، تن، دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود. در برخی موارد، کهیر به شکل زخم در دهان بروز می‌یابد و ممکن است حدود دو هفته در نقاط مختلف بدن رؤیت شود. این حالت معمولاً حدود 2 الی سه هفته پس از انتقال ویروس رخ می‌دهد.

زگیل تناسلی

علائم ظاهری ایدز در کشور ما بیشتر در ناحیه تناسلی و معمولاً در آقایان دیده می‌شود. به وجود آمدن ضایعات بسیار بزرگ و مقاوم در برابر درمان از بارزترین و مهم‌ترین علائم ظاهری ایدز در افراد مبتلا به زگیل تناسلی است. مؤثرترین درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی با فریز کردن است. ویژگی اصلی این زگیل‌های تناسلی پخش سریع آن در ناحیه تناسلی و همچنین در سایر قسمت‌های بدن است.

در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای جوانسازی پوست در اصفهان به متقاضیان گرامی ارائه شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدی محمدی [ 1402-12-02 ]
سلام ببخشید راستش من 6روزپیش بایه خانومی دوبار رابطه داشتم از امروز همه جای بدنم میخاره اما روی بینی وحالتم خیلی بیشتر آیا اینا از علائم ایدز هست اگه هست من پیش چه دکتری برم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری اریتراسما Erythrasma چیست؟بیماری اریتراسما Erythrasma چیست؟

از دلایل تیرگی بدن، بیماری اریتراسما است که یک عفونت سطحی پوست است که باعث ایجاد لکه های قهوه ای پوسته پوسته می شود. ... ادامه مطلب

واریس چیست و چگونه درمان می شود؟واریس چیست و چگونه درمان می شود؟

به افرادی که وریدهای واریسی دارند و دچار عارضه جدی نیستند، میتوان با اقدامات ساده‌ای کمک کرد، ازجمله این روشها لیزر واریس و اسکلروتراپی میباشد که در ادامه بدان میپردازیم ... ادامه مطلب

همه چیز درباره اندولیفت صورت و نتایج آنهمه چیز درباره اندولیفت صورت و نتایج آن

یکی از روش های اندولیفت کردن که موجب جوانسازی میشود و موجب تحریک کردن بافت های عمقی و موجب کلاژن سازی و سفت کردن پوست و از افتادگی پوست جلوگیری می کند. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین