منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس

علت و درمان خارش سر چیست؟

خارش پوست سر که به عنوان (scalp pruritus) نیز شناخته می‌شود، یک مشکل رایج در بین افراد مختلف است. خارش سر می‌تواند تعدادی از عوامل رایج و غیر رایج را در بر داشته باشد. در بعضی موارد، خارش پوست سر ممکن است با پوسته پوسته شدن، لکه ها، برآمدگی و حتی ریزش مو همراه باشد. البته، ریزش مو می تواند هنگام خراشیدن تهاجمی پوست سر رخ دهد یا وضعیت آن بر ساختار یا توانایی فولیکول های مو تأثیر بگذارد. جهت درمان خارش سر باید به دنبال علت خارش پوست سر بگردید تا بتوانید درمان مؤثر و ثابت‌شده‌ای را برای حل آن بیابید. مطمئن‌ترین روش برای درمان خارش سر این است که به پزشک مراجعه کنید.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، همچنین روشهای جوانسازی پوست، لیزر درمانی و ... می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین روش را برای شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علت خارش سر

شوره سر

اگر پوست سر شما خشک و خارش دار است و می‌توانید روی مو یا لباس خود قسمت پوسته پوسته شده پوست سر خود را ببینید، ممکن است دچار شوره سر شوید. پوسته پوسته شدن پوست سر اگرچه طبیعی است، می‌تواند باعث ناراحتی جزئی و خارش شود.

واکنش به یک محصول مراقبت از مو

یکی از دلایل عمده این خارش پوست سر یا شوره سر می‌تواند استفاده از شامپو یا نرم کننده نامناسب و استفاده مداوم از آن باشد.

کهیر

کهیر به برجستگی‌های قرمز، برجسته و بسیار خارش دار گفته می‌شود که می‌توانند در هر جای پوست از جمله پوست سر ایجاد شوند. کهیرها طی چند ساعت تمایل به ایجاد و بهبودی دارند. گاهی اوقات، کهیرها از بین می‌روند و برمیگردند. اگر کهیرها بیش از ۶ هفته بیایند و بروند، به آنها کهیرهای مزمن (طولانی مدت) می‌گویند. کهیر اغلب خود به خودی خود از بین می‌رود؛ اما اگر طولانی مدت باشد، درمان می‌تواند کمک کند.

شپش سر

شایع ترین علامت خارش پوست سر شپش سر است.

گال

گال در اثر یک اشکال کوچک به نام کنه خارشی انسان ایجاد می‌شود. اگر این کنه‌ها در پوست سر شما فرو بروند، پوست شما کاملاً خارش دار می‌شود. خارش، رایج ترین علامت گال است.

علت و درمان خارش سر

کرم حلقوی پوست سر

کرم حلقوی ناشی از قارچ است. اگر روی پوست سر خود دچار کرم حلقه ای شوید، احتمالاً بثورات قرمز و شدید خارش دار خواهید داشت. برای تسکین، نیاز به تشخیص و درمان دقیق کرم حلقوی دارید.

پسوریازیس

حدود ۵۰٪ از افرادی که به پسوریازیس پلاک مبتلا هستند، در برخی موارد دچار شعله ور شدن علائم این بیماری در پوست سر می‌شوند. روی پوست سر ممکن است لکه‌های مایل به قرمز، پوسته پوسته شدن مانند شوره، پوسته سفید نقره ای و پوست سر خشک داشته باشید. پسوریازیس پوست سر اغلب خارش دار است و خارش آن از خفیف تا شدید متغیر است.

درماتیت آتوپیک

اگر نوعی اگزما دارید که به عنوان درماتیت آتوپیک (AD) شناخته می‌شود، می‌تواند در پوست سر شما ایجاد شود.

درماتیت سبورئیک

کسانی که از خارش عمیق پوست سر رنج می‌برند ممکن است مشکلی جدی تر از شوره سر را تجربه کنند. اگر متوجه شدید که با خارش شدید سر مواجه هستید، مشکل ممکن است درماتیت سبورئیک باشد که رایجترین نوع اگزمای پوست سر یا پسوریازیس است. این شرایط التهابی پوستی، اگرچه تهدید کننده زندگی نیستند؛ اما زندگی روزمره را ناخوشایند می‌کند.

مشکل عصبی

پوست خارش دار سر بدون علائم بثورات پوستی یا واکنش پوستی دیگری می‌تواند نشانه ای از یک مشکل عصبی باشد. پزشک شما ممکن است بگوید شما دارای نوروپاتی هستید. این کلمه پزشکی برای یک مشکل در امتداد عصب است که به دلیل آسیب، بیماری یا ناهنجاری در روش کار عصب بروز می‌یابد. بیماری‌هایی که می‌توانند اعصاب شما را تحت تأثیر قرار دهند شامل زونا و دیابت است.

سرطان پوست

اگر سرطان پوست در پوست سر شما ایجاد شود، ممکن است خارش ایجاد کند.

آب و هوا

عامل اصلی دیگر خارش پوست سر، هوا است. در زمستان رطوبت کمتری در هوا وجود دارد که اثر خشک کنندگی روی پوست ما دارد.

علائم خارش سر

خارش پوست سر می‌تواند به یک مشکل آزاردهنده تبدیل شود. در این شرایط، خاراندن و خراشیدن پوست سر ممکن است احساس بهتری به شما بدهد؛ اما گاهی اوقات با درد نیز همراه است. علائمی که نشان می‌دهند شما به خارش سر مبتلا شدید عبارت‌اند از:

زمان مراجعه به پزشک

چنانچه طی روزهای متوالی خارش پوست سر شما از بین نرفته و هیچ سیر کاهشی در آن مشاهده نشد، لازم است که نزد پزشکی با تجربه در این زمینه مراجعه نمایید تا بتواند با بررسی دقیق، بهترین روش را برای بهبودی برگزیند. معمولاً پزشکان برای تشخیص و درمان مشکلات مربوط به خارش پوست، ابتدا معاینه فیزیکی را انجام می دهند تا دریابند که آیا این مشکل ناشی از بیماری خاصی است و یا تنها به علل عدم مراقبت کافی روی داده است. برای این کار نیز می توانند نمونه برداری های لازم را انجام دهند و سپس تصمیم نهایی را اتخاذ نمایند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

تشخیص خارش سر

برای درمان مناسب قبل از هر اقدامی، شناسایی دلیل خارش پوست سر ضروری است. برای انجام این کار شرح حال پزشکی دقیق و معاینه فیزیکی لازم است. اگر پزشک مشکوک به بیماری خاصی برای خارش پوست سر باشد، ممکن است آزمایشهای زیر را تجویز کند:

  1. آزمایش خون
  2. تست سواب
  3. نمونه برداری از پوست

درمان خارش سر

اولین خط درمان خارش پوست سر استفاده از داروهای موضعی است که شامل موارد زیر است:

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل ایجاد جوش های چرکی و دردناکعلل ایجاد جوش های چرکی و دردناک

جوش چرکی شکل جدی‌ تری از جوش است که سبب به وجود آمدن کیست‌ ها و برآمدگی‌ های بزرگ و ملتهب روی صورت می‌ شود. این جوش‌ ها در ۸ تا ۵۰ سالگی و بیشتر روی صورت ظاهر می‌ شوند. در ادامه انواع روش های درمانی جوش های چرکی و دردناک معرفی می گردد. ... ادامه مطلب

پوست به چه دلایلی دچار خارش میشود؟پوست به چه دلایلی دچار خارش میشود؟

خارش پوست که به آن پروریت (Pruritis) نیز می گویند ، یک حس آزاردهنده و ناخوشایند است که فرد را به خاراندن پوست واردار می کند. علل احتمالی خارش پوست عبارتند از بیماری های داخلی و پوستی بیمار. در مواردی که خارش علت خاصی ندارد باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد ... ادامه مطلب

پس از تزریق فیلر منتظر چه نتایجی می توان بود؟پس از تزریق فیلر منتظر چه نتایجی می توان بود؟

تزریق فیلر یا پرکننده های پوستی یکی از آسان ترین و نسبتا مقرون به صرفه ترین روشهای افزایش حجم و جوانسازی پوست در مقایسه با روشهای جراحی است که با نتایج فوری و کم عارضه همراه است ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین