منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / با بازگشایی مدارس مراقب شیوع شپش سر باشید

با بازگشایی مدارس مراقب شیوع شپش سر باشید

شپش سر (پدیکولوز کاپیتس) یک عفونت شایع و بسیار مسری است که در سرتاسر جهان و همه نژادها از هزاران سال قبل دیده می شود. این بیماری اغلب در مهد کودک ها، مراکز مراقبت های شبانه روزی، سربازخانه ها و مدارس رخ می دهد. علت آن آلودگی به شپش سر است و معمولاً بسیار خارش دار است. شپش حشرات بسیار کوچک بدون بال و شش پایی است که از خون انسان تغذیه می کند. شپش تخمهای خود را به پایه مو نزدیک پوست سر می چسباند و شپش ها 7-10 روز بعد از تخم خارج می شوند. شپش بالغ نمی تواند بیش از 2 روز در خارج سر انسان زنده بماند و برای، زندگی وابسته به گرما و خون پوست سر است. شپش ها از طریق تماس نزدیک به سر و از طریق به اشتراک گذاشتن وسایل آلوده به شپش از کودکی به کودک دیگر منتقل میشوند. تخم شپش یا نیت کمتر از یک میلی متر است و به صورت توده شفاف شبیه قطره اشک به ساقه مو محکم می چسبد. تشخیص شپش سر اغلب با دیدن تخم شپش تأیید می شود. این موجودات ریز حتی در بهداشتی‌ترین شرایط هم می‌توانند بر روی پوست سر پیدا شوند و لزوماً در نتیجه عدم رعایت بهداشت متولد نخواهند شد.

درمان شپش سر را می‌توان از طریق روش‌های خانگی انجام داد یا از داروهای مختلف استفاده کرد. در حال حاضر مشاهده شده است که بعضی از انواع این حشرات در برابر درمان‌های بدون نسخه مقاوم شده‌اند و برای از بین بردن آنها باید به سراغ داروهای جدیدتری رفت.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علت ابتلا به شپش سر

داشتن شپش سر آزاردهنده است؛ اما خطرناک نیست و باعث شیوع بیماری نمی‌شود. ابتلا به شپش، نشانه این نیست که بهداشت فرد ضعیف بوده است بلکه شپش سر به خون احتیاج دارد و فرقی نمی‌کند که این خون متعلق به فردی تمیز است که بهداشت را کاملاً رعایت می‌کند یا فردی که نامرتب و غیربهداشتی است. ابتلا به شپش سر از دو طریق صورت میگیرد:

انتقال شپش به روش مستقیم

شپش سر

انتقال شپش به روش غیرمستقیم

انتقال غیرمستقیم شپش، روشی غیرمعمول است و می‌تواند از طریق لباس‌هایی که در کنار هم به چوب ‌رختی آویزان شده‌اند، انجام شود. به‌عنوان‌مثال، کلاه یا روسری هایی که به یک قلاب آویزان شده یا در یک کمد مشترک نگهداری می‌شوند.

علائم ابتلا به شپش سر

افراد در معرض خطر شپش سر

شپش سر ممکن است در هر کسی رخ دهد؛ اما کودکان 3 تا 11 ساله به احتمال بیشتری مبتلا می شوند. همه افراد می توانند دچار شپش سر شوند و ابتلا به بیماری ارتباطی با تمیزی شخص یا محیط اطراف او ندارد. از آنجا که پنجه های شپش قادر به چسبیدن به برخی از موهای خاص هستند، کسانی که موهای فر دارند، کمتر از کسانی که نوع موهای نرم تری دارند تحت تأثیر قرار می گیرند. دختران بیشتر از پسران دچار شپش می‌شوند، احتمالاً به این دلیل که تمایل بیشتری به داشتن موهای بلندتر دارند. حیوانات خانگی و حیوانات دیگر عفونت را گسترش نمی دهند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان شپش سر

داروهای بدون نسخه (OTC) یا Over-the-counter برای معالجه افراد مبتلا و خانواده‌های آنها استفاده می‌شود. این مراحل درمانی را دنبال نمایید:

  1. تمام لباس‌ها را دور کنید و شپش‌ها را بزدایید.
  2. مطابق دستورالعمل‌های برچسب داروهای ضد شپش که به آن pediculicide نیز گفته می‌شود، عمل کنید. اگر کودکی موهایی بیش از اندازه بلندی دارد، نیاز به استفاده از سری دوم دارو است. قبل از استفاده از داروهای شپش، از شامپو یا نرم کننده ترکیبی یا خامه‌ای استفاده نکنید. در حین درمان، موها را به مدت یک یا دو روز نشورید.
  3. فرد آلوده پس از درمان لباس تمیز بپوشد.
  4. اگر بعضی از شپش‌های زنده، هشت تا 12 ساعت بعد از درمان یافت می‌شوند؛ اما کندتر از گذشته حرکت می‌کنند، عقب نشینی نکنید. با استفاده از یک شانه ریز دندانه‌دار (شانه شپش)، شپش‌های زنده و باقی مانده را از مو جدا کنید. گاهی داروها برای از بین بردن شپش‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند.
  5. اگر شپش‌های مرده دیده نشوند و به نظر می‌رسد که شپش‌ها پس از هشت تا 12 ساعت در حین درمان همچنان فعال هستند ممکن است دارو کار نکرده باشد. به منظور یافتن داروی دیگر به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید و دستورالعمل‌های درمانی آن‌ها را دنبال نمایید.
  6. شانه‌های نیت (تخم شپش سر) که اغلب در بسته‌های داروهای شپش یافت می‌شوند باید برای از بین بردن تخم‌ها و شپش‌ها از ساقه مو استفاده شوند. بسیاری از شانه‌های ریز ساخته شده، برای گربه‌ها و سگ‌ها نیز مؤثر هستند.
  7. بعد از درمان اولیه، هر دو تا سه روز یک‌بار تخم‌ها و شپش‌ها را از مو جدا نمایید.
  8. حداقل برای هفت تا 10 روز از ادامه درمان عقب نشینی نکنید.
  9. تمام افراد تحت درمان را دو تا سه هفته بررسی نمایید تا مطمئن شوید که همه شپش‌ها و تخم‌ها از بین رفته‌اند.

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :میناخلیفی نژاد [ 1400-09-08 ]
آقای دکترشمابینظیرید هم ازشرجوشهام خلامصم کردیم هم کاربوتاکستون عالیه چندین ساله مراجعه کننده هستم وهمیشه شماروبه همه معرفی کردم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لزوم تخلیه کمدون ها و ماکرو کمدون هالزوم تخلیه کمدون ها و ماکرو کمدون ها

کومدون ها زمانی ایجاد می‌ شوند که منافذ پوست مسدود می‌ شوند. سلول‌ هایی که به فولیکول‌ های ریز مو منقبض می‌ شوند در آکنه بسیار چسبناک می‌ شوند و به یکدیگر می‌ چسبند و در نهایت منافذ را مسدود می‌ کنند و چربی تولید شده توسط غدد سباسه در پشت منافذ مسدود شده جمع می‌ شود و باعث تشکیل کومدون میشود. ... ادامه مطلب

لیزر زئو چیست و چه کاربردهایی برای پوست دارد؟لیزر زئو چیست و چه کاربردهایی برای پوست دارد؟

دستگاه لیزر Xeo همه کاره ترین و سازگارترین پلت فرم زیبایی شناسی یکپارچه است که برای رفع موهای زائد، لایه برداری فرکشنال و فرسایشی نشان داده شده است. ... ادامه مطلب

علت افتادگی پوست چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟علت افتادگی پوست چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

در حالی که افتادگی پوست ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، احتمال آن با افزایش سن افراد، بیشتر می‌شود. از دست دادن وزن به میزان قابل توجه و همچنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها ممکن است باعث افتادگی در پوست شوند ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین