منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
اس وی اف ژل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / علت ریزش موی سکه ای چیست و آیا درمانی دارد؟

علت ریزش موی سکه ای چیست و آیا درمانی دارد؟

ریزش مو انواع مختلفی دارد که هر کدام به دلایلی رخ داده و از الگوی خاصی پیروی می‌کنند مانند ریزش موی هورمونی، ناشی از تغذیه بد، استرس، ژنتیک و ... یکی از انواع ریزش مو، ریزش موی سکه‌ ای است که می‌تواند در موی سر و ریش و دیگر نقاط بدن اتفاق بیفتد و ظاهر بدی نسبت به دیگر انواع ریزش مو دارد. ریزش موی سکه ای نوعی بیماری به شمار می رود که دستگاه ایمنی بدن را تهدید می کند. در این بیماری سلول ها بدن به اشتباه شروع به حمله کردن به فولیکول ها مو می کنند. در این شرایط قسمتی یا تمام موی شما دچار ریزش می شود. این بیماری سه نوع دارد که شامل ریزش موی سکه ای، ریزش کامل مو، ریزش تمام موهای بدن می شود. تقریباً ۳۰ درصد افراد مبتلا به نوع پیشرونده این بیماری مبتلا می‌شوند و ممکن است دچار ریزش موی کلی شوند. پیشنهاد می‌شود که افراد به محض مشاهده ریزش سکه ای مو به پزشک مراجعه کنند.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو ، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علت ریزش سکه ای مو

ریزش موی سکه‌ای هنگامی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های سفید که نقش اصلی را در سیستم ایمنی بدن بر عهده دارند، به سلول‌های تشکیل‌دهنده فولیکول مو حمله می‌کنند و باعث از بین رفتن و یا کاهش قابل ملاحظه سرعت تولید آنها می‌شوند. هنوز علت اینکه چرا سیستم ایمنی بدن به این شکل فولیکول‌های مو را مورد حمله قرار می‌دهد، به درستی شناخته نشده است. علیرغم آنکه دانشمندان هنوز در مورد علت بروز این تغییرات اطمینان کافی ندارند؛ اما به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی هم در بروز آلوپسی سکه‌ای نقش دارند؛ زیرا احتمال بروز این عارضه در افرادی که قبلاً یکی از اعضای خانواده یا فامیل نزدیک آنها به آن مبتلا شده است، بیشتر است. نکته مهم دیگر در مورد بیماری ریزش موی سکه‌ای آن است که علیرغم آنچه که خیلی از افراد تصور می‌کنند، شواهد علمی چندانی در تأیید ارتباط این بیماری با استرس‌های روحی و روانی به دست نیامده است. این احتمال وجود دارد که استرس بسیار شدید بتواند نقش تحریک کننده این عارضه را داشته باشد؛ اما تحقیقات جدیدتر نشان داده است که عوامل ژنتیکی در بروز آن نقش مهم‌تری دارند.

عوامل تأثیرگذار بر ریزش سکه‌ای مو

  1. ژنتیک: اگر یکی از والدین شما، ریزش موی سکه‌ای یا هرگونه مشکل خود ایمنی دیگری مانند SLE, RA داشته است، شما نیز به احتمال فراوان به آن دچار خواهید شد.
  2. مراقبت از پوست: استفاده از مواد شیمیایی مضر از طریق برخی شامپوها یا رنگ کننده های مو، از آنجا که بر روی ریشه مو تأثیر خواهند گذاشت، می‌تواند از عوامل ایجاد ریزش موی سکه‌ای شود.
  3. استرس: قرار گرفتن در معرض هرگونه شرایط محیطی و یا روحی نامناسب، بر ریزش مو بسیار تأثیرگذار است. استرس‌های روحی و در پی آن استفاده از داروهای ضد استرس، احتمال رخداد این واقعه خود ایمنی را افزایش خواهد داد. در هنگام استرس و برای رفع آن، در بدن هورمون کورتیزول منتشر شده که این هورمون، سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار داده و در پی آن شاهد این بیماری خواهیم شد.
  4. واکسیناسیون: برخی اوقات و به‌ویژه در کودکان، پس از انجام واکسیناسیون ممکن است شاهد ریزش موی سکه‌ای شویم.
  5. عفونت‌های ویروسی: از آنجا که سیستم ایمنی بدن تا رفع ویروس، بسیار فعال است، ممکن است فولیکول‌ها را به اشتباه ویروس تشخیص داده و به آنها حمله‌ور شود.
  6. کمبود ویتامین D: بر طبق تحقیقات صورت گرفته، کسانی که از کمبود ویتامین رنج می‌برند، پس از مدتی دچار ریزش موی سکه‌ای شده‌اند.
  7. سایر بیماری‌ها: در صورتی که به این بیماری دچار شده‌اید، شانس شما برای دچار شدن به بیماری‌های خود ایمنی دیگری از قبیل اختلالات تیروئید، کم‌خونی و یا Vitiligo، بیشتر خواهد بود. در صورت بروز این واقعه و داشتن ۲ یا چند بیماری خود ایمنی، شدت ریزش موهای شما بسیار بیشتر خواهد شد.
علت ریزش موی سکه ای

علائم ریزش مو سکه ای

  1. ریزش مو ناحیه ای: آلوپسی آره آتا اغلب با ریزش مو سکه ای در یک یا چند ناحیه آغاز می شود. شما ممکن است اولین بار با دیدن موهای ریخته شده بر روی بالش یا در حمام متوجه ریزش موی خود شوید. ریزش مو در آلوپسی آره آتا اغلب در سر اتفاق می افتد؛ اما می تواند ابروها، مژه ها، ریش ها و هر ناحیه ای که مو در آن رشد می کند را درگیر کند.
  2. نازک شدن موها: در بیشتر موارد مو های اطراف حاشیه نواحی که در اثر آلوپسی آره آتا دچار ریزش مو شده اند نازک می شوند.
  3. ریزش مو گسترده: با گذر زمان، بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا دچار طاسی می شوند. برخی ممکن است تمام موهای بدن خود را از دست بدهند. این حالت از آلوپسی آره آتا شیوع چندانی ندارد. همچنین ریزش مو نواری موهای پشت سر در آلوپسی آره آتا شایع نیست.

انواع ریزش موی سکه ای

  1. آلوپسی آره آتا توتالیس که فرد تمامی موهای سر خود را از دست می‌دهد نیز نوعی بیماری آلوپسی محسوب می‌شود.
  2. اوفیاز آلوپسی آره آتا نوع دیگری از این بیماری است که ریزش مو در کناره‌ها، ناحیه گیجگاهی و پشت سر فرد مشاهده می‌شود.
  3. آلوپسی یونیورسالیس نوع دیگری از این بیماری است که فرد تمامی موهای بدن خود را از دست می‌دهد‌.

ریزش سکه ای مو در زنان

ریزش موی سکه ای در زنان یا آلوپسی آندروژونی عملکردی مشابه با ریزش موی آلوپسی در مردان دارد. در خانم ها، این وضعیت عمدتاً در اواسط دهه 20 بروز می کند و شروع به ریزش مو در جلوی پیشانی یا بالای سر خود می کنند. در الگوی ریزش موی زنانه، مرحله رشد مو کند می‌شود. همچنین برای شروع رشد مو زمان بیشتری طول می‌کشد. فولیکول‌های مو کوچک می‌شوند و موهایی که رشد می‌کنند نازک‌تر و نرم‌تر هستند. طبیعی است که زنان هر روز ۵۰ تا ۱۰۰ مو از دست بدهند؛ اما افرادی که الگوی طاسی دارند، می‌توانند بسیاری موی دیگر از دست بدهند.

الگوی ریزش سکه ای مو چگونه است؟

نازک شدن موها از آشکارترین علائم طاسی با الگوی مردانه است. در مردان این وضعیت در فرق سر، گیجگاه یا هر دو ناحیه شروع می‌شود. همچنین ممکن است باعث بلند شدن پیشانی شود که به دلیل عقب رفتن خط رویش مو است. در زنان، ریزش مو از بالای سر آغاز می‌شود. در حالی که مردان می‌توانند کامل طاس شوند؛ اما زنان معمولاً تمام موهای خود را در فرق سر از دست نمی‌دهند. ریزش موی سکه‌ ای معمولاً به صورت ریزش ناگهانی تکه‌های کوچک مو در پوست سر ظاهر می‌شود؛ اما گاهی اوقات از صورت و بدن نیز آغاز می‌شود. ممکن است ناخن‌های دست کمی سوراخ شوند یا لکه‌هایی بر روی آنها ظاهر شود. این بیماری اغلب به صورت دوره‌ای عود می‌کند که در بین این دوره‌ها موها مجدداً رشد می‌کنند. الگوی ریزش مو در فرد که دچار این عارضه شده است به صورت دایره هایی سکه ای است.

تشخیص ریزش موی سکه ای

پزشکان به راحتی و با بررسی علائم، می‌توانند این بیماری را تشخیص دهند. آنها معمولاً میزان ریزش مو را بررسی می کنند و موهای مناطق آسیب دیده را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهند. در صورتی که بعد از معاینه بالینی اولیه، پزشک نتواند تشخیص دهد، می تواند بیوپسی پوست انجام دهد. از آنجایی که علائم آلوپسی، بسیار متمایز و خاص است، معمولاً سریع قابل تشخیص است. تشخیص ریزش موی سکه ای معمولاً از روی ظاهر معمولی تکه های طاس است. در صورتی که علائم دیگری داشته باشید، ممکن است نیاز به آزمایش خون برای بررسی شمارش خون و عملکرد تیروئید داشته باشید.

درمان ریزش سکه ای مو

در حال حاضر هیچ گونه درمان قطعی برای ریزش مو سکه ای وجود ندارد، هرچند برخی گزینه های درمانی از سوی پزشکان مختلف جهت کمک به رشد سریع و مجدد موها به کار برده می شوند. در ادامه به توضیح برخی از درمان های رایج ریزش مو سکه ای می پردازیم:

رایج ترین درمان آلوپسی آره آتا و نیز درمان ریزش سکه ای ریش ، استفاده از ترکیبات کورتیکواستروئیدی (کورتون ها) است. این ترکیبات داروهایی با خاصیت ضدالتهابی قدرتمند بوده که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند. بنابراین مصرف آنها موجب توقف فرآیند از بین رفتن فولیکول های مو می گردد. این داروها به طور شایع از طریق تزریق آمپول در محل ضایعات، استعمال موضعی کرم ها یا در موارد بسیار شدید بیماری به صورت خوراکی به کار می روند. در روش تزریق آمپول، ترکیبات کورتیکواستروئیدی توسط یک سوزن ظریف به نواحی طاس در پوست سر تزریق می شوند. این تزریق ها هر ۴ الی ۶ هفته تکرار گردیده و بایستی حتماً زیر نظر پزشک صورت گیرند.

کورتیکواستروئیدهای موضعی در انواع و اقسام فرمولاسیون ها (اعم از محلول ها، لوسیون ها، فوم، کرم و پماد) و برندهای مختلف به فروش رسیده و به منظور کاهش پاسخ التهابی در فولیکول مو به کار می روند. پماد بتامتازون برای ریزش سکه ای مو از جمله این گزینه های درمانی است. مطالعات نشان داده است که پس از استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی ریزش مو کاهش یافته و هرچه کورتون قوی تر باشد اثرات مثبت آن بیشتر مشهود خواهد بود. استعمال موضعی کورتیکواستروئید به ویژه در درمان کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا بسیار سودمند است. با این حال اثربخشی این روش به میزان جذب کورتون توسط پوست سر بستگی دارد.

گاهی اوقات کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای موارد شدید ریزش مو تجویز می شوند. با استفاده از این داروها فعالیت بیماری کاهش یافته و به موها فرصت رشد مجدد داده می شود. برخی بیماران در مدت زمان کوتاهی پس از شروع مصرف قرص های کورتون شاهد رشد مجدد موهای خود خواهند بود. بیماران جوان معمولاً عوارض اندکی را در مصرف داروهای خوراکی کورتیکواستروئیدی از خود نشان می دهند.

از جمله دیگر داروهایی که پزشکان برای تقویت رشد موها یا تغییر عملکرد سیستم ایمنی برای بیماران تجویز می کنند می توان به ماینوکسیدیل، آنترالین، SADBE و DPCP اشاره کرد. بسیاری از این داروها علی رغم اثرگذاری بر رشد مجدد موها، قادر به پیشگیری از بروز نواحی جدید طاسی نخواهند بود. در زیر به توضیح مختصر این متدهای درمانی می پردازیم:

درمان با ماینوکسیدیل موضعی ۵ درصد، یک یا دو مرتبه در روز به منظور تحریک رشد موی سر، ابروها و ریش توصیه می شود. اغلب اوقات این دارو در ترکیب با داروهای موضعی کورتیکواستروئیدی به کار برده شده و به این ترتیب حداکثر اثرات مثبت خود را اعمال می کند. استفاده از این دارو آسان بوده و ماینوکسیدیل اغلب اثرات جانبی اندکی دارد. اثربخشی این دارو بر روی رشد موها عمدتاً پس از ۱۲ هفته از مصرف قابل مشاهده خواهد بود. ماینوکسیدیل همچنین به عنوان یکی از درمان های شناخته شده طاسی با الگوی مردانه در افراد مسن کاربرد دارد.

کرم یا پماد آنترالین گزینه بعدی در درمان ریزش مو سکه ای به شمار می رود. این ماده مصنوعی که شبیه قیر است، به طور رایج در درمان پسوریازیس و نیز آلوپسی آره آتا به کار برده می شود. اغلب اوقات اثرات این ماده ظرف مدت ۸ تا ۱۲ ماه مشهود خواهد بود. اگرچه برخی عوارض جانبی موقت همانند آزار پوستی و تغییر رنگ قهوه ای پوست در ناحیه درمان ممکن است به دنبال مصرف آنترالین بروز یابد.

ایمونوتراپی موضعی با ترکیبات شیمیایی مانند دی فنیل سیپرون (DPCP)، دی نیتروکلروبنزن (DNCB) یا اسکواریک اسید دی بوتیل استر (SADBE) عمدتاً در درمان موارد شدید ریزش موی سکه ای و آلوپسی توتالیس یا یونیورسال به کار می رود. مصرف این ترکیبات یک واکنش آلرژیک در پوست ایجاد نموده و به این ترتیب عملکرد سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهد. تقریباً ۴۰ درصد از بیمارانی که تحت درمان ایمونوتراپی موضعی برای آلوپسی آره آتا قرار می گیرند ظرف مدت شش ماه از شروع درمان شاهد رشد مجدد موهای خود خواهند بود. البته بیمارانی که از این طریق اقدام به درمان ریزش موی سکه ای در خود می نمایند بایستی برای حفظ اثرات آن، درمان خود را تا مدت ها ادامه دهند.

فتوکموتراپی ( نوردرمانی ) در درمان طاسی و تقویت رشد مو در برخی مطالعات به عنوان جایگزینی مناسب در افرادی که به هر دلیل قادر به دریافت درمان های سیستمیک و تهاجمی نیستند معرفی شده است.

داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی و بخصوص مهارکننده های آنزیم جانوس کیناز یا JAK مانند توفاسیتینیب (Tofacitinib) و روکسولیتینیب (Ruxolitinib) امروزه در درمان آلوپسی آره آتا کاربرد روزافزونی پیدا کرده اند. این داروها در اصل برای درمان بیماری هایی چون آرتریت روماتویید (روماتیسم مفصل) ابداع شده اند. مهارکننده های آنزیم جانوس کیناز در حال حاضر فاقد تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش موی سکه ای بوده و تنها به فرم خوراکی در دسترس هستند. این داروها ممکن است در درمان برخی از افراد مبتلا به فرم شدید آلوپسی آره آتا مؤثر بوده و موجب رشد مجدد موها حتی تا سال ها بعد از شروع بیماری گردند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی مو مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کنند.

برای درمان ریزش مو سکه‌ای با استفاده از کاشت مو ابتدا باید علت ریزش مو سکه‌ای درمان شده باشد. سپس کاشت مو در نواحی کم‌پشت انجام گیرد. روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که در ادامه بحث به آن اشاره می‌کنیم. تشخیص اینکه کدام روش برای چه کسی مناسب است، به معاینه جراح، انجام برخی آزمایش‌ها و شرایط فرد بستگی دارد.

آیا ریزش موی سکه ای خطرناک است؟

ریزش موی سکه ای مسری نبوده و از لحاظ جسمی بیماری شدیدی را در افراد ایجاد نمی کند. با این حال، ممکن است بسیاری از نظر روحی به سختی با این مسئله کنار بیایند. برای بیشتر افراد، ریزش موی سکه ای آسیب های روحی شدیدی را به همراه خواهد داشت. از این رو درمان این مشکل هم از لحاظ جنبه ظاهری و هم مسائل روحی مرتبط با آن بسیار حائز اهمیت است.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو، با کسب سالها تجربه در تزریق ژل و تزریق چربی و انجام روشهای جوانسازی مانند اندولیفت و هایفوتراپی در اصفهان، یکی از بهترین ارائه دهندگان این خدمات می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رمضانی [ 1402-07-17 ]
من به طور ناگهانی متوجه شدم در ناحیه جلوی سرم ریزش سکه ای دیدم ایا درمان دارد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع ریزش موی زنانانواع ریزش موی زنان

ریزش مو در زنان معمولاً زمانی مشخص می‌شود که فرد به طور غیرمنتظره‌ای ، مقدار زیادی مو از دست می‌دهد. به طور طبیعی همه‌ی ما روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهیم ، ریزش موها بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است ... ادامه مطلب

آنچه باید قبل از جراحی زیبایی پلک بدانیدآنچه باید قبل از جراحی زیبایی پلک بدانید

جراحی زیبایی پلك عملی است كه در جریان آن چربی ، پوست و عضله اضافی پلك های بالا و پایین برداشته می‌شود. این عمل افتادگی پوست و پف آلودگی پلك بالا كه می تواند حالت خستگی و پیری به چهره شما بدهد را بر طرف سازد ... ادامه مطلب

لیزر بهترین روش درمان زگیللیزر بهترین روش درمان زگیل

به عمل سوزاندن الکتروکوتر گفته می شود که روش جراحی معمولی است و برای درمان انواع زگیل تناسلی و زگیل معمولی کاربرد دارد. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین