منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / چرا مژه ها می ریزند؟علل اصلی ریزش مژه ها

چرا مژه ها می ریزند؟علل اصلی ریزش مژه ها

مژه در کنار زیبایی وظیفه محافظت از چشم و جلوگیری از ورود آلودگی را به درون این ارگان حیاتی در بدن بر عهده دارد. بسیاری از افراد، به ویژه بانوان، خواهان مژه هایی بلند و زیبا هستند؛ اما گاهی مژه ها شروع به ریزش می کنند و همین امر نگرانی های زیادی را برای افراد به وجود می آورد. مژه ها هم مانند موهای سر، چرخه ی طبیعی رشد دارند. در این چرخه مژه ها می ریزند و دوباره رشد می کنند. اگر سرعت ریزش مژه های شما بیشتر از سرعت رشد آنها باشد، احتمالاً دچار ریزش مژه هستید. دلایل متعددی می توانند عامل ریزش مژه های شما باشند. تشخیص علت اصلی ریزش مژه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا تشخیص درست، موفقیت درمان را تضمین می کند.

تقویت موها و درمان ریزش مو با روشهای مختلف و تجویز داروهای موثر، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

چرخه طبیعی رشد مژه

به طور متوسط بزرگسالان دارای 100 تا 150 مژه در پلک بالایی و 50 تا 75 مژه در پلک پایینی هستند. هر مژه دارای یک چرخه رشد است که شامل دو مرحله زیر است:

علل اصلی ریزش مژه ها

علل اصلی ریزش مژه ها

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است سبب ریزش مژه شود. اگر موهای سر، ابرو و بدنتان نمی‌ریزد، علل ریزش مژه نشانه این موارد باشد:

  1. حساسیت به مواد آرایشی
  2. طولانی نگه داشتن آرایش چشم
  3. استفاده از فر کننده های مژه
  4. آلرژی به ریمل مژه و ابرو
  5. حساسیت به چسب استفاده شده برای اکستنشن مژه

ریزش مژه نشانه چیست؟

ریزش مو می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد و تشخیص قطعی آن بر عهده ی پزشک است.

اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی مانند پرکاری یا کم کاری غده ی تیروئید، می تواند یکی از عوامل ریزش مژه ها باشد. از نشانه های غده ی تیروئید پرکار کاهش وزن، سردرد و اختلالات خواب و عدم تحمل گرما است. غده ی تیروئید کم کار نیز خود را با علائمی مثل افزایش وزن، خشکی پوست، مشکلات گوارشی مانند یبوست، تهوع، استفراغ نشان می دهد. هر دو نوع اختلال ممکن است باعث ریزش مو شوند. تشخیص اختلال عملکرد غده ی تیروئید شما، بر عهده ی پزشک است و معمولاً با آزمایش خون مشخص می شود.

رژیم غذایی نامناسب

کیفیت رژیم غذایی شما، مستقیماً بر سلامت پوست و مو و مژه شما اثر می گذارد. کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند اسیدهای آمینه و پروتئین ها، ویتامین هایی مثل بیوتین و مواد معدنی از جمله آهن و روی، باعث ریزش موها، ابرو و مژه می شوند.

استرس و فشار عصبی

اضطراب یکی از دلایل رایج و مهم ریزش موها، مژه ها و ابرو است. وقتی بدن شما تحت فشار عصبی و استرس قرار می گیرد، میزان ترشح هورمون کورتیزول افزایش می یابد. افزایش ترشح این هورمون در بدن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و می تواند موجب ریزش مژه هایتان شود.

استفاده ی بیش از حد از ریمل مژه

مطالعات نشان می دهد که استفاده ی بیش از حد از ریمل مژه، مداد و خط چشم یا لوازم آرایشی تاریخ گذشته و بی کیفیت، یکی از دلایل ریزش مژه ها در خانم ها است. به خصوص ریمل ها و مداد و خط چشم های ضد آب که به سختی از روی مژه ها پاک می شوند.

حساسیت به لوازم آرایشی

گاهی بعضی از افراد به مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی واکنش های آلرژیک و حساسیتی نشان می دهند که باعث ریزش مژه ها می شود.

واکنش آلرژیک به آلرژن های محیطی

گاهی هم برخی افراد نسبت به آلرژن های محیطی، مثل گرد و خاک، موی حیوانات خانگی، حشرات و حتی خوراکی ها واکنش آلرژیک نشان می دهند. استفاده از لوازم آرایشی حساسیت زا در این افراد، پوست پلک را ملتهب کرده و باعث ریزش مژه ها می شود.

مصرف برخی داروها

برخی داروهای خاص که برای درمان بیماری های دیگر مصرف می شوند، می توانند عامل ریزش مژه ها باشند. داروهایی مثل داروهای ضد کلسترول، هپارین و داروهای ضد انعقاد خون، پروسپرانول، رتینوئیدها، آندروژن ها، داروهای درمان کننده ی اختلالات غده ی تیروئید و اسید والپروئیک از جمله داروهایی هستند که ممکن است عارضه ی ریزش مژه را به همراه داشته باشند. داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی و رادیوتراپی باعث التهاب چشم و ریزش مژه ها و ابرو می شوند.

التهاب پلک ها یا بلفاریت

التهاب لبه ی پلک ها یا همان بلفاریت یکی از علت های محرک ریزش مژه است. هنگامی که پلک ملتهب و متورم می شود، ریشه ی مژه ها ضعیف شده و به آسانی می ریزند. به همین دلیل وقتی پلک هایتان متورم است، هنگام شست و شوی چشم ها تعدادی از مژه ها کنده می شوند. التهاب ممکن است به علت آلرژی و حساسیت به محصولات آرایشی مثل مداد، سایه و خط چشم، ریمل به خصوص ریمل ضد آب، ضربه به چشم و مالیدن شدید پلک ها ایجاد شود. این التهابات در نهایت می تواند به ریزش مژه ها منجر شود.

عفونت چشم و پلک ها

عفونت های باکتریایی (استافیلوکوک و سفلیس)، ویروسی (هرپس، سیمپلکس و HIV)، قارچی و انگلی نیز با ایجاد ادم و التهاب باعث ریزش مژه می شوند. در درمان این عفونت ها به هیچ وجه سهل انگاری نکنید.

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث خشکی پوست ، خارش پوستی شدید، قرمزی و التهاب پوست می شود. این بیماری روی پوست پلک ها و مژه ها نیز تأثیر می گذارد و موجب ریزش مژه ها و حتی ابرو می شود. فرد مبتلا به اگزما، ممکن است پوست پلک خود را بخاراند که باعث کنده شدن مژه ها می شود.

خوابیدن با آرایش چشم

باقی ماندن مواد آرایشی روی چشم هایتان هنگام خواب، منافذ روی پوست پلک ها را می بندد و زمینه را برای رشد میکروب ها و ایجاد التهاب فراهم می کند.

بیماری‌های خود ایمنی پوست

افرادی که به بیماری های خود ایمنی مانند آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای ، لوپوسرایتماتوز دیسکوئید و پسوریازیس مبتلا هستند، بیشتر در معرض ریزش مژه ها هستند.

تغییرات در متابولیسم بدن

تغییرات متابولیسم در بدن که به علت افزایش سن اتفاق می افتد، می تواند در چرخه ی رشد مو ها و مژه ها اختلال ایجاد کند و باعث ریزش آنها شود. با افزایش سن، فولیکول های مژه کمتر فعالیت می کنند و رشد آنها کاهش پیدا می کند.

ریزش مژه بر اثر سوختگی

سوختگی مژه ها معمولاً هنگام نزدیک شدن به آتش اتفاق می افتد. اگر فولیکول‌ های مو آسیب ببینند، به احتمال زیاد امکان رشد مجدد آنها وجود ندارد؛ اما اگر فولیکول ها سالم مانده باشند، پس از شش هفته دوباره رشد می‌کنند.

ریزش مژه تا چه حد طبیعی است؟

ریزش هر روز بین یک تا پنج مژه امری طبیعی است.

پیشگیری از ریزش مژه

بر اساس علل ریزش مژه که به برخی از آنها در بخش های فوق اشاره کردیم، لازم است تا راه های پیشگیری از ریزش مژه را نیز بشناسیم و تا جای ممکن از بروز این مسئله جلوگیری به عمل آوریم. اصلی ترین راه هایی که می توانید برای پیشگیری از ریزش مژه انجام دهید، به شرح زیر هستند:

بانوانی که به میزان زیادی از مواد آرایشی مژه استفاده می کنند برای جلوگیری از ریزش مژه های خود باید میزان مصرف مواد آرایشی مژه را کاهش دهند. ریمل زدن مژه ها به صورت دائمی و مداوم سلامت مژه ها را تهدید می کند و باعث ریزش آنها می شود. در نتیجه باید از این کار پرهیز کرد.

در صورتی که از مواد آرایشی مژه و ریمل استفاده کنید، سعی کنید که از برند های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید و از به کار بردن ریمل های بی کیفیت و ارزان قیمت پرهیز کنید؛ زیرا اینگونه مواد آرایشی تأثیر مخرب بیشتری بر روی مژه ها می گذارند.

کاشت مژه و استفاده از مژه مصنوعی می تواند باعث ریزش آنها شود. در نتیجه لازم است که برای حفظ سلامتی و زیبایی مژه های طبیعی از انجام دادن این امور بپرهیزید.

برای اینکه به سلامتی مژه ها و حتی موهای خود کمک کنید و ریزش آنها جلوگیری به عمل آورید، لازم است تا یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید که در آن مواد معدنی، ویتامین های مورد نیاز برای فولیکول مو و سایر مواد مغذی لازم برای موها تامین شود.

درمان ریزش مژه

چند روش برای درمان ریزش مژه وجود دارد که می‌توانید با به‌کارگیری آنها، این عارضه را متوقف یا حتی درمان کنید. یکی از مهم‌ترین این روش‌ها درمان طبیعی است که داشتن یک رژیم غذایی سالم رکن اصلی آن محسوب می‌شود. این رژیم غذایی باید شامل مواد ضروری برای رشد مژه باشد. در واقع اگر هیچ بیماری زمینه‌ای یا هورمونی خاصی نداشته باشید، فقط فقر غذایی باعث ریزش مو و مژه شما می‌شود. تغذیه مناسب با سلامت پوست و موی شما در ارتباط مستقیم است. مواد اصلی که باعث تقویت مژه می‌شوند را در ادامه معرفی می‌کنیم:

پروتئین

موهای شما عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است، بنابراین استفاده از رژیم غذایی حاوی این ماده مهم، بسیار حیاتی است. پروتئین اسیدهای آمینه‌ای را فراهم می‌کند که برای تولید کراتین لازم است. کراتین می‌تواند به سالم‌ماندن و تقویت مژه ها کمک کند.

بیوتین

بیوتین همچنین از تولید کراتین پشتیبانی می‌کند و مانع از ریزش مژه می‌شود. این ماده در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله آجیل، گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، پیاز، پیازچه و غلات کامل یافت می‌شود.

ویتامین آ و ث

میوه و سبزیجات تازه حاوی ویتامین‌ها و املاح مختلفی هستند. در بین این‌ها ویتامین‌های آ و ث به تولید سلول‌های تازه کمک می‌کنند و باعث طراوت و شادابی پوست و مو می‌شوند. این دو نوع ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی، انواع توت و آووکادو وجود دارد.

نیاسین

نیاسین (ویتامین B-3) به بهبود جریان خون در فولیکول‌های مو کمک می‌کند و باعث رشد مو و مژه می‌شود. نیاسین در برخی مواد غذایی مانند مرغ، ماهی، گوشت گاو، بوقلمون، بادام زمینی، نخود سبز و آووکادو پیدا می‌شود.

آهن

رژیم غذایی فاقد آهن ممکن است باعث شود بسیاری از مژه ها همزمان در مرحله میانی یا مرحله استراحت از رشد خود باقی بمانند و مژه جدیدی تولید نشود. خوردن غذاهای غنی از آهن می‌تواند از این امر جلوگیری کند. این مواد شامل سبزیجات تیره و برگ مانند اسفناج، میوه خشک‌شده، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا، غلات غنی‌شده با آهن و غیره هستند.

مولتی ویتامین

گاهی لازم است در کنار غذای خود از مکمل‌های مولتی ویتامین هم استفاده کنید. برای این موضوع برندهای مختلف در بازار وجود دارد که بیشتر آنها سالم و مفید هستند. البته قبل از تهیه هر کدام با پزشک یا متخصص مشورت کنید که محصول مصرفی شما حاوی همه انواع ویتامین باشد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان های شیمیایی و دارویی ریزش مژه

علاوه بر روش‌های طبیعی و خوراکی برای درمان ریزش مژه، روش‌های شیمیایی هم برای این کار وجود دارد. شما می‌توانید طیف وسیعی از سرم های رشد مژه و ژل های نرم کننده را از داروخانه یا فروشگاه‌های معتبر پیدا کنید. این‌ها را می‌توان به‌تنهایی استفاده کرد یا در زیر آرایش از آنها بهره برد. برخی از انواع بهترین مارک ریمل حاوی نرم کننده‌هایی مانند کمپلکس‌های لیپیدی یا پپتیدی هستند که تا حدودی به رشد مژه کمک می‌کنند.

کاشت مژه طبیعی

کاشت مژه طبیعی جزء روش های درمان قطعی و دائمی برای درمان ریزش مژه ها و افزایش حجم آنها خواهد بود. این فرآیند زیبایی به صورت جراحی انجام می‌ شود و مراحل انجام آن مانند پیوند مو و ابرو سپری خواهد شد. مرحله جایگذاری و مژه ها بسیار اهمیت دارد زمانی که ‌ها از بانک مو استخراج می شود و در شیار هایی که در لبه ایجاد شده قرار گیرد.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو، با کسب سالها تجربه در تزریق ژل و تزریق چربی و انجام روشهای جوانسازی مانند اندولیفت و هایفوتراپی در اصفهان، یکی از بهترین ارائه دهندگان این خدمات می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صبا [ 1402-08-07 ]
من مدت 6ماه پشت هم مژه کاشتم و همه مژه هام ریخت خیلی مواطب باشید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیزر کم توان چیست و چه کاربردهایی دارد؟لیزر کم توان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امروزه لیزردرمانی به عنوان برترین شیوه درمانی و کم تهاجمی ترین روش ممکن در دنیا شناخته شده است که توسط آن می توان به اهداف درمانی و زیبایی گسترده ای دست یافت. در لیزر کم توان همانطور که از نامش پیدا است از شدت تابش نور کم استفاده می شود و درصد آسیب رسانی ندارد. ... ادامه مطلب

همه چیز درباره اندولیفت صورت و نتایج آنهمه چیز درباره اندولیفت صورت و نتایج آن

یکی از روش های اندولیفت کردن که موجب جوانسازی میشود و موجب تحریک کردن بافت های عمقی و موجب کلاژن سازی و سفت کردن پوست و از افتادگی پوست جلوگیری می کند. ... ادامه مطلب

تأثیر پیلینگ اسید سالیسیلیک بر آکنهتأثیر پیلینگ اسید سالیسیلیک بر آکنه

آکنه وقتی ایجاد می‌ شود که جوش‌ ها به قدری در عمق لایه‌ های پوستی نفوذ می‌ کنند که باعث صدمه زدن به این لایه‌ های داخلی می‌ شوند. راهکار های درمانی مؤثری برای ترمیم اسکار آکنه وجود دارند که پیلینگ با اسید سالیسیلیک از جمله این موارد است. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین