منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل

تأثیر ویتامین C روی پوست

پوست یک اندام چند منظوره و بزرگترین اندام بدن است. ظاهر پوست به‌ طورکلی صحت و سلامت آن را نشان می‌دهد. پوست، کاربرد و عملکرد زیادی دارد که نقش اساسی آن فراهم کردن یک سد محکم بین محیط خارجی و آلودگی‌های آن و بافت بدن فرد است. همچنین پوست محافظی در برابر سرما، تهدیدات مکانیکی و شیمیایی، عوامل بیماری‌ زا، اشعه فرابنفش و حتی کم‌ آبی است. پوست در تماس مداوم با محیط خارجی، بیشتر از سایر اندام‌ های ما در معرض آسیب قرار می‌گیرد. پوست ما به‌ طور معمول حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. بیشتر ویتامین C موجود در پوست در لایه آندرودرم (قسمت داخلی) قرار دارد. این ویتامین از رگ‌ های خونی در لایه‌های پوستی به سلول‌ها منتقل می‌شود. شایان ذکر است بدانید سطح ویتامین موجود در کل پوست یکسان نیست و تفاوت قابل توجهی در سطوح مختلف دیده می‌شود. بنا بر گزارش‌های مختلف، ویتامین C در پوست پیر یا آسیب دیده از نور، کمتر یافت می‌شود. ویتامین C یک آنتی‌ اکسیدان قوی است که با خواص ضد رادیکال آزاد بودن خود باعث از بین بردن سلول‌های سرطانی و همچنین جلوگیری از پیری پوست می‌شود. این خاصیت باعث شد تا بسیاری از مجصولات آرایشی بهداشتی حاوی این ویتامین باشند. چه پوستی خشک، چرب یا ترکیبی داشته باشید، ویتامین سی برای سلامت پوست شما مفید است وکمک می‌کند تا پوستی سالم‌ و جوان‌تر داشته باشید.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو ، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

عوارض کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C می‌تواند علائم بسیاری را ایجاد کند. از جمله:

ویتامین سی برای پوست

تشخیص کمبود ویتامین C

اگر پزشک به دلیل رژیم غذایی یا علائم فرد مشکوک به کمبود ویتامین C باشد که در یک فرد سالم بسیار نادر است، ممکن است از شما بخواهد آزمایش خون برای بررسی سطح ویتامین C خود انجام دهید.

محصولات حاوی ویتامین سی

دو روش برای استفاده از ویتامین سی برای مراقبت از پوست وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. استفاده تغذیه‌ ای
  2. استفاده موضعی

استفاده تغذیه‌ای

برخی از مواد خوراکی مثل پرتقال و انواع توت‌ها، غنی از ویتامین سی هستند. این موضوع درست است که شما با خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین سی، مقدار زیادی از آن را کسب خواهید کرد؛ اما به‌طور کلی این روش، مقدار کافی از این ویتامین را برای پوست شما به ارمغان نمی‌آورید. از این رو بهبود قابل توجهی را در پوست خود مشاهده نخواهید نمود. ویتامین دریافتی از مواد غذایی برای سطوح پایین‌تر پوست یعنی اندرودرم کافی است. مشکل اینجا است که ویتامین به سطوح بالایی پوست نمی‌رسد و تمامی آن در لایه‌های داخلی مصرف می‌شود.

استفاده موضعی

در این روش، ویتامین C مستقیماً در بالاترین لایه پوست یعنی مزودرم جذب می‌شود. این موضوع تأثیری آنی بر روی پوست دارد. مصرف موضعی ویتامین C به صاف شدن پوست، کاهش چین‌ وچروک و رفع شدن لکه‌های تیره کمک می‌کند. ویتامین C در مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌های صورت موجود است. سرم‌ها غلیظ‌‌تر از مرطوب‌کننده‌ها هستند و به راحتی جذب پوست می‎شوند. بنا به همین دلیل، متخصصان مراقبت از پوست بیشتر استفاده از سرم‌های ویتامین C را توصیه می‌کنند. بنا به برخی از تحقیقات، بیشترین تأثیر ویتامین ث زمانی است که از سرم‌های موضعی استفاده شود. سرم‌هایی که غلظتی زیر 1 درصد دارند نیز سرشار از مزایا برای پوست شما هستند.

تأثیرات مثبت ویتامین C بر پوست

بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. ویتامین‌های محلول در آب با معده‌ی خالی بهتر جذب بنابراین بهتر است آنها را به صورت ناشتا (30 دقیقه قبل از غذا، یا 2 ساعت بعد از غذا) میل کنید. درصورتی‌که ناراحتی گوارشی ایجاد می‌کند می‌توانید همراه یا بعد از غذا میل کنید.

سرم ویتامین C معمولاً یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود. پس از پاکسازی پوست صورت به ویژه در شب ها، بعد از شستن عمقی صورت خود به استفاده از سرم ویتامین c اولویت دهید. به این ترتیب اجازه می‌دهید مواد مفید سرم ویتامین c به طور عمیق جذب پوستتان شود.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عوارض ویتامین سی برای پوست

اگر به‌ صورت موضعی از ویتامین C استفاده می‌کنید و پوست خشک دارید، احتمال بروز حساسیت پوست به ویتامین C بسیار زیاد است. همان‌طور که گفتیم ویتامین C یک ماده اسیدی بسیار قوی محسوب شده که روی پوست به‌سرعت اکسید می‌شود. در صورت بروز حساسیت پوستی شما شاهد عوارض قرمزی، دانه‌های جوش مانند، خارش پوست ، سوزش و احساس سوزن شدن در هنگام استفاده خواهید بود. اگر شخصی عوارض مصرف ویتامین C مانند سوزش مداوم یا علائم واکنش آلرژیک مانند تورم یا کهیر را تجربه کرد، باید بلافاصله پوست خود را شسته و سرم یا محصول مراقبت از پوست حاوی ویتامین C را از روی پوست به‌طور کامل پاک کند. در موارد حساسیت‌های شدید، گاهی افراد پس از بروز قرمزی و تحریکات پوستی، تپش قلب و تنگی نفس را تجربه می‌کنند.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو، با کسب سالها تجربه در تزریق ژل و تزریق چربی و انجام روشهای جوانسازی مانند اندولیفت و هایفوتراپی در اصفهان، یکی از بهترین ارائه دهندگان این خدمات می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استرچ مارک چیست و چگونه درمان می شود؟استرچ مارک چیست و چگونه درمان می شود؟

ترکهای پوستی که با نام‌های استرچ مارک یا استریا نیز شناخته می‌شوند، از جمله مشکلات پوستی هستند که در اثر عوامل داخلی بدن ایجاد می‌شوند. در این مقاله به عوامل ایجاد آن و راه های درمان این مشکل پوستی اشاره شده است. ... ادامه مطلب

تزریق فیلر بینی در چه مواردی انجام میشود؟تزریق فیلر بینی در چه مواردی انجام میشود؟

فیلر بینی، یک روش غیر جراحی با هدف اصلاح فرم و زیباسازی بینی است. این روش شامل تزریق یک ماده پرکننده (فیلر) مانند اسید هیالورونیک در زیر پوست به منظور ایجاد تغییرات موقت در ساختار بینی است ... ادامه مطلب

مهمترین مراقبت های بعد از پاکسازی پوستمهمترین مراقبت های بعد از پاکسازی پوست

لایه برداری پوست به مجموعه‌ ای از درمان‌ های پوستی می‌ گویند که باعث بهبود بافت، رنگ و سلامت پوست شما می‌ شوند. لایه برداری کلینیکی نیاز به مراقبت‌ های خاصی دارد و مراقبت های بعد از آن مهم هستند؛ چون در مراحل مختلف لایه برداری به پوست شما استرس وارد می‌ شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین