منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / توصیه های پوست و زیبایی / بخور سرد برای پوست بهتر است یا گرم

بخور سرد برای پوست بهتر است یا گرم

معمولاً افراد در هر سن و جنسیتی علاقه به داشتن چهره‌ای جوان و شاداب و زیبا دارند. علاقه به زیبایی در تمام زمان‌ها وجود داشته و بشر را به سمت پیدا کردن راه‌هایی برای جوانسازی پوست هدایت کرده است. مشکلات مختلف مثل زخم‌ها، انواع جوش، ضایعات و اختلالات پوستی و… ‌ممکن است به مرور زمان در پوست افراد ایجاد شود. در گذر زمان روش‌های مختلفی برای درمان مشکلات پوست به وجود آمد. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه بخور سرد و گرم برای داشتن پوست شاداب است. متخصصان معتقدند وجود مقداری رطوبت در هوا برای زیبایی و سلامت پوست تأثیر مستقیم دارد.کاربرد اصلی بخور‌ها ایجاد رطوبت در پوست در هوای خشک است. بخور‌های سرد و گرم می‌تواند به پوست شما کمک کند تا هیدراته شود و نرم‌تر باشد. به طور کلی در فصل زمستان که هوا سرد و خشک می‌شود، پوست رطوبت زیادی از دست می‌دهد و به همین دلیل باید رطوبت لازم پوست را در هوای محیط خانه وارد کنید. زمانی که رطوبت در هوا موجود باشد، مانع از ایجاد هر نوع خشکی پوست ، خارش پوستی و ترک خوردگی در پوست می‌شود.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، همچنین روشهای جوانسازی پوست، لیزر درمانی و ... می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین روش را برای شما تجویز کرده و اعمال نماید.

فواید بخور گرم بر پوست

  1. خاصیت پاک‌کنندگی اولین و مهمترین خاصیت بخور گرم صورت است. بخور، منافذ پوست را باز می‌کند و با پاکسازی عمیق پوست صورت و از بین بردن هر نوع آلودگی از سطح پوست کمک می‌کند. علاوه بر این بخور گرم صورت جوش‌های سرسیاه را نرم کرده و راحت‌تر می‌توانید آنها را تخلیه کنید.
  2. افزایش گردش خون هم یکی از مهم‌ترین مزایای بخور گرم صورت است. بخور گرم و افزایش تعریق پوست صورت باعث گشاد شدن رگ‌ها و افزایش گردش خون می‌شود. این افزایش گردش خون سبب می‌شود که پوست تغذیه شود و اکسیژن کافی به آن برس، در نتیجه پوستی سالم و درخشان خواهید داشت.
  3. از دیگر مزایای بخور صورت به شکل گرم، پاکسازی باکتری‌ها و سلول‌های مرده‌ی ایجاد کننده‌ی آکنه است. باز کردن منافذ پوست باعث آزاد شدن سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌هایی می‌شود که منافذ را می‌بندند و باعث ایجاد آکنه می شوند.
  4. خارج کردن سبوم انباشته شده در پوست هم دیگر مزیت بخور گرم صورت است. سبوم نوعی چربی طبیعی است که توسط غدد سباسه تولید می‌شود تا باعث لطافت و نرمی پوست شود. اگر سبوم زیر سطح پوست به دام بیافتد و انباشته شود به بستری برای رشد باکتری‌ها تبدیل شده و تبدیل به آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود. بخور سبب خارج شدن سبوم اضافی انباشته شده در زیر پوست می‌شود.
  5. آبرسانی به پوست از دیگر مزایای بخور گرم صورت است. بخور تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد و آن را آبرسانی می‌کند. در نتیجه، صورت را به طور طبیعی مرطوب می‌کند.
  6. بخار، نفوذپذیری پوست را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کرم‌ها یا سرم‌های موضعی بهتر جذب پوست شوند. این بدان معنی است که وقتی بعد از بخور صورت استفاده می‌شود، محصولات مراقبت از پوست کارایی بهتری روی پوست شما دارند.
  7. بخور صورت آرامش‌بخش است. بخار آب روی پوست حس خوشایندی دارد، مخصوصاً اگر عصاره‌های گیاهی را هم به بخور اضافه کرده باشید. در واقع رایحه‌درمانی، درمان مکملی است که می‌تواند همراه با بخور صورت انجام پذیرد و سبب شود بدن سالم‌تر و پوست شفاف‌تر و شاداب‌تری داشته باشید.
  8. یک روش ارزان و مقرون به صرفه است.
بخور صورت

فواید بخور سرد برای پوست

بخور سرد احتمال افتادگی پوست را کمتر کرده و الاسیسیته پوست را افزایش می‌دهد. افتادگی پوست عارضه‌ای است که با افزایش سن رخ می‌دهد و بخور سرد یکی از درمان های مؤثری است که می‌تواند این روند را کندتر کرده و قابلیت ارتجاعی یا الاسیسیته پوست را افزایش دهد.
بخور سرد منافذ باز پوست شما را کوچک‌تر می‌کند و ظاهر یکدست‌تری به پوست صورت شما می‌دهد. به همین جهت پس از شستن پوست با آب گرم، استحمام یا بخور گرم بهترین کار استفاده از بخور سرد است تا منافذ پوستتان به خوبی بسته شوند.
بخور سرد لکه‌های قرمز و التهابات پوستی را کاهش می‌دهد و پوست شما ظاهری یک‌دست‌تر و شفاف‌تر پیدا می‌کند.
آبرسانی و اکسیژن‌رسانی به پوست یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای بخور سرد است. فاکتورهای آب‌دوست سلول‌های پوست در بخار و مه سردی که به آن برخورد می‌کند فعال‌تر شده و پوست به شکل عمقی رطوبت‌ رسانی می‌شود.

نحوه استفاده از دستگاه بخور صورت

فارغ از انواع دستگاه بخور موجود در بازار، شیوه استفاده و دستورالعمل تقریباً مشابهی برای مدل‌های گوناگون آن مطرح می‌شود که پیش از استفاده با اطلاع کامل به اصول و قواعد آن می‌توان علاوه بر داشتن پوستی زیبا به افزایش کارایی محصول نیز کمک نمود. از این رو بهتر است نسبت به چگونگی و تعداد دفعات استفاده از این محصول آشنایی یابید.

  1. مرحله اول: پس از خرید دستگاه بخور، مطالعه دفترچه راهنمای آن ضروری است.
  2. مرحله دوم: توجه به این نکته بدیهی، ضروری است که این دستگاه در محلی درست روبروی صورت شما قرار گیرد.
  3. مرحله سوم: بهتر است پیش از شروع استفاده از دستگاه بخور، تمام منافذ پوست خود را از هر گونه آلودگی پاک نمایید. لازم به توضیح نیست که پوست آغشته به انواع روغن یا چربی طبیعی و از همه مهم‌تر وجود مواد آرایشی پاک نشده می‌تواند طی این روند آسیب زننده باشد. از این رو پیش از اقدام بهتر است از پاک کننده‌های آرایشی صورت مناسب پوست خود استفاده نمایید.
  4. مرحله چهارم: برای اثربخشی بیشتر دستگاه بخور صورت، بهتر است لایه برداری نمایید. با این عمل سلول‌های مرده پوست را حذف می‌کنید. اسکراب‌های ملایم مناسب پوست صورت خود را تهیه نمایید. استفاده از محصولات بهداشتی گران قیمت، الزامی ‌بر افزایش کارایی نیست. بهتر است محصولاتی را انتخاب نمایید که با پوست شما سازگاری بیشتری دارند. این محصولات در رایحه‌ها و انواع متنوعی به بازار عرضه می‌گردند.
  5. مرحله پنجم: راه اندازی انواع دستگاه بخور با پر نمودن مخزن آب آن شروع می‌شود. در بسیاری از مناطق، آب شامل مقادیری ناخالصی است که می‌تواند برای منافذ دستگاه آسیب زننده باشد. از این رو از آب تازه و تصفیه شده استفاده نمایید. این امر به افزایش اثربخشی دستگاه و عمر آن کمک فراوانی می‌کند. پس از قرار دادن مخزن آب درون دستگاه بخور، نسبت به روشن نمودن آن اقدام نمایید و منتظر بمانید تا دستگاه گرم شود. بسیاری از دستگاه‌ها در دو حالت سرد یا گرم قابل استفاده هستند.
  6. مرحله ششم: حال نوبت قرار گیری صورت شما در مسیر بخار آب ‌است. دمای مناسب را تنظیم کنید. برخی برای اثربخشی بیشتر و پوشش دهی مناسب تمام مناطق پوست، از یک حوله برای کنترل مسیر بخار تا سر خود استفاده می‌نمایند. بسته به نوع پوست و عملیات پاکسازی بهتر است از 2 تا 10 دقیقه، صورت خود را در مسیر بخار قرار دهید.

مدت انجام بخور پوست

بخور گرم را نباید به صورت روزانه انجام دهید؛ چراکه منافذ باز صورت دیگر فرصت بسته شدن را پیدا نمی‌کنند و ممکن است دچار آکنه شوید و یا پوستتان تحریک و ملتهب شود. هفته ای یک یا دو بار بخور گرم صورت برایتان کافی است؛ اما بخور سرد را به طور روزانه هم می‌توانید استفاده کنید.

معایب بخور گرم

در استفاده از بخور گرم ممکن است، دچار آسیب های پوستی نظیر سوختگی که ناشی از بخار شدید آب است، شویم. یکی از تفاوت های بخور سرد و گرم نیز همین مسئله است؛ چراکه در استفاده از بخور سرد اطمینان خاطر داریم که هیچ گونه سوختگی رخ نمی دهد. البته برای پیشگیری از چنین اتفاق هایی باید در هنگام استفاده از بخور گرم نکاتی نظیر حفظ فاصله خود با منبع آب گرم و در روش دیگر بخور گرم توجه به دمای حوله که داغ نباشد را در نظر گرفت.
یکی دیگر از معایب بخور گرم مربوط به زمانی است که التهاب و قرمزی مزمن روی پوست خود داریم. در چنین مواقعی بخور گرم، رگ های خونی را گشاد می کند و این قرمزی و التهاب پوست دوچندان می شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاق هایی بهتر است تا از استفاده از بخور گرم در زمان داشتن التهابات مزمن پوستی خودداری کنیم.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

معایب بخور سرد

مهم ترین مشکل بخور سرد متعلق به زمانی است که فضای منزل بیش از حد مرطوب شود. وجود رطوبت بیش از اندازه در هوا فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می آورد. به این ترتیب اگر برای مدت زمان زیادی هوای خانه مرطوب بماند، بدون شک شاهد رشد انواع قارچ ها و کپک ها در نقاط مختلف خانه خواهیم بود و همین امر در نهایت می تواند باعث شیوع بیماری های مختلف شود. تفاوتی که بخور سرد و گرم با هم دارند، این است که بخور گرم به هیچ عنوان بستر رشد باکتری ها و بیماری های این چنینی را فراهم نمی کند. البته لازم به ذکر است که این مشکل به ندرت پیش می آید و با کنترل میزان رطوبت هوا به هیچ عنوان چنین مشکلاتی رخ نخواهد داد.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست مو و زیبایی در اصفهان ، با سالها تجربه در زمینه جوانسازی پوست و اشراف بر روشهای جوانسازی پوست، می‌توانند شما را در بازیابی پوستی جوان و شاداب و رفع آثار افزایش سن، یاری رسانند. در کلینیک دکتر واعظ در جلسه مشاوره بهترین و مناسب ترین روش جوانسازی برای شما انتخاب می‌شود. حتی در برخی موارد ممکن است تلفیقی از روشهای جوانسازی مانند اندولیفت ، هایفوتراپی ، آر اف فرکشنال و ... به شما پیشنهاد شود. شما پس از جوانسازی پوست در این مرکز، از تغییرات پوستتان شگفت زده خواهید شد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ملینا زارع [ 1402-08-07 ]
من همیشه از بخور سرد برای منافذ باز پوستم و همچنین رطوبت دهی به پوست 10 دقیقه تا یک ربع استفاده میکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدزمشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدز

طبق تحقیقات 90 درصد از افرادی که با ویروس HIV زندگی می‌کنند، در برخی از مراحل بیماری علائم پوستی و تغییرات را تجربه می‌کنند. این علائم پوستی می‌تواند هم مربوط به ابتلا به ایدز باشد و یا به صورت عوارض داروهایی که برای درمان مصرف می‌شوند. ... ادامه مطلب

علت و درمان چربی کف سر و موهاعلت و درمان چربی کف سر و موها

موی چرب می‌تواند باعث خارش‌ های ناراحت‌کننده و درماتیت سبوره‌ ای، ضایعات پوستی قرمز و ملتهب شود که شوره سر، شکل خفیف آن است. این چربی اضافه حتی می‌ تواند شرایطی مناسب برای رشد قارچ‌ هایی که منجر به شوره‌ سر می‌ شوند، ایجاد کند. اگر این شرایط به خوبی کنترل نشود، می‌تواند موجب مشکلات بیشتری شود. ... ادامه مطلب

لک سفید روی آلت تناسلی نشانه چیست؟لک سفید روی آلت تناسلی نشانه چیست؟

مهمترین علل ایجاد لک سفید ناحیه تناسلی، پیسی یا ویتیلیگو است. بیماری ویتیلیگو هنگامی ایجاد می شود که سلول های پوست، دیگر ملانین، رنگدانه ای که رنگ طبیعی پوست را ایجاد می کند، تولید نکنند. ویتیلیگو به طور معمول مناطقی مانند آرنج و زانو را تحت تأثیر قرار می دهد اما ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین