منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
اس وی اف ژل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رفع جوش و جای جوش / بررسی علل و درمان جوش هورمونی

بررسی علل و درمان جوش هورمونی

بر روی پوست انسان ها به ویژه بر روی صورت، در طول دوره ی زندگی جوش های متفاوتی به وجود می آیند. این جوش ها انواع مختلفی دارند، جوش های هورمونی یکی از آنها می باشد. جوش‌های هورمونی همان‌ گونه که از نامشان پیدا است جوش‌هایی هستند که به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می‌شوند. با این که این جوش‌ها با اختلالات هورمونی دوران بلوغ همراه هستند؛ اما ممکن است افراد در هر سنی به این نوع جوش‌ها مبتلا شوند. این نوع جوش‌ها بیشتر در زنان دیده می‌شود. تخمین زده می‌شود که 50 درصد خانم‌های 20 تا 29 ساله به این جوش‌ها مبتلا می‌شوند. این جوش‌ها در 25 درصد خانم‌های 40 تا 49 ساله نیز دیده می‌شود. آکنه هورمونی بزرگسالان به طور معمول در قسمت تحتانی صورت شما ایجاد می‌شود که شامل قسمت‌های زیرگونه و اطراف خط فک است. برای بعضی از افراد، جوش هورمونی به‌صورت جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و جوش‌های ریزی که به سر یا کیست می‌آیند، دیده می‌شود. کیست‌ها در زیرپوست ایجاد می‌شوند و برجستگی‌ها معمولاً به لمس حساس هستند.

از روشهای مختلفی برای درمان انواع جوش از قبیل جوش های چرکی در کلینیک دکتر واعظ شوشتری استفاده می‌شود. شما می توانید برای درمان انواع جوش در اصفهان ، با هماهنگی قبلی از طریق تماس با شماره تلفن 91620100 - 031 به کلینیک دکتر واعظ مراجعه فرمایید.

علت جوش های هورمونی

محل جوش های هورمونی

شیوع جوش های هورمونی معمولاً در ناحیه T صورت بروز میکند که شامل بینی، چانه و پیشانی شما می باشد. جوش های ناشی از تغییرات هورمونی می توانند سایر قسمت های صورت را نیز تحت تأثیر قرار دهند. در بزرگسالی، شیوع جوش های هورمونی بر روی فک، گونه ها و نواحی اطراف لب رایج می باشد.

بررسی علل و درمان جوش هورمونی

انواع جوش هورمونی

جوش‌های دوران بلوغ

آکنه هورمونی عمدتاً در دوران بلوغ که تغییرات زیادی در میزان هورمون‌های شما اتفاق می‌افتد، به وجود می‌آید. در دوران بلوغ به موازات رشد و نمو جسمی، میزان هورمون تستوسترون هم در پسران و هم در دختران افزایش پیدا می‌کند. افزایش مقدار این هورمون منجر به تحریک تولید چربی اضافه و انباشته شدن فولیکول‌های مو توسط این چربی‌ها می‌شود. همچنین بالا رفتن مقدار این هورمون‌ها باعث ضخیم شدن لایه پوشاننده سطح داخلی فولیکول‌های مو می‌شود و به این ترتیب منافذ پوست و مو به راحتی مسدود می‌شوند. جوش‌های هورمونی بیشتر در صورت، کمر و سینه ظاهر می‌شوند. اغلب جوش‌هایی که در زمان بلوغ به وجود می‌آیند تا اواسط دهه 20 سالگی تقریباً به طور کامل برطرف می‌شوند.

جوش‌های هورمونی در زنان

جوش‌های هورمونی فقط یک مشکل برای نوجوانان و جوانان نیست. بسیاری از بزرگسالان نیز در سنین 30 سالگی و حتی بالاتر از این جوش‌ها رنج می‌برند. در مورد زنان این جوش‌ها در اغلب موارد به دلیل نوسان طبیعی مقدار هورمون‌ها که در مراحل مختلف زندگی اتفاق می‌افتد، به وجود می‌آیند. جوش‌های ناشی از این تغییرات هورمونی عمدتاً در ناحیه پایین صورت (خط فک، گردن، چانه، دهان) و خط رویش مو ظاهر می‌شوند. زنانی که وارد دوره یائسگی می‌شوند نیز ممکن است به دلیل تغییرات دیرهنگام در میزان هورمون‌های خود دچار آکنه‌های هورمونی شوند.

جوش‌های پریودی در خانم‌ها در اثر تغییر در میزان هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون در طول دوره عادت ماهانه آنان اتفاق می‌افتد. در واقع در طول دوره عادت ماهانه، نسبت مقدار این هورمون‌ها به تستوسترون در بدن شما تغییر می‌کند و همین تغییرات عامل به وجود آمدن آکنه می‌شود. شدت جوش‌های پریودی نیز ممکن است متناسب با زمان این دوره به صورت چرخه‌ای، کم و زیاد شود؛ یعنی تعداد این جوش‌ها دقیقاً قبل از شروع دوره پریودی به طور چشمگیری زیاد می‌شود.

بارداری

50% از زنانی که در دوران بارداری دچار جوش‌های هورمونی می‌شوند، معمولاً این عارضه را در 3 ماهه اول از دوران بارداری خود تجربه می‌کنند؛ زیرا در این مقطع از دوران بارداری، مقدار هورمون‌ها بخصوص هورمون پروژسترون که عامل تحریک ترشح چربی در پوست است، به طور محسوسی بالا می‌رود و همین عامل باعث ایجاد آکنه می‌شود.

قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری ترکیبی که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژستین هستند، می‌توانند در مقابله با جوش‌های هورمونی تأثیر داشته باشند. ترکیب این هورمون‌ها باعث کاهش مقدار هورمون آندروژن و در نتیجه کاهش تولید چربی توسط غدد چربی‌‌ساز می‌شود. از طرفی اگر شما به طور مرتب قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید و ناگهان مصرف آن را قطع کنید، ممکن است پیدایش جوش‌های هورمونی نیز در شما شروع شود؛ زیرا قبلاً هورمون‌هایی که در این قرص‌ها وجود داشت، مانع از بروز علائم جوش‌های هورمونی در شما می‌شد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باعث فعالیت بیش از حد تخمدان‌های شما و تولید هورمون تستوسترون به مقدار بیشتر از حد طبیعی می‌شود و این عامل، تولید چربی توسط غدد چربی در پوست را افزایش می‌دهد. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دوره قاعدگی نامنظمی دارند و یا اصلاً عادت ماهیانه ندارند. فقدان چرخه کم و زیاد شدن مقدار این هورمون باعث می‌شود که این بیماران به طور مداوم از جوش‌های هورمونی رنج ببرند. اگر آکنه‌های شما با علائم دیگری از قبیل موهای زائد فراوان در صورت، قاعدگی نامنظم و لکه‌های کچلی همراه باشد، احتمالاً ناشی از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است.

عوارض جوش های هورمونی

از آن جهت که آکنه هورمونی اغلب عمیق و زیر پوستی هستند، باعث آسیب دیدن بافت‌های پوستی و ایجاد اسکار بر روی سطح پوست می‌شوند. به همین دلیل تشخیص و درمان جوش های هورمونی صورت بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برخی از آسیب‌های انواع جوش هورمونی به شرح زیر است:

تشخیص جوش های هورمونی

هرچند در ۳۰ درصد موارد شاهد الگوی جوش هورمونی علیرغم نرمال بودن میزان هورمون‌های زنانه و مردانه و حتی سونوگرافی تخمدان‌ها هستیم؛ اما به منظور تشخیص بهتر لازم است که آزمایش‌های هورمونی انجام شود. این آزمایش‌ها شامل:

درمان جوش هورمونی

با این که جوش‌های هورمونی خفیف هستند؛ اما داروها و محصولات بدون نیاز به نسخه پزشک در درمان آنها مؤثر نیستند؛ زیرا معمولاً این جوش‌های هورمونی به شکل برآمدگی‌های کیستی دیده می‌شوند. این برآمدگی‌ها در لایه‌های عمقی زیر پوست ایجاد شده که داروهای موضعی به آنها نمی‌رسند.

داروهای خوراکی ضدبارداری

داروهای خوراکی ضدبارداری که حاوی اتینیلسترادیول هستند با یکی از داروهای زیر برای درمان جوش‌های هورمونی به کار برده می‌شوند:

مجموعه این مواد، هورمون‌هایی که باعث ایجاد جوش‌های هورمونی می‌شوند را هدف قرار می‌دهند. این داروها در زمان اوج تولید هورمون‌ها مانند زمان تخمک گذاری بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

داروهای ضد آندروژن

داروهای ضد آندروژن باعث کاهش ترشح هورمون مردانه آندروژن می‌شوند. این هورمون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. تصور بر این است که ترشح بسیار زیاد آندروژن با اختلال در فولیکول‌های مو که سلول‌های پوست را تنظیم کرده و تولید چربی پوست را افزایش می‌دهند باعث ایجاد جوش می‌شود. با این که اسپیرونولاکتون (آلداکتون) برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این دارو خاصیت ضد آندروژنی هم دارد؛ به عبارت دیگر، پس از مصرف این داروها از تولید آندروژن در بدن جلوگیری شده و سطح آندروژن بدن تنظیم می‌شود.

رتینوئیدها

اگر جوش‌های هورمونی شما شدید نیست ممکن است با رتینوئیدهای موضعی درمان شوند. رتینوئیدها از ویتامین A مشتق شده‌اند. بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های حاوی رتینوئید بدون نیاز به نسخه پزشک به فروش می‌رسند؛ اما برای استفاده از فرمول‌های قوی‌تر باید تجویز پزشک وجود داشته باشد. محصولات تجویزی غالباً مؤثرترین روش برای درمان دائمی پوست هستند. اگر شما از رتینوئیدهای موضعی استفاده می‌کنید، باید هر روز از کرم‌های ضدآفتاب هم استفاده کنید. رتینوئیدها احتمال آفتاب‌سوختگی را افزایش می‌دهند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

ایزوترتینوئین خوراکی راکوتان

این دارو در افراد مبتلا به فرم شدید آکنه و مواردی که به سایر درمان ها پاسخ نداده اند و اسکار به جای می گذارند مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو یک تراتوژن قوی است و می تواند منجر به ناهنجاریهای شدید در جنین شود لذا باید از روش جلوگیری از بارداری مطمئن و ترجیحاً دو روش در زنان استفاده کنند.

درمان های فیزیکی

درمان های فیزیکال مثل تخلیه کومدون، پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریژن و نور درمانی و لیزر می توانند به تنهایی یا به همراه روش های متداول درمان جوش صورت و بدن در موارد خاص مورد استفاده قرار گیرند. همچنین می توان از لیزر، ساب سیژن و درم ابریژن جهت برطرف کردن اسکار آکنه در موارد انتخابی کمک گرفت. در اکثر بیمارانی که از روش های فیزیکی برای درمان جوش صورت و بدن استفاده می کنند نتایج درمانی سریعتر و رضایت بخش تر است.

تزریق بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم روستائی [ 1402-12-21 ]
چیکار کنم جوش هایم بره جوش قرمز

نازنین خدامی [ 1402-09-10 ]
سلام دکتر من صورتم پر شده از جوشهای چرکی، خیلی ناراحتم، اعتماد به نفسم شدیدا اومده پایین، تو روخدا بهم بگیدچکار کنم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی پوست با لیزر جنسیسجوانسازی پوست با لیزر جنسیس

پوست شفاف و سالم، خواسته تمام افراد فارغ از سن و جنسیت است.گذر زمان به ‌مرور شادابی چهره را می گیرد و چین ‌و چروک ‌ها، خطوط ریز و حتی لکه‌ هایی به پوس ... ادامه مطلب

پس از تزریق فیلر منتظر چه نتایجی می توان بود؟پس از تزریق فیلر منتظر چه نتایجی می توان بود؟

تزریق فیلر یا پرکننده های پوستی یکی از آسان ترین و نسبتا مقرون به صرفه ترین روشهای افزایش حجم و جوانسازی پوست در مقایسه با روشهای جراحی است که با نتایج فوری و کم عارضه همراه است ... ادامه مطلب

لک سفید روی آلت تناسلی نشانه چیست؟لک سفید روی آلت تناسلی نشانه چیست؟

مهمترین علل ایجاد لک سفید ناحیه تناسلی، پیسی یا ویتیلیگو است. بیماری ویتیلیگو هنگامی ایجاد می شود که سلول های پوست، دیگر ملانین، رنگدانه ای که رنگ طبیعی پوست را ایجاد می کند، تولید نکنند. ویتیلیگو به طور معمول مناطقی مانند آرنج و زانو را تحت تأثیر قرار می دهد اما ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین