منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / میخچه و پینه دست و پا؛ از علل و علائم تا درمان

میخچه و پینه دست و پا؛ از علل و علائم تا درمان

میخچه‌ دست و پا و پینه‌‌ها نواحی سخت و دردناک پوست هستند که اغلب در واکنش به فشار یا سایش روی پاها ایجاد می‌شوند. آنها زمانی که پوست تلاش می‌کند ناحیه‌ ی اصلی ناشی از آسیب، فشار یا سایش را حفاظت کند، رخ می‌دهند. میخچه و پینه خطرناک نیستد؛ اما می‌توانند باعث تحریک شوند. این عارضه در بین افرادی که کفش‌های تنگ نامناسب می‌پوشند، پاهای عرق‌ ریز دارند و آنهایی که هر روز برای مدت زمان طولانی می‌ایستند، رایج‌ تر است. این عارضه بر زنان بیشتر از مردان تاثیر می‌گذارد. در صورتی که میخچه یا پینه خیلی دردناک است یا اگر فرد مبتلا به دیابت، پوست نازک و شکننده یا مشکلات گردش خون است، بهتر است با پزشک مشورت کند. با درمان مناسب، میخچه و پینه می‌توانند برداشته شوند؛ اما ممکن است بدون تغییر سبک زندگی یا تغییرات در کفش بازگردند. میخچه‌ها و پینه‌ها به طور معمول مضر نیستند؛ اما گاهی اوقات ممکن است به عفونت‌ها یا زخم‌های پوستی، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت و افرادی که دچار گردش خون ضعیف در پا هستند، منجر شوند.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو ، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علل میخچه و پینه

شیوع بالای میخچه و پینه با عوامل خطر زیر مرتبط هستند:

۱. فشار و اصطکاک روی پوست

۲. افزایش سن

با کاهش بافت چربی در پوست که به معنی محافظت کم‌تر از پوست است و پوست بیش‌تر در معرض خطر تشکیل پینه قرار دارد به خصوص بر روی پاشنه‌ی پا

۳. دوچرخه سواری

افرادی که اغلب دوچرخه سواری می‌کنند، یا بدون دستکش پوشیدن از ابزار استفاده می‌کنند، زانو زدن مکرر و یا قرار دادن آرنج بر روی میز، می‌تواند باعث ایجاد پینه بر روی زانو یا آرنج می‌شود.

۴. انگشت پای چکشی (شست چمبری)

پینه‌ی پا و سایر بیماری‌ها و تغییر شکل و ناهنجاری در پا، خطر ابتلا به میخچه و پینه را افزایش می‌دهد. پینه‌ی پا برآمدگی غیر طبیعی و استخوانی است که بر روی مفصل ریشه‌ی انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود. انگشت پای چکشی یا شست چمبری حالتی است که انگشت بزرگ پا دچار خمیدگی می‌شود.

میخچه و پینه دست و پا

علائم میخچه و پینه دست و پا

علائم زیر بیانگر وجود میخچه یا پینه است:

عوارض میخچه پا

اگر میخچه یا پینه پا درمان نشوند، ممکن است به رشد خود ادامه دهند. تا زمانی که شما علت رشد را برطرف نکنید، این زائده‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. گاهی هم ممکن است میخچه یا پینه عفونی شوند. در این شرایط زائده‌ها دردناک شده و راه‌رفتن برای شخص بسیار مشکل می‌شود.

تشخیص میخچه دست و پا

پزشک به صورت دقیق پا و دست بیمار را معاینه خواهد کرد تا دلایل دیگر ضخیم شدن پوست مانند زگیل یا کیست را بررسی کند. همچنین برای بررسی احتمال اختلال فیزیکی که منجر به میخچه یا پینه شده است هم ممکن است رادیولوژی اشعه ایکس گرفته شود.

درمان میخچه

برای درمان میخچه‌ و پینه‌ پا پزشک ممکن است انجام اقدامات زیر را توصیه کند:

مصرف آنتی‌بیوتیک

مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی به تدریج باعث از بین رفتن میخچه‌های عفونی می‌شود؛ اما چرک ممکن است از طریق شکاف کوچکی تخلیه شود.

برداشتن پوست اضافی

میخچه‌ها و پینه‌ها را خیس کنید. برای این کار باید آنها را به مدت 10 دقیقه با تا زمانی که نرم شوند در آب گرم قرار دهید. میخچه یا پینه را به وسیله یک سنگ پا بسایید. ابتدا سنگ پا را در آب گرم قرار دهید و سپس آن را با ملایمت و به آرامی روی میخچه و پینه بسایید. برای برداشتن پوست مرده از حرکات چرخشی یا جانبی استفاده کنید. مراقب باشید که بیش از حد پوست را برندارید؛ زیرا باعث خونریزی و عفونت می‌شود. اگر میخچه بین انگشتان پا قرار گرفته است از یک سنباده تخت استفاده کنید همچنین می‌توانید به وسیله سوهان ناخن آن را بسایید.

استفاده از کرم مرطوب‌کننده

به طور روزانه ازلوسیون‌ ها و کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. به دنبال کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده حاوی اسید سالسیلیک، لاکتات آمونیوم یا اوره باشید. این محتویات به نرم شدن تدریجی میخچه‌ها و پینه‌های سخت شده کمک می‌کنند. مرطوب کردن نادرست پوست ممکن است باعث تشدید بیماری‌های قارچی پوست شود که باید از آن اجتناب شود به خصوص در بین انگشتان پاها.

کفی مناسب

اگر پای بیمار دچار بدفرمی است ممکن است پزشک کفی‌های طبی مخصوصی برای آنها تجویز کنده تا از عود مجدد میخچه‌ها و پینه‌ها پیشگیری شود.

کفش مناسب

از کفش مناسب که دقیقاً اندازه پای شما است استفاده کنید. یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد میخچه پا این است که سایز و شکل کفش با پای بیمار سازگار نیست. از کفش‌هایی استفاده کنید که کفی آنها از اعمال ضربه به پای شما روی سطوح سفت محافظت می‌کند و از پوشش‌هایی استفاده کنید از پای شما در برابر باکتری‌ها مراقبت می‌کند.

انجام عمل جراحی

اگر پزشک بر این عقیده است که میخچه یا پینه پای شما به دلیل ساختار نامناسب پا یا چرخش ران ایجاد شده است ممکن است انجام عمل جراحی را برای اصلاح ساختار پای شما و درمان مشکل توصیه کند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

پیشگیری از میخچه و پینه

این رویکردها ممکن است به شما در پیشگیری از ایجاد میخچه و پینه کمک کنند:

ماندگاری تزریق چربی از جمله مواردی است که بیش از هر چیز به تکنیک تزریق پزشک و مهارت او در پیوند چربی بستگی دارد. دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان، با کسب سالها تجربه و تبحر در تزریق چربی ، می‌توانند ارائه دهنده نتایج مطلوب و ماندگار این روش به شما مراجعین محترم باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :پروانه مقدادی [ 1402-09-10 ]
من کف دستم میخچه خیلی میزد ولی خود ب خود خودش رو به بهبود رفت درمان هم انجام ندادم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا می توان ژل و بوتاکس را همزمان تزریق کرد؟آیا می توان ژل و بوتاکس را همزمان تزریق کرد؟

تزریق ژل و بوتاکس از رایج ترین اقداماتی است که این روزها افراد را روانه مطب های پوست می‌نماید. این روشها به دلیل نتایج فوری و عوارض بسیار کم طرفداران فراوانی را به خود جلب نموده و متقاضیان زیادی دارند ... ادامه مطلب

علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان میشود؟علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان میشود؟

اغلب مردان با گذشت زمان، درجاتی از طاسی با الگوی مردانه را از خود نشان می دهند. طاسی آندروژنی اغلب اوقات به صورت تدریجی رخ می دهد؛ اما گاهی نیز ممکن است به سرعت در یک فرد بروز یابد. روش‌ های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد که در ادامه ذکر میگردد. ... ادامه مطلب

از عوارض کورتون بر پوست چه میدانید؟از عوارض کورتون بر پوست چه میدانید؟

کورتون که به آن استروئید گفته می شود ترکیباتی هستند که به شکل طبیعی به وسیله غده فوق کلیوی و تحت عنوان هورمون کورتیزول تولید می شود. در زمینه پزشکی و جهت استفاده های متعدد، از داروهای استروئیدی برای بیماران استفاده می شود.در ادامه به عوارض مصرف این مواد برای پوست پرداخته می شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین