منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
اس وی اف ژل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / نکات مهم در مورد درماتیت اتوپیک یا اگزمای سرشتی

نکات مهم در مورد درماتیت اتوپیک یا اگزمای سرشتی

درماتیت آتوپیک (Atopic Dermatitis) از بیماری‌های پوستی شایع است که بسیاری از افراد مبتلا را مستأصل می‌کند. در این مقاله سعی بر این بوده که آخرین اطلاعات موجود بر اساس آخرین مقالات جمع آوری شود

ویژگی‌های درماتیت آتوپیک

شروع بیماری معمولا زیر ۲ سال است بیماری اغلب نواحی فلکسور (جلوی آرنج و پشت زانو) را درگیر می‌کند اغلب پوست بیمار خشک است سابقه شخصی یا خانوادگی تب یونجه (Hay Fever) و آسم (Asthma) معمولاً وجود دارد.

نقش مرطوب کننده‌ها در درماتیت آتوپیک

مرطوب کننده‌ها مخصوصاً انواع حاوی اوره و لاکتات آمونیوم معمولا اثر مثبتی در درمان اگزما دارند.

درمان‌های کورتونی درماتیت آتوپیک

داروهای کورتونی موضعی قطعاً اثر مثبتی در درمان بیماری دارند. مقالات هنوز نوع خاصی را مشخص نکرده‌اند. درضمن هیچ مقاله هنوز ثابت نکرده است که مصرف دوبار در روز کورتون‌ها اثری بیشتر از یکبار در روز داشته باشد. مصرف درست و با دوز صحیح کورتون‌های موضعی هیچ عارضه جانبی برای پوست ندارد.

آنتی بیوتیک‌ها و درمان درماتیت آتوپیک

مصرف آنتی هیستامین ها در افراد مختلف اثرات متفاوتی دارد ولی در کل اثر مثبتی در درمان درماتیت اتوپیک دارد.

درمان و تشخیص اگزما در اصفهان

نقش کرم تاکرولیموس(Tacrolimus) در درمان درماتیت آتوپیک

کرم تاکرولیموس موضعی اثر بسیار خوبی در درمان موارد متوسط تا شدید دارد. نوع ۱٪ این کرم اثری مشابه کورتون‌های قوی دارد. سوزش مختصر بعد از استفاده در حدود نیمی از بیماران مشاهده می‌شود ولی به ندرت آنقدر شدید است که باعث قطع مصرف دارو شود. اغلب بررسی‌های انجام شده بر روی این دارو توسط شرکت تولید کننده حمایت شده است. بهتر است که این دارو به عنوان خط دوم درمانی در نظر گرفته شود.

نقش کرم پیمکرولیموس (Pimecrolimus) در درمان درماتیت آتوپیک

کرم پیمکرولیموس از درمان‌هایی است که در درمان نوع متوسط تا شدید بیماری به کار رفته است. این دارو نازکی پوست نمی‌دهد. در بررسی‌های انجام شده اثر آن از کورتون قوی کمتر است.

تاثیر رژیم غذایی در درماتیت آتوپیک

شواهد کافی در مورد اینکه رژیم غذایی تاثیری در سیر این بیماری دارد وجود ندارد. بیشترین رژیم‌های استفاده شده رژیم‌های فاقد شیر و تخم مرغ بوده است.

رعایت مواردی برای کنترل و درمان درماتیت آتوپیک

در مورد house dust mite بررسی‌های انجام شده نمونه‌های کمی داشته است به همین دلیل تفسیر آنها مشکل است. در حال حاضر توصیه می‌شود که از روبالشی و ملحفه مقاوم به آلرژن استفاده شود و اتاق بیماران هر روز جارو برقی شود.اگرچه اغلب مادران از پودرهای فاقد آنزیم برای شستشوی لباس کودکانشان استفاده می‌کنند ولی شواهد علمی برای تائید اینکه پودرهای حاوی آنزیم باعث تشدید بیماری می‌شود وجود ندارد.

شواهدی دال بر اینکه استفاده از نرم کننده در ماشین لباس شویی باعث بهبود بیماری می‌شود نیز وجود ندارد. بررسی‌ها نشان داده است که زبری لباس بیشتر از جنس لباس (طبیعی یا مصنوعی) در تحریک بیماری موثر است بدین معنی که لباس نخی و پلی استر با زبری یکسان اثر مشابهی در پوست این بیماران دارند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

کودکانی که پوشک‌های حاوی مواد جاذب استفاده می‌کنند به درماتیت کمتری در این ناحیه مبتلا می‌شوند. درمان‌های روانشناسی مثل کنترل عادت خارش اثر مهمی به عنوان درمان جانبی در کنار درمان‌های دارویی برای درماتیت آتوپیک دارند.

همشهریان گرامی، برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان می‌توانید بهترین تزریق ژل گونه در اصفهان را با مراجعه به کلینک‌های پوست، مو و زیبایی، زیر نظر متخصصین پوست فعال در این شهر تجربه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آتوسا [ 1402-06-11 ]
آقای دکتر من خیلی ناراحت دخترم هستم لکه های قرمز رنگ نداره رو پوستش .یه لکه های خاکستری داره دکتر میگه اگزماست از غصه خواب و خوراک ندارم میترسم تمام بدنشو بگیره لطفا کمکم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خارش نوروپاتیک یا خارش عصبی چیست و چگونه درمان میشود؟خارش نوروپاتیک یا خارش عصبی چیست و چگونه درمان میشود؟

خارش نوروپاتیک یا همان خارش عصبی، خارشی است که ناشی از آسیب سیستم عصبی به جای مشکلات پوستی است. خارش یک احساس طبیعی است که هر از گاهی تجربه می شود. با این حال، زمانی که خارش ناشی از آسیب سیستم عصبی باشد، پزشکان آن را خارش نوروپاتیک می نامند. ... ادامه مطلب

نکاتی مربوط به لیزر موهای زائد پانکاتی مربوط به لیزر موهای زائد پا

جذابیت پاهای صاف و بدون مو فراتر از زیبایی شناسی است و اعتماد به نفس شما افزایش میدهد. لیزر موهای زائد پا با خیال راحت و مؤثر فقط در چند جلسه درمانی این نتایج را به شما ارائه می دهد. شما می توانید با اطمینان از این که تمام مراحل درمان تحت نظر پزشک انجام می‌شود؛ به این عمل بپردازید ... ادامه مطلب

مزوژل پروسترولین چیست؟مزوژل پروسترولین چیست؟

یکی از مطرح ترین و معروف ترین برندها در زمینه مزوژل ها پروسترولین است که با توجه به استانداردهای روز دنیا تولید شده است. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین