منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
هایفوتراپی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / دانه های فوردایس روی لب چه هستند؟

دانه های فوردایس روی لب چه هستند؟

مرز لب که محل جدا شدن بخش قرمز لب و کرم رنگ پوست است، محلی است که بیشتر دانه های فوردایس در آنجا مشاهده می شود. نام دانه های فوردایس از نام متخصص پوست آمریکایی جان آدسون فوردایس گرفته شده است. این متخصص اولین کسی است که از این ضایعات در مجلات بالینی و پزشکی نام برد. چند ناحیه دیگر که در آن دانه های فوردایس ایجاد می شود، شامل بخش داخلی گونه ها و نزدیک لوزه ها است. همچنین این دانه ها ممکن است در نواحی تناسلی نیز ظاهر شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دانه‌های فوردایس معمولاً در سنین بلوغ ظاهر می‌شوند، این دانه‌ها بی‌ضرر و غیر عفونی بوده و به‌عنوان بیماری‌های مقاربتی مانند هرپس و زگیل تناسلی محسوب نمی‌شوند. دانه‌های فوردایس معمولاً نیاز به درمان ندارند، اگرچه به‌طور رایج جهت زیبایی انجام می‌شود. لیزر و سایر روش ‌ها به‌عنوان مؤثرترین راه‌های درمانی پزشکی محسوب می‌شوند.

علت ایجاد دانه‌های فوردایس روی لب

فوردایس نوعی غده چربی است که مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد لکه‌های فوردایس می‌شود؛ اما برخی مطالعات رشد آنها را با تغییرات هورمونی مرتبط می‌دانند و برخی دیگر نشان می‌دهند که این لکه‌ها در زمانی که جنین در رحم رشد می‌کند، شروع به شکل‌گیری می‌کنند. با این حال، اگرچه این غدد از نظر فنی در جای درستی قرار نگرفته‌اند؛ اما با این حال وجود آنها به بروز یک بیماری اشاره ندارد.

علائم فوردایس روی لب

دانه های فوردایس برآمدگی‌ هایی به رنگ سفید مایل به زرد هستند که در قسمت بیرونی لب‌ ها ظاهر می‌ شوند. قطر دانه های فوردایس، حدود 1 تا 3 میلی متر است؛ اما می تواند بزرگتر باشد. این دانه های سفید، اساساً غدد چربی هستند که بزرگ شده اند و بدون درد و کاملاً بی ضرر هستند.

دانه های فوردایس روی لب

افراد در معرض افزایش فوردایس

طبق مطالعه‌ای که در مجله Clinical Case Reports and Reviews منتشر شده است، زنان دو برابر بیشتر از مردان درگیر این عارضه پوستی هستند. برخی منابع، افراد با پوست چرب را بیشتر مستعد بروز این غدد چربی می‌دانند. همچنین در برخی از مطالعات لکه‌های فوردایس با بیماری‌های جدی‌تری مرتبط دانسته شده‌اند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ بر روی اعضای خانواده‌ها انجام شد نشان داد که ۱۰۰ درصد کسانی که دارای اشکال موروثی سرطان روده بزرگ هستند، دور دهان خود لکه های فوردایس دارند

محققان این بررسی علمی، وجود لکه‌های فوردایس را کمکی بزرگ به پزشکان خانواده به‌ منظور تشخیص زود هنگام این نوع سرطان می‌دانند. البته طبق گفته محققان این پژوهش، تحقیقات بیشتری در مورد این مسئله لازم است. مطالعه دیگری که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده است نشان می‌دهد که وجود تعداد زیاد لکه‌های فوردایس در اطراف و یا داخل دهان شما ممکن است با چربی خون مرتبط باشد. (بیماری چربی خون مرتبط با افزایش سطح چربی در خون شما است و یک عامل بسیار خطرناک در بروز بیماری‌های قلبی است.)

تشخیص دانه ‌های فوردایس

پزشک شما به‌ احتمال زیاد لکه‌های فوردایس را فقط با توجه به ظاهر آنها تشخیص می‌دهد. در برخی موارد، ممکن است برای تشخیص بهتر از آنها نمونه‌برداری کنند. در این‌ صورت، نمونه‌ای از بافت را از ناحیه مورد نظر برداشته تا زیر میکروسکوپ بررسی کنند.

آیا دانه های فوردایس نیاز به درمان دارند؟

متخصصان پوست می‌گویند که لکه های فوردایس طبیعی هستند و تا حدی در اکثر افراد ایجاد می‌شوند و هیچ خطری برای سلامت جسمانی نداشته و در نتیجه نیاز به درمان ندارند و فقط افرادی که از تأثیر لکه‌ های فوردایس بر ظاهر خود راضی نیستند می‌توانند از روش‌های مختلف برای رفع آنها استفاده کنند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

رفع دانه های فوردایس روی لب

1. درمان های موضعی

درمان موضعی برای حذف یا کاهش دانه های سفید شامل ایزوترتینوئین خوراکی، ترتینوئین موضعی و اسید دی کلرواستیک است. در موارد معدودی، پزشکان ممکن است ترکیب درمان های موضعی را با درمان مبتنی بر لیزر پیشنهاد دهند. با این حال، این درمان ها ممکن است عوارض جانبی بالقوه ای مانند احساس سوزش و التهاب ایجاد کنند.

2. درمان با لیزر

پزشک ممکن است از درمان های لیزر دی اکسید کربن برای از بین بردن دانه های فوردایس استفاده کند. با این حال، این نوع لیزر درمانی ممکن است اسکار باقی بگذارد. لیزرهای رنگی پالسی ممکن است کمتر جای زخم ایجاد کنند. هر دو لیزر از یک پرتو نور متمرکز استفاده می کنند؛ اما در طول موج های متفاوت. درمان با لیزر رنگی پالسی هزینه بیشتری دارد.

3. جراحی میکرو پانچ

پزشک شما ممکن است از روش جراحی میکرو پانچ برای از بین بردن مؤثر و سریع این دانه های سفید متعدد از لب ها یا هر ناحیه دیگری استفاده کند. ممکن است قبل از انجام جراحی جزئی از بی حسی موضعی استفاده کنند تا احساس درد نداشته باشید. در مرحله بعد، آنها از یک دستگاه کوچک شبیه یک خودکار برای استخراج بافت ناخواسته از ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند.

برای آگاهی از میزان ماندگاری بوتاکس روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شعبان محمدی [ 1402-11-01 ]
دانه های فوردیس رو لبم در اومده نمیدونم چکار کنم

آرمین رحمانی [ 1402-07-03 ]
سلام خسته نباشین آقای دکتر من حدود سیصد عدد قرص راکوتان برای جوش خوردم و بعد قطع راکوتان موهام وز شدن و فنری و بعد ریزش شدید مو گرفتم ماینوکسیدل و هر راهیو میرم ریزش متوقف بشه فایده نداره و دکترا هم میگن از راکوتان نیست نمیدونم چرا انکار میکنن بیست سالم هست ارثی هم نداریم و جدیدا از ویتامین b6فولیکوژن و بیوتین بپاتین استفادع میکنم بهتر شدن مرسی اگ جوابمو بدی

علی کریمیان [ 1402-06-02 ]
سلام خسته نباشید تشکر از مطالب عالی که گذاشتید برای این دانه های سفید روی لب با لیزر نیاز بچن جلسه هست و اینکه بر اثر چه چیزی این دانه ها میزنه

لادن [ 1402-06-02 ]
من هم داشتم آقای دکتر یه چند مدت بود دوباره خوب شد ولی الان چند تایی رو لب بالایی زده و خیلی اذیتم میکنه کدوم روش رو شما پیشنهاد میدید

مجید هاشمی [ 1402-06-02 ]
سلام آقای دکتر من روی لب پایینم از این دونه ها دارم میخواستم از شما بپیرسم با لیزر کامل از بین میره .و نیاز به چند تا جلسس

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزوتراپی غبغب چه روشی است؟مزوتراپی غبغب چه روشی است؟

در شیوه درمانی مزوتراپی جهت رفع غبغب، پزشک به کمک سوزن های بسیار ریز و مخصوص، چند تزریق ساده براي از بین بردن ناحیه های موضعی کوچک چربی انجام ميدهد. محلول مستقیم در لایه های چربی و تزریق ميشود و فرآیند متلاشی شدن چربی در اصطلاح لیپولیز انجام ميشود. ... ادامه مطلب

آلودگی هوا چه تأثیری روی سلامتی پوست ما دارد؟آلودگی هوا چه تأثیری روی سلامتی پوست ما دارد؟

افزایش آلودگی هوا طی سالها تأثیرات عمده ای بر روی پوست انسان داشته است. یکی از مهم ترین عوامل آسیب رسان به پوست بعد از اشعه های ماورای بنفش، آلودگی هوا است. ... ادامه مطلب

دستگاه لیزر زئو با هندپیس پرل فرکشنالدستگاه لیزر زئو با هندپیس پرل فرکشنال

یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه های لیزری که جهت جوانسازی پوست و درمان ضایعات پوستی قابل استفاده میباشد لیزر زئو است. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین